Gå til innhold

Toastmaster?? Hvem bør få rollen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørsmål angående toastmaster i bryllup! 
 

1. Hva gjør en toastmaster god/perfekt til rollen? 
2. Hva setter dere pris på at toastmasteren gjør? Humoristiske innslag? Saklig tone hele tiden? 
3. Har du opplevd noe i negativt i forbindelse ved rollen som toastmaster? F.eks hvis du har vært gjest i bryllup og toastmasteren har sagt/gjort noe ut av seg du reagerte negativt på.

4. Hva forventer du som gjest at en toastmaster gjør? 

 

Vi har litt ulike forventninger om hvem rollen skal tildeles.. sett bort ifra at begge to er dyktige, ansvarlige, seriøse og opptatt av å gjøre bryllupsdagen/programmet så fint/ryddig som mulig - så spiller den ene mye på humor/underholdning blant folk og den andre er rolig og stabil. 
 

Gjerne kom med innspill som gjør valget enkelt! Om du har vært brud før og tatt samme valg, eller vært i bryllup og opplevd flere forskjellige toastmastere.

 

Anonymkode: e9eec...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er best om toastmasteren er litt morsom, men det er jo så forskjellig hva folk liker 🤷‍♀️

Anonymkode: 8c455...beb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er med en som har kontroll. Vet hvem som er hvem, har planlagt hvem som skal si noe mellom hvilke retter, avtaler med kjøkkenet når de skal komme med maten etc. en som har stålkontroll på hele programmet. 

Anonymkode: 94701...292

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er mest naturlig i rollen. Synes humor er viktig, men påtatt humor ødelegger, så da ville jeg heller valgt den som er mer saklig. 

Anonymkode: 45dee...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller viktigst er at toastmaster tar ansvar og leder kvelden og følger tidsplanen som er satt opp. Med det mener jeg at hen sørger for at ting skjer til riktig tid, at maten er klar når den skal, at gjestene får beskjed om å sette seg til bords til rett tid slik at ikke maten må vente osv.. Toastmaster må samarbeide og koordinere med kjøkkenet, talere, band og alle andre aktører slik at alle er på rett sted til rett tid.

Lite er så stusselig som et selskap hvor programmet skyves timevis ut av forhåndsbestemte rammer slik at folk begynner å forlate festen før festen er over fordi de må hjem til barnevakter eller hva det måtte være.

I tillegg må toastmaster sørge for at eventuelt teknisk utstyr er på plass og fungerer som det skal, slik som mikrofoner, projektor eller annet som skal brukes. Toastmaster bør også gjøre seg kjent med, og informere gjestene om praktiske ting som er viktig, slik som rømningsveier i tilfelle brann, toaletter, eventuell parkering osv.. 

Og så er det jo artig om toastmaster kan slå en vits, men det kan også andre gjøre, hvis det skal gjøres. Viktigst er at toastmaster er en god leder som styrer alt det praktiske med stø hånd, helt til kvelden er over og alle gjestene har gått. Det sier seg selv at toastmaster holder seg edru for å klare jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde valget mellom to stykker, en erfaren toastmaster i slekta og en felles venn som ikke hadde vært det før, men som vi anså som jovial, morsom og strukturert ellers, at vi satsa på å starte karrieren hans som toastmaster. Den erfarne i slekta falt uansett fra, så vi hadde endt opp med vennen uansett.

Og det ble en suksess, han viste seg å være en naturlig toastmaster og stortrivdes i rollen selv om han var nervøs som fy.

Vi ville uansett ha valgt en som kunne ha holdt en spøkefull, lett tone, å ha en toastmaster som er seriøs gjennom hele oppgaven, det hadde ikke reflektert hvem vi er som par i det hele tatt.

Toastmasteren vår fikk ansvaret med å være på lokalet rett etter seremoni og få igang serveringspersonalet vi leide inn, samt å ha kontakt med de hele veien til de var ferdige, å koordinere med forlovere, ha oversikt over rømningsveier, oversyn av lokalet og å samarbeide med forlovere og andre som hadde oppgaver utover kvelden, sånn at jeg og mannen min slapp å måtte gjøre noe den dagen.

Det er mange som har inntrykket av at toastmaster bare er ordstyrer under middag/dessert, men det er så innmari mye mer, egentlig, og det kan bli en stor oppgave for den som er toastmaster med mye forventninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første, jeg er enig med de andre om at toastmaster er en så mye større oppgave enn kun ordstyrer og taler, at jeg opplever heldigvis flere og flere som betaler for jobben. Det er mye ansvar som pålegges vedkommende gjennom hele festen, fra start til slutt.

For å svare på spørsmålet, ville jeg ha valgt den av de to hvor humor faller seg mest naturlig. Så fremt begge to er like ansvarsfylte, altså. Humor har alltid vært en viktig del av alle bryllup ueg har vært i, og ser ikke for meg at et det er særlig gøy med en helt rolig, saklig toastmaster....... Det virker dørgende kjedelig  og monotont?😅

Anonymkode: dac32...ee9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker toastmaster med humor, det løfter liksom middagen litt. Men dette er opp til dere, og noen synes det er masete. 

Anonymkode: 8b0ed...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva gjør en toastmaster god/perfekt til rollen? 
Er strukturert, ikke redd for å prate i forsamlinger, holder tråden og er litt personlig (altså trekker fram sitt eget forhold til brudeparet, på en koselig eller humoristisk måte).
2. Hva setter dere pris på at toastmasteren gjør? Humoristiske innslag? Saklig tone hele tiden? 
Gjerne litt humor, men helst ikke noe dårlig forsøk på stand up. 
3. Har du opplevd noe i negativt i forbindelse ved rollen som toastmaster? F.eks hvis du har vært gjest i bryllup og toastmasteren har sagt/gjort noe ut av seg du reagerte negativt på.
Ikke som jeg kan komme på i farten.
4. Hva forventer du som gjest at en toastmaster gjør? 
Holder styr på dagen og gjestene, gir tydelige beskjeder om når ting skal foregå (hater å gå glipp av f.eks. kakeskjæring eller dansing :ler:) og lager en fin ramme for dagen.

Hvis dere sliter med å velge toastmaster, kan dere jo velge begge? Om de får til å samarbeide, kan det jo bli en fin balanse. Vet at enkelte brudepar har mer enn en toastmaster.

Anonymkode: 4d479...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ENESTE som skiller de to er humor, så hadde jeg valgt den morsomste. Var i et bryllup for ti år siden og husker fortsatt vitsene til toastmaster, og ingenting annet fra bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...