Gå til innhold

Hva skjer om jeg blir sykemeldt igjen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Summeer skrev (På 11.9.2024 den 17.18):

Du må stå i jobb uten sykemelding i 26 uker før du har nye rettigheter. Det høres ikke riktig ut at du skal tyne systemet i noen måneder til for å få ny runde med sykepenger. Du må bytte jobb eller redusere forbruket så helsa tåler arbeidet.

Hva om man får skikkelig lungebetennelse feks. Kan ikke legen sykemelde deg 2 uker heller da så man blir frisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Servicetekniker skrev (29 minutter siden):

Hva om man får skikkelig lungebetennelse feks. Kan ikke legen sykemelde deg 2 uker heller da så man blir frisk?

Nope. Du har brukt opp rettighetene dine. Det er nettopp det som er så skummelt med å være sykemeldt ut makstiden.. 

Anonymkode: 9378d...351

Skrevet

En ting til: det er ikke 52 uker pr kalenderår men i løpet av de siste TRE årene sammenlagt. Min nabo lærte nettopp dette på den tunge måten.

Du kan få sykepenger fra NAV i maks 52 uker totalt over en treårsperiode (248 dager), hvor sykefravær innen 26 uker etter hverandre regnes sammen; etter å ha brukt opp 52 uker må det gå 26 uker uten sykepenger før du kan få en ny vurdering. Reglene er strenge, men det finnes unntak for yrkesskader, alvorlig barnesykdom, og regler for de mellom 62-70 år. 
Slik fungerer det:
  • 52-ukersgrensen: Du har rett til sykepenger i maksimalt 52 uker i en treårsperiode.
  • Sammenhengende fravær: Hvis du har sykefravær som er under 26 uker fra hverandre, legges periodene sammen for å nå grensen.
  • Etter 52 uker: Når du har brukt opp de 52 ukene, må du ha vært frisk og arbeidsfør i minst 26 uker før du kan få vurdert ny rett til sykepenger. 

Skrevet
Servicetekniker skrev (38 minutter siden):

Jo, selvsagt. Fravær innenfor arbeidsgiverperiode påvirker ikke opptjening av nye rettigheter. 

Anonymkode: f1f5d...eca

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

En ting til: det er ikke 52 uker pr kalenderår men i løpet av de siste TRE årene sammenlagt. Min nabo lærte nettopp dette på den tunge måten.

Du kan få sykepenger fra NAV i maks 52 uker totalt over en treårsperiode (248 dager), hvor sykefravær innen 26 uker etter hverandre regnes sammen; etter å ha brukt opp 52 uker må det gå 26 uker uten sykepenger før du kan få en ny vurdering. Reglene er strenge, men det finnes unntak for yrkesskader, alvorlig barnesykdom, og regler for de mellom 62-70 år. 
Slik fungerer det:
  • 52-ukersgrensen: Du har rett til sykepenger i maksimalt 52 uker i en treårsperiode.
  • Sammenhengende fravær: Hvis du har sykefravær som er under 26 uker fra hverandre, legges periodene sammen for å nå grensen.
  • Etter 52 uker: Når du har brukt opp de 52 ukene, må du ha vært frisk og arbeidsfør i minst 26 uker før du kan få vurdert ny rett til sykepenger. 

Om det er en periode med 26 uker uten sykefravær (utover arbeidsgiverperioden på 16 dager) så telles ikke fraværet før den perioden med. Så regelen er fremdeles 26 uker😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 19.24):

Rettighetene utløses bare hvis man faktisk har reelt behov. 

Anonymkode: 2ef64...657

Ikke for dem som snylter. Da utløses rettighetene for dem også. På magisk vis.

Anonymkode: a5911...9bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 18.10):

Du begynte å jobbe 100 % igjen fordi du vil ha pengene? Var ikke du syk da? Har du sett deg om etter ny jobb i hele det kalenderåret som du nå har tilbrakt hjemme? Blir kvalm av slike løgnere og snyltere som deg.

Anonymkode: 8379b...c9e

Jeg blir kvalm av deg og flere i denne tråden. Hvordan er det dere snakker til et annet menneske på? Er du like ufyselig i virkeligheten? Jeg har selv aldri vært sykmeldt, men har en kollega som er kreftsyk. Ts sine beskrivelser er helt lik hennes. Hun måtte ut i jobb etter ett år for å kunne få mer sykmelding etterpå. Hun er syk, men hun trenger mer penger enn AAP kan gi. Og hun kan til en viss grad jobbe, selv om hun blir utslitt av det. Hun må ha noe å leve av. Det må helt sikkert ts også. 

Anonymkode: b85fb...dad

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 15.48):

Hadde det ikke vært lurere å se etter ny jobb som du tåler? 

Spørsmålet om AAP vil garantert komme frem i dialogmøter i sykemelding to, når du tidligere har hatt makstid sykemelding. Med god grunn. Du virker jo allerede å vite at du ikke kan jobbe der. 

Oppsigelse kan også skje.. 

Tror du sparer deg selv for mye hodebry ved å se etter ny jobb du makter 

Anonymkode: ac389...c55

Nå er ikke jeg TS, men er så lei av å lese at det alltid er jobben sin skyld for at man ikke kan jobbe der lenger.  Hva om man er dårlig uansett hva en gjør/jobber med? Rart at en plutselig skal bli frisk igjen bare en bytter jobb. Tenk så fantastisk! Så hvis en som er rammet av kreft m/fatigue sliter i jobben som er på kontor, blir han bedre av å begynne i feks barnehage? I dont think so. Det er sikkert nyttig for noen å bytte jobb, den ser jeg absolutt. Men det er ikke alltid slik at det er jobben som er problemet. For enkelte som har helseutfordringer er det umulig å oppfylle ordinære arbeidskrav som krever forutsigbart oppmøte, stabilitet, utholdenhet og arbeidstempo. 

Anonymkode: 21b30...c02

• Nyttig 1
Skrevet

Hva er det som gjør at du ikke klarer å jobbe? Du må gjøre noe med arbeidssituasjonen din, for sykemelding er bsre en midlertidig løsning. Klarer du ikke jobben, må du bytte jobb. Er det så ille at du ikke kan jobbe, må du søke uføretrygd... du kan ikke være sykemeldt år etter år.. 

Anonymkode: 274f0...4d3

Skrevet

En del år siden jeg jobbet med sykepenger, men var forbausende hvordan jesus kristus besøkte folk i drømmene natten de nådde maksdato på sykepenger.

Fra 100% ute av stand til å stå i arbeid, til helt frisk over natten. 

Veldig vanlig å bli helbredet den natten etter maksdato var nådd.

Forbausende hvor mange som akkurat var uheldig igjen dagen de hadde opptjent ny rettighet.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...