AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Jeg vokste opp med at olivenolje ikke tålte å brukes på høy varme, så det bruktes stort sett til salatdressing, pasta, bakst osv. Skulle man steke noe, brukte man Raps olje eller smør. Synes jeg stadig leser at retten skal stekes i olivenolje? Er rådene endret? Hvilken olivenolje bruker dere da i såfall og hva steker dere i olivenolje? Anonymkode: 8da3a...830
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 «Oljer med mest enumettet fett tåler oppvarming best. Altså kan extra virgin olivenolje benyttes til steking. Dette har greske husmødre og kokker visst i århundrer, og som fortsatt steker mesteparten av maten i olivenolje, som del av det berømte middelhavskostholdet.» Anonymkode: 0303b...548 2
endo Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 Virgin olivenolje har lavt temperatur nivå før den går over til røyk, og den setter veldig mye smak på maten som blir stekt. Raffinert olivenolje tåler høyere temperaturer og er mildere i smak. Det er altså fullt mulig å steke i olivenolje.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 extra virgin er vanlig å steke med i land som produserer olivenolje...er den av god kvalitet tåler den ganske høy varme Les deg opp på nettet om dette. Selv bruker jeg klaret smør til steking, i stålpanne. Extra virgin er noe jeg bruker på ting etter steking..en av GOD kvalitet. Hold deg langt unna margarin og annet griseri. Anonymkode: 7a26c...4b2 1
endo Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): extra virgin er vanlig å steke med i land som produserer olivenolje...er den av god kvalitet tåler den ganske høy varme Les deg opp på nettet om dette. Selv bruker jeg klaret smør til steking, i stålpanne. Extra virgin er noe jeg bruker på ting etter steking..en av GOD kvalitet. Hold deg langt unna margarin og annet griseri. Anonymkode: 7a26c...4b2 Totalt feil, men ellers bare bra. Og hvorfor bruke olje etter steking? Og hvorfor bruke smør av så dårlig kvalitet at du må "klarne" det først? Vi bor i Norge ikke usa. Og hvorfor er margarin griseri? Det er helt ypperlig til å steke/bake enkelte varer. Men hva vet vel jeg? Jeg lager mat framfor å se det på nett og youtube.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 endo skrev (24 minutter siden): Totalt feil, men ellers bare bra. Og hvorfor bruke olje etter steking? Og hvorfor bruke smør av så dårlig kvalitet at du må "klarne" det først? Vi bor i Norge ikke usa. Og hvorfor er margarin griseri? Det er helt ypperlig til å steke/bake enkelte varer. Men hva vet vel jeg? Jeg lager mat framfor å se det på nett og youtube. Du har lite kunnskaper leser jeg. Lykke til! Anonymkode: 7a26c...4b2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 Ts her. Da har jeg kjøpt Eldorado sin Spanske olivenolje. Den er raffinert og det står på at den er ypperlig til steking, baking og pasta. Så da prøver jeg den. Takk for råd ☺️ Anonymkode: 8da3a...830 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 Jeg trodde lenge at det var "forbudt" å steke i olivenolje, men etter å ha fulgt blant annet Hellstrøm på nettet ser jeg at det er feil. Anonymkode: fefd6...e16
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg trodde lenge at det var "forbudt" å steke i olivenolje, men etter å ha fulgt blant annet Hellstrøm på nettet ser jeg at det er feil. Anonymkode: fefd6...e16 Han bruker veldig høy varme på sin "egen" olje ja... Anonymkode: 7a26c...4b2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 Ts her. Hva mener dere er den beste olja og bruke til daglig? Jeg har ikke råd til det dyreste. Anonymkode: 8da3a...830
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #11 Skrevet 12. september 2024 Er ikke poenget med extra virgin olivenolje at den ikke er varmebehandlet? Og motvirker man ikke nettopp det ved å varme den opp? Er det ikke da like bra med annen olivenolje til steking? Anonymkode: 6e04c...727
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #12 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ikke poenget med extra virgin olivenolje at den ikke er varmebehandlet? Og motvirker man ikke nettopp det ved å varme den opp? Er det ikke da like bra med annen olivenolje til steking? Anonymkode: 6e04c...727 Ts her. Jeg kjøpte på Kiwi Eldorado sin Spanske olivenolje. Der står den består av raffinert olivenolje og olje utvunnet direkte fra oliven. Det star den er mild og velsmakende olje som kan benyttes i all matlaging. Anbefales spesielt til salater, pasta, steking og baking. Ingredienslisten er raffinert olivenolje (80%) og extra virgin olivenolje (20%) Men ikke vet jeg. Anonymkode: 8da3a...830
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #13 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Hva mener dere er den beste olja og bruke til daglig? Jeg har ikke råd til det dyreste. Anonymkode: 8da3a...830 Steke kan du fint gjøre med smør. Lag klaret smør evt, dette tåler høy varme. Smør er rimeligere enn en god olivenolje Anonymkode: 7a26c...4b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå