Gå til innhold

Arbeidsoppgaver må tas igjen etter sykemelding! Har noen erfart dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobbet i noen år på to ulike høgskoler, i en mindre stilling. Undervisning. Aldri vært borte eller syk i denne jobben (sikkert fordi stillingsprosenten bare har vært 30%). 

Nå har jeg begynt i samme stillingsprosent ved et nytt universitet. Ble syk, og har vært sykemeldt i snart to uker. Jeg har ikke opplevd dette på de andre stedene, og derfor spør jeg her om dette er vanlig praksis:

Undervisning som jeg ikke har gjennomført (sykemeldt), må jeg finne ny dato for. Og det er ikke prat om bare to timer, liksom! Men, jeg må jo selvfølgelig også gjøre den undervisningen som allerede er satt opp framover. Altså, når mener de at jeg skal få gjort alt dette?? Trylle fram ekstra dager i måneden? Jeg har jo også en annen jobb! Kjenner jeg blir kjempestresset! Tror det handler om at de sliter med å få tak i vikarer/finne andre ansatte som kan ta min undervisning når jeg er sykemeldt.

Ikke fått tatt noe opp med leder da jeg fortsatt er syk. Ønsker heller ikke å starte på nytt sted med å "krangle". 

Hva ville dere gjort? Noen som arbeider som universitetslektor og kan dele erfaringer?

Anonymkode: a53bb...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik har jeg hatt det hele arbeidslivet. Mine arbeidsoppgaver blir ikke gjort om jeg ikke gjør det. Er jeg syk 3dager en uke betyr det at jeg har 2 dager til å gjøre det som må gjøres den uken, og det ender ofte opp med ubetalt overtid for å få det gjort. Hadde jeg vært borte to uker hadde det vært tilsvarende. Er ikke slik at arbeidsgiver er pliktig å skaffe vikar bare fordi man er syk.

Anonymkode: 48653...b88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt! Trodde det var en selvfølge. Slik er det ved universiteter, ihvertfall. Og de fleste andre jobber som krever høy utdannelse.

Anonymkode: f6941...c7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Da lærte jeg noe nytt, gitt.. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har jobbet i noen år på to ulike høgskoler, i en mindre stilling. Undervisning. Aldri vært borte eller syk i denne jobben (sikkert fordi stillingsprosenten bare har vært 30%). 

Nå har jeg begynt i samme stillingsprosent ved et nytt universitet. Ble syk, og har vært sykemeldt i snart to uker. Jeg har ikke opplevd dette på de andre stedene, og derfor spør jeg her om dette er vanlig praksis:

Undervisning som jeg ikke har gjennomført (sykemeldt), må jeg finne ny dato for. Og det er ikke prat om bare to timer, liksom! Men, jeg må jo selvfølgelig også gjøre den undervisningen som allerede er satt opp framover. Altså, når mener de at jeg skal få gjort alt dette?? Trylle fram ekstra dager i måneden? Jeg har jo også en annen jobb! Kjenner jeg blir kjempestresset! Tror det handler om at de sliter med å få tak i vikarer/finne andre ansatte som kan ta min undervisning når jeg er sykemeldt.

Ikke fått tatt noe opp med leder da jeg fortsatt er syk. Ønsker heller ikke å starte på nytt sted med å "krangle". 

Hva ville dere gjort? Noen som arbeider som universitetslektor og kan dele erfaringer?

Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å arbeide mer enn 30%. Du er ansatt 30%. Du jobber 30%. Er det mulig å løse oppgaven «undervise litt ekstra» innenfor dine 30% så gjør du det. Er dt ikke mulig så melder du enten at dette er umulig (og kommer da med en konkret prioritert liste), eller at du kan løse behovet for undervisning, gitt altså betaling utover dine 30%.

En sykemeldt ansatt utløser ikke rett til å kreve dugnad. Det er godt mulig tidligere ansatte har funnet seg i slik ukultur. Men det bør ikke få fortsette.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, selvsagt! Trodde det var en selvfølge. Slik er det ved universiteter, ihvertfall. Og de fleste andre jobber som krever høy utdannelse.

Det er ikke vanlig å la seg utnytte som gratis arbeidskraft bare fordi man har «høy utdannelse», nei. Tvert imot er det vanlige å være oppegående nok til å ikke la seg utnytte dersom man har kunnskap som har verdi. Noe en normalt kompetent person med høyere utdannelse alltid har. Selvsagt løser man det man kan innenfor normert arbeidstid. Man jobber ikke overtid dersom man ikke personlig har interesse av overtidsbetalingen. Man er kun fleksibel i den grad arbeidsgiver er dette i retur. Man lar seg aldri - noensinne - utnytte. Å bemanne tilstrekkelig til å håndtere en normal hverdag, påregnelig fravær inkludert, er en lederoppgave. Ts er ikke leder. Har hennes leder valgt å unnlate seg sin jobb skal ikke hen gjøre den. Det samme gjelder deg.

Anonymkode: 8b169...5d9

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å arbeide mer enn 30%. Du er ansatt 30%. Du jobber 30%. Er det mulig å løse oppgaven «undervise litt ekstra» innenfor dine 30% så gjør du det. Er dt ikke mulig så melder du enten at dette er umulig (og kommer da med en konkret prioritert liste), eller at du kan løse behovet for undervisning, gitt altså betaling utover dine 30%.

En sykemeldt ansatt utløser ikke rett til å kreve dugnad. Det er godt mulig tidligere ansatte har funnet seg i slik ukultur. Men det bør ikke få fortsette.

Det er ikke vanlig å la seg utnytte som gratis arbeidskraft bare fordi man har «høy utdannelse», nei. Tvert imot er det vanlige å være oppegående nok til å ikke la seg utnytte dersom man har kunnskap som har verdi. Noe en normalt kompetent person med høyere utdannelse alltid har. Selvsagt løser man det man kan innenfor normert arbeidstid. Man jobber ikke overtid dersom man ikke personlig har interesse av overtidsbetalingen. Man er kun fleksibel i den grad arbeidsgiver er dette i retur. Man lar seg aldri - noensinne - utnytte. Å bemanne tilstrekkelig til å håndtere en normal hverdag, påregnelig fravær inkludert, er en lederoppgave. Ts er ikke leder. Har hennes leder valgt å unnlate seg sin jobb skal ikke hen gjøre den. Det samme gjelder deg.

Takk for svar. 

Jeg har forøvrig godt inntrykk av både leder og kolleger, og ønsker ikke å skape dårlig stemning som helt ny. Derfor er det vanskelig å si noe.

På den annen side, igår fikk jeg mail fra leder om at de ikke klarte å skaffe vikar og vi derfor må finne nye tidspunkt for disse undervisningstimene mine. Jeg kunne i beste fall vært noe velvillig dersom han i det minste formulerte det som et spørsmål til meg med en "takk" inni der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke ha erfaring fra undervisningssektoren når du tror det er slik det praktiseres. Man har et «eierskap» til sin undervisning og kan kjøpe seg ut av dette ved avtale med instituttet man jobber ved, og det er helt vanlig at man selv setter opp nye datoer hvis man er syk ved sine egne forelesninger og seminarer. Er man langtidssyk, slik at det vil gå utover hele semesteret, er saken selvsagt en annen.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle arbeidsplasser har back-up-funksjoner for alle arbeidsoppgaver...om jeg er syk eller har ferie, så ligger 60% av min oppgaver og venter på meg til jeg er tilbake. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke ha erfaring fra undervisningssektoren når du tror det er slik det praktiseres. Man har et «eierskap» til sin undervisning og kan kjøpe seg ut av dette ved avtale med instituttet man jobber ved, og det er helt vanlig at man selv setter opp nye datoer hvis man er syk ved sine egne forelesninger og seminarer. Er man langtidssyk, slik at det vil gå utover hele semesteret, er saken selvsagt en annen.

Hva mener du med "kjøpe seg ut"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med "kjøpe seg ut"?

Dette har ikke med sykdom å gjøre altså, men man må faktisk som fast ansatt betale instituttet hvis man ikke fyller undervisningstimeantallet som hører til stillingen. Man må kjøpe seg ut av undervisningen. Og får man ikke nok timeantall med undervisning et semester får man timeunderskudd som må «betales» tilbake et annet år eller semester. Det er en masse sektorer med egne systemer og regler.

Selv er jeg psykolog og har erfaring fra både forskning, undervisning og klinisk praksis - og ingen av disse rollene kan man ha noen vikar i. Man må dekke opp timene selv, ingen tar over et behandlingsløp eller en undervsisningsrekke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvordan i praksis er det tenkt å gjøres? La oss si at jeg har undervisning første dag etter sykemelding. Når skal den planlegges? Jeg er jo syk, sengeliggende.. Er ikke sånn at jeg kan jobbe hjemme ved PC, da hadde jeg ikke vært sykemeldt!

Det vil også bli en snøballeffekt, der kommende tid i kalenderen som egentlig skal brukes til å planlegge senere undervisning etc, må brukes på å gjennomføre utsatte forelesninger mens jeg var syk.

Ny undervisning vil derfor vanskelig kunne planlegges, det finnes rett og slett ikke tid😶Og ja, da har jeg regnet med helgene. 

Er det virkelig slik, og hvorfor godtar folk dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men, hvordan i praksis er det tenkt å gjøres? La oss si at jeg har undervisning første dag etter sykemelding. Når skal den planlegges? Jeg er jo syk, sengeliggende.. Er ikke sånn at jeg kan jobbe hjemme ved PC, da hadde jeg ikke vært sykemeldt!

Det vil også bli en snøballeffekt, der kommende tid i kalenderen som egentlig skal brukes til å planlegge senere undervisning etc, må brukes på å gjennomføre utsatte forelesninger mens jeg var syk.

Ny undervisning vil derfor vanskelig kunne planlegges, det finnes rett og slett ikke tid😶Og ja, da har jeg regnet med helgene. 

Du krisemaksimer litt da. Du er vel ikke sengeliggende til dagen før du skal tilbake i jobb igjen? Det er i såfall en rar måte å avslutte sykemeldingen. Det vanlige er jo at man kommer seg i perioden man er sykemeldt og på slutten da kan ha litt mer kapasitet til å begynne å forberede seg på retur til jobb, ergo begynne å planlegge den tapte undervisningen.

Anonymkode: e569c...f43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du krisemaksimer litt da. Du er vel ikke sengeliggende til dagen før du skal tilbake i jobb igjen? Det er i såfall en rar måte å avslutte sykemeldingen. Det vanlige er jo at man kommer seg i perioden man er sykemeldt og på slutten da kan ha litt mer kapasitet til å begynne å forberede seg på retur til jobb, ergo begynne å planlegge den tapte undervisningen.

Anonymkode: e569c...f43

Nei, men når jeg får noe krefter tilbake mens jeg har sykemelding, vil jeg prioritere barna mine og huslige oppgaver som har ligget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn har det alltid vært for min del i alle fall, dessverre. Men arbeidsgivere gidder ofte ikke å ta kostnaden ved å lære opp noen ekstra i kunnsksapsyrker, siden det er en del dyrere enn i "enklere" yrker der det er lettere å finne allerede kvalifiserte vikarer og/eller lære opp nye. 

Ønsker man ikke dette må man nettopp finne seg en av de "enklere" yrkene dessverre. 

Anonymkode: 06f53...b63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men når jeg får noe krefter tilbake mens jeg har sykemelding, vil jeg prioritere barna mine og huslige oppgaver som har ligget.

Barneomsorg og huslige oppgaver hører til tid hvor en ikke er lønnet. 

Hvis du prioriterer privatlivet på tid du er lønnet, synes det ikke urimelig at du må bruke av fritiden til å ta igjen jobb du ikke har prioritert i egentlig arbeidstid.

Anonymkode: 8df04...87a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Barneomsorg og huslige oppgaver hører til tid hvor en ikke er lønnet. 

Hvis du prioriterer privatlivet på tid du er lønnet, synes det ikke urimelig at du må bruke av fritiden til å ta igjen jobb du ikke har prioritert i egentlig arbeidstid.

Anonymkode: 8df04...87a

Jeg forstår poenget ditt, og er til dels enig. Samtidig; er du en leder/har en slik rolle, siden du "forsvarer" systemet rundt dette? 

Om ikke; de har trent deg godt. Ikke bare deg, men flere tusen ansatte. Til å godta ting hinsides sunn fornuft, på grunn av effektivisering. Det forstår jeg også argumentene for, det må jo være bærekraftig og lønnssomt. Men ikke rart folk går på veggen etter en tid i hamsterhjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du er ansatt som universitetslektor, altså har du såpass spesialisert kompetanse at ikke hvem som helst kan erstatte deg på dagen (antar jeg). Jeg jobber i prosjekter og selv om mine kolleger har samme kunnskap kjenner de ikke mine prosjekter like godt. Ved en eventuell sykemelding må man være i kontakt med leder og diskutere hvordan arbeidsopgaven ivaretas og hvor lenge man tror man blir borte. Dersom man tror man blir borte i et par uker kan muligens en kollega steppe inn her og der. Dersom du tror du blir borte i mange måneder må de skaffe vikar for deg.

Sånn er verden. Studentene har jo krav på denne undervisningen, det er jo de dette går ut over. En kollega kan muligens ha en forelesning eller to, men en universitetslektor bør ha såpass eierskap til emnet de underviser at de så klart tar igjen det tapte? 

Anonymkode: a61c9...12f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke dette kan sammenlignes mot de som har 100 prosent stilling, eller som jobber i ikke-undervisningsstilling. 

Hvis jeg blir sykemeldt er det ingen som gjør jobben min mens jeg er borte, men det er heller ingen som forventer eller krever at jeg jobber ulønnet når jeg kommer tilbake for å ta igjen det tapte. Ting blir utsatt, eller jeg får betalt overtid for å ta igjen det tapte (eller jeg velger frivillig å jobbe ekstra mot avspasering). Folk jobber jo ikke ekstra gratis. 

Du bør jo høre med din leder ts hvordan dere løser dette mtp at du bare har en deltidsstilling. Vil de betale deg for de timene du må jobbe utover din 30 prosent stilling? Jeg kan ikke se for meg at de kan kreve at du jobber inn disse timene uten betaling. 

Så er jo spørsmålet for deg om det lar seg gjøre rent praktisk å jobbe ekstra, du har jo sånn sett hele høsten på deg? 

Anonymkode: 24e42...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns ikke dette kan sammenlignes mot de som har 100 prosent stilling, eller som jobber i ikke-undervisningsstilling. 

Hvis jeg blir sykemeldt er det ingen som gjør jobben min mens jeg er borte, men det er heller ingen som forventer eller krever at jeg jobber ulønnet når jeg kommer tilbake for å ta igjen det tapte. Ting blir utsatt, eller jeg får betalt overtid for å ta igjen det tapte (eller jeg velger frivillig å jobbe ekstra mot avspasering). Folk jobber jo ikke ekstra gratis. 

Du bør jo høre med din leder ts hvordan dere løser dette mtp at du bare har en deltidsstilling. Vil de betale deg for de timene du må jobbe utover din 30 prosent stilling? Jeg kan ikke se for meg at de kan kreve at du jobber inn disse timene uten betaling. 

Så er jo spørsmålet for deg om det lar seg gjøre rent praktisk å jobbe ekstra, du har jo sånn sett hele høsten på deg? 

Anonymkode: 24e42...446

Takk for oppmuntrende svar! 

Kan jeg spørre, jobber du i akademia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgavene må løses. Om de ikke er blitt løst mens du er borte, så må de løses nå. Du kan løse dem, men da må andre oppgaver bort høres det ut for. Dette må arbeidsgiver gå i dialog med arbeidstaker om. Kanskje kan du spille inn denne undervisningen og la studentene se det når de har tid. I så fall må du få tid og anledning til å gjøre dette, evt. gjøre det utenfor din arbeidstid og få overtidsbetalt. Men, det er ikke ditt ansvar alene å løse dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...