AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #1 Skrevet 11. september 2024 Min småspiste veldig undervektige gutt har plutselig begynt å like staburtet leverpostei. De gule vanlige boksene. Det har vært en kamp i å få i han mat tidligere, men nå spiser han brødmat både til lunsj, frokost og kvelds. Men det MÅ være leverpostei men så så en annen mamma til meg at leverpostei er skadelig i store mengder grunnet noe karragan greier. Noen som vet noe om dette? Er leverpostei skadelig? Eller kan han fint spise det hvis alternativet at han kanskje ikke spiser eller spiser lite? har aldri sett han glad av mat før. Men nå smiler han og koser seg av leverpostei . Jeg håper det er springbrett til matglede av annen mat også. Han er 4 år Anonymkode: b1548...3cf 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #2 Skrevet 11. september 2024 Mener å huske Å ha lest at i hvertfall den gule leverpostei-boksen inneholder et svært kreftfremkallende stoff. Kan ikke se at det er fjernet fra innholdslisten heller. Ville spist litt men ikke overdrevent mye av det Anonymkode: c875a...353 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #3 Skrevet 11. september 2024 https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/forbrukere/barn-under-10-ar-bor-ikke-spise-lever-som-middagsmat-ungdom-og-voksne-bor-begrense-inntaket-fra-vilt-og-sau Hvis du googler litt så finner du svaret. Det som kan være dumt med for mye leverpostei er at barnet får i seg for mye A vitamin og jern. Også at det inneholder en del mettet fett. Men hvis barnet ikke spiser noe særlig, så tenker jeg du bare kan la han spise. Snakk med fagfolk, hvis du er bekymret. Anonymkode: d0448...e59 11
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #4 Skrevet 11. september 2024 Pass på vitamin A, ta feks ikke tran ved siden av For mye vitamin A kan være skadelig men sjekk hvor mye og hør eventuelt med helsepersonell. Den gule leverposteiboksen inneholder iallfall ikke fiskelever så da trenger du ikke tenke på miljøgifter. Usikker på om det fremdeles er karragan i, jeg trodde de fjernet det nylig. Anonymkode: 1b845...b22 1
Blue Sky Skrevet 11. september 2024 #5 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min småspiste veldig undervektige gutt har plutselig begynt å like staburtet leverpostei. De gule vanlige boksene. Det har vært en kamp i å få i han mat tidligere, men nå spiser han brødmat både til lunsj, frokost og kvelds. Men det MÅ være leverpostei men så så en annen mamma til meg at leverpostei er skadelig i store mengder grunnet noe karragan greier. Noen som vet noe om dette? Er leverpostei skadelig? Eller kan han fint spise det hvis alternativet at han kanskje ikke spiser eller spiser lite? har aldri sett han glad av mat før. Men nå smiler han og koser seg av leverpostei . Jeg håper det er springbrett til matglede av annen mat også. Han er 4 år Anonymkode: b1548...3cf Du kan trygt la han spise leverpostei. Det er ikke karragenan i Stabburet leverpostei, men den inneholder guarkjernemel (som fortykningsmiddel. Jeg har aldri hørt at hverken karragenan eller guarkjernemel kan være skadelig. Hvis barnet er undervektig er det nok helt naturlig at det nærmest får ulvehunger hvis det først begynner å spise, for kroppen lengter jo etter næring og leverpostei er veldig næringsrikt og sunt. 19 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #6 Skrevet 11. september 2024 Mine spiste regelmessig leverpostei. Men hva er mye? Snakk med helsesøster heller. Det er forskjell på 2 skiver daglig og 2 bokser 😊 Anonymkode: 2cd38...5ac
Blue Sky Skrevet 11. september 2024 #7 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mener å huske Å ha lest at i hvertfall den gule leverpostei-boksen inneholder et svært kreftfremkallende stoff. Kan ikke se at det er fjernet fra innholdslisten heller. Ville spist litt men ikke overdrevent mye av det Anonymkode: c875a...353 Du bør ikke komme med en sånn påstand når du ikke vet hvilket stoff du refererer til en gang! 17 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #8 Skrevet 11. september 2024 https://www.godt.no/aktuelt/i/Knppn5/derfor-fjernes-karragenan-fra-mange-matprodukter-naa Innholdsfortegnelse nå kan du feks se her: https://oda.com/no/products/632-stabburet-leverpostei-original/?region_id=000001&&clid=14342128317_126263620516_540275466867&keyword=&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw_4S3BhAAEiwA_64YhpJ8ggIdK6gffnA5tYx5w5b6C2PwcWCz_Vf8YXubEMmxluJHTRZH-BoCTecQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 1b845...b22 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #9 Skrevet 11. september 2024 Her har en lege svart på det med vitamin A: https://www.ung.no/oss/mNDmSG4b6cdyJKSD1tLrVd Basert på svaret til denne legen så høres det ut som ditt barn spiser litt for mye leverpostei. Anonymkode: 1b845...b22
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #10 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min småspiste veldig undervektige gutt har plutselig begynt å like staburtet leverpostei. De gule vanlige boksene. Det har vært en kamp i å få i han mat tidligere, men nå spiser han brødmat både til lunsj, frokost og kvelds. Men det MÅ være leverpostei men så så en annen mamma til meg at leverpostei er skadelig i store mengder grunnet noe karragan greier. Noen som vet noe om dette? Er leverpostei skadelig? Eller kan han fint spise det hvis alternativet at han kanskje ikke spiser eller spiser lite? har aldri sett han glad av mat før. Men nå smiler han og koser seg av leverpostei . Jeg håper det er springbrett til matglede av annen mat også. Han er 4 år Anonymkode: b1548...3cf La han spise. I møtet med sykdom er «mat» bunnlinjen. «Sunn mat» kommer lengre opp og frem. Men dette kommer ikke til å vare, ts. Jeg er 99,9% sikker på at han kommer til å spise seg lei på leverpostei innen 1-3 uker og da nekte å spise det, lukte det eller se på det på type 2-3 år. Slik er mønsteret. Har du fått barnet utredet? Sterke mat-preferanser der barn ikke har noe imot å velge sult over å krysse sine preferanser er et rimelig klassisk tegn på et neuroutypisk barn. Har du skrevet dagbok der du fører hva barnet spiser, når det spiser det, hvor mye det spiser det, eventuelle problemer med mage, avføring, smerter, slapphet, emosjonelle utbrudd etc og opprettet kontakt med spesialist som rådgir innen ernæring? Å anta at barn som ikke spiser er «kresne» er nedlatende. De fleste av dem er ikke kresne. De har underliggende lidelser, og mat er et symptom. Man skla kun - og kun bare - anta noe er psykisk etter at alt annet er utelukket hinsides enhver tvil. En øvelse som er umulig for et så lite barn. Inntil det er gammelt nok til å utredes med sikkerhet bør du derfor anta barnet behøver tilrettelegging hva angår mat. Og sørge for denne tilretteleggingen. Anonymkode: 2c0ac...932 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #11 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La han spise. I møtet med sykdom er «mat» bunnlinjen. «Sunn mat» kommer lengre opp og frem. Men dette kommer ikke til å vare, ts. Jeg er 99,9% sikker på at han kommer til å spise seg lei på leverpostei innen 1-3 uker og da nekte å spise det, lukte det eller se på det på type 2-3 år. Slik er mønsteret. Har du fått barnet utredet? Sterke mat-preferanser der barn ikke har noe imot å velge sult over å krysse sine preferanser er et rimelig klassisk tegn på et neuroutypisk barn. Har du skrevet dagbok der du fører hva barnet spiser, når det spiser det, hvor mye det spiser det, eventuelle problemer med mage, avføring, smerter, slapphet, emosjonelle utbrudd etc og opprettet kontakt med spesialist som rådgir innen ernæring? Å anta at barn som ikke spiser er «kresne» er nedlatende. De fleste av dem er ikke kresne. De har underliggende lidelser, og mat er et symptom. Man skla kun - og kun bare - anta noe er psykisk etter at alt annet er utelukket hinsides enhver tvil. En øvelse som er umulig for et så lite barn. Inntil det er gammelt nok til å utredes med sikkerhet bør du derfor anta barnet behøver tilrettelegging hva angår mat. Og sørge for denne tilretteleggingen. Anonymkode: 2c0ac...932 Enig i dette, men man må jo også passe på at barnet ikke blir syk av det det spiser. Anonymkode: 1b845...b22
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #12 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Min småspiste veldig undervektige gutt har plutselig begynt å like staburtet leverpostei. De gule vanlige boksene. Det har vært en kamp i å få i han mat tidligere, men nå spiser han brødmat både til lunsj, frokost og kvelds. Men det MÅ være leverpostei men så så en annen mamma til meg at leverpostei er skadelig i store mengder grunnet noe karragan greier. Noen som vet noe om dette? Er leverpostei skadelig? Eller kan han fint spise det hvis alternativet at han kanskje ikke spiser eller spiser lite? har aldri sett han glad av mat før. Men nå smiler han og koser seg av leverpostei . Jeg håper det er springbrett til matglede av annen mat også. Han er 4 år Anonymkode: b1548...3cf De har fjernet karreganaen fra den gule leverposteien Anonymkode: a431b...83b 2
Hensatt Skrevet 11. september 2024 #13 Skrevet 11. september 2024 Hvor mange gram leverpostei kan det være i et smurt lag på en skive? 2-4 gram? Du skal spise alvorlig mye for å få i deg for mye A-vitamin og jern, så et par skiver med pålegg per måltid vil bety veldig lite. 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #14 Skrevet 11. september 2024 Hensatt skrev (Akkurat nå): Hvor mange gram leverpostei kan det være i et smurt lag på en skive? 2-4 gram? Du skal spise alvorlig mye for å få i deg for mye A-vitamin og jern, så et par skiver med pålegg per måltid vil bety veldig lite. Det er såklart mer enn 2-4 gram på en skive med leverpostei.. Det er 100 gram i den minste boksen. Den holder på ingen måte til 25 brødskiver.. Som gravid anbefalte jordmor maks 2 brødskiver om dagen med leverpostei, så det er jo ikke så store mengder før det blir en del vitamin A. Vekten til den som spiser har og noe å si, et barn veier mindre enn en voksen. Men TS må jo sjekke hvor mange gram det går hver dag, lettere å se hvor mange bokser det brukes enn å gjette gram per brødskive. Og så sjekke mengden i leverpostei + anbefalt mengde daglig for vekten hennes barn har. Anonymkode: 1b845...b22 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #15 Skrevet 11. september 2024 Jeg ville forsøkt å bytte til den blå boksen med leverpostei i ferskvaredisken , «dansk grov». Mindre unødvendige ingredienser i den🫶🏻 Anonymkode: 458ea...242 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #16 Skrevet 11. september 2024 Blue Sky skrev (56 minutter siden): Du kan trygt la han spise leverpostei. Det er ikke karragenan i Stabburet leverpostei, men den inneholder guarkjernemel (som fortykningsmiddel. Jeg har aldri hørt at hverken karragenan eller guarkjernemel kan være skadelig. Hvis barnet er undervektig er det nok helt naturlig at det nærmest får ulvehunger hvis det først begynner å spise, for kroppen lengter jo etter næring og leverpostei er veldig næringsrikt og sunt. ... har du levd under en stein de siste par årene ? 🙈 Forøvrig TS, ved slike problemer så handler det om å få i mat. Anonymkode: deacc...5f0 5 1
Idunn Skrevet 11. september 2024 #17 Skrevet 11. september 2024 Jeg tenker at det er farligere å ikke spise, enn å bare spise leverpostei. 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #18 Skrevet 11. september 2024 https://bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/3595-derfor-skal-ikke-barn-spise-for-mye-leverpostei Anonymkode: 1b845...b22
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #19 Skrevet 11. september 2024 Ikke svar på spørsmålet ditt, men her er et tips: når barn med spisevegring oppdager og liker ny mat, så kan det handle om konsistens like mye som smak. Prøv andre pålegg/matvarer med lignende konsistens, f.eks philadelphia med ulike smak Anonymkode: f4fb4...e63 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #20 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her har en lege svart på det med vitamin A: https://www.ung.no/oss/mNDmSG4b6cdyJKSD1tLrVd Basert på svaret til denne legen så høres det ut som ditt barn spiser litt for mye leverpostei. Anonymkode: 1b845...b22 Djesus dette har jeg aldri visst eller tenkt over, pga jernnmangel spiste jeg 1 boks leverpostei hver dag i over 1 år, gikk jevnlig til blodprøver for å sjekke jern og vitaminer, og ingen nevnte noe om a-vitaminer da. Ikke var jeg irritert, hadde synsforstyrrelser eller hodepine heller. Skjønner jeg må ha vært heldig. Anonymkode: d39b9...400 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå