AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #1 Skrevet 11. september 2024 Har fått gutt nr 2, og er veldig fornøyd med det. Begge er friske og fine små gutter, kunne ikke vært mer heldig. Har imidlertid fått noen irriterende kommentarer som «vi var heldige som fikk en av hver», «blir det tre barn da?» osv. Disse kommentarene har jeg kun fått av foreldre med barn av begge kjønn, som om de har fasiten på hva som er best. Jeg har vært likegyldig til kjønn i begge graviditeter, og tenker at det er supert med to gutter i nær alder. En venninne av meg har to jenter, og får fremdeles høre at de må «prøve på gutten» selv om hun ble alvorlig syk under og etter det siste svangerskapet. Jeg skjønner ikke hvorfor de med barn av begge kjønn tror det er så mye bedre enn barn av samme kjønn. Ja man får oppleve å være foreldre til begge kjønn, men foreldre til barn med samme kjønn får oppleve å ha barn som oftere (ikke alltid) deler interesser osv. Fint begge deler i mine øyner. Anonymkode: b78b3...e90 5 4
Brunello Skrevet 11. september 2024 #2 Skrevet 11. september 2024 Enig i deg med mye, men litt rart å peke på muligheten av å få barn som har samme interesser når de er av samme kjønn. Jenter og gutter har mange av de samme interessene. Spesielt om foreldrene legger til rette for det. 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #3 Skrevet 11. september 2024 Jeg har to jenter, og får spørsmål om hvorvidt vi skal "prøve på gutten snart?". Vi kan ikke få flere barn, men jeg kunne tenkt meg en til, og da hadde det vært helt likegyldig for meg om det ble en gutt eller jente. Jeg opplever ikke at folk med både gutt og jente mener at det er så mye bedre, sånn egentlig. De jeg kjenner som har kommentert på det, har enten hatt både gutt og jente eller bare gutter. Det stikker ikke så dypt, tror jeg. Jeg har heller aldri opplevd noen si de var heldige som fikk en av hver i sammenheng med at jeg har barn av samme kjønn. Jeg har hørt det, men da har de liksom bare fortalt at de er fornøyd med de barna de fikk, og jeg har i hvert fall ikke oppfattet at det var underforstått at jeg burde være misfornøyd. Så finnes det alltids en del som er strålende fornøyd med at de har bare gutter, bare jenter eller begge deler. Og de må de få lov til. Det velger jeg å tolke som at de elsker barna sine som de er. Og det gjør jeg også, samme hva andre måtte mene om sine barneflokker som er ulik min lille barneflokk. Anonymkode: 31489...b82 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #4 Skrevet 11. september 2024 Har nå 2 av hver, og dritt lei alle som påpeker og mener vi var " så heldig" som har fått det pga vi fikk tvillinger ved tredje graviditet.. Kjønn spiller virkelig ingen rolle for oss. De kunne alle 4 vært samme kjønn for min del.. Og barna har ganske så like interesser selv med ulikt kjønn. Kjønn setter ikke grenser for interesser. Foreldre setter grenser der - ofte basert på hva de selv ser på som "rette" interesser etc for det enkelte kjønn. Så ikke enig i at kjønn definerer barnas interesser. Anonymkode: cac16...d11 2
Idunn Skrevet 11. september 2024 #5 Skrevet 11. september 2024 Syns det er sært å kommentere. Alle har vel forskjellige ønsker når det kommer til kjønn. Det er ikke alle som vil ha en av hver, og noen bryr seg virkelig ikke heller. Jeg har to av samme kjønn, hvis jeg skulle fått barn nr 3 så hadde jeg ønsket at også det var av samme kjønn. Jeg syns det er praktisk å ha likt kjønn på alle barna.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #6 Skrevet 11. september 2024 Overse det. Jeg har kun ett barn og det var vondt nok med alle «åja, men det kan jo bli jente neste gang» allerede etter vi fikk vite kjønn på ul. Ufatterlig trist. Jeg elsker gutten min over alt, han er verdens fineste og ville ikke byttet han mot alle jenter i verden. Hvis vi skal ha en til håper jeg forøvrig på en gutt til, stortrives som guttemamma og har ingen behov for en av hver Anonymkode: e76bf...555 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #7 Skrevet 11. september 2024 Tror ikke folk mener sånne kommentarer så veldig alvorlig. Anonymkode: 126b2...b61 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #8 Skrevet 11. september 2024 Viktigste er jo at dere har det slik dere ønsker det - og dette vet jo alle at dere vet best selv. Tror nok også de fleste vet at kjønn ikke har noe som helst å si Likevel skal det jo sies at det for en del - kanskje spesielt kvinner er stas med ei jente.. jeg vet om flere som har fått 3 barn pga dette.. hadde nok ikke gjort d selv.. jeg har en av hver da.. Anonymkode: 0e384...b00
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 Brunello skrev (8 timer siden): Enig i deg med mye, men litt rart å peke på muligheten av å få barn som har samme interesser når de er av samme kjønn. Jenter og gutter har mange av de samme interessene. Spesielt om foreldrene legger til rette for det. Helt enig! Er ikke noe problem, og særlig ikke i barndommen. Men av de jeg kjenner (vet at dette ikke er forskning) så har flere av søskenpar med samme kjønn lignende interesser og omgås som venner også senere i livet. Men kjenner også mange som er venner med søsken av motsatt kjønn. Anonymkode: b78b3...e90
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 Jeg har tre gutter, så du kan jo tenke deg… folk kan være utrolig frekke. Du aner ikke noen av de kommentarene jeg fikk da jeg ble gravid med nummer tre…. Anonymkode: 02f6f...987 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #11 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tror ikke folk mener sånne kommentarer så veldig alvorlig. Anonymkode: 126b2...b61 Enig. Kan fint tulle med dette. Tenker ts reagerer litt for mye for å ikke bry seg noe om det. Drømmen min var alltid å få 3 gutter. Men jeg fikk ingen barn i det hele tatt. Men jeg irriterer meg ikke grønn over folk som maser på at jeg skal få barn. Det har de gjort i over 10 år nå. Det er som regel bare ting man sier, og folk flest er litt klønete. Anonymkode: d4086...819 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #12 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Enig. Kan fint tulle med dette. Tenker ts reagerer litt for mye for å ikke bry seg noe om det. Drømmen min var alltid å få 3 gutter. Men jeg fikk ingen barn i det hele tatt. Men jeg irriterer meg ikke grønn over folk som maser på at jeg skal få barn. Det har de gjort i over 10 år nå. Det er som regel bare ting man sier, og folk flest er litt klønete. Anonymkode: d4086...819 Kan være jeg er hormonell i nyfødtbobla. Men blir lei meg av å tenke på at andre tenker gutt nr 2 er «feil». Og særlig når de nesten sier at deres barn er bedre enn mine fordi det er ett av hvert kjønn. Men ja, mulig jeg bare ler av dette om noen uker eller mnd. Anonymkode: b78b3...e90 1 1
Arkana Skrevet 12. september 2024 #13 Skrevet 12. september 2024 (endret) Jeg er helt enig og dette er skikkelig unødvendige kommentarer. Vi fikk mange av dem etter gutt nr 2. Da jeg var gravid med nr 3 fikk jeg gullkommentaren "Naboene våre har også tre barn, men de hadde gutt og jente fra før så de ønsket seg virkelig tre barn.". Underforstått at vi ikke egentlig ønsket tre barn, men bare fikk det for å prøve på en jente. Folk mener sikkert ikke så mye med kommentarene, men det er unødvendig, for noen kanskje til og med sårende (stakkars jente/gutt nr 2 som alle egentlig ønsker var det motsatte), og det er med på å opprettholde tanken om at alle foreldre bør ønske seg og prøve å få begge kjønn. Språk har makt. Endret 12. september 2024 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #14 Skrevet 12. september 2024 Ikke vær så nærtagende. Folk kommenterer uansett "Når kommer barna da?", "Når kommer nummer to?", "Oi, gravid allerede", "Ja, det tok jo noen år", "Oi, tre stykker, har du tenkt på at du my bytte bil og alt det der?". "Når kommer barnebarna da?" Anonymkode: 09c48...8fb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #15 Skrevet 12. september 2024 Jeg venter jente nr 2 nå og har ikke fått noen negative kommentarer. Kun kommentarer som så kjekt at alt (utstyret) kan brukes igjen, så fint for første som får en bestevenninne (håper vi 😆). Er også fornøyd selv, da jeg synes det er mye enklere med jentenavn enn guttenavn 🫠 Anonymkode: 22bcc...1e4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #16 Skrevet 12. september 2024 Vet ikke folk at man ikke kan bestemme selv hvilket kjønn man får? Man skal være takknemlig for at man i det hele tatt blir gravid og får friske barn! Anonymkode: b9ba5...886
skruf Skrevet 12. september 2024 #17 Skrevet 12. september 2024 Jeg har to døtre og har aldri fått kommentarer om å prøve å få en gutt🤷🏼♀️ Hadde forsåvidt lyst på 3 barn, men fødselen med yngste ble dramatisk i uke 34 og både hun og jeg holdt på å dø, så skrekken etter den opplevelsen trumfet barneønsket om et tredje barn. Men; hadde vi gått for 3 barn så hadde det vært det samme om det ble jente eller gutt. Det viktigste er at alt går bra og at babyen er frisk, uavhengig om kjønn
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #18 Skrevet 12. september 2024 Ubeskrivelig takknemlig for de barna jeg har. Kunne ikke brydd meg mindre om kjønn. Anonymkode: 84730...e91
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #19 Skrevet 12. september 2024 Vi har to jenter, og får slike kommentarer ved ujevne mellomrom. Vi har ikke oppnådd gullstandarden for en kjernefamilie, og dette må påpekes. Nå er jeg over 40 og kommentarene går også på at jeg har dårlig tid. Kommer jeg ikke i gang snart blir det aldri noen gutt i familien og da har vi mislyktes. Særlig er det visst synd i mannen min, som er frarøvet en sønn. Null problem for oss, men grusomt i andres øyne. Folk er rare, tenker jeg bare. Jeg blir ikke provosert lenger, synes bare synd i de som har så innskrenket tankesett. Anonymkode: 1fb1a...86d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #20 Skrevet 12. september 2024 De som har to av hver skryter av hvor enkelt det er med å arve klær og leking, de med en av hver skryter av det, de med tette barn skryter av det, de med stor avstand mellom barn skryter av det for da kan barn 1 passe på bsrn 2. Alt i alt så skryter man det man har selv for det er det man kjenner. To av samme kjønn kan krangle like mye som to av ulikt kjønn. Tett kan bety like mye sjalusi som større aldersavstand osv. Alt kommer an på barnas personlighet. Ja, lett for meg å si som har en av hver og to års aldersforskjell med gutt eldst så med pubertet og modenhet er de nærmest som jevnaldrende og utrolig nok går de veldig godt sammen og har samme interesser. Etter flere SA/MA tørte jeg ikke prøve å få flere barn, hadde angst nok med barn 2. Så forstår alle som velger å stoppe ved det antall barn de har fått om det er 1,2,3 eller fler. Anonymkode: bdcdb...b81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå