AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 En kollega har ved mange anledninger over flere år vært mildt sagt ugrei å ha med og gjøre. Vedkommende har uttalt seg nedlatende mot meg om mine spisevaner, klesvalg og latterliggjort min oppførsel. Kritiserer mitt arbeide i form av kjeft eller aggressiv utspørring; hvordan jeg gjør min jobb, uten at dette påvirker vedkommende på noen som helst måte, eksempelvis i hvilken rekkefølge jeg oppbevarer mine dokumenter. På flere personalsamtaler har jeg nevnt dette, men dette har blitt avfeid med "det er bare slik vedkommende er, du er ikke den eneste som reagerer på dette". Jeg merker nå at begeret mitt er overfylt, min arbeidshverdag og mitt generelle humør på jobb. Er det virkelig vanlig at voksne folk kjefter på kollegene sine? Skal man ikke opptre profesjonelt på jobb og ha en litt mer nøytral tilnærming til kolleger? Kanskje jeg selv er en skikkelig irriterende kollega, men jeg prøver virkelig å møte mine kolleger med respekt selv om de ikke alltid fortjener det. Anonymkode: dc98f...512
Elysian Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Dårlig av lederen din å ikke gjøre noe med slik oppførsel. Det er ikke normalt å oppføre seg slik. Har dere et verneombud du kan kontakte? Eller er du organisert og kan kontakte fagforening? 2 2
Gjest takinova Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En kollega har ved mange anledninger over flere år vært mildt sagt ugrei å ha med og gjøre. Vedkommende har uttalt seg nedlatende mot meg om mine spisevaner, klesvalg og latterliggjort min oppførsel. Kritiserer mitt arbeide i form av kjeft eller aggressiv utspørring; hvordan jeg gjør min jobb, uten at dette påvirker vedkommende på noen som helst måte, eksempelvis i hvilken rekkefølge jeg oppbevarer mine dokumenter. På flere personalsamtaler har jeg nevnt dette, men dette har blitt avfeid med "det er bare slik vedkommende er, du er ikke den eneste som reagerer på dette". Jeg merker nå at begeret mitt er overfylt, min arbeidshverdag og mitt generelle humør på jobb. Er det virkelig vanlig at voksne folk kjefter på kollegene sine? Skal man ikke opptre profesjonelt på jobb og ha en litt mer nøytral tilnærming til kolleger? Kanskje jeg selv er en skikkelig irriterende kollega, men jeg prøver virkelig å møte mine kolleger med respekt selv om de ikke alltid fortjener det. Anonymkode: dc98f...512 Det er trist, men ikke unormalt. Prisen for et så inkluderende og rettighetsbasert arbeidsliv som vi har, er at de slemme også ivaretas. Slike folk er de som roper høyest om overgrep når en leder tar opp slikt med dem. Det er umulig å bli kvitt denne typen ansatte. Jeg tror ditt eneste kort er å ta for deg denne personen på egen hånd. Når hen spør deg aggressivt: Si tilbake "hva mener du med det"? Når vedkommende latterliggjør deg, så sier du "Hva var det du sa? Kan du gjenta det?". Dette er metoder som virker veldig ydmykende. Vedkommende vil hate deg enda mer, men kommer etterhvert til å ligge unna deg fordi du svarer på denne måten. Du kan også - spesielt om dere er på tomannshånd be hen reise til helvete. "Kom deg ut av kontoret mitt/flytt deg fra arbeidsplassen min". Er du konfliktsky som meg, så er det tøft å gjøre det. Men du vinner i det lange løp.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 Dårlig av lederen din. Om det "bare er slik vedkommende er" så anbefaler jeg deg å svare vedkommende. Sette hen på plass. Si rett ut "hvorfor kommenterer du dette?" når hen sier noe om lagring av dokumenteter, klesvask etc. Dette lille, men uskyldige, spørsmålet kan ha stor effekt, bare prøv!! Gjerne mens andre kolleger hører. Alt blir da lagt over på vedkommende, og hen får et forklaringsproblem. Slutter antakeligvis å kommentere mer. Anonymkode: fecf0...395 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 Men så si i fra til personen da! Om hun kommenterer ting ved deg som person "næmmen sånt kan man ikke si/det var ikke noe hyggelig sagt" Når hun kommenterer ting ang jobben "jeg gjør det på min måte, du gjør det på din." Eller svar at det har hun ikke noe med. En annen måte er å si det rett ut, at nå holder det. Ikke vent til dere er alene, men gi direkte beskjed når vedkommende er ufin foran de som evt er tilstede. Anonymkode: 5c083...238 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 Vært ut for akkurat det samme selv.. endte med å sykemelde meg og slutte. det er en vanskelig situasjon å stå i som konfliktsky( jeg er det) mens vedkommende var veldig dominerende som person. ( jeg er kvinne og mobberen er kvinne) Anonymkode: 4eb52...40a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 Elysian skrev (23 minutter siden): Dårlig av lederen din å ikke gjøre noe med slik oppførsel. Det er ikke normalt å oppføre seg slik. Har dere et verneombud du kan kontakte? Eller er du organisert og kan kontakte fagforening? Er organisert så kan jo alltids kontakte fagforening, men det virker liksom litt voldsomt.. Anonymkode: dc98f...512
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men så si i fra til personen da! Om hun kommenterer ting ved deg som person "næmmen sånt kan man ikke si/det var ikke noe hyggelig sagt" Når hun kommenterer ting ang jobben "jeg gjør det på min måte, du gjør det på din." Eller svar at det har hun ikke noe med. En annen måte er å si det rett ut, at nå holder det. Ikke vent til dere er alene, men gi direkte beskjed når vedkommende er ufin foran de som evt er tilstede. Anonymkode: 5c083...238 Jeg er (dessverre) oppvokst med at man skal ha respekt for de eldre og jeg merker at det ligger ganske langt inne å "svare" en eldre person. Men jeg skal gi tydelig og klar beskjed neste gang det skjer, for ignorering fungerer tydeligvis ikke. Anonymkode: dc98f...512 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er (dessverre) oppvokst med at man skal ha respekt for de eldre og jeg merker at det ligger ganske langt inne å "svare" en eldre person. Men jeg skal gi tydelig og klar beskjed neste gang det skjer, for ignorering fungerer tydeligvis ikke. Anonymkode: dc98f...512 Nei, ignorering fungerer sjelden. Prøv å svare tilbake, men hold deg rolig og nøytral. Ikke bli sint eller anklagende, og ikke synk ned på deres nivå. Tenk for deg selv at du er langt bedre enn dem! Be vedkommende gjenta, eller forklare nærmere. Spør hva de mener med et utsagn. Kommer de med direkte stikk eller personangrep, ville jeg sagt akkurat hva jeg mener om slikt (men på en høflig måte, om jeg klarer). "Slikt synes jeg ikke man skal si til andre ", "slike uttalelser gjør ikke annet enn å skape et dårlig arbeidsmiljø, det synes jeg vi skal holde oss for gode til", "hva vil du oppnå med den kommentaren egentlig?" Som konfliktsky og introvert vet jeg at det er vanskelig! Og jeg har selv hatt store problemer med å komme på ting å si der og da, de gode svarene kommer alltid lenge etterpå... Men nå som jeg har bikket 40, er jeg langt sikrere på meg selv, og lar meg ikke pille på nesa lenger. Vi heier på deg! Anonymkode: ab510...75d 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 Jeg hadde sikkert sagt .. jøje meg plager det deg hvordan jeg har ting i MIN perm??? Anonymkode: 0b208...eb4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #11 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 12.05): Men så si i fra til personen da! Om hun kommenterer ting ved deg som person "næmmen sånt kan man ikke si/det var ikke noe hyggelig sagt" Når hun kommenterer ting ang jobben "jeg gjør det på min måte, du gjør det på din." Eller svar at det har hun ikke noe med. En annen måte er å si det rett ut, at nå holder det. Ikke vent til dere er alene, men gi direkte beskjed når vedkommende er ufin foran de som evt er tilstede. Anonymkode: 5c083...238 Helt enig. I flere år hadde jeg en kollega som hakket på meg, kom med spydige kommentarer og var frekk. For to år siden begynte jeg å ta igjen ved å svare henne tilbake. Det endte med at hun prøver å ha minst mulig med meg å gjøre. Anonymkode: 7cde2...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #12 Skrevet 14. september 2024 Det er så mye rart der ute i verden, at jeg egentlig bare lar alt prelle av. Tenker slike ikke har det godt med seg selv. Hever meg over det, gir jo klare svar, men faller ikke til samme nivå. Er vel årevis siden en kommentar på jobb fortsatt hang ved når jeg dro hjemover. Anonymkode: cc9ab...205 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #13 Skrevet 14. september 2024 Jeg har hatt en person «etter meg», som sladret til sjefen om småting og pirket på ting og vil ha alt på sin måte. Hadde et møte med leder, med denne kollegaen og da måtte kollegaen finne en ting til for å sette meg i et dårlig lys: « du har aldri med kake, sjokolade etc på jobb» som betyr at kollegaen da mener at jeg ikke gjør nok for arbeidsmiljøet 🙈😅 Enda så blir jeg presset til å gi penger til bursdagsgaver avslutningsgaver, sommergave osv. til leder og kollegaer, som ikke har støttet meg. Anonymkode: 343f2...b70 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå