Gå til innhold

Henge opp tv på veggen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje dette blir dumt å spørre, men kan jeg som leietaker henge TVen min på veggen, eller må jeg spørre utleier først? Ser at det er en del hull i veggene fra før av, men aner ikke hva som var hengt opp.

Anonymkode: 20a35...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje dette blir dumt å spørre, men kan jeg som leietaker henge TVen min på veggen, eller må jeg spørre utleier først? Ser at det er en del hull i veggene fra før av, men aner ikke hva som var hengt opp.

Ja du kan henge TV-en på veggen akuratt som du kan henge opp hylle , bilde , knagger 

Anonymkode: 17769...58c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skruene man bruker for å henge opp tv er veldig tykke og må sparkles og males over når tvn blir tatt ned, for hullene vil vises godt og se ordentlig stygge ut, i motsetning til små skruehull man gjerne ikke legger merke til. 

Man har kanskje rett til å henge opp tv (muligens?), men synes likevel det er greit å spørre først om man ønsker å være grei

Anonymkode: e559a...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at en vegg der det skal henges opp tv bør være forsterket. Hvis det er gipsplater kan du ikke skru opp en tung tv. Det vil ikke holde. Jeg ville valgt å sette tvn på et tv-bord. Snakk med huseier, for det kan jo hende at det har hengt tv på veggen der før 

Anonymkode: 8aa96...f7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leietaker skal man kunne leve normalt. Å ha tv på vegg er nå like vanlig som å ha sofa og bord foran. Når det i tillegg  er masse hull der fra før hadde jeg hengt opp uten å tenke på det. Men pass på at du får feste i stendere bak.

Utleiere som forventer å få leiligheten tilbake uten et et enste merke lever i en annen verden.

Anonymkode: 71cc1...c09

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle utleiere som aksepterer at man skrur større skruer inn i veggene. 
Ofte er det regulert via kontrakter eller husregler hvis det er begrensninger. 

Anonymkode: 4dcd5...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tenker det er ren høfflighet å spørre, så lenge du ikke eier boligen selv. Så enkel er jeg i mitt hode. 

Anonymkode: 9e728...6e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vær obs på at en vegg der det skal henges opp tv bør være forsterket. Hvis det er gipsplater kan du ikke skru opp en tung tv. Det vil ikke holde. Jeg ville valgt å sette tvn på et tv-bord. Snakk med huseier, for det kan jo hende at det har hengt tv på veggen der før 

Anonymkode: 8aa96...f7c

Det skulle du fortalt meg før jeg hang opp den 40 kilo tunge 75" tv'n min på en helt vanlig gipsvegg for sikkert 3 år siden... 

Selvfølgelig kan man henge opp en TV på en gipsvegg. Man må bare bruke skikkelige gipsankre og skru de korrekt inn i veggen. En vanlig Castor Stella-plugg bærer rundt 38kg pr plugg i en enkel gipsplatevegg. 

Skal man derimot henge opp tv'n på veggfeste med arm må veggen forsterkes, eller veggfeste skrus fast i stendere

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør høre med huseier

Ofte er skruene til veggfeste mye større en det en henger bilder osv opp med. Og enkelte ganger bør en finne stender å skru inn i

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 19.42):

Leiekontrakten din hva sier den om å lage hull i veggene? 
Normalt skal du ha eier av boligen sin godkjenning for å lage nye hull i veggene. Lager du hull uten å få tillatelse, kan eier forlange at du tetter hullene og maler over før du flytter. 

Anonymkode: 95616...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...