Gå til innhold

Spiser du plantebasert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du en hovedsakelig plantebasert diett? Veganer, vegetarianer, pescetarianer osv. Eller spiser du og er glad i kjøtt? Hvorfor, hvorfor ikke? Personlig spiser jeg veldig lite rødt kjøtt, da jeg rett og slett ikke syntes det er så veldig godt. Og så mener jeg det er bedre for helsa. Jeg spiser litt kylling, men er ikke så veldig glad i det heller. Fisk spiser jeg 1-2 ganger i uka. 

Anonymkode: 2c5bf...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje ikke hovedsakelig, men spiser gjerne plantebasert. Er ikke vegetarianer, men inkluderer mye grønt i de fleste måltid likevel. Spiser også relativt lite rødt kjøtt, men fisk, kylling, egg og meieriprodukter går det litt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada plantebasert i nesten alle retter, fløtepoteter til biff er godt, hiver inn litt brokkoli også da er over halvparten fra planteriket.

en god lapskaus innholder mins 75% fra planteriket

Anonymkode: 313ba...618

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tru jeg ligger på rundt 50% planter, 50% kjøtt.

Spiser kjøtt fordi det er veldig godt, og helt ærlig så driter jeg litt i dyra. Vår plass i naturen gir oss rett til å undertrykke dem, slik de hadde gjort mot oss om de kunne. Den sterkestes rett.

Anonymkode: dc434...7df

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veganer i mange år nå. En av grunnene var at jeg lærte at av verdens samlede biomasse, altså vekten av alle dyr og mennesker, så utgjør mennesker og menneskers husdyr 96%. Bare 4% av biomassen er ville dyr. 

Hvis alle i verden skulle hatt et kjøttkonsum som en gjennomsnittlig nordmann, ville vi ha trengt nærmere fire jordkloder. 

Anonymkode: bf725...420

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser mye grønnsaker! Men jeg spiser likevel animalske proteinkilder (minus melkeprodukter pga. allergi) fordi min kropp tåler det bedre og fungerer bedre på det enn på plantebaserte proteinkilder. Når man har mange bønnetyper og nøttetyper kroppen tåler dårlig, og heller ikke fungerer på linser, da er det lite igjen i planteriket hvor man å få nok protein. Kan i hvert fall ikke få variert nok kosthold bare på plantebasert kost på den måten, når man må unngå disse tingene som jeg må.

Likevel spiser jeg altså mye grønnsaker, til alle måltider. Jeg dyrker litt selv inne/ute, jeg plukker bær og sopp i naturen, jeg forsøker å kjøpe kortreist og/eller økologisk mat der jeg kan.

Ulike kroppstyper har ulike behov. Noen fungerer bedre på et tilnærmet vegetarisk kosthold, andre kan bli syke av det. Jeg tilhører sistnevnte om jeg ikke får i meg nok animalske proteiner.

Anonymkode: 09cc8...015

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har vært veganer i mange år nå. En av grunnene var at jeg lærte at av verdens samlede biomasse, altså vekten av alle dyr og mennesker, så utgjør mennesker og menneskers husdyr 96%. Bare 4% av biomassen er ville dyr. 

Hvis alle i verden skulle hatt et kjøttkonsum som en gjennomsnittlig nordmann, ville vi ha trengt nærmere fire jordkloder. 

Anonymkode: bf725...420

Dette hørtes helt utrolig urealistisk ut, så jeg googlet det.

Menneskets biomasse er på ~0,01% av jordens biomasse, og husdyrene våre litt under det dobbelte av det igjen.

Jeg trur du blander med ville og tamme pattedyr, ikke total biomasse. Ser vi kun på pattedyr er biomassen dominert av mennesker og våre husdyr.

 

Noen kilder:
https://www.encyclopedie-environnement.org/en/life/distribution-biomass-planet/#41_Humans_represent_only_a_small_fraction_of_animal_biomass
https://www.visualcapitalist.com/all-the-biomass-of-earth-in-one-graphic/

Endret av Stonegiant
  • Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser vegansk. Sluttet med kjøtt da jeg var 12, for jeg var fryktelig glad i dyr og likte ikke tanken på å spise de, til mine foreldres store fortvilelse. Sluttet med melk også noen år senere.

Er 36 nå, så har spist vegansk i ganske mange år. Grunnen er dyrevelferd, miljø og helse.

 

Anonymkode: bad7d...855

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser grønnsaker og kjøtt. Er glad i kornprodukter. Men det ødelegger hormonbalansen, gjør meg slapp, sulten 

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kjøtt fra dyr som går på fire bein. Jeg liker ikke all tygginga og det er tungt å svelge. Jeg har MS og litt svelgevansker. 

Jeg spiser ikke dyr som går på to bein og avkommet (egg) for de har blitt grovt mishandlet. 

Jeg spiser ikke oppdrettsfisk fordi den blir grovt mishandlet. 

Jeg spiser fisk jeg har fisket selv. Og vilt som svigerfar har skutt (han sørger for at det blir mørt nok for meg). 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (7 timer siden):

Dette hørtes helt utrolig urealistisk ut, så jeg googlet det.

Menneskets biomasse er på ~0,01% av jordens biomasse, og husdyrene våre litt under det dobbelte av det igjen.

Jeg trur du blander med ville og tamme pattedyr, ikke total biomasse. Ser vi kun på pattedyr er biomassen dominert av mennesker og våre husdyr.

 

Noen kilder:
https://www.encyclopedie-environnement.org/en/life/distribution-biomass-planet/#41_Humans_represent_only_a_small_fraction_of_animal_biomass
https://www.visualcapitalist.com/all-the-biomass-of-earth-in-one-graphic/

Jeg skulle kanskje ha spesifisert det, men det er altså som prosentandel av alle pattedyr. Men det burde være svært bekymringsfullt at det er så få ville pattedyr ift mennesker og menneskers husdyr: https://www.ecowatch.com/biomass-humans-animals-2571413930.html

Anonymkode: bf725...420

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tåler ikke rent plantebasert kosthold. Så nei.

Anonymkode: 92828...d78

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarisk, men prøver å spise mer vegansk

Anonymkode: 09b4d...bd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver faktisk å unngå planter så godt jeg kan. Spiser litt frukt for å unngå keto-ånde, ellers går det stort sett i kjøtt, egg og meieriprodukter. Har merket stor forbedring i helsa. Synes også det er praktisk at det er så mettende. Klarer meg ofte med to måltider daglig og får ikke den ulvehungeren jeg før kunne få bare noen timer etter å ha spist brød eller pasta.

At jeg føler meg bedre med minst mulig plantemat gir veldig mening for meg siden vi mennesker nødvendigvis må ha utviklet oss til å leve først og fremst av kjøtt og fisk. Kjøper lokalt og dyrevennlig i den grad jeg synes jeg har råd til det.

Anonymkode: 2d6db...c5e

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ulven skrev (9 timer siden):

Er lakto-ovo vegetarianer. 

Samme her. Det har jeg vært nesten hele livet, bortsett fra en periode som tenåring. Jeg er ikke glad i kjøtt i det hele tatt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsakelig vegetarisk, men grunnet jernmangel spiser jeg angus-kjøtt og egg et par ganger i uken. Drikker også kraft.
Mistet lysten på kjøtt mye pga industrien, og alt vi vet nå. Så er nøye på hvor det kommer fra. Er dog klar over at det er mye grønnvasking, og at man aldri kan være sikker. 
Mye salat, kikerter, linser, oliven og søtpotet. Ost og smør nesten hver dag. Litt frukt, mest epler. 
Tar vitamintilskudd, og ble nylig tipset her inne om fermentert torskelever i kapsler, og det skal jeg nå prøve ut. 

Endret av Doris Becker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi spiser mye grønnsaker, bønner osv men vi spiser også både fisk og kjøtt fordi det er næringsstoffer vi trenger.

Anonymkode: b5e00...faf

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser plantebasert med innslag av melkeprodukter og egg. Lever helt fint på det. Vurderer allikevel innimellom å ta inn noe kjøtt i kosten, men har i så tilfelle lyst til at det skal være bærekraftig, sunt, at kjøttet har hatt et godt liv før det ble middag… vet ikke hva det skulle ha vært og hvor jeg i så tilfelle skulle ha fått tak i dette? Tar gjerne i mot tips.

Anonymkode: 5267e...b16

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...