AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Hei Jeg har en kontor jobb med mye sittestillende arbeid. Jeg vet ikke så mye om hva jeg kan gjøre, men jeg tror arbeidsplassen plikter å hjelpe meg nå som jeg har vondt i ryggen? Eller må jeg snakke med nav eller hjelpemiddelsentralen, eller er det mitt problem alene? Tenkte på en stol som gir bedre støtte. Jobben sier at jeg får "tøye ut" i matpausen. Jeg har ikke så god helse akkurat nå og sliter med høyt blodtrykk. Jeg skjønner at trening ville være bra (tipper det er det de mener med å "tøye ut " i pausen), men jeg klarer det ikke nå og jeg har ikke tid. Noen tips jeg kan legge inn i hverdagen for å få jobb hverdagen til å gå? Anonymkode: 01ede...38c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Ta mye pauser. Som et minimum bør du ha heve/senke skrivebord, så du kan bytte arbeidsstilling. Drikker du kaffe kan du ta flere turer til kaffemaskinen, og gjerne velge den som ikke er nærmest. Hent vann andre ganger, du trenger ikke gjøre det samtidig. Skal du på toalettet går du en egen tur for det. Du kan også sette alarm på telefonen og ta en kort strekk hver halvtime, for eksempel. I kontorjobber er det ofte hjernearbeidet som tar lengst tid, og du trenger ikke sitte stille mens du tenker. Skal du ha telefonmøter der du ikke trenger ta notater kan du også gjerne gå en tur utenfor kontoret. Jeg er ikke sikker på om «bedre støtte» er det ryggen din trenger. De fleste vonde rygger trenger mer bevegelse og aktivitet, ikke «støtte og avlastning». Du kan få anbefaling fra en fysioterapeut om hva som er best for deg. Anonymkode: 276be...8d4 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ta mye pauser. Som et minimum bør du ha heve/senke skrivebord, så du kan bytte arbeidsstilling. Drikker du kaffe kan du ta flere turer til kaffemaskinen, og gjerne velge den som ikke er nærmest. Hent vann andre ganger, du trenger ikke gjøre det samtidig. Skal du på toalettet går du en egen tur for det. Du kan også sette alarm på telefonen og ta en kort strekk hver halvtime, for eksempel. I kontorjobber er det ofte hjernearbeidet som tar lengst tid, og du trenger ikke sitte stille mens du tenker. Skal du ha telefonmøter der du ikke trenger ta notater kan du også gjerne gå en tur utenfor kontoret. Jeg er ikke sikker på om «bedre støtte» er det ryggen din trenger. De fleste vonde rygger trenger mer bevegelse og aktivitet, ikke «støtte og avlastning». Du kan få anbefaling fra en fysioterapeut om hva som er best for deg. Anonymkode: 276be...8d4 Takk for gode råd! Anonymkode: 01ede...38c 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei Jeg har en kontor jobb med mye sittestillende arbeid. Jeg vet ikke så mye om hva jeg kan gjøre, men jeg tror arbeidsplassen plikter å hjelpe meg nå som jeg har vondt i ryggen? Eller må jeg snakke med nav eller hjelpemiddelsentralen, eller er det mitt problem alene? Tenkte på en stol som gir bedre støtte. Jobben sier at jeg får "tøye ut" i matpausen. Jeg har ikke så god helse akkurat nå og sliter med høyt blodtrykk. Jeg skjønner at trening ville være bra (tipper det er det de mener med å "tøye ut " i pausen), men jeg klarer det ikke nå og jeg har ikke tid. Noen tips jeg kan legge inn i hverdagen for å få jobb hverdagen til å gå? Anonymkode: 01ede...38c Hvis du har vondt i ryggen er steg en å dra til legen å finne ut hvorfor. Så blir det gjerne fysioterapi som er neste steg. Hvis det ikke hjelper kan du i samarbeid med lege begynne å se på hvordan jobben kan tilrettelegge. Tøye i lunsjen er ikke trening, det er tøying. Søk opp noen ryggøvelser. Har dere bedriftshelsetjeneste kan du også kontakte dem. Jeg føler at du begynner litt i feil ende, med hvordan jobben kan tilrettelegge så du selv slipper å ta ansvar for egen helse. Jobben skal hjelpe ved behov, men først må du jo ta tak å prøve å hjelpe deg selv. Anonymkode: 244dd...236 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du har vondt i ryggen er steg en å dra til legen å finne ut hvorfor. Så blir det gjerne fysioterapi som er neste steg. Hvis det ikke hjelper kan du i samarbeid med lege begynne å se på hvordan jobben kan tilrettelegge. Tøye i lunsjen er ikke trening, det er tøying. Søk opp noen ryggøvelser. Har dere bedriftshelsetjeneste kan du også kontakte dem. Jeg føler at du begynner litt i feil ende, med hvordan jobben kan tilrettelegge så du selv slipper å ta ansvar for egen helse. Jobben skal hjelpe ved behov, men først må du jo ta tak å prøve å hjelpe deg selv. Anonymkode: 244dd...236 Ved å finne ut hva jobben kan gjøre, finner jeg også ut av hvor trygg jeg er. I min alder er det lett å bli engstelig for at det ikke "bare" er å ta tak i det på andre måter. Hvor mye vil jobben tåle før jeg bare blir et problem. Anonymkode: 01ede...38c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 Heve-senkebord så du kan stå og jobbe. Det finnes ulike typer stoler, men da er det lurt å få testet litt først, om en kollega f eks har en bra stol. Trening kan være for tidkrevende om man har lang reisevei til jobb og/eller trening, barn osv, men tren hjemme. Mange gode øvelser for ryggen kan du gjøre hjemme i stua. Google i vei og prøv ut! Å gå er ofte bra for ryggen, så ta deg 5-10 min og gå rundt i lokalene om mulig. Bruk lunsjen til en gåtur. Anonymkode: c5736...525
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei Jeg har en kontor jobb med mye sittestillende arbeid. Jeg vet ikke så mye om hva jeg kan gjøre, men jeg tror arbeidsplassen plikter å hjelpe meg nå som jeg har vondt i ryggen? Eller må jeg snakke med nav eller hjelpemiddelsentralen, eller er det mitt problem alene? Tenkte på en stol som gir bedre støtte. Jobben sier at jeg får "tøye ut" i matpausen. Jeg har ikke så god helse akkurat nå og sliter med høyt blodtrykk. Jeg skjønner at trening ville være bra (tipper det er det de mener med å "tøye ut " i pausen), men jeg klarer det ikke nå og jeg har ikke tid. Noen tips jeg kan legge inn i hverdagen for å få jobb hverdagen til å gå? Anonymkode: 01ede...38c Høyt blodtrykk skal behandles, og ikke leves med. Når blodtrykket er forsvarlig medisinert, så skal ikke blodtrykket være noen begrensning. Fastlegen er «porten inn» for hjelp, dersom en stol ikke er noe arbeidsgiver kan hjelpe deg med. Men du lever jo også utenfor jobb, og da bør du gjøre ditt for å ivareta helsa di. Anonymkode: 452ad...ab6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå