Gå til innhold

Blir utnyttet økonomisk.

Sofie Maria

Anbefalte innlegg

Sofie Maria skrev (13 timer siden):

Oppdatering. Skriver til alle siden jeg orker ikke svare en og en. 

For det første så har denne tråden virkelig vært en øyeåpner og fått meg til å innse hvor ille tingens tilstand virkelig er ! jeg må få si tusen takk for alle for gode, kreative og omsorgsfulle innputt. 

jeg MÅ VIRKELIG begynne å jobbe med å stable et godt liv på beina som har GODE mennekser i det og fjerne elementer som er ute etter å skade meg/utnytte meg  :(  Ellers kommer mitt liv til å gå enda mer i dass enn hva det allerde har gjort.. 

Ja, har autisme så det er supervanskelig for meg å se den ekte intensjonen til mennesker iblant. Dette er et stort problem i mitt liv og gjelder ikke kun han. jeg lar meg "lett lure" selv om min alder og livsvisdom burde tilsi at jeg er smartere enn som så :( 

Når det gjelder min sikkerhet så har han aldri vært fysisk mot meg så tviler på at det vil skje. Skulle de mot formodning skje så blir det en telefon til politiet. Det er hovedsakelig mental utpessing , mobbing og økonomi det går i. Jeg syns det er vanskelig å se  hvor grensa går, men ja vi er  i landskapet psykisk vold selv om jeg syns det gjør veldig vondt å innrømme det :( :( 

Uansett- På lørdagen skulle jeg ut å ha det gøy med noen venninner- noe han ikke takler i det hele tatt siden han hater dem (ja mine venner har alltids vært et problem i vårt forhold ) han skrev til meg på sms hvorfor vil jeg ha sånne mongovenner osv.  Skrev å en slags trussel at hvis jeg ikke skjerpet meg så  skulle han komme å banke både meg og mine venner. Han har sagt sånt før så vet det er hundre prosent tomme ord, men absolutt ikke greit uansett føler jeg !! en ting er at han går på meg, en annen ting er når han begynner å gå "etter" mine venner. På dette stadie ble det for useriøst og tragikomisk følte jeg så valgte å blokkere han uten å svare på noen av stygghetene som kom inn - han har derfor vært på blokk siden lørdag formiddag. (skriver dette søndag natt ) 

Igjen - tusen takk for alle gode ord, det betyr virkelig mye i en tøff situasjon ♥️!! 

Han er virkelig ikke noe å spare på, livet ditt kommer til å bli 100 ganger bedre uten den idioten.

Anonymkode: 9f431...06f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lillevill skrev (11 timer siden):

Det skjedde jo akkurat det jeg sa da, han er sur på deg fordi det er vel vanskeligere nå å utnytte deg. Eller hva mente han med at du skulle "skjerpe" deg? 

Han er jo agressiv og ubehagelig når han ikke får ting som han vil. Og denne fyren passer på katten din. Hvorfor ikke finne et godt fosterhjem til katten da? Så slipper du helt å ha kontakt med han. 

Har ingen som kan ta den jobben, alle mine venner bor slik at man må søke om dyr osv. 

Men ja, det er helt rett at ting blir ubehagelig når jeg går «imot han» eller ikke gjør det han ønsker, men helt ærlig så gir jeg litt f i han akkurat nå. Jeg tenker at hvis han skal være drittsekk så må jeg kanskje begynne å bli mer bitch ?🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (Akkurat nå):

Har ingen som kan ta den jobben, alle mine venner bor slik at man må søke om dyr osv. 

Men ja, det er helt rett at ting blir ubehagelig når jeg går «imot han» eller ikke gjør det han ønsker, men helt ærlig så gir jeg litt f i han akkurat nå. Jeg tenker at hvis han skal være drittsekk så må jeg kanskje begynne å bli mer bitch ?🤷‍♀️

Katten da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Slutt å informere ham om hva du foretar deg.

Han vet vennene dine forteller deg at du ikke skal bruke så mange penger på ham, og allerhelst kutte ham helt ut. Dét er grunnen til han ikke liker at du omgåes dem. Han vil isolere deg fra vennene dine, så de ikke klarer å tale deg til fornuft, og han mister minibanken sin. 

Hvorfor vente med å kontakte politiet til han _har_ vært fysisk mot deg? En trussel om vold er ulovlig i seg selv. Det bør du anmelde. Så må det bli opp til ham å overbevise politiet, evt. dommer, at det ikke skal taes på alvor. 

Anonymkode: 1d25a...4a4

Fordi dynamikken min er at jeg besøker han på en nesten daglig basis (bortsett fra nå åpenbart siden han er en *** å forholde seg til)

Så derfor vet han de dagene jeg er opptatt fordi han ringer å «etterlyser meg» . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig MERKER han det. Han vet akkurat hva han gjør, og driter i deg.

Anonymkode: 3c929...eff

Ja nettopp det jeg begynner å våkne opp til å se 🥺😒🥺🥺. Før i tiden lagde jeg bortforklaringer for han eks en tøff barndom osv, men nå begynner jeg føle han gjør dette hundre prosent med vilje og at han vet hundre prosent hva han gjør. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå må du faktisk velge her, enten velger du deg selv og et normalt liv uten en psykisk, og etterhvert fysisk tipper jeg, voldelig idiot med kontrollerende atferd.

Han styrer livet ditt, bruker pengene dine, utnytter deg og truer med å banke både deg og "mongovennene" dine? 

Jeg kan fortelle deg, jeg har erfaring med vold i nære relasjoner, og en person som allerede utøver psykisk vold og kontroll, er halveis på vei til å være fysisk. Bare fordi han ikke har tatt tak i deg fysisk enda, betyr ikke at det ikke skjer, oppførselen hans vil eskalere sammen med desperasjonen når han ikke får det som han vil eller du oppfører deg "feil" og da vil det begynne. 

Slutt å forsvare ham, slutt å forklare ham, slutt å prøve å endre og fikse ham, det er en feig måte for ikke å måtte ta tak i eget liv. Vil du at dette skal fortsette til dyret dør en naturlig død, så kan du finne andre måter å sabotere for deg selv på? Unnskyld at jeg er krass med deg, men du er i en modus hvor du har mistet kontrollen og ikke ser det selv. Våkne opp før han blir fysisk mot deg og stikk. Få deg en annen pelsbaby, men mest av alt, slutt å kalle dette dyret en baby, og dere som foreldre, du tilegger denne situasjonen tunge følelser som ikke finnes! Klart det er tyngre å stikke når du tror du har en baby på 4 ben.. 

Anonymkode: 7f395...a80

Tusen takk for hjelp ❤️❤️. Som sagt det har aldri skjedd, men ja jeg er enig med deg ! Det har vært visse småtegn - eks han hever stemmen sin veldig og begynner puffe seg opp og gjøre seg stor når han er forbanna, dette er kanskje første steget på voldstrappa? 

Det er greit, jeg skal slutte å kalle den for pelsbabyen selv om jeg virkelig føler den er det 😅.. Er en kjent autisme greie at vi har lettere for å knytte oss til dyr enn mennesker 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er jo uansvarlig når du ikke engang har kontroll på eierforholdet til katten (eller hva nå enn dyret er, det er ikke en viktig detalj). Spør om chip betyr at du er juridisk eier, tok det for gitt tidligere i tråden at du mister dyret hvis du kutter han ut, ønsket at dere skulle ha en eller annen delingsløsning osv. 

Hvis jeg har forstått det riktig skaffet du deg dyret uten å bo et sted der det var tillatt. Fordi du hadde en venn/kjæreste den kunne bo hos. Det er rotete og ikke veldig ansvarlig dyrehold. 

Og nå er du i en situasjon der en fyr som har drevet psykisk vold mot deg, truer om fysisk vold. Du sier det aldri har skjedd noe fysisk før, men hvis du mener alvor med å kutte han ut nå, og han merker det, kan det godt hende han eskalerer. 

Anonymkode: 5fa73...934

Forstår dine poenger, men jeg ser det ikke helt sånn 🙂

Som jeg skrev helt i begynnelsen- vårt forhold og hele situasjonen var noe helt annet når vi fikk den 4bente.

Da mener jeg både romantisk på den måten at vi hadde det ganske fint på den tiden (hvertfall så fint som det kan bli med hans problemer med på laget eller hva jeg skal kalle det)  bosituasjon var også annerledes. 

Uheldigvis så hadde jeg null tanker om hva som skulle skje med den 4bente hvis vårt forhold gitt i dass og det angrer jeg selvsagt på nå (hadde ikke skaffe den hvis jeg visste fasiten/ hvor vi står nå ) 

Helt enig med deg at jeg står i fare for at ting eskalerer nå som jeg har satt meg på bakfoten ! 🥺 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er jo uskyldig i denne sammenhengen. Du kan jo finne en ny eier til den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hør etter da, greit at du som autist ikke skjønner selv, men når vi prøver å fortelle deg det her i tråden så diskuterer du og forklarer, og bortforklarer, og vil ikke skjønne mye og. 

Anonymkode: 7f395...a80

Takk for innput, men du behøver ikke skrive så mye mer. Jeg er ikke stokk dum selv om jeg har en diagnose 🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han er virkelig ikke noe å spare på, livet ditt kommer til å bli 100 ganger bedre uten den idioten.

Anonymkode: 9f431...06f

❤️❤️👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS Jeg tror at du har en viktigere rolle i livet hans enn det du forstår. Med daglige besøk har du jo blitt en slags støttesten, hvilepute eller noen som gjør tilrettelegger for at han ikke trenger å ta ansvar for eget liv. Du skriver at du har autisme, og jeg lurer på om han har en diagnose også ? Jeg kan ikke helt huske hva du har skrevet før. 

Men, det som kan skje nå, er jo at han lar katten gå uten mat og stell, og katten vil da kanskje begynne å gå til andre, eller gå gatelangs. Jeg vet ikke om den er utekatt, eller ? 

Det er et trist liv dette for en liten katt, som fortjener et godt liv, en deilig varm seng, og næringsrik god mat hver dag. Og ikke minst kjærlighet og godhet. Jeg adopterte selv en katt og i dag skal han få torsk. Ellers sover han i sengen til poden og snakker til oss dagen lang. Ute går han rundt med en kompis, en katt han møtte når vi fikk han. Hva får deg til å tro at ikke DIN katt  også kan få et godt liv? For om ikke du har planer om å ivareta han i egen bolig, hvorfor ikke skaffe han en ny eier som har alle ressurser for å ivareta pus ?

For du MÅ virkelig kutte ut denne fyren, noe jeg vet du har gjort nå. Og det er bra. Men jeg er redd han er så avhengig av å ha deg som økonomisk hvilepute at han kommer til å mase i lang lang tid. Hvor lenge orker du å holde ut? Hva om han begynner å si til deg at katten ikke har det bra da ?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (7 minutter siden):

Takk for innput, men du behøver ikke skrive så mye mer. Jeg er ikke stokk dum selv om jeg har en diagnose 🥰

Folk burde vite at mange autister har utfordringer med å se ting fra andres perspektiver og derfor kan ha en tendens til å bortforklare situasjoner.

Jeg forstår frustrasjonen fra andre, men jeg forstår deg godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du selv har lyst å ha katten. Men om du ikke har faktiske planer om å skaffe deg en bolig der du kan ha katt, sånn innen utgangen av året, så bør du skaffe katten en ny eier. Du vil ikke at han skal bare plutselig slippe den løs fordi han er sur på deg. Du må ta ansvar selv om det er vondt å tenke på at katten skal få en nytt liv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (23 minutter siden):

Katten da ?

Den gir jeg selvsagt ikke F i og er jo det som gjør situasjonen såpass vond. På toppen av kaka har jeg bestilt dyrlegen denne uka (vanlig sjekk bare ❤️) så jeg må jo enten blokke han opp eller avlyse dyrlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (Akkurat nå):

Den gir jeg selvsagt ikke F i og er jo det som gjør situasjonen såpass vond. På toppen av kaka har jeg bestilt dyrlegen denne uka (vanlig sjekk bare ❤️) så jeg må jo enten blokke han opp eller avlyse dyrlegen. 

Hva med å hente katten og ta den med til dyrelegen? Og så finner du den et nytt hjem?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (1 minutt siden):

Jeg vet du ikke gjør det og jeg forstår at det er vondt å tenke på. Jeg vet at jeg har sagt at du ikke tar ansvar og at det såret følelsene dine. Men på et vis tar du ikke ansvar, fordi du ikke tenker langsiktig både for din del og katten sin del. Jeg kaller deg ikke slem. Men kanskje litt naiv.

Jeg forstår at det er vondt i hjertet og tenke på å gi bort katten til noen andre. Men tenk, om du finner noen i nabolaget ditt da? Da kan du hilse på katten når som helst og senke skuldrene for da vet du at det er noen som tar ansvar for den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lillevill skrev (8 minutter siden):

Hva med å hente katten og ta den med til dyrelegen? Og så finner du den et nytt hjem?

Hun kan vel ta vare på katten selv? Så lenge hun ikke lar han passe på den igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

Hun kan vel ta vare på katten selv? Så lenge hun ikke lar han passe på den igjen?

Hun kan ikke ha dyr der hun bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (3 minutter siden):

Hun kan ikke ha dyr der hun bor. 

Hun vurderer å flytte, så jeg håper hun gjør det og tar med katten sin. Det er bedre å dra, slik at han ikke kan følge etter henne like lett og slik at hun kan ta godt vare på katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Hun vurderer å flytte, så jeg håper hun gjør det og tar med katten sin. Det er bedre å dra, slik at han ikke kan følge etter henne like lett og slik at hun kan ta godt vare på katten.

Han følger ikke etter henne så vindt jeg vet? Han sender henne meldinger.

Ja, det hadde vært bra, og pengene hun sparer på å ikke handle med han gjør jo at hun kan ha råd til en større bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...