Gå til innhold

Får barnefar være med etter fødsel eller må han reise hjem med en gang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal føde neste måned og har ett spørsmål til dere som har født før. Får barnefar være sammen med deg og barnet etter fødsel eller må han reise hjem med en gang? Jeg skal føde på Ahus, hvis det har noe å si. Sist jeg fødte var i 2020, det var under epidemien, og barnefar ble nærmest kastet ut etter at barnet var ute. Selvom det i vårt tilfelle var midt på natta. Han fikk heller ikke være med meg før jeg var i aktiv fødsel, eller minst 4 cm åpning. Jeg fødte på Ullevål sykehus i 2020. Jeg var mer eller mindre alene på sykehuset frem til jeg endelig fikk reise hjem. Det var veldig slitsomt rett etter en kjempelang og tung fødsel. Det var lite hjelp å få av de ansatte på sykehuset, regner med at der var litt unntakstilstand pga korona og nedstengning. 

 

Hvordan er dette under normale omstendigheter? Jeg regner med at barnefar får være med fra starten, men hvordan er det etter fødselen? 
 

Setter pris på svar! Jeg har veldig lyst til å han der, jeg var helt skutt etter fødsel sist, både psykisk og fysisk, trenger mannen der. Vi er så heldige at besteforeldre sitter barnevakt for eldstemann som er hjemme. Så mannen må ikke haste hjem igjen for å ta vare på eldste. 

Anonymkode: 9927f...56e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Far fikk være der til jeg skulle på barsel, da måtte han dra. Fødte mine på natta, så var jo ikke aktuelt at han skulle inn på barsel da hvor jeg delte rom med en annen kvinne (Riksen). Så om du føder ved et sykehus uten familierom så er det vanlig at far drar hjem når du overflyttes fra føden til barsel. Om du føder på dagen under besøkstiden kan far være der. 

Anonymkode: 43557...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er på Ahus. Men på Ullevål i 2019, var far med fra aktiv fødsel til vi reiste hjem tre dager senere. De har barselhotell der da.

Anonymkode: 9eb56...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du dele rom på barsel må mannen hjem for natten. Føder du med barselhotellet kan han være der med dere. 

Anonymkode: e7d93...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte reise hjem da jeg fødte på natten, og ble med over på barsel da jeg fødte på dagtid.

Anonymkode: 622d4...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg lå for 20 og 19 år siden. Så med nr 1 fikk mannen plass ute på gjesterommet første natta. Og kunne komme å gå som han ville på dagtid. Når jeg ble dårlig så fikk han lov å være der hele tiden

Med nr 2 fikk han være tilstede hele tiden vi fikk familie rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen fikk bli så lenge jeg og barna var innskrevet på sykehuset. Fødte på Haukeland, og jeg tror de bare har familierom etter at de flyttet inn i nytt bygg. Vet ikke hvordan det er på ahus.

Anonymkode: 133ba...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk være på fødestua hele tiden fra vi kom, og ble med over på barselhotellet.  

Keisersnitt med nr 2 fikk han ikke være på barsel annet enn mellom 1200 og 1500 som var besøkstid.  Lå der i 10 lange dager uten noe hjelp med baby. 

Anonymkode: cf529...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte dagtid på st olav i 2012 barnefar fikk bli med på barselhotellet men han måtte betale pr natt.( var der i 2 netter) 

Anonymkode: ace9a...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fødte dagtid på st olav i 2012 barnefar fikk bli med på barselhotellet men han måtte betale pr natt.( var der i 2 netter) 

Anonymkode: ace9a...7b7

Edit: han var med på fødsel også.

Anonymkode: ace9a...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg født i 2021 og 2024. Begge gangene på Ahus. Far fikk være med både på fødsel og barselhotell (begge gangene). 

Anonymkode: 36b6a...90d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Ahus har liknende regler som ullevål der jeg fødte tidligere i år (som gir mening siden begge har barselhotell):

- om de har kapasitet OG dersom du og baby er frisk nok til det, så får mannen dele rom med deg på barselhotellet (mot et tillegg).

- Dersom de regner deg eller baby som ikke frisk nok (de har retningslinjer for hvor grensa går) må mannen dra hjem når besøkstid er over, siden man da havner på dobbeltrom på barseø (med mindre du får et dobbeltrom alene, da kan han overnatte likevel) .

Likevel er det ikke alltid rett frem. Jeg ble sendt til barselhotell med mannen, men på kontroll på kvelden ble jeg ikke regnet som frisk nok til å bli på barselhotell grunnet lett feber, og da måtte mannen dra igjen, noe de fnyste av på barsel - de mente jeg bare burde fått mer paracet. Skulle ønske jeg hadde protestert - å måtte ha ansvaret for en nyfødt alene når man ikke er helt i form enda er ganske tøft - særlig på dobbeltrom.

Anonymkode: efb99...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis Ahus har liknende regler som ullevål der jeg fødte tidligere i år (som gir mening siden begge har barselhotell):

- om de har kapasitet OG dersom du og baby er frisk nok til det, så får mannen dele rom med deg på barselhotellet (mot et tillegg).

- Dersom de regner deg eller baby som ikke frisk nok (de har retningslinjer for hvor grensa går) må mannen dra hjem når besøkstid er over, siden man da havner på dobbeltrom på barseø (med mindre du får et dobbeltrom alene, da kan han overnatte likevel) .

Likevel er det ikke alltid rett frem. Jeg ble sendt til barselhotell med mannen, men på kontroll på kvelden ble jeg ikke regnet som frisk nok til å bli på barselhotell grunnet lett feber, og da måtte mannen dra igjen, noe de fnyste av på barsel - de mente jeg bare burde fått mer paracet. Skulle ønske jeg hadde protestert - å måtte ha ansvaret for en nyfødt alene når man ikke er helt i form enda er ganske tøft - særlig på dobbeltrom.

Anonymkode: efb99...2ed

Og for å svare mer på det du spurte om - han fikk være med meg og barnet hele veien etter fødsel, frem til besøkstiden var over da. Han ble ikke kastet ut av føden før jeg ble det på noen måte.

Anonymkode: efb99...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er førstegangs. Tøff fødsel der jeg fikk komplikasjoner (fødte vaginalt om det har noe å si), og jeg ble innlagt på intensiv med en gang. Far fikk sove sammen med oss på eget rom kun første natt. 

Anonymkode: 5ad6c...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havner du på flermannsrom må far reise hjem. Er du så heldig at du får familierom, får far bli. 

Jeg havnet på 3-mannsrom etter begge mine fødsler (Haukeland..), og der ble pappaen hevet på hue og rævva ut to-tre timer etter fødselen. Og fikk bare komme på besøk i besøkstiden ellers. 

Anonymkode: eb2fe...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barsel på Ahus ser det ut som samme som Ullevål, besøkstid 8-21 på barsel så sikkert ikke enmanns/familierom da?

I praksis på Ullevål ifjor fikk mannen bli utenfor besøkstiden så lenge jeg var alene på dobbeltrommet, men han fikk ikke seng og måtte dra hvis det kom ny pasient utenfor besøkstid. Jeg fødte på dagen da så han var der til kvelden og dro så hjem for å sove litt. Jeg følte jeg fikk god hjelp av de som jobbet der på natta :)

På barselhotellet er det jo meningen at far skal være med kan ikke se for meg at de kan si nei til det? Det koster penger da. De vil ha de fleste over på hotellet på de sykehusene som har hotell.

Så det kommer jo da an på når du føder, om du må på barsel eller får dra på hotell + kapasitet på barsel om du må bli der.

Anonymkode: 48407...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fødte første barnet på et lite sykehus (Volda) i 2022 da det fortsatt var noen få coronarestriksjoner, og da fikk far være med hele tiden, han bodde på familierom med oss alle tre dagene vi var der. De prioriterer at førstegangsfødende skal få anledning til det.

Fødte på et litt større sykehus (Ålesund) i år og var innlagt for igangsettelse hele helga. Samboeren min fikk ikke egen seng, men han kunne sove på gulvet om han ville 😅 Og det gjorde han i to dager. Etter fødsel fikk vi et helt flermannsrom for oss selv og da sov han der første natta etter fødsel uten problem, fikk også egen seng da. Han hadde anledning til å sove der en natt til før vi dro hjem, men da måtte han hjem til storebroren. Erfaringen min er at de tilrettelegger for at far får være der så lenge de har kapasitet. Etter min fødsel var kapasiteten god.

Anonymkode: b19af...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på Ahus sommeren 2022 så var ingen pandemirestriksjoner. Far fikk ikke være over natten før jeg var i aktiv fødsel, måtte dra rundt 21 igjen(mulig 22 husker ikke helt). Jeg havnet på barsel pga komplikasjoner så der får ikke far bli. Men om vi skulle vært på barselhotell da kunne begge vært der. Jeg hadde aktiv fødsel en kveld,natt og dag men far måtte dra hjem kvelden den dagen babyen ble født.

Anonymkode: 2225c...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du havner på barsel får han ikke være der mellom 22-08. På barselhotellet får han være der hele tiden. 

Anonymkode: a28eb...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre sykehus enn Ahus er jo ikke relevant her. Det praktiseres forskjellig over alt.

Anonymkode: a28eb...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...