Gå til innhold

Ammeslutt 2-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må slutte å amme jenta mi på 2 år pga. en medisin jeg skal gå på fremover. Jeg kan begynne på medisinen når jeg ønsker, men vil helst komme i gang så raskt som mulig. Medisinen er dessverre ikke forenelig med amming, og vi må legge puppen på hylla. «Problemet» er at hun eeeelsker puppen. Har trappet ned gradvis, og har de siste 3 mnd kun ammet én gang i døgnet - på natt/tidlig morgen.

Har noen avsluttet ammingen i ca. Samme alder? Hvordan kuttet dere puppen helt? Har snakket mye med henne om at puppen er gammel og snart helt tom - hun forstår jo mye. Men shit, jeg gruver..

Anonymkode: 0e894...ded

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hopp i det. Si at puppen er tom. Kan være at du må forvente protester, men det går over. 

Anonymkode: ff89d...89c

• Liker 3
Skrevet

Jeg sluttet i forbindelse med en jobbreise. Lot mannen ta legging uken før reise, også fordi jeg kom til å bli borte et par uker. Når jeg kom tilbake spurte han om melk en del, men jeg sa bare at nå er det tomt. 

Anonymkode: 1a86c...3a2

Skrevet

Slutta da ene min var 19 mnd, hun var veldig glad i puppen, men reiste bort med venninner en helg og da løste de seg. Da jeg kom hjem fikk hun til svar at puppen var tom og sov med topp og t skjorte på Noen dager så hun ikke skulle lure seg til å finne den på natten..

Anonymkode: 2002d...ec7

• Liker 1
Skrevet

Ammet til 3 år. Sa at når barn blir store, blir puppen tom og nå var han blitt stor så puppen var tom. Passet på at han ikke så meg avkledd og hadde gensere som var lite utringet og ikke tettsittende i noen uker for ikke å minne han på det. Gikk helt fint! 😊

Anonymkode: cbbfa...092

• Hjerte 2
Skrevet

Min var lik, men vi klarte likevel å slutte et par uker før 2 årsdagen. Tok det i forbindelse med at vi skulle på hyttetur og likevel fikk litt endrede rutiner. Gikk overraskende bra, ikke vært noe gråt over puppen! Har bare sagt den var tom når hun i starten spurte etter den og tilbydd smokken istedet. Det har selvfølgelig gjort at hun har blitt ekstremt glad i den, så nå må vi slutte med den etterhvert også 🫠🙈

Anonymkode: 4b726...c1c

• Hjerte 1
Skrevet

Det går som regel veldig fint.. det hjelper også å snakke litt om det og forberede på forhånd, selv om barnet ikke har lyst så forstår de det og tilpasser seg greit. Spesielt når du ammer såpass lite nå uansett 😊 i verste fall kan man jo reise bort noen dager og fjerne fristelsen helt for å komme over kneika 😊

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var gravid da jeg avvennet min da 2 1/2 åring med amming. Det var smertefullt, så jeg sa at det var vondt om hun ammet, men at hun isteden kunne ligge kose i armkroken min, på den måten fikk hun nærhet likevel. Det gikk smertefritt.

Anonymkode: c2977...649

• Hjerte 2
Skrevet

Nå er det 2 døgn siden vi ammet, og så langt har det gått veldig fint. Jeg fikk meg en liten knekk i morges og følte nesten barselstårene kom igjen (det var helt tullette..). Det er vel dette som kalles ammesorg. Nå har hun sovet gjennom natta (som hun vanligvis gjør) de siste to nettene, men jeg er usikker på hvordan dette blir om hun våkner på natta.. Takk for gode råd for dere som kom med noe konstruktivt❤️

Anonymkode: 0e894...ded

• Hjerte 4
Skrevet

Fordelen i den alderen er at de skjønner mer. Jeg ammet mitt ene barn til han var 2,5, og tror jeg bare sa at det var tomt. Og hadde gradvis nedtrapping de siste ukene. Hadde kuttet ut nattamming veldig lenge før det, og også amming ved leggetid, så det ikke skulle bli et problem for leggingen. Gikk helt fint.

• Hjerte 1
Skrevet

Igjen kupper ammemotstandere tråden. Hvorfor er det ikke mange som ammer til 2 år? Sannheten er vel at de aller fleste gidder ikke ta den jobben, for det er ikke bare bare å amme så lenge. Men i stedet for å heller rose de som velger å langtidsamme så kommer man bare med hets og kommentarer som "å ja min 7 mnd gammel baby sa han ville ikke ha mer så da stoppet vi", ja ok fint for deg som kan lese babyens tanker og som vet det ikke var en periode med brystvegring eller liknende men når ts faktisk har ammet til 2 år så er det helt meningsløse kommentarer.

Jeg ammer selv en 2-åring, skulle stoppe rundt 2 årsdagen men er ikke bare-bare. Her ammer vi mye mer enn 1 gang i døgnet da så tenker det er enklere å slutte da, prøver å trappe ned slik at det er null amming på dagtid nå(ble dessverre en i dag da😅). Så får jeg forsøke kutte mer og mer etter noen dager mellom hver gang. Er redd for en reaksjon også når vi stopper helt, til tross for ja jeg er sliten. Er gravid og vil ha ammepause før det er på igjen. 

Anonymkode: 253b6...6cd

• Nyttig 7
  • 2 uker senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, tull og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...