Gå til innhold

Blir utnyttet økonomisk.


Sofie Maria

Anbefalte innlegg

Sofie Maria skrev (Akkurat nå):

❤️❤️🥰

Hvis de er knyttet mot sted betyr det den vil mistrives hos meg hvis jeg typ flyttet i morgen? Fordi den er vant med hans bolig?  

Nei, den blir vant til det, men hvis den skal flyttes frem og tilbake vil det nok skape stress og mulig mistrivsel. Hvis det er en utekatt så må du holde den inne de første månedene før du slipper den ut, eventuelt gå tur i bånd med den.

Anonymkode: 9f431...06f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofie Maria skrev (På 12.9.2024 den 0.38):

Joda, takk for hjelp..  jeg skriver jo her inne for råd og forslag nettopp fordi jeg vil endre situasjonen jeg står i. 

Hvorfor slutter du ikke å bli med ham i butikken?

Si du ikke skal ha noe også venter du utenfor butikken.

Anonymkode: cd9c2...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, den blir vant til det, men hvis den skal flyttes frem og tilbake vil det nok skape stress og mulig mistrivsel. Hvis det er en utekatt så må du holde den inne de første månedene før du slipper den ut, eventuelt gå tur i bånd med den.

Anonymkode: 9f431...06f

takk ❤️❤️! da må jeg revurdere tanken om deling, vil jo ikke den skal mistrives eller noe sånt ! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor slutter du ikke å bli med ham i butikken?

Si du ikke skal ha noe også venter du utenfor butikken.

Anonymkode: cd9c2...663

Det har jeg allerede sagt til han- fremover blir det at jeg går i butikken helt alene. Han blir som regel sur for at jeg kjøper «feil « ting men det gir jeg så blanke marsj i slik vårt forhold står nå 😏

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, den oppførselen der, er nummeret før det smeller, hadde han følt seg provosert eller trengt opp i et hjørne så hadde det nok gått noe i veggen. Kanskje også deg. 

Han er farlig. 

Jeg mener ikke at du er stokk dum, jeg beklager for hvor skarpt det var fra meg. Poenget mitt var at selv om du ikke forstår og ser det selv, så hør på det andre skriver. 

Anonymkode: 7f395...a80

❤️❤️👍🏻. Jeg tar inn alt som blir skrevet selv om det kanskje ikke virker sånn i første øyekast😉.  

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (5 minutter siden):

Det har jeg allerede sagt til han- fremover blir det at jeg går i butikken helt alene. Han blir som regel sur for at jeg kjøper «feil « ting men det gir jeg så blanke marsj i slik vårt forhold står nå 😏

Ikke kjøp mat til han. Hvis han trenger hjelp får han spørre Nav.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Ikke kjøp mat til han. Hvis han trenger hjelp får han spørre Nav.

Han er på vent hos nav. de hadde lovt at nødpenger skulle komme før helgen altså fredag formiddag, men det skjedde ikke. Om de har kommet nå aner jeg ikke siden vi har ikke pratet sammen siden lørdag. 

han har nok fått lånt noe av venner eller family kjenner jeg han rett for å komme seg gjennom helga 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke å lese gjennom alle siden, så mulig du har svart på det før.

Bor du hos han? Har du et annet bosted som du betaler på?

Hvis du bor hos han, betaler du leie for å bo der? Evt andre løpende kostnader? Eller forventer han «kun» at du skal betale for maten for dere begge?

Anonymkode: 1cc18...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (3 minutter siden):

Han er på vent hos nav. de hadde lovt at nødpenger skulle komme før helgen altså fredag formiddag, men det skjedde ikke. Om de har kommet nå aner jeg ikke siden vi har ikke pratet sammen siden lørdag. 

han har nok fått lånt noe av venner eller family kjenner jeg han rett for å komme seg gjennom helga 🤷‍♀️

Det er noe han må ordne selv. Du skal ikke føle deg pliktig til å hjelpe han, spesielt når han tar så dårlig økonomiske valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Det er noe han må ordne selv. Du skal ikke føle deg pliktig til å hjelpe han, spesielt når han tar så dårlig økonomiske valg.

sant jeg er nok dum i hodet i mangel på bedre ord. Jeg får dårlig samvittighet og han spiller liksom på mine knapper på den måten at hvis jeg ikke «redder» situasjonen eks når han er tom for snus (selv de dagene han har prioritert annet dritt ! ) så er det liksom på en slags rar måte min skyld /feil . 

er vel det psykiske taket han har på meg som kommer inn i spill 🤷‍♀️.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (3 minutter siden):

sant jeg er nok dum i hodet i mangel på bedre ord. Jeg får dårlig samvittighet og han spiller liksom på mine knapper på den måten at hvis jeg ikke «redder» situasjonen eks når han er tom for snus (selv de dagene han har prioritert annet dritt ! ) så er det liksom på en slags rar måte min skyld /feil . 

er vel det psykiske taket han har på meg som kommer inn i spill 🤷‍♀️.. 

Tenk slik:

Er det din feil at han er arbeidsløs?

Skylder du han noe?

Ikke la folk  utnytte deg. Ofte så juger folk for å få viljen sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (På 12.9.2024 den 0.22):

Hva gjør man for å stoppe utnyttelse fra en nær venn? 🫣

Du stopper….?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Orket ikke å lese gjennom alle siden, så mulig du har svart på det før.

Bor du hos han? Har du et annet bosted som du betaler på?

Hvis du bor hos han, betaler du leie for å bo der? Evt andre løpende kostnader? Eller forventer han «kun» at du skal betale for maten for dere begge?

Anonymkode: 1cc18...a5a

Det går bra, tråden er blitt lang så forstår deg godt 😅😅 en kort oppsummering 

1. nei vi bor ikke sammen, aldri bodd sammen 

2. vi deler et dyr som gjør at jeg sitter litt fast. 

3. Han forventer mat, men også ekstra ting typ brus og snus  . 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

Tenk slik:

Er det din feil at han er arbeidsløs?

Skylder du han noe?

Ikke la folk  utnytte deg. Ofte så juger folk for å få viljen sin.

Nei jeg skylder han ingneting, men som jeg skrev før jeg troddedet var sånt man gjorde i et kjæreste-forhold (altså passe på hverandre liksom /betale for ting) men forstår nå utifra hele tråden at det er hundre prosent feil ❤️❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (3 minutter siden):

Nei jeg skylder han ingneting, men som jeg skrev før jeg troddedet var sånt man gjorde i et kjæreste-forhold (altså passe på hverandre liksom /betale for ting) men forstår nå utifra hele tråden at det er hundre prosent feil ❤️❤️

Dere er ikke kjærester nå?

Ja, man gir og tar i et forhold, men gir han deg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sofie Maria skrev (På 12.9.2024 den 0.38):

Joda, takk for hjelp..  jeg skriver jo her inne for råd og forslag nettopp fordi jeg vil endre situasjonen jeg står i. 

Det eneste rådet er faktisk å gi beskjed at DU ikke har råd til å bidra til han økonomisk. 
Du må tørre å si ifra. Du er voksen. Han kan ikke overstyre deg slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

Dere er ikke kjærester nå?

Ja, man gir og tar i et forhold, men gir han deg noe?

Det er helt sant , er vel et års tid siden det var forbi, men rart med det at gammel vane er vond å vende osv.. 🫣 

Nei han gjør jo ikke det, og siden jeg har jeg begynt denne tråden har jeg tenkt på når utnyttelsen begynte å det var fra dag 1 hvis jeg er ærlig med meg selv.. 😫 så ja, the jokes on me i guess 🤷‍♀️😟..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (3 minutter siden):

Det er helt sant , er vel et års tid siden det var forbi, men rart med det at gammel vane er vond å vende osv.. 🫣 

Nei han gjør jo ikke det, og siden jeg har jeg begynt denne tråden har jeg tenkt på når utnyttelsen begynte å det var fra dag 1 hvis jeg er ærlig med meg selv.. 😫 så ja, the jokes on me i guess 🤷‍♀️😟..  

Å ha autisme og være i et forhold kan være utfordrende.

Du ble diagnostisert sent og har sannsynligvis ikke hatt tid til å fullt ut forstå hvordan diagnosen påvirker deg og hva du trenger å lære.

Uansett vil jeg anbefale å skille mellom emosjonelle handlinger og materielle ting. Ikke la ham si at han trenger mat fra deg bare fordi han er snill med deg. Man skal være snill og god mot (nesten) alle, men det betyr ikke at du skylder noe tilbake emosjonelt fordi noen er snille mot deg.

Mange utnytter autister fordi vi ofte har vansker med å oppdage når folk lyver eller har baktanker. Det er ikke din feil at du som voksen ikke forstår alt eller klarer alt. Du er ikke nødvendigvis en 'normal' voksen, som mange kanskje tror i denne tråden. Du trenger mer tilrettelagt hjelp og folk som forstår deg. 

Du er sannsynligvis ærlig med deg selv, men kanskje fordi du ikke hadde lært så mye før? Som autist tar det tid å lære om sosiale situasjoner og hvordan andre fungerer.

Utrolig vondt å se at man ikke har fortått det før, men det er dessverre slik man har det med autisme. Man lærer og feiler mye.💔

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (1 time siden):

Den gir jeg selvsagt ikke F i og er jo det som gjør situasjonen såpass vond. På toppen av kaka har jeg bestilt dyrlegen denne uka (vanlig sjekk bare ❤️) så jeg må jo enten blokke han opp eller avlyse dyrlegen. 

Katten vil bli brukt som maktmiddel over deg. Og det er veldig mulig at han vil nekte å gi katten fra seg eller slippe deg inn i boligen for å hente den om du kutter kontakt. Jeg ville vært smart her. Kjøpt kattemat, ordnet noen som kan passe og tatt dyret på tur til dyrelegen som planlagt. Og så rett til den som kan passe katten. Så kan du evt vurdere å la han treffe katten når ting har roet seg etter en god stund.

Jeg har selv katt, som jeg har flyttet med etter samlivsbrudd og katten tilpasset seg. Selv om hun var utekatt, klarte hun seg fint i blokk et år, og nå med uteplass. Det gikk lettere enn jeg trodde. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...