AnonymBruker Skrevet 11. september #1 Del Skrevet 11. september Jeg er 28 år, og har ikke tatt utdanning. Jeg har kun videregående. Jeg gjorde det skikkelig dårlig på videregående, med 2,6 i snitt. Jeg har aldri tenkt at jeg skal studere, men nå som jeg er såpass "gammel" innser jeg at alle rundt meg hadde faktisk rett... man må ha en utdanning for å ha en stabil og greit betalt jobb. Jeg får ikke andre typer jobb enn i restaurantbransjen, og i den kategorien med erfaringen jeg har. Det er slitsomt, det er dårlig betalt, og det er ikke bærekraftig. Jeg må gjøre alt på den harde måten. Jeg må ta opp gørr kjedelige fag fra videregående, mens jeg jobber 100%. Det er så tungt fordi jeg har absolutt ingen læreteknikk, jeg sliter med å konsentrere meg og å huske det jeg leser. Men jeg må gjennom dette, jeg må få det til, hvis ikke blir jo fremtiden min så sinnsykt dyster. Anonymkode: f4bc8...095 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 11. september #2 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er 28 år, og har ikke tatt utdanning. Jeg har kun videregående. Jeg gjorde det skikkelig dårlig på videregående, med 2,6 i snitt. Jeg har aldri tenkt at jeg skal studere, men nå som jeg er såpass "gammel" innser jeg at alle rundt meg hadde faktisk rett... man må ha en utdanning for å ha en stabil og greit betalt jobb. Jeg får ikke andre typer jobb enn i restaurantbransjen, og i den kategorien med erfaringen jeg har. Det er slitsomt, det er dårlig betalt, og det er ikke bærekraftig. Jeg må gjøre alt på den harde måten. Jeg må ta opp gørr kjedelige fag fra videregående, mens jeg jobber 100%. Det er så tungt fordi jeg har absolutt ingen læreteknikk, jeg sliter med å konsentrere meg og å huske det jeg leser. Men jeg må gjennom dette, jeg må få det til, hvis ikke blir jo fremtiden min så sinnsykt dyster. Anonymkode: f4bc8...095 💞 Det kan føles tøft her og nå men å bare henge i for å få gjort unna drømmen din er absolutt verdt det. Så du tar opp fag nå? Eller vurderer du å ta opp fag? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #3 Del Skrevet 11. september Hva med fagbrev? Anonymkode: e7eee...e03 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #4 Del Skrevet 11. september Hvorfor ta opp fag? Du skal vel ikke akkurat bli lege? Anonymkode: 06f43...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #5 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er 28 år, og har ikke tatt utdanning. Jeg har kun videregående. Jeg gjorde det skikkelig dårlig på videregående, med 2,6 i snitt. Jeg har aldri tenkt at jeg skal studere, men nå som jeg er såpass "gammel" innser jeg at alle rundt meg hadde faktisk rett... man må ha en utdanning for å ha en stabil og greit betalt jobb. Jeg får ikke andre typer jobb enn i restaurantbransjen, og i den kategorien med erfaringen jeg har. Det er slitsomt, det er dårlig betalt, og det er ikke bærekraftig. Jeg må gjøre alt på den harde måten. Jeg må ta opp gørr kjedelige fag fra videregående, mens jeg jobber 100%. Det er så tungt fordi jeg har absolutt ingen læreteknikk, jeg sliter med å konsentrere meg og å huske det jeg leser. Men jeg må gjennom dette, jeg må få det til, hvis ikke blir jo fremtiden min så sinnsykt dyster. Anonymkode: f4bc8...095 Adhd? ❤️ Anonymkode: 01003...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 11. september #6 Del Skrevet 11. september Det blir tøft i begynnelsen fordi den muskelen ikke er trent, men alle blir bedre på det de trener på, så med litt tilstedeværelse i det du driver med, vil du også kunne bli bedre. Når den muskelen er litt trent vil det bli lettere for deg enn for yngre folk fordi livserfaringa di gir deg en stor fordel når det gjelder evnen til å reflektere, og du har også større kreativitet. Lykke til ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gakkepus Skrevet 11. september #7 Del Skrevet 11. september (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Adhd? ❤️ Endret 11. september av Gakkepus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #8 Del Skrevet 11. september Lykke til ❤️ Anonymkode: fc303...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #9 Del Skrevet 11. september Ta yrkesfag. Skriker etter arbeidskraft og om du er kvinne så vil de gjerne ha deg. Du kommer deg raskere ut i jobb også. Avhengig av hva du velger så kan du med riktige valg fort tjene mer enn noen med bachelor og studielån. Anonymkode: 91ce1...c01 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #10 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta yrkesfag. Skriker etter arbeidskraft og om du er kvinne så vil de gjerne ha deg. Du kommer deg raskere ut i jobb også. Avhengig av hva du velger så kan du med riktige valg fort tjene mer enn noen med bachelor og studielån. Anonymkode: 91ce1...c01 Hva skulle jeg ha valgt? jeg vil ikke jobbe jobber som rørlegger, data osv. Sånn typisk mannejobber.. Anonymkode: f4bc8...095 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #11 Del Skrevet 11. september Ta en dag av gangen og gjør jobben med å ta opp fag. Prøv å søk på studieteknikk, og liknende begreper på google. Mens du tar opp kan du oppdage hva du synes er mest gøy, kanskje noen av fagene er mer interessante nå enn da du var ung. Det er kjempebra at du skal ta utdannelse, stå på, gjør dette for deg selv! Heia!! Anonymkode: c59bd...e88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #12 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva skulle jeg ha valgt? jeg vil ikke jobbe jobber som rørlegger, data osv. Sånn typisk mannejobber.. Anonymkode: f4bc8...095 Hva vil du jobbe med da? Anonymkode: 75d8c...108 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #13 Del Skrevet 11. september Det finnes en rekke studier du kommer inn på, selv med 2.6 i snitt fra videregående, om du ikke ønsker å ta opp igjen fagene. Også er det en rekke bachelorutdanninger som fort ender i stilling som butikkmedarbeider. Så du bør undersøke jobbmulighetene når du undersøker utdanninger. Så har du yrkesutdanninger som aktivitør, helsefagarbeider, ambulansearbeider, apotektekniker, fotterapeut, gartner, kokk, for å nevne noen, som ikke nødvendigvis er typisk manne "mannejobber". Det finnes masse forskjellig der ute, kanskje undersøk om kommunen har noen som kan hjelpe deg med å finne noe du liker? Anonymkode: c520d...4ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #14 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva skulle jeg ha valgt? jeg vil ikke jobbe jobber som rørlegger, data osv. Sånn typisk mannejobber.. Anonymkode: f4bc8...095 Gamle dager ringte og ville ha tilbake holdningene sine 😉 Prøv å gjør litt research på Internett (f.eks Utdanning.no), eller reflekter litt over hvilke arbeidsoppgaver du kunne ha tenkt deg i en jobb. Så prøver du å finne ut hva som skal til av utdanning for å få disse jobbene. Å ta opp fag, hvis man vet at man skal bli *yrke* er en større motivasjon enn å ta opp fag uten å ikke vite. Kanskje trenger du ikke å ta opp fag en gang. Så hvorfor grave seg ned i kjelleren, hvis man egentlig ikke trenger det? Anonymkode: 143a3...dc1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #15 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg er 28 år, og har ikke tatt utdanning. Jeg har kun videregående. Jeg gjorde det skikkelig dårlig på videregående, med 2,6 i snitt. Jeg har aldri tenkt at jeg skal studere, men nå som jeg er såpass "gammel" innser jeg at alle rundt meg hadde faktisk rett... man må ha en utdanning for å ha en stabil og greit betalt jobb. Jeg får ikke andre typer jobb enn i restaurantbransjen, og i den kategorien med erfaringen jeg har. Det er slitsomt, det er dårlig betalt, og det er ikke bærekraftig. Jeg må gjøre alt på den harde måten. Jeg må ta opp gørr kjedelige fag fra videregående, mens jeg jobber 100%. Det er så tungt fordi jeg har absolutt ingen læreteknikk, jeg sliter med å konsentrere meg og å huske det jeg leser. Men jeg må gjennom dette, jeg må få det til, hvis ikke blir jo fremtiden min så sinnsykt dyster. Anonymkode: f4bc8...095 Bruk 23/5 regelen. Få gratis veiledning fra privatist-skoler som bjørknes. Kjøp dette kurset. Koster litt, men tiden du sparer kommer til å være ekstremt verdt det. Academic program | iCanStudy Anonymkode: f8eb2...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #16 Del Skrevet 11. september Skulle jeg tatt en enkel utdanning med utsikt til ok lønn nå tror jeg jeg hadde blitt t-bane- eller kranfører. Ev. advokatsekretær. Eller lær å kode, bli utvikler. Det finnes vel intensivkurs for å komme i gang, vet ikke om de har andre inntakskrav enn evnetester. Hva med å ta fagbrev for storkjøkken og prøve å få jobb på plattform? Har du generell studiekompetanse? Da ville jeg nok bare tatt opp de fagene med størst mulighet for å gå opp 2 karakterer for å få opp snittet, om du ikke sikter på utdanninger med veldig høyt snitt. Anonymkode: e20d0...2e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #17 Del Skrevet 11. september Men er du ikke motivert nå da når du har bestemt deg?! Jeg har tatt 2 omskoleringer i voksen alder og var supermotivert fordi det var jo en andre sjanse. En sjanse til forandring og fremtida Anonymkode: b2dea...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #18 Del Skrevet 11. september Hvorfor bruker du ikke 23/5 regelen? For nå driver du med lesing på fag som ikke er nødvendige dersom du bruker 23/5 muligheten. Regner med du er samme som har opprettet mange tråder allerede om temaet. Men kan ikke huske du har svart på hvorfor du tar opp akkurat disse fagene. Konsentrer deg om fagene du må ha for å søke videre høyere utdanning via 23/5 regelen. Hvilken utdanning tar du sikte på etterpå? Hva er målet? Har du sjekket hvilket snitt du trenger? Motiverer det? Anonymkode: 7f872...798 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #19 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Adhd? ❤️ Anonymkode: 01003...a64 Å, Herre Gud 🤦♀️ Konsentrasjonsvansker kan komme av søvnmangel, uro, stress, for lite mat, angst, depresjon, at man har lite mestring i læringssituasjoner og derfor får et nervesystem i beredskap ved lignende situasjoner, konsentrasjonsevne er ulikt fordelt i normalbefolkningen uten at det er en grunn, sorg, mobilbruk, osv, osv.. TS: det er mange muligheter selv om veien føles lang og tøff. Mulighet for fagbrev er fint. Man må ikke gå langvarig skole for det. Lengre lærlingtid kan kompensere 😊 Her finnes massevis av «kvinnefag» å velge i 😉 Anonymkode: 2edb5...681 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #20 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å, Herre Gud 🤦♀️ Konsentrasjonsvansker kan komme av søvnmangel, uro, stress, for lite mat, angst, depresjon, at man har lite mestring i læringssituasjoner og derfor får et nervesystem i beredskap ved lignende situasjoner, konsentrasjonsevne er ulikt fordelt i normalbefolkningen uten at det er en grunn, sorg, mobilbruk, osv, osv.. TS: det er mange muligheter selv om veien føles lang og tøff. Mulighet for fagbrev er fint. Man må ikke gå langvarig skole for det. Lengre lærlingtid kan kompensere 😊 Her finnes massevis av «kvinnefag» å velge i 😉 Anonymkode: 2edb5...681 Ja men hva tror du adhd er, da? Det er en lang historikk der, gjennom hele skolen, og "dårlige" resultater. De andre tingene soer seg selv, derfor får mange aldri den ekte hjelpen. Hilsen ikke diagnostisert før i en alder av 46 år, ufør, ble aldri oppdaget før jeg var helt ødelagt. Bedre å sjekke ut alle alternativer før man er bikket helt over. Og jeg vet faktisk hva jeg snakker om. Anonymkode: 01003...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå