AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Har kronisk ptsd. Dette er så innarbeidet fra jeg var liten at det har blitt en del av meg. Jeg dissosierer mye. Jeg merker nesten ikke noe til mine psykiske plager i hodet, KUN smerter i kroppen som gjør meg helt utslitt. Fibromylagi (blæh). Jeg sliter med søvn, fordi jeg ikke aktiverer meg. Jeg sliter også med enkle oppgaver i hjemmet, for jeg er helt utslitt. Til tider klarer jeg bare ligge rett ut, for har vært så anspent og er så sliten at jeg ikke orker holde hodet oppe (fysisk). «Kom deg ut å gå tur😀» - joda, skal jeg ta med hodet i sele?😂 Uansett, fysisk aktivitet hadde selvfølgelig hjulpet mye. Men jeg er for utslått! En skikkelig dårlig sirkel. Fysisk aktivitet hjelper på psyken, blir psyken bedre klarer jeg mer fysisk aktivitet. Jeg pussa tenner i sta, men ble så svimmel så jeg gikk å la meg. Spenningshodepinen gjør meg kvalm, så har ikke klart å kavre meg til kjøkkenet for en frokost. I går prøvde jeg meg på noen aktiviteter i sofaen, løfta på armer og ben her og der. Følte meg bare som en stranda fisk. Begynner bli skikkelig rotete her også, det blir jeg også sliten av. «Gå tur»- jeg klarer ikke holde hjemmet AS gående en gang. Er skikkelig frustrert over situasjonen min (som sikkert ikke heller hjelper…) Og sorry om jeg fremstår passiv aggressiv eller veldig negativ. Jeg er vell det… Dagdrømmer om å gå en 20 min tur Noen tips? Anonymkode: fec63...455
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Jeg tenker at det finnes noen medisiner som kunne gitt deg drahjelp i en periode for å komme ut av spiralen og snu mønsteret. F.eks smertestillende, kvalmestillende, antidepressiva? Går du på noe for PTSD? Har du fått forverring etter at du fikk fibro diagnose eller har det stort sett vært det samme? Lenge siden sist du var hos legen for oppfølging? Svimmelhet er ubehagelig, men sjelden farlig på noe vis (med mindre du faller). Kanskje du ikke behøver å legge deg pga. det? Jeg vet jo ikke, men er nysgjerrig. Man føler seg dum i starten når man trener seg opp fra null, men blås i det. Når du går fra ingen trening til littegrann trening vil du tjene veldig mye på det. Stå på! Anonymkode: ac6ad...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tenker at det finnes noen medisiner som kunne gitt deg drahjelp i en periode for å komme ut av spiralen og snu mønsteret. F.eks smertestillende, kvalmestillende, antidepressiva? Går du på noe for PTSD? Har du fått forverring etter at du fikk fibro diagnose eller har det stort sett vært det samme? Lenge siden sist du var hos legen for oppfølging? Svimmelhet er ubehagelig, men sjelden farlig på noe vis (med mindre du faller). Kanskje du ikke behøver å legge deg pga. det? Jeg vet jo ikke, men er nysgjerrig. Man føler seg dum i starten når man trener seg opp fra null, men blås i det. Når du går fra ingen trening til littegrann trening vil du tjene veldig mye på det. Stå på! Anonymkode: ac6ad...aa3 Leter meg ihjel etter dra hjelp, så om noen har noen råd så lytter jeg gjerne! Er så frustrert over dette, så har vell vært hos legen 6 ganger i år. De tar masse prøver, men sier prøvene ser bra ut, så det er nok bare psykisk alt sammen. Symptomene flytter på seg, så med en gang det er noe nytt, rett på legetime i håp at det finnes noe som mirakuløst kan forklare at noen av symptomene ikke er fibromylagi 🙈 Fibromylagi er jo også satt som diagnose fordi det er antatt… siden alle andre prøver er fine. Gått til psykolog før, men kommer ikke så langt med det, da jeg ikke legger så mye merke til min ptsd i hodet/tankene. Jeg kan fortelle kaldt merkelige og uvanlige ting jeg har vært igjennom + at jeg ikke har hatt noe veiledning som barn i å håndtere ting. Så jeg lærte meg selv å dissosierere. Fått mye forskjellig legemidler gjennom årene, antidepressiva osv, men jeg er jo ikke deprimert 🙈 Jeg har ingen plagsomme tanker. Har bare prøvet medisin som er for de som trenger rømme, men ikke fått noe medisin som får meg til å føle på ting (tror ikke det finnes, det er vell terapi bare?) Ikke hatt noe forverring etter fibro diagnosen, har hatt de samme problemer hele livet. Fysiske plager gjør at jeg ikke klarer stå i en jobb. Eller det store problemet er at jeg er helt utmattet av fysiske vondter. Hvile hjelper ikke. Men føler jeg kollapser om jeg pusher. Det med svimmelheten, det er bare ubehagelig. Blir litt toppen av alt, så jeg legger meg ned igjen 🙈 Prøvet pushe videre, særlig tidligere når jeg har prøvet jobbe, men blir til at jeg blir så mo i knærne at de svikter. Men ikke noe fysisk galt med knærne, er da bare utbrent 😅 Skulle ønske det fantes noe som ga meg er energi, som hadde fungert så bra at jeg kunne gått ute selv med smerter ts Anonymkode: fec63...455
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 Høres veldig merkelig at alt dette bare er psykisk. 🤔 Anonymkode: 71c42...674
Daria Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 Br legen om henvisning til fysioterapeut, gjerne den psykomotoriske varianten. De kan også komme hjem til deg om det å reise til timer er et problem. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 Daria skrev (6 minutter siden): Br legen om henvisning til fysioterapeut, gjerne den psykomotoriske varianten. De kan også komme hjem til deg om det å reise til timer er et problem. Har prøvet det, får en liste over psykomotoriske fysio i kommunen. Vært på venteliste der i 4 år nå… Får stadig Mail av dem om jeg ønsker fortsatt være på venteliste, og da sier jeg ja. Var ikke klar over at jeg kunne få henvisning sånn rett til de?? ts Anonymkode: fec63...455
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 Prøv ut somatiske øvelser! Det hjelper deg å få ut følelene gjennom kroppen. Det er øvelser som kan gjøres fra sengen eller sofaen eller gulvet. Jeg vil også anbefale deg å lære deg hvordan du kan regulere nervesystemet gjennom kroppen. Det er småting som går på øyebevegelser, dra i ørene, punkter på kroppen, lymfedrenasje osv. det er gratis å søke opp videoer på youtube eller tiktok; Prøv ut alt innenfor disse to emnene og prøv ut så mye du orker. Velg et par ting som føles overkommelig, og gjenta dem morgen og kveld. Det er snakk om ting som krever lite fysisk energi, og det er ting som ikke bruker lang tid, så dørstokkmila blir ikke så høy. (Du finner nok flest videoer på engelsk, søk da "somatic exercises" og "exercises to regulate nervous system"). I tillegg vil jeg anbefale deg å prøve somatic shaking! Et minutt om gangen holder i massevis. Dess oftere du gjentar, dess bedre. Dette er bevist å ha en økt innvirkning på dopamin og serotonin, i tillegg til at det hjelper for lymfedrenasje hvilket hjelper fordøyelsen, som igjen hjelper søvnen, og både fordøyelse og søvn er kraftig linket til livskvalitet og glede. Anonymkode: 59956...192
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Høres veldig merkelig at alt dette bare er psykisk. 🤔 Anonymkode: 71c42...674 Ja det har jeg sagt til legen også! Men der er vi uenige. Legen har jo fått med seg at jeg møter opp så fort det er noen nye plager, så tror legen tror jeg er helsehysterisk. Selv om jeg er 100% ufør med pstd på papiret. Angrer litt på at jeg oppsøkte psykolog først selv på eget initiativ. Føler jeg kunne blitt utredet mer fysisk om denne diagnosen ikke lå i bunn. Har mest lyst til å bli henvist til sykehus for andre tester, hva som helst, for å se om de kan finne ut av det. Fibromylagi diagnosen basert på ynsing klarer jeg ikke helt finne roen med. Jeg vil ikke gi opp, jeg vil jobbe! Tenk om det er noe underliggende og jeg kan få en behandling som gjør livet lettere å utføre, så kanskje utsiktene mine for fremtiden blir helt annerledes! ts Anonymkode: fec63...455
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøv ut somatiske øvelser! Det hjelper deg å få ut følelene gjennom kroppen. Det er øvelser som kan gjøres fra sengen eller sofaen eller gulvet. Jeg vil også anbefale deg å lære deg hvordan du kan regulere nervesystemet gjennom kroppen. Det er småting som går på øyebevegelser, dra i ørene, punkter på kroppen, lymfedrenasje osv. det er gratis å søke opp videoer på youtube eller tiktok; Prøv ut alt innenfor disse to emnene og prøv ut så mye du orker. Velg et par ting som føles overkommelig, og gjenta dem morgen og kveld. Det er snakk om ting som krever lite fysisk energi, og det er ting som ikke bruker lang tid, så dørstokkmila blir ikke så høy. (Du finner nok flest videoer på engelsk, søk da "somatic exercises" og "exercises to regulate nervous system"). I tillegg vil jeg anbefale deg å prøve somatic shaking! Et minutt om gangen holder i massevis. Dess oftere du gjentar, dess bedre. Dette er bevist å ha en økt innvirkning på dopamin og serotonin, i tillegg til at det hjelper for lymfedrenasje hvilket hjelper fordøyelsen, som igjen hjelper søvnen, og både fordøyelse og søvn er kraftig linket til livskvalitet og glede. Anonymkode: 59956...192 Skal Google dette 🙈 Anonymkode: fec63...455
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har prøvet det, får en liste over psykomotoriske fysio i kommunen. Vært på venteliste der i 4 år nå… Får stadig Mail av dem om jeg ønsker fortsatt være på venteliste, og da sier jeg ja. Var ikke klar over at jeg kunne få henvisning sånn rett til de?? ts Anonymkode: fec63...455 Da må du ringe og spørre hvorfor det er 4 års ventetid for det skal det ikke være. Anonymkode: ab483...b2d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #11 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Skal Google dette 🙈 Anonymkode: fec63...455 Det har hjulpet meg massivt med min kPTSD og livet mitt er fullstendig forandret nå, etter ti år i helsevesenet hvor ingen klarte å finne løsninger som faktisk hjalp meg. Håper virkelig det kan hjelpe deg også! Jeg har lett for å droppe ut av planer jeg legger, men med disse tingene la jeg lista så lavt som mulig, for det viktigste er å gjøre det regelmessig. Så om det kun var 1 min øvelse morgen og kveld som minimum, men jeg skulle iallfall gjøre det, for å bygge vanen. Etterhvert la jeg til en midt på dagen også. Nå setter jeg av 5 minutter morgen, 5 minutter midt på dagen og 15 minutter kveld (fordi jeg elsker hvordan det roer meg ned før leggetid!) Anonymkode: 59956...192
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå