Gå til innhold

Spørr du mye om hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg er rar, men jeg liker ikke å spørre venner om hjelp. Vet ikke hvorfor jeg ikke liker det. 

Hvis du spørr om hjelp,  hva trenger du hjelp med?

Anonymkode: 02d9a...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flere skader i ryggen og sliter med alt fra å vaske vindu til å løfte noe. Men det sitter hardt inne å spørre de få vennene jeg har om hjelp, så som regel fikser jeg alt, og må ta mye smertestillende. Evt leier jeg hjelp hvis det er helt uoverkommelig, som å bære et tungt møbel.

Anonymkode: 57e7f...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har flere skader i ryggen og sliter med alt fra å vaske vindu til å løfte noe. Men det sitter hardt inne å spørre de få vennene jeg har om hjelp, så som regel fikser jeg alt, og må ta mye smertestillende. Evt leier jeg hjelp hvis det er helt uoverkommelig, som å bære et tungt møbel.

Jeg er som deg. Jeg har fibromyalgi og har en del smerter. Men jeg jobber 100%, så jeg klarer ikke alt hjemme. Men jeg spørr aldri noen om hjelp. Jeg gjør noe når jeg har gode dager og resten får være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er som deg. Jeg har fibromyalgi og har en del smerter. Men jeg jobber 100%, så jeg klarer ikke alt hjemme. Men jeg spørr aldri noen om hjelp. Jeg gjør noe når jeg har gode dager og resten får være. 

Ja, vi ønsker jo ikke å plage venner. For meg er det ekstremt viktig å være selvstendig, så langt jeg klarer. Bruker heller lang tid på ting, finner mye løsninger og har også en rekke hjelpemidler tilgjengelig. Men det har vært dager jeg er så negativ pga smerter at jeg(nesten) vurderer å ta til meg en mann for å få terassen beiset og vinterdekk på bilen haha. Neida, bare spøker😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fantastisk flokk, en flokk som stiller opp for hverandre enten det gjelder praktisk eller annet. Jeg har både hjulpet venner med flytting og maling og andre ting. De har handlet for meg under Covid og stillt opp både på den ene og andre måten med flyttehjelp og kjøring 

Jada aller helst skal vi bare vise hvor sterke og usårbar vi er, hvor selvstendige og selvkontolerte vi er, at ingen trenger hjelp og vi er super mennesker, joda vi er alle supermann og wonder woman! Vi er en øde øy som ikke trenger, behøver eller ønsker noen hjelp og iallefall ikke fra våre nærmeste.... 

Men fy søren så godt det er å ha en flokk å lene seg på. Og det beste med det hele: gi og ta konseptet. Jeg føler det godt når jeg kan bidra med hjelp til mine nærmeste, jeg føler det er godt å hjelpe mennesker som er fantastiske som bor i hjertet mitt, og en venninne av meg sa til meg en gang jeg var veldig sta og ønsket å gjøre alt selv: "du nekter meg den gleden med å hjelpe, du frarøver meg muligheten til å kunne utøve det å stille opp for deg, og det kjennes ikke bra for meg".

Og hun hadde rett, innad i min flokk hjelper vi hverandre og det kjennes godt å både kunne få stille opp når noen trenger hjelp av meg og drn gleden det gir å kunne få hjelpe og det kjennes godt å ta imot hjelp. Joda jeg også er en sta wonder woman, jeg og kan gjøre alt aleine om jeg vil. Men jeg har også funnet ut at det er bedre med et felleskap❤️ *sammen er vi dynamitt* Jeg kan også ta meg i å tenke at hvis jeg kunne bidratt med noe positivt for en venninne også hadde hun aldri tatt i mot den hjelpen, så hadde jeg nok kanskje ikke følt at det hadde gitt meg en god følelse.

Men jeg skjønner at dette er et "rart" svar på kg for her på kg opplever jeg at en skal aldri stille opp for venner hva det gjelder noe praktisk noensinne nesten, men det er en veldig anerledes verden enn min flokk av vennskap der slike ting er helt naturlig og hverdagslig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (13 minutter siden):

Jeg har en fantastisk flokk, en flokk som stiller opp for hverandre enten det gjelder praktisk eller annet. Jeg har både hjulpet venner med flytting og maling og andre ting. De har handlet for meg under Covid og stillt opp både på den ene og andre måten med flyttehjelp og kjøring 

Jada aller helst skal vi bare vise hvor sterke og usårbar vi er, hvor selvstendige og selvkontolerte vi er, at ingen trenger hjelp og vi er super mennesker, joda vi er alle supermann og wonder woman! Vi er en øde øy som ikke trenger, behøver eller ønsker noen hjelp og iallefall ikke fra våre nærmeste.... 

Men fy søren så godt det er å ha en flokk å lene seg på. Og det beste med det hele: gi og ta konseptet. Jeg føler det godt når jeg kan bidra med hjelp til mine nærmeste, jeg føler det er godt å hjelpe mennesker som er fantastiske som bor i hjertet mitt, og en venninne av meg sa til meg en gang jeg var veldig sta og ønsket å gjøre alt selv: "du nekter meg den gleden med å hjelpe, du frarøver meg muligheten til å kunne utøve det å stille opp for deg, og det kjennes ikke bra for meg".

Og hun hadde rett, innad i min flokk hjelper vi hverandre og det kjennes godt å både kunne få stille opp når noen trenger hjelp av meg og drn gleden det gir å kunne få hjelpe og det kjennes godt å ta imot hjelp. Joda jeg også er en sta wonder woman, jeg og kan gjøre alt aleine om jeg vil. Men jeg har også funnet ut at det er bedre med et felleskap❤️ *sammen er vi dynamitt* Jeg kan også ta meg i å tenke at hvis jeg kunne bidratt med noe positivt for en venninne også hadde hun aldri tatt i mot den hjelpen, så hadde jeg nok kanskje ikke følt at det hadde gitt meg en god følelse.

Men jeg skjønner at dette er et "rart" svar på kg for her på kg opplever jeg at en skal aldri stille opp for venner hva det gjelder noe praktisk noensinne nesten, men det er en veldig anerledes verden enn min flokk av vennskap der slike ting er helt naturlig og hverdagslig. 

Bra for deg at du har en flokk🥰Det har ikke jeg, og vil ikke bruke opp de to veninnene jeg har igjen. Selvsagt hjelper vi hverandre om det er noe spesielt; under covid hjalp vi hverandre en god del. Men jeg har hverdagsproblemer, og det ville vært belastende for min egen del også, som kroniker-å stadig ha noen innom. Og så er det greia med at det er vanskelig for meg å gjøre gjengjeld. Har null mulighet å hjelpe i forbindelse med flytting og mye annet. Da er det lettere for meg å leie noen til å beise terassen, eller skifte vinterdekk hos vianor. Jeg har opplevd mye problemer når jeg selv skal stille som sjåfør kl 7; har insomnia og sovner gjerne rundt kl 05. Blir kvalm og dårlig den dagen. Så ting er ikke så svart hvitt som om at vi er «kalde». For meg er det også en måte å overleve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det tørr jeg ikke,  men har opplevd at naboen ringte på og spurte om eg hadde behov for hjelp, da i en langvarig depresjon der leiligheten forfalt, greide ikke å ta vare på meg selv,  prioriterte kattene mine.

Anonymkode: f2432...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg er rar, men jeg liker ikke å spørre venner om hjelp. Vet ikke hvorfor jeg ikke liker det. 

Hvis du spørr om hjelp,  hva trenger du hjelp med?

Spør aldri venner/bekjente om hjelp til noe. Ikke engang om å gi meg noe som ligger nærmere dem enn meg.. da henter jeg selv uten å tenke på det.

Det er en svakhet for min del. Har bare alltid vært vant til å klare meg selv, men det er jo ikke bra å ikke dele noe vanskelig. Mannen min tar veldig tak, så jeg mangler ikke hjelp som sådan. 

Anonymkode: fbca3...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå ikke trengt å spørre om hjelp, da jeg har en mann og barn som kan hjelpe med det jeg har behov for. Men jeg liker ikke å be andre om hjelp, for da føler jeg at jeg skylder tjenester tilbake. Og jeg har mer enn nok i hverdagen med full jobb, stort hus og tomt å holde, samt mine bittefå fritidsaktiviteter som betyr enormt mye for meg. Derfor vil jeg ikke stå i gjeld til andre. 

Endret av sommerkroppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri noen sinne spurt venner om hjelp. Men så er jeg heldig og har foreldre i nærheten, da. Jeg har spurt Pappa (som er handyman) om hjelp til å legge gulv. 

Anonymkode: bf421...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stiller opp for venner og venner stiller opp for meg. Spør og blir spurt om hjelp og det er heldigvis helt naturlig hos oss

Anonymkode: a2bdd...065

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...