AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Er så moralsk riktig å be hele klassen. Selv har jeg ekstremt dårlig erfaring med dette. Som bursdagsbarn. Tenkt på dette før? Har dere selv spurt bursdagsbarnet hva de ønsker/vil? Jeg ville selv som barn bare droppe å ferie min bursdag, pga det maset. Jada, jada, alle skal inkluderes, er ikke uenig der. Men hvorfor bursdag? Det endrer ikke særlig mye ift det sosiale med barna. (Nå snakker jeg ikke om å ekskludere et par om 15 er bedt, storfest er storfest). Men om barnet vil be 4 stk og ha en liten fest, SÅ MÅ DET VÆRE HELT GREIT!! Om man er så opptatt av det sosiale, så kan man heller be hele klassen til felles fritidsaktiviteter utenom bursdager. Er ikke så kult å føle på at man er bedt i bursdag bare fordi det er en stor felles greie heller. Å være sosialt utenfor svir uansett setting. Om man ser noen er utenfor, legg mer til rette da? Liker kidden fotball, lag en klasse fotball turnering. Liker kidden spill, lag en spill greie og be hele klassen. Lag en Lego turnering. Ikke press ukomfortable barn inn i settinger hvor de føler på at bursdagsbarnet nesten ikke snakker til dem. Presse dem inn i sosiale settinger, som er deres arena de er dårligst på. Legg heller litt til rette, enn å være moral politi og press full klasse fest bursdag på hver en og enkelt. Det er sykt slitsomt!! Jeg hatet bursdagene mine! Det var så kleine bursdager! Både mine og de andre sine med hele klassen. Jeg er ikke alene om å oppleve det slik. Går bra med meg nå altså, ingen traumer. Syntes det bare går litt over styr og hei Du som pusher på svære bursdager med felles klasse skal innføres overalt, kan du ikke be hele jobben din hjem til deg hver gang du har bursdag, hva men hen som føler seg utelatt på jobb?(ironsk). Eller har dere andre aktiviteter på jobb for dette? Er det ikke bedre å forberede barna på voksen livet i reelle settinger, enn tvangs bursdag? Anonymkode: 41aed...1a6 12 2 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Hva med å bare be guttene/jentene? Slik gjør vi det her jeg bor og det ble avtalt på første foreldremøte ved skolestart. Her må alle be alle jentene eller alle guttene, evt hele klassen om de vil. Ta det opp på foreldremøtet. Anonymkode: cc0a8...ac0 17 1
lillevill Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 Fra 11 og opp er dette mer og mer vanlig ja. Men forstår at når de er små så skal alle inkluderes. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 Er det noe som er hyklersk så er det folk i dag som skal få alle barna med på bursdager, men om de selv som voksne har bursdag, nei da skal ingen fra der de jobber inkluderes, da er det bare nære venner evnt familie. Anonymkode: 1bb7b...f93 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det noe som er hyklersk så er det folk i dag som skal få alle barna med på bursdager, men om de selv som voksne har bursdag, nei da skal ingen fra der de jobber inkluderes, da er det bare nære venner evnt familie. Anonymkode: 1bb7b...f93 Dagens! 😂 Anonymkode: 9037d...35e 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er så moralsk riktig å be hele klassen. Selv har jeg ekstremt dårlig erfaring med dette. Som bursdagsbarn. Tenkt på dette før? Har dere selv spurt bursdagsbarnet hva de ønsker/vil? Jeg ville selv som barn bare droppe å ferie min bursdag, pga det maset. Jada, jada, alle skal inkluderes, er ikke uenig der. Men hvorfor bursdag? Det endrer ikke særlig mye ift det sosiale med barna. (Nå snakker jeg ikke om å ekskludere et par om 15 er bedt, storfest er storfest). Men om barnet vil be 4 stk og ha en liten fest, SÅ MÅ DET VÆRE HELT GREIT!! Om man er så opptatt av det sosiale, så kan man heller be hele klassen til felles fritidsaktiviteter utenom bursdager. Er ikke så kult å føle på at man er bedt i bursdag bare fordi det er en stor felles greie heller. Å være sosialt utenfor svir uansett setting. Om man ser noen er utenfor, legg mer til rette da? Liker kidden fotball, lag en klasse fotball turnering. Liker kidden spill, lag en spill greie og be hele klassen. Lag en Lego turnering. Ikke press ukomfortable barn inn i settinger hvor de føler på at bursdagsbarnet nesten ikke snakker til dem. Presse dem inn i sosiale settinger, som er deres arena de er dårligst på. Legg heller litt til rette, enn å være moral politi og press full klasse fest bursdag på hver en og enkelt. Det er sykt slitsomt!! Jeg hatet bursdagene mine! Det var så kleine bursdager! Både mine og de andre sine med hele klassen. Jeg er ikke alene om å oppleve det slik. Går bra med meg nå altså, ingen traumer. Syntes det bare går litt over styr og hei Du som pusher på svære bursdager med felles klasse skal innføres overalt, kan du ikke be hele jobben din hjem til deg hver gang du har bursdag, hva men hen som føler seg utelatt på jobb?(ironsk). Eller har dere andre aktiviteter på jobb for dette? Er det ikke bedre å forberede barna på voksen livet i reelle settinger, enn tvangs bursdag? Anonymkode: 41aed...1a6 Jeg er så enig! Hvorfor presse gjennom slik som blir kunstig og rart og kanskje slett ikke er slik barn ville feire dagen sin? For på bursdagen er det jammen mitt barn som er i fokus, den ene dagen i året da h*n er hovedpersonen. Anonymkode: 644c3...e07 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det noe som er hyklersk så er det folk i dag som skal få alle barna med på bursdager, men om de selv som voksne har bursdag, nei da skal ingen fra der de jobber inkluderes, da er det bare nære venner evnt familie. Anonymkode: 1bb7b...f93 Det der må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. At det finnes mange voksne som gir blaffen i inkludering er ikke et argument for at det er greit å lære barna våre det samme. Anonymkode: c7977...b8b 6 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 Her ber de fleste alle guttene eller alle jentene. Noen ber hele klassen og det er da etter eget ønske (noen ønsker faktisk det ja). Da har det vært leid et lokale, utebursdag eller noen har en stor låve feks. Vi ber alle guttene foreløpig. Anonymkode: ae6b3...690 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er så enig! Hvorfor presse gjennom slik som blir kunstig og rart og kanskje slett ikke er slik barn ville feire dagen sin? For på bursdagen er det jammen mitt barn som er i fokus, den ene dagen i året da h*n er hovedpersonen. Anonymkode: 644c3...e07 Ja, takk! Jeg skjønner at folk ønsker lage store klasse fester i god tro, men det gjør ting verre for de som føler seg utelatt. «Mestrer du ikke det sosiale på skolen? Nei da skal vi utføre eksponerings terapi, presse deg inn i en situasjon hvor det KUN handler om sosiale settinger! Uten hjelp, gå å lek med barna! Alt fikser seg så lenge man er samlet!» Kan ikke heller foreldre forstå at det fungerer mye bedre å sette i gang en aktivitet som kidden føler de mestrer? Kanskje han da kan vise de andre, osv? Ikke bare pøse på med det de syntes er verst? For hva er egentlig verst, å bli utelatt eller å føle man mislykkes? Legg litt til rette for dem, snakk med andre foreldre så det blir oppmøte! Også omvendt, når barn som føler seg ekskludert sosialt skal holde bursdagsfest selv og ingen i klassen møter opp. Som tvang gikk vi alle i klassen i bursdag hos dem også. Jeg selv som barn hadde hatt det MYE morsommere om den sjenerte kun ba noen få. Kanskje jeg hadde blitt bedre kjent med bursdagsbarnet også. Enn disse store upersonlige festene, hvor jeg da bare valgte henge med mine to bestevenner uansett. Vær litt mer stategiske! Ikke bare moralsk press! Anonymkode: 41aed...1a6 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det der må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. At det finnes mange voksne som gir blaffen i inkludering er ikke et argument for at det er greit å lære barna våre det samme. Anonymkode: c7977...b8b Man skal ikke lære barna dårlige vaner uansett hva det er, men man kan kanskje forstå situasjonen litt mer ut ifra barna sitt perspektiv med å dra eksempler ut i fra vårt voksne sitt. Mange ganger er voksne sitt helhjerta forsøk på inkludering mer skadelig enn intensjonen deres ts Anonymkode: 41aed...1a6 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #11 Skrevet 12. september 2024 Det er så viktig mtp mobbing og ensomhet at alle inkluderes og ikke utestenges at den ene dagen i året må du bare takle!! Anonymkode: cc0a8...ac0 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #12 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noe som er hyklersk så er det folk i dag som skal få alle barna med på bursdager, men om de selv som voksne har bursdag, nei da skal ingen fra der de jobber inkluderes, da er det bare nære venner evnt familie. Anonymkode: 1bb7b...f93 Jeg synes det er rart å sammenligne barn og voksne i denne sammenhengen her. Et veldig dumt eksempel. Anonymkode: cc0a8...ac0 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #13 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er så viktig mtp mobbing og ensomhet at alle inkluderes og ikke utestenges at den ene dagen i året må du bare takle!! Anonymkode: cc0a8...ac0 Jeg har ikke barn, forklarer bare hvordan jeg og mine venner opplevde det. Følg med! ts Anonymkode: 41aed...1a6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #14 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg synes det er rart å sammenligne barn og voksne i denne sammenhengen her. Et veldig dumt eksempel. Anonymkode: cc0a8...ac0 Hvorfor det? De barna blir voksne en gang de og. De kommer mest sannsynligvis til alltid å holde seg til nære venner, ikke en hel haug med folk. De aller færreste, som har fått hele klassen hjem i alle år, fortsetter med å invitere alle. Anonymkode: 1bb7b...f93 1 1
Vera Vinge Skrevet 12. september 2024 #15 Skrevet 12. september 2024 Hvor mange tråder skal det være om dette temaet, egnentlig? Ja, jeg har skjønt at mange her inne syns inkluderende bursdager er nærmest djevelens verk, selv om fagfolk påpeker at det er viktig for inkludering… 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #16 Skrevet 12. september 2024 Barn som ikke liker å være i store bursdager, kan takke nei til invitasjonen. Barn som ikke blir inkludert, kan ikke akkurat be om en invitasjon når de er utelatt. Barn som ikke liker å holde store bursdager, kan be bare de av samme kjønn, eller la være med å ha fest hjemme, men heller invitere på overnatting uten bursdagspress. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å inkludere? Anonymkode: c67d1...8cc 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #17 Skrevet 12. september 2024 Jeg skjønner tanken om inkludering. Men samtidig, basert på min egen barndom der jeg ikke var noe mobber men der jeg samtidig ikke var bevisst på inkludering, så er jeg ganske sikker på at de som mamma ba fra klassen for å inkludere ikke følte seg inkludert og bra når de kom i min bursdag. For jeg snakket og hang med de som betydde mest for meg. Det var så vidt jeg utvekslet ord med de som ble bedt for "syns skyld". Så pass på akkurat dette. Det kan være inkludering er imot sin hensikt også. Samtidig, dere som ber 15-25 barn i bursdag.... året dere må jo bestå av å kjøpe bursdagsgaver og gå i bursdag til barn hele tiden? For jeg antar dere blir bedt tilbake. Jeg fatter ikke at dere orker det. Hele året er en eneste stor bursdagsfest. Hadde det vært opp til meg som barn så hadde jeg fint klart meg med 3-4 av mine nærmeste venner. Det var uansett de jeg fokuserte på. Anonymkode: e6567...b6a 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #18 Skrevet 12. september 2024 Det er helt greit å invitere kun 4 av 20 i klassen. Men det er ikke greit å invitere 16 av 20, så 4 blir utelatt. Anonymkode: 988f1...454
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #19 Skrevet 12. september 2024 Vi har arrangert både bursdager der alle av samme kjønn har vært invitert, og bursdager der hele klassen/hele barnehageavdelingen har vært invitert. (Etter hva barna ønsket.) Og så lenge bursdagene i stor grad er voksenstyrt, så fungerer det faktisk ganske greit. Ungene er vant til å være sammen alle sammen på skolen, og jeg har ikke opplevd at noen ble ekskludert, selv om de kanskje ikke var bestevennene til vanlig. (Barna i dag har faktisk mye oppgaver på skolen som er ment for å skape bra klassemiljø på tvers.) Jeg opplevde ikke at det var "satt seg" hvem som var venner med hvem ennå heller. Noen ganger var det noen som var mer sammen, og andre ganger var de sammen med noen helt andre. I stor grad opplevde vi også at alle kom, og at foreldrene tilbød hverandre samkjøring. Ungene likte også å gjøre ting sammen, og så på klassen sin som en enhet som det var naturlig å gjøre ting sammen med. (Litt på samme måte som at det er naturlig å gjøre ting sammen som et fotballag, eller som et lag i andre lagidretter.) Vi har ofte kjørt felles bursdager på flere i klassen, slik at det ikke ville vært like naturlig å bare invitere noen få. Men ting endrer seg drastisk mot slutten av barneskolen/begynnelsen av ungdomsskolen. Da er det mer tydelige vennegjenger. Det er mer vennskap basert på felles fritidsaktiviteter, og det er mye mer skille mellom gutter og jenter. Så da er det mer naturlig å invitere mindre gruppe. (Og på tvers av klasser.) Jeg husker også at jeg syntes det var litt kleint å gå i bursdagen til den som mobbet meg på barneskolen. Men fordi vi var hele klassen, så opplevde jeg det ikke som et problem. Og jeg trengte ikke å henge med mobberen hele tiden. Anonymkode: 07d71...d91
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #20 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor det? De barna blir voksne en gang de og. De kommer mest sannsynligvis til alltid å holde seg til nære venner, ikke en hel haug med folk. De aller færreste, som har fått hele klassen hjem i alle år, fortsetter med å invitere alle. Anonymkode: 1bb7b...f93 Poenget er at barn i barneskolealder fortsatt ikke er ferdig formet. De har ikke funnet helt hvem de er og hva de liker. De skal fortsatt prøve og feile litt. Både med venner og fritidsaktiviteter og alt annet. Det eneste man vet, er at de de begynner i klasse med når de begynner på skolen, er barn de skal være sammen med veldig mye av tiden sin gjennom barneskolen. Så det er barn de er nødt til å kjenne og føle seg trygg på å være rundt. Og da er det faktisk bra å gå i hverandres bursdager og gjøre av morsomme ting utenom skolen. Det er noe annet med ungdom og voksne. De vet langt mer hvem de er og hva de liker. Og da begynner de å henge med noen få, faste. Men mange har byttet venner flere ganger på barneskolen. Anonymkode: 07d71...d91 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå