Gå til innhold

Hva skjer om jeg blir sykemeldt igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 uker hjemme med full lønn og ikke klarer å selge huset eller finne ny jobb en klarer. Men penger skal de ha. 

Altså det er utrolig at man plutselig blir frisk når pengene stopper.

Anonymkode: 13b29...8d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det stemmer ikke. Man skal ha akkurat de samme rettighetene som arbeidstaker uansett. 

Hvis det du skriver stemte ville det være med på å støte kronisk syke ut av arbeidslivet, altså stikk motsatt av hva ordningen du beskriver er der for. 

Anonymkode: f1f5d...eca

Alle har jo rett på det samme.på tre år har man 248 dager sykepenger dersom arbeidsgiver betaler de første 16 dagene, og 260 dager dersom arbeidsgiver har fritak fra å betale de første dagene. Kronisk syke har aap/lønnstilskudd/delvis ufør/forsikringsutbetalinger etc for å dekke opp varig redusert arbeidsevne.

Anonymkode: 7c65a...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle har jo rett på det samme.på tre år har man 248 dager sykepenger dersom arbeidsgiver betaler de første 16 dagene, og 260 dager dersom arbeidsgiver har fritak fra å betale de første dagene. Kronisk syke har aap/lønnstilskudd/delvis ufør/forsikringsutbetalinger etc for å dekke opp varig redusert arbeidsevne.

Jeg er kronisk syk, og min arbeidsgiver har fått innvilget fritak. Det står ingenting i vedtaket om at de dagene jeg bruker, går ut over maks sykepengeperiode. 

Min kroniske sykdom er ikke sånn at jeg kan planlegge syefraværet. Det blir en dag her og en dag der, og da passer fritaket helt perfekt. 

Anonymkode: 6d9c8...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bytt jobb, det er fullstendig idiotisk å gå tilbake i jobb kun for å jobbe nok til å så sykemelding igjen, nå vet jeg ikke hva som feiler deg men slik oser det trygdemisbruk av.

Du gjør deg selv en jævlig stor tjeneste med å slutte lure deg selv om du faktisk er syk.

Anonymkode: 96af9...471

Det er jo ikke trygdemisbruk å benytte seg av de rettighetene vi faktisk har her i landet. Og som også TS har betalt skatt for. 

Anonymkode: c5df4...760

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er kronisk syk, og min arbeidsgiver har fått innvilget fritak. Det står ingenting i vedtaket om at de dagene jeg bruker, går ut over maks sykepengeperiode. 

Min kroniske sykdom er ikke sånn at jeg kan planlegge syefraværet. Det blir en dag her og en dag der, og da passer fritaket helt perfekt. 

Anonymkode: 6d9c8...8ae

Hvorfor skal de skrive at de dagene du bruker sykepenger går av de 260 dagene (du har blitt kompensert med 12 dager mer sykepenger enn de som har arbeidsgiverperiode ved sykemelding) ? Det er jo ikke noe som er særskilt for deg, dager med sykepenger er regulert av folketrygdloven paragraf 8-12.

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal de skrive at de dagene du bruker sykepenger går av de 260 dagene (du har blitt kompensert med 12 dager mer sykepenger enn de som har arbeidsgiverperiode ved sykemelding) ? Det er jo ikke noe som er særskilt for deg, dager med sykepenger er regulert av folketrygdloven paragraf 8-12.

Man kan fortsatt opparbeide seg nye sykepengerettigheter innenfor arbeidsgiverperioden, uansett hvem som betaler for den. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du begynte å jobbe 100 % igjen fordi du vil ha pengene? Var ikke du syk da? Har du sett deg om etter ny jobb i hele det kalenderåret som du nå har tilbrakt hjemme? Blir kvalm av slike løgnere og snyltere som deg.

Anonymkode: 8379b...c9e

Du skriver bra til å være en person med lesevansker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan fortsatt opparbeide seg nye sykepengerettigheter innenfor arbeidsgiverperioden, uansett hvem som betaler for den. 

Man får nye rettigheter først når man ikke har mottatt sykepenger fra folketrygden på 26 uker. Om folketrygden dekker arbeidsgiverperioden så kan man ikke være sykemeldt "i noen dager" uten å måtte begynne å telle til 26 på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (2 minutter siden):

Man får nye rettigheter først når man ikke har mottatt sykepenger fra folketrygden på 26 uker. Om folketrygden dekker arbeidsgiverperioden så kan man ikke være sykemeldt "i noen dager" uten å måtte begynne å telle til 26 på nytt. 

Nei, arbeidsgiverperioden er unntatt, uansett hvem som betaler. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, arbeidsgiverperioden er unntatt, uansett hvem som betaler. 

Da lærte jeg noe nytt. Det var ikke det nav sa da de telte sykedager og satte maxdato for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du har kun ett særlig vern mot oppsigelse det første året med sykemelding. Men det er svært sjeldent arbeidsgiver går til oppsigelse etter det første året.

Du har rett på sykemelding uansett, du har bare ikke rett på sykepenger fra nav.

Anonymkode: 2c2b5...c78

Men er man sykmeldt over lengre perioder (1 år + ) er det nokså vanlig at arbeidsgiver pusher og får startet prosessen sammen med nav mot ev aap.  Selv om man har prøvd å komme tilbake. Man ser på totalt sykefravær over 1-2 år.

Og særlig hvis arbeidsgiver har prøvd å tilrettelegge og ansatt likevel ikke klarer å komme tilbake 100%.

Nav hjelper som regel til gjennom prosessen. 

Anonymkode: 6200d...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er man sykmeldt over lengre perioder (1 år + ) er det nokså vanlig at arbeidsgiver pusher og får startet prosessen sammen med nav mot ev aap.  Selv om man har prøvd å komme tilbake. Man ser på totalt sykefravær over 1-2 år.

Og særlig hvis arbeidsgiver har prøvd å tilrettelegge og ansatt likevel ikke klarer å komme tilbake 100%.

Nav hjelper som regel til gjennom prosessen. 

Anonymkode: 6200d...721

Det er nok mye oftere at det er legen som pusher for aap når pasienten er for syk for å jobbe 100%, må sykemeldes, og ikke har rett på lønn eller sykepenger, og dermed ikke inntekt...

Anonymkode: 2c2b5...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er jo ikke trygdemisbruk å benytte seg av de rettighetene vi faktisk har her i landet. Og som også TS har betalt skatt for. 

Anonymkode: c5df4...760

Rettighetene utløses bare hvis man faktisk har reelt behov. 

Anonymkode: 2ef64...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da lærte jeg noe nytt. Det var ikke det nav sa da de telte sykedager og satte maxdato for meg.

Vi snakker om to ulike ting, tror jeg. Hvis man faktisk er sykemeldt og har unntak fra arbeidsgiverperioden kan man totalt være sykemeldt 260 dager.

Men dersom man er i jobb og forsøker å opparbeide seg nye rettigheter kan man være syk uten å avbryte opptjeningen innenfor arbeidsgiverperioden uansett om det er nav som betaler. Noe annet ville vært fryktelig ulogisk :) 

Kronisk syke som prøver å opparbeide seg nye sykepengerettigheter må jobbe 26 uker uten en eneste dag med sykdom, mens vanlige normalt friske folk kan ha 16 dager hver 16.dag. Da hadde jo ikke kronikere klart å opparbeide seg nye rettigheter, rett og slett. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har nettopp kommet tilbake til jobb etter å ha vært sykemeldt 100% i ett år. Har jobbet nå i over 1 mnd. Jeg kunne ikke gå over til aap, for da hadde jeg mistet mye inntekt og da hadde jeg ikke klart å betjene boliglån. Jeg er da altså tilbake mest pga jeg ikke ser noen andre utvei enn å jobbe. Noe annet hadde blitt katastrofalt. 

jeg vet at man må jobbe i 6 mnd før man kan ha rett til ny sykemelding, slik som det er nå vet jeg slettes ikke om jeg klarer så mye mer. Om jeg blir sykemeldt igjen, men denne gang 50-60% prosent, la oss si i et år, kan jeg faktisk miste jobben?

Jeg trenger virkelig ikke å bli tråkket på, og vil ha meg frabedt fra unødvendige kommentarer. 

Anonymkode: 3d832...361

Jeg sner ikke hvordan dette funker, men vær litt obs. Ei venninne av meg var sykemeldt i et år grunnet kronisk sykdom. Hun ble anbefalt av Nav å si op jobben da det ikke var sjans for henne å komme tilbake til samme stilling (utprøving av medisiner, utredning og smerter). I tillegg ble hun anbefalt å søke aap. Hun gjorde slik Nav anbefalte, men fikk avslag på aap. Hun klaget på vedtaket og fikk beskjed om at det var 4 mnd behandlingstid, så der stod hun uten noe form for inntekt etter anbefalinger fra NAV. 

Anonymkode: 4a307...687

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi snakker om to ulike ting, tror jeg. Hvis man faktisk er sykemeldt og har unntak fra arbeidsgiverperioden kan man totalt være sykemeldt 260 dager.

Men dersom man er i jobb og forsøker å opparbeide seg nye rettigheter kan man være syk uten å avbryte opptjeningen innenfor arbeidsgiverperioden uansett om det er nav som betaler. Noe annet ville vært fryktelig ulogisk :) 

Kronisk syke som prøver å opparbeide seg nye sykepengerettigheter må jobbe 26 uker uten en eneste dag med sykdom, mens vanlige normalt friske folk kan ha 16 dager hver 16.dag. Da hadde jo ikke kronikere klart å opparbeide seg nye rettigheter, rett og slett. 

Er det ikke bare snakk om sykemelding? Kan vel bruke egenmelding. 12-24 dager på 6 mnd er nokså mye.

Anonymkode: ac389...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke bare snakk om sykemelding? Kan vel bruke egenmelding. 12-24 dager på 6 mnd er nokså mye.

Anonymkode: ac389...c55

Jo, man kan selvsagt bruke egenmelding, men man mister jo ikke sykepengerettighetene fordi man er kronisk syk, heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor skal man få opparbeide seg nye sykepengerettigheter når man ikke har arbeidsevne til å stå I jobben. Vi snakker om et meget høyt sykefravær over tid, og da er det andre ordninger som skal dekke inntektstapet enn sykepenger. Jeg synes det er ulogisk at de skal ha sykepenger fra trygden uten at det påvirker karensperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men hvorfor skal man få opparbeide seg nye sykepengerettigheter når man ikke har arbeidsevne til å stå I jobben. Vi snakker om et meget høyt sykefravær over tid, og da er det andre ordninger som skal dekke inntektstapet enn sykepenger. Jeg synes det er ulogisk at de skal ha sykepenger fra trygden uten at det påvirker karensperioden.

Dette gir jo ingen mening. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da har du møtt på noen svært uerfarne, eller misforstått. Utbetalinger i arbeidsgiverperioden, uavhengig om arbeidsgiver får det refundert, avbryter ikke opptjeningen. 

Man må forresten ikke stå i jobb i 26 uker heller for å opptjene ny rett. Det må gå 26 uker uten utbetaling av sykepenger eller aap, i tillegg så må den ansatte ha vært i jobb de siste fire ukene før ny sykmelding.

Anonymkode: 1f8bf...f32

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...