Gå til innhold

Bør jeg få 4 eller være «fornøyd» med 3 barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie. Har tre små barn og vi har det bra. Ettermiddagene er kaotiske og morgen og eldste sønnen sliter med en del (trolig ADHD) men har det veldig bra i bhg og vi møter henne på en god måte. 

Når vet man at man er «ferdig» med å få barn? 

Har ryddet i barneklær, og føler meg ikke ferdig. Er også veldig glad i barseltiden. Har lite familie her i Oslo , og dette er en utfordring men har god økonomi og gode og nære venner som hjelper. 

Er vel mer enn nok med tre barn, men.. 

Anonymkode: 50cfe...294

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få fire! Du vil ha mer gleder enn sorger av det, og det er topp for samfunnet. 

Anonymkode: d625f...8d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Få fire! Du vil ha mer gleder enn sorger av det, og det er topp for samfunnet. 

Anonymkode: d625f...8d8

Men hva med jogg og karriere?

Skrevet

Jeg har 3 barn 13-15 og 18 år nå, hadde helt klart stoppet på 3, mye extra med nr 4, større bil bolig etc, du må huske de skal følges opp for ettertiden også

Skrevet
Gladgutten79 skrev (Akkurat nå):

Jeg har 3 barn 13-15 og 18 år nå, hadde helt klart stoppet på 3, mye extra med nr 4, større bil bolig etc, du må huske de skal følges opp for ettertiden også

Du har et poeng

Skrevet

Først nå, når yngste er 10 år, at jeg føler meg ferdig. Veldig fornøyd med de 4 vi har da!

Med 4 stk i løpet av 6 år så har det vært (og er) travelt. Men også mye glede!

Ofte er det fokus på at småbarnstiden er så dyr (bhg, klær og utstyr). Det meste av klær og utstyr brukte vi til alle 4.

Min erfaring er derimot at det er når de blir store at pengene fyker ut. Det er omtrent slutt på arving av klær (kun yngste). Sko slites ut og er dyre i innkjøp. Matbudsjettet er større enn noen gang, ungdommer spiser mye! Alle har fritidsaktiviteter og skal ha lommepenger. Konfirmasjoner på rekke og rad...

Viss økonomi og lysten er der så er det bare å kjøre på! 

Anonymkode: c15ef...727

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi er en familie. Har tre små barn og vi har det bra. Ettermiddagene er kaotiske og morgen og eldste sønnen sliter med en del (trolig ADHD) men har det veldig bra i bhg og vi møter henne på en god måte. 

Når vet man at man er «ferdig» med å få barn? 

Har ryddet i barneklær, og føler meg ikke ferdig. Er også veldig glad i barseltiden. Har lite familie her i Oslo , og dette er en utfordring men har god økonomi og gode og nære venner som hjelper. 

Er vel mer enn nok med tre barn, men.. 

Ja, jeg ser du har store tomrom å fylle. 

Anonymkode: 29b8c...1c9

• Liker 1
Skrevet

Du har tre barn et av dem har mulig adhd. Det kan bli ganske mye oppfølging når dette barnet begynner på skolen. Samtidig så skal de to andre ha din fulle oppmerksomhet. Også vurderer du et barn til. Da skal du være veldig ressurssterk.. 

Hva hvis flere av barna får noen utfordringer? 

Anonymkode: 6842f...4fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis dere oppriktig mener at dere har tid, energi, pågangsmot og økonomi til barn nr 4 så kjør på. Men det er helt grisevilt hvor mye de koster når de blir tenåringer. Vi har en på Wang og hennes toppidrett og skole alene utgjør 70-80 000 kr i året. Og nå skal mellomstemann ha både regulering OG konfirmasjon = 80 000 kr til gone by the wind. Ventilasjonsanlegget vårt OG kjøleskapet røk i sommer også, så der var det også 50 000 rett ut. Vi er VELDIG glade for at vi ikke dro på sydentur i sommer for å si det slik, da hadde familien kun spist havregrøt helt frem til jul 😅

Anonymkode: 9fd93...435

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har tre barn et av dem har mulig adhd. Det kan bli ganske mye oppfølging når dette barnet begynner på skolen. Samtidig så skal de to andre ha din fulle oppmerksomhet. Også vurderer du et barn til. Da skal du være veldig ressurssterk.. 

Veldig godt poeng. Mange barn med adhd har også søsken med adhd, da det er sterkt arvelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det er det som setter en stopper. 

De to andre barna er «enkle», og jeg er ressursterk. Er leder fra før ig har eget firma. Men skal også sies at jeg er litt redd for at det vil bli for mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Veldig godt poeng. Mange barn med adhd har også søsken med adhd, da det er sterkt arvelig.

Nei, de to andre har ikke ADHD og han største har heller ikke ADHD men det er en mistanke. Kan være at han er krevende men ikke har noe diagnose, som andre barn. På den andre siden tror jeg det er ADHD men det er vanskelig å vite. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis dere oppriktig mener at dere har tid, energi, pågangsmot og økonomi til barn nr 4 så kjør på. Men det er helt grisevilt hvor mye de koster når de blir tenåringer. Vi har en på Wang og hennes toppidrett og skole alene utgjør 70-80 000 kr i året. Og nå skal mellomstemann ha både regulering OG konfirmasjon = 80 000 kr til gone by the wind. Ventilasjonsanlegget vårt OG kjøleskapet røk i sommer også, så der var det også 50 000 rett ut. Vi er VELDIG glade for at vi ikke dro på sydentur i sommer for å si det slik, da hadde familien kun spist havregrøt helt frem til jul 😅

Økonomi er ingen problem for oss

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er det som setter en stopper. 

De to andre barna er «enkle», og jeg er ressursterk. Er leder fra før ig har eget firma. Men skal også sies at jeg er litt redd for at det vil bli for mye. 

Innimellom må man faktisk stikke fingeren i jorda å tenke rasjonelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror personlig at det er nok med tre barn for oss. Vi har lite familie og dermed mindre hjelp. Jeg ble sliten etter sist graviditet og jeg har nettopp klart å få kroppen tilbake. Men så var det lysten på den aller siste da.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Innimellom må man faktisk stikke fingeren i jorda å tenke rasjonelt. 

Ja, er ikke alltid like enkelt men derfor fint å diskutere her inne så får jeg kanskje tenkt litt klart. 

Skrevet

vi ville også ha det 4 barnet, vi fikk trillinger, så selvom du bare ønsker deg en til, vet du aldri om du får flere.

Jeg elsker alle barna mine,men hvis jeg visste på forhånd om trillingene hadde jeg ikke blitt gravid.

Nå er mine 17,16,12 og trililingene blir 9

Anonymkode: 4c603...dd0

Skrevet

Wow 

Skrevet

Verden er ekstremt overbefolket, og en av følgene av dette er klimakrise og naturødeleggelser. Vi er i ferd med å skape seriøse utfordringer for vår egen (og andre) arts overlevelse. Hvorfor i all verden føler du at det er en god idé å trøkke ut enda flere mennesker? :klo:

Anonymkode: 395ee...0b7

Skrevet

Her må dere bare gjøre det dere selv har lyst til. Ikke hør på noe moralisering fra noen sider. Dere skylder dem ingen ting.

Du vet også akkurat hva du går til, så dette har du kontroll på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...