Gå til innhold

Hvordan forhandle lønn ved ny jobb når man ikke kjenner til gjennomsnittslønnen og det er store lønnsforskjeller i selskapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forhandle lønn ved ny jobb når man ikke kjenner til gjennomsnittslønnen og det er store lønnsforskjeller i selskapet.

Anonymkode: faaa0...94b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er fagorganisert har de lønnsstatistikk, sjekk den og ta kontakt med fagforening sentralt. Men du ønsker jo et markedsmessig konkurransedyktig tilbud👌

Anonymkode: ad976...2a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du er fagorganisert har de lønnsstatistikk, sjekk den og ta kontakt med fagforening sentralt. Men du ønsker jo et markedsmessig konkurransedyktig tilbud👌

Anonymkode: ad976...2a6

Det har jeg gjort. Men de har ikke noe statistikk på dette yrket.

Skrevet

Da går du for det du føler du er verdt da. 

Anonymkode: 862c8...b47

Skrevet

Hva tjener folk i tilsvarende stillinger i sammenlignbare selskaper? Er det en jobb på f.eks regnskap så tjener du mindre.

Hvis du har en spesiell/sjelden kompetanse som trengs for denne stillingen, stiller du sterkere. 

Men du bør vite selv hva du har i dag, og hva du er villig til å bytte jobb for. 

Anonymkode: d8050...04c

Skrevet

Tenker minst 100k mer enn du har i dag.

Anonymkode: d0250...29a

Skrevet

TS: 

Jobben er innenfor logistikk og planlegging i transport sektoren (Kollektivtransport), privat virksomhet. Jeg har 2 års arbeidserfaringer som er direkte relevant for jobben, altså fra samme bransje med lignende oppgaver + at jeg har både en bachelor og en master som er relevant. 

Hvis noen kan helpe med noe tall er det bare å slenge det inn det hjelper mye. 

Skrevet

Noen?

Skrevet

Altså forhandlinger kommer jo ann på så mangt men det mest vesentlige er jo hva har du blitt tilbudt av arbeidsgiver? 

Hvordan ligger tilbudet ann i forhold til dagens lønn? 

Hvordan er lønnspolitikken i selskapet? 

Hvordan er pensjonsordningen? 

"Frynsegoder" som ekstra ferie dager, fri bil, fri tlf/internett, firma hytter i inn/utland? 

Kurs, etter eller videreutdannings tilbud? 

Hvordan er arbeidsdagen, jeg ville vært villig til og ikke vært så har i forhandlingene hvis arbeidsgiver har høy tillit til meg og at jeg har "frie tøyler". Skulle hatt mere betalt for å følge ordre slavisk med null kontroll over egen arbeidsdag. 

Anonymkode: 05f43...7ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 3.49):

Det har jeg gjort. Men de har ikke noe statistikk på dette yrket.

Finnes det en tillitsvalgt på denne arbeidsplassen? Få kontaktinfo til hen. 

Anonymkode: a4ac1...b04

Skrevet

På finn så tjener transport koordinator 608 000, transport leder 663 000

Anonymkode: 6f423...8a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Finnes det en tillitsvalgt på denne arbeidsplassen? Få kontaktinfo til hen. 

Anonymkode: a4ac1...b04

Hen ?

Anonymkode: c0d33...00b

Skrevet (endret)

https://www.smartepenger.no/jobb/2895-lonnsnivaet-i-forskjellige-yrker

Du må bestemme deg for hva som er akseptabel lønn for deg.

Jeg pleier å tenke at jeg  vet hva jeg har idag og jeg må ta høyde for ett lønnsoppgjør for jeg vil ikke få individuelle tillegg i det første ett-to årene i ny jobb (dvs jeg må opp sånn ca 5-6%). Da har jeg saklige argumenter for hva jeg skal si dersom det tallet jeg vil ha er høyere enn tilbudet jeg får hvis jobben jeg blir tilbudt er noen lunde match med det jeg jobber med i dag.

Endret av Summeer
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 18.05):

Hva har man en fagforening til? 

Anonymkode: 08ce0...fcf

Skrevet

Stillingen innebærer mye ansvar og har en sentral rolle i virksomheten og samfunnet/kollektivtransport. Man har en direkte påvirkning på virksomhetenes økonomi. Det er både operativt og strategisk arbeid med ansvar ansvar for å optimalisere ruteplanlegging, ressursallokering, effektivisering, samarbeid med både interne og eksterne intressenter+ miljøtiltak og problemløsning for å sikre effektiv og bærekraftig drift.Dette i tilegg til arbeid med anskaffelser og forhandlinger/tariff/kollektiv arbeidsrett. 

Så jeg er usikker hvor jeg skal plasere den under de to katagoriene der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva har man en fagforening til? 

Anonymkode: 08ce0...fcf

De har ikke noe tall. Da det er store individuelle lønnsforskjeller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stillingen innebærer mye ansvar og har en sentral rolle i virksomheten og samfunnet/kollektivtransport. Man har en direkte påvirkning på virksomhetenes økonomi. Det er både operativt og strategisk arbeid med ansvar ansvar for å optimalisere ruteplanlegging, ressursallokering, effektivisering, samarbeid med både interne og eksterne intressenter+ miljøtiltak og problemløsning for å sikre effektiv og bærekraftig drift.Dette i tilegg til arbeid med anskaffelser og forhandlinger/tariff/kollektiv arbeidsrett. 

Det er også arbeid med virksomhetenes økonomiske analyser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal forhandle, jobbe med tariff og arbeidsrett? Samt planlegging og har null peiling på gjeldende tariffer og arbeidsrett? Tror du har tatt deg litt vann over hodet her. Særlig siden du også sier du er usikker. 

Tror dessverre ikke du besitter noe som gjør at du kan forhandle lønn. Håp på at du ikke får en endringsoppsigelse og går ned i lønn.

Anonymkode: b33e5...f44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...