AnonymBruker Skrevet 11. september #1 Del Skrevet 11. september Nyhetene på NRK uffer seg over forbrukere som er narret til å overinvestere. Da blir det skuffende å se at forfatteren av innslaget ikke klarer å skille mellom kraftproduksjon og transport av strøm https://www.nrk.no/ytring/skamlose-kraftselskaper-1.17003704 Solcelleleverandørene skylder på nettselskapene, men disse sender bare ballen videre til myndighetene pga et lite gjennomtenkt regelverk som i utgangspunktet tillater en produksjon som langt overgår eget forbruk. Hvor skal man gjøre av strømmen når produksjonen er maksimal og forbruket er minimalt ? Nettet rundt i det ganske land er absolutt ikke dimensjonert for 100 % belastning. Anonymkode: bf014...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #2 Del Skrevet 11. september Jeg eier ikke noe solcelleanlegg så dette blir bare synsing, men jeg ville prøvd å bruke det til å lade elbiler. Min egen og naboer som jeg kunne lage avtaler med om billig lading med slik at de også lader billigere enn de ellers ville gjort. Vinn-vinn. Vurdert direktelading, uten å gå veien via ladebatterier, så blir anlegget også mye billigere. Da selvfølgelig med ulempen at bilen kan lades slik kun på dagtid og dager med sol. Anonymkode: c6f75...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #3 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg eier ikke noe solcelleanlegg så dette blir bare synsing, men jeg ville prøvd å bruke det til å lade elbiler. Min egen og naboer som jeg kunne lage avtaler med om billig lading med slik at de også lader billigere enn de ellers ville gjort. Vinn-vinn. Vurdert direktelading, uten å gå veien via ladebatterier, så blir anlegget også mye billigere. Da selvfølgelig med ulempen at bilen kan lades slik kun på dagtid og dager med sol. Anonymkode: c6f75...dd0 Blir litt snaut og bare lade bilen i solskinn. Da må man i så fall investere i en batteribank, noe som raskt dobler prisen. Hele solcelleproblematikken stinker av teknisk inkompetanse hos myndighetene Anonymkode: bf014...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #4 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nyhetene på NRK uffer seg over forbrukere som er narret til å overinvestere. Da blir det skuffende å se at forfatteren av innslaget ikke klarer å skille mellom kraftproduksjon og transport av strøm https://www.nrk.no/ytring/skamlose-kraftselskaper-1.17003704 Solcelleleverandørene skylder på nettselskapene, men disse sender bare ballen videre til myndighetene pga et lite gjennomtenkt regelverk som i utgangspunktet tillater en produksjon som langt overgår eget forbruk. Hvor skal man gjøre av strømmen når produksjonen er maksimal og forbruket er minimalt ? Nettet rundt i det ganske land er absolutt ikke dimensjonert for 100 % belastning. Anonymkode: bf014...7a6 Typisk er nettet dimensjonert for 60 % belastning med sammenlagring, basert på erfaringstall. Med et pennestrøk har myndighetene pålagt nettselskapene over natten å investere milliardbeløp for å tilfredstille regelverket. Hallelujakoret som lovpriser solceller på kundenivå, bør ta seg et 14 dagerskurs i grunnleggende elektro. Anonymkode: bf014...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #5 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 21.33): Nyhetene på NRK uffer seg over forbrukere som er narret til å overinvestere. Da blir det skuffende å se at forfatteren av innslaget ikke klarer å skille mellom kraftproduksjon og transport av strøm https://www.nrk.no/ytring/skamlose-kraftselskaper-1.17003704 Solcelleleverandørene skylder på nettselskapene, men disse sender bare ballen videre til myndighetene pga et lite gjennomtenkt regelverk som i utgangspunktet tillater en produksjon som langt overgår eget forbruk. Hvor skal man gjøre av strømmen når produksjonen er maksimal og forbruket er minimalt ? Nettet rundt i det ganske land er absolutt ikke dimensjonert for 100 % belastning. Anonymkode: bf014...7a6 Selv om NRK er langt under middels i etterrettelighet, så var dette riktignok en kronikk fra en solkraftprodusent. Og sin mening må han jo få lov til å fremme. Solkraft, vindkraft og andre marginalenergiikilder er jo drevet frem av det absurde grønne skiftet, og vil jo aldri bli mer enn en parentes på veien mot atomkraft. Myndighetene må jo absolutt ikke bruke folks skattepenger på å finansiere ulønnsomme luftslott på takene til folk. Aller først bør de kjøpe seg ut av strømavtalene med Europa, så det tapssluket for nordmenn blir stoppet, og så må vi investere i vannkraft og atomkraft, som er det eneste riktige på lang sikt. Inntil vi kommer dit må man få utnyttet oljen til det maksimale og bremse den ukontrollerte veksten i elbiler som krever sinnsyke mengder strøm. Heldigvis er det fortsatt over 75% fossilbiler på veiene og nå kollapser jo elbilsalget hvert øyeblikk så kanskje det går raskt å komme tilbake til normalen. Anonymkode: 98b0f...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå