Rolf-Odd Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Min bror, som jeg er nærmeste pårørende for, er ufør. Han har hjemmehjelp fire ganger om dagen, og en av dem har sannsynligvis i vanvare stilt volumet på ringeklokka ned, slik at den ikke virket. Daglig leder i sameiet bestilte deretter reparatør fra et lås-firma i Oslo, som kom og stilte ringevolumet opp igjen. Vi har nå fått en regning, der de fører arbeidstid 1 time og 20 minutter, som de kaller minstetid på kr. 2500,- pluss mva. I tillegg kommer bruk av bil kr. 550,-, bompassering kr. 75, og mva, slik at sluttsummen blir på kr. 3900,-. Vi har bedt firmaet om et prisavslag, men har foreløpig ikke fått noe svar. Mitt spørsmål er: Er det lovlig å operere med en minstetid på 1 time og 20 minutter?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Ja, selvsagt er det lov. De kan ha 20 timer minstetid om de så ønsker, om det er moralsk riktig å gjøre det på en slik måte er noe helt annet. Det jeg er mer skeptisk til er at daglig leder(?) i et sameie bestiller repratør. Anonymkode: c1832...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 Rolf-Odd skrev (9 timer siden): Min bror, som jeg er nærmeste pårørende for, er ufør. Han har hjemmehjelp fire ganger om dagen, og en av dem har sannsynligvis i vanvare stilt volumet på ringeklokka ned, slik at den ikke virket. Daglig leder i sameiet bestilte deretter reparatør fra et lås-firma i Oslo, som kom og stilte ringevolumet opp igjen. Vi har nå fått en regning, der de fører arbeidstid 1 time og 20 minutter, som de kaller minstetid på kr. 2500,- pluss mva. I tillegg kommer bruk av bil kr. 550,-, bompassering kr. 75, og mva, slik at sluttsummen blir på kr. 3900,-. Vi har bedt firmaet om et prisavslag, men har foreløpig ikke fått noe svar. Mitt spørsmål er: Er det lovlig å operere med en minstetid på 1 time og 20 minutter? En voldsom regning! Men hus at håndtverkere regner tid fra de reiser ut fra kontor og til de er tilbake på kontor. Det jeg reagerer på er at brl bestiller reperatør, og sender regningen til deg/beboer? Vet ikke hvem du kan rådspørre her, men er du medlem av Huseierne, så gir de gratis juridisk hjelp på telefon.. Anonymkode: 03d5f...35a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 Vi har og minstepris men da er kjøring gjerne inkludert og jobben tar under en time. Vi hadde nok tatt 2500 inkl.mva for arbeidet du skisserer Anonymkode: 0f846...adb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 Ja, man kaller det oppmøtepris, første timen, minstepris, mange måter si det på. Men at man må få sameiet til å tilkalle reperatører, fordi hjemmehjelp har klart skru ned volumet ved ett uhell? Er det ingen pårørende i nærheten som kan bistå med å skru opp volumet? Eller bistå med å tilkalle håndverkere? Anonymkode: 059af...304
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #6 Skrevet 13. september 2024 Dette må være den dyreste volumknappen jeg har kommet bort i altså! Anonymkode: c24fe...081
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #7 Skrevet 13. september 2024 Det var stiv pris. Men opplevde selv elektriker som skulle koble fra to ledninger (forsikringssak, ellers hadde jeg gjort det selv). De valgte å prise hver ledning de koblet fra som "ett stk elektrikerarbeid", og tok da nesten 5000 kr for å koble fra to ledninger. Glad det ikke var jeg som måtte betale den regningen😂 Anonymkode: 7a8e7...4b1
Rolf-Odd Skrevet 16. september 2024 Forfatter #8 Skrevet 16. september 2024 Gjentar sakens hovedinnhold, siden det har gått noen dager: "Min bror, som jeg er nærmeste pårørende for, er ufør. Han har hjemmehjelp fire ganger om dagen, og en av dem har sannsynligvis i vanvare stilt volumet på ringeklokka ned, slik at den ikke virket. Daglig leder i sameiet bestilte deretter reparatør fra et lås-firma i Oslo, som kom og stilte ringevolumet opp igjen. Vi har nå fått en regning, der de fører arbeidstid 1 time og 20 minutter, som de kaller minstetid på kr. 2500,- pluss mva. I tillegg kommer bruk av bil kr. 550,-, bompassering kr. 75, og mva, slik at sluttsummen blir på kr. 3900,-." Det viser seg imidlertid at jeg har vært dårlig i hoderegning. Firmaet har brukt skrivemåten: "Minstepris oppmøte & arbeid (120 min)", som jo er 2 x 60 minutter, altså 2 timer! Vi fikk øvrig på forhånd ikke opplysning om noen minstetid på 2 timer! Anonym skriver: "Er det ingen pårørende i nærheten som kan bistå med å skru opp volumet?" Vi pårørende visste ikke at det var mulig å skru ringevolumet ned/opp, og trodde ar det var noe i veien med ringeknappen ute på gangen. Vi tenkte da at dette måtte være sameiets ansvar, og kontaktet daglig leder. Daglig leder sa ikke noe om noen justeringsknapp, men bestilte isteden reparatør. Anonym skriver: "Det jeg er mer skeptisk til er at daglig leder(?) i et sameie bestiller reparatør." Anonym 2 skriver: "Det jeg reagerer på er at brl bestiller reperatør, og sender regningen til deg/beboer?!" Vi syns også dette er rart! Etter at reparatør hadde stilt ringevolumet opp igjen, sendte firmaet regningen på 3900 til sameiet ved daglig leder. Sameiet ved daglig leder sendte deretter ikke regningen til min bror, men betale den! Ca. en uke senere kommer det så en faktura fra sameiet til min bror, med: "Viderefakturering (1,00 stk à 3906,25): Service porttelefon." (Øverst på fakturaen står det til og med: OBOS og OBOS sitt organisasjonsnummer).
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #9 Skrevet 16. september 2024 Ingen har hjemmehjelp 4 ganger om dagen, hjemme sykepleier/jhjemme tjenesten. Men mange håndtverkere har oppmøtetid/kjøretid i tillegg til prisen, det er fordi de skal ha betalt fra de setter seg i bilen. Anonymkode: 67a9c...509
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #10 Skrevet 17. september 2024 Rolf-Odd skrev (På 16.9.2024 den 12.43): Gjentar sakens hovedinnhold, siden det har gått noen dager: "Min bror, som jeg er nærmeste pårørende for, er ufør. Han har hjemmehjelp fire ganger om dagen, og en av dem har sannsynligvis i vanvare stilt volumet på ringeklokka ned, slik at den ikke virket. Daglig leder i sameiet bestilte deretter reparatør fra et lås-firma i Oslo, som kom og stilte ringevolumet opp igjen. Vi har nå fått en regning, der de fører arbeidstid 1 time og 20 minutter, som de kaller minstetid på kr. 2500,- pluss mva. I tillegg kommer bruk av bil kr. 550,-, bompassering kr. 75, og mva, slik at sluttsummen blir på kr. 3900,-." Det viser seg imidlertid at jeg har vært dårlig i hoderegning. Firmaet har brukt skrivemåten: "Minstepris oppmøte & arbeid (120 min)", som jo er 2 x 60 minutter, altså 2 timer! Vi fikk øvrig på forhånd ikke opplysning om noen minstetid på 2 timer! Anonym skriver: "Er det ingen pårørende i nærheten som kan bistå med å skru opp volumet?" Vi pårørende visste ikke at det var mulig å skru ringevolumet ned/opp, og trodde ar det var noe i veien med ringeknappen ute på gangen. Vi tenkte da at dette måtte være sameiets ansvar, og kontaktet daglig leder. Daglig leder sa ikke noe om noen justeringsknapp, men bestilte isteden reparatør. Anonym skriver: "Det jeg er mer skeptisk til er at daglig leder(?) i et sameie bestiller reparatør." Anonym 2 skriver: "Det jeg reagerer på er at brl bestiller reperatør, og sender regningen til deg/beboer?!" Vi syns også dette er rart! Etter at reparatør hadde stilt ringevolumet opp igjen, sendte firmaet regningen på 3900 til sameiet ved daglig leder. Sameiet ved daglig leder sendte deretter ikke regningen til min bror, men betale den! Ca. en uke senere kommer det så en faktura fra sameiet til min bror, med: "Viderefakturering (1,00 stk à 3906,25): Service porttelefon." (Øverst på fakturaen står det til og med: OBOS og OBOS sitt organisasjonsnummer). Dere har bedt sameiet fikse fordi dere ikke klarer det, sameiet bestiller service, selvsagt fakturer firmaet de som bestiller servicen, og selvfølgelig blir regningen videresendt til beboeren... Hva forventer dere når dere ba sameiet fikse ting i leiligheten? At de skulle være vaktmestre og utføre service? Er det vaktmester inkludert i felleskostnader? Det er helt normalt at andelseier/seksjonseier er ansvarlig for service og vedlikeholde på alt innenfor sin egen bolig. Anonymkode: 059af...304
Rick Skrevet 17. september 2024 #11 Skrevet 17. september 2024 Ja, det er generelt lovlig for firmaer å operere med en "minstetid" for sine tjenester, så lenge det er tydelig kommunisert på forhånd, enten gjennom kontrakt, vilkår, eller på annen måte som er lett tilgjengelig for kunden. Mange servicefirmaer, spesielt innen håndverk og teknisk arbeid, opererer med minstetid fordi de ønsker å dekke reisekostnader og tid brukt på små oppdrag som ellers kunne vært ulønnsomme. Imidlertid er det noen ting å vurdere i ditt tilfelle: Forhåndsinformasjon om minstetid: Hvis firmaet ikke har informert om minstetiden på forhånd, eller hvis det ikke står tydelig på nettsiden deres eller i annen kommunikasjon før jobben ble utført, kan du ha grunnlag for å klage. Forbrukere har rett til å vite om vilkår som minstetid før de godtar tjenester. Størrelsen på minstetiden: Det er relativt vanlig at håndverksfirmaer har en minstetid på 1 time, men 1 time og 20 minutter er mindre vanlig. Det kan fortsatt være lovlig, men det skal som nevnt være tydelig kommunisert. Dersom firmaet ikke kan dokumentere at du har blitt informert om minstetiden, kan du ha en sterkere sak for å få redusert regningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå