Gå til innhold

Hva skjer om jeg blir sykemeldt igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kommet tilbake til jobb etter å ha vært sykemeldt 100% i ett år. Har jobbet nå i over 1 mnd. Jeg kunne ikke gå over til aap, for da hadde jeg mistet mye inntekt og da hadde jeg ikke klart å betjene boliglån. Jeg er da altså tilbake mest pga jeg ikke ser noen andre utvei enn å jobbe. Noe annet hadde blitt katastrofalt. 

jeg vet at man må jobbe i 6 mnd før man kan ha rett til ny sykemelding, slik som det er nå vet jeg slettes ikke om jeg klarer så mye mer. Om jeg blir sykemeldt igjen, men denne gang 50-60% prosent, la oss si i et år, kan jeg faktisk miste jobben?

Jeg trenger virkelig ikke å bli tråkket på, og vil ha meg frabedt fra unødvendige kommentarer. 

Anonymkode: 3d832...361

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det ikke vært lurere å se etter ny jobb som du tåler? 

Spørsmålet om AAP vil garantert komme frem i dialogmøter i sykemelding to, når du tidligere har hatt makstid sykemelding. Med god grunn. Du virker jo allerede å vite at du ikke kan jobbe der. 

Oppsigelse kan også skje.. 

Tror du sparer deg selv for mye hodebry ved å se etter ny jobb du makter 

Anonymkode: ac389...c55

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir sykemeldt igjen må du søke om AAP.  Hvis ikke står du jo helt uten inntekt.

Anonymkode: c5df4...760

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jobben gjør deg syk, må du ta ansvar og finne en my jobb. Ikke spekulere i å jobbe akkurat så lenge at du får rett til en ny runde sykepenger.

Er det rart velferdssystemet i Norge går dukken…

Anonymkode: e8e14...256

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje du skulle hatt en jobb med lavere prosent, eller en mindre krevende jobb. Det finnes mye man kan gjøre der ute. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må stå i jobb uten sykemelding i 26 uker før du har nye rettigheter. Det høres ikke riktig ut at du skal tyne systemet i noen måneder til for å få ny runde med sykepenger. Du må bytte jobb eller redusere forbruket så helsa tåler arbeidet.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan høre med jobben din om det er mulig å få til en ordning med midlertidig lønnstilskudd? Da kan du få litt tid på deg til å finne ut hvor mye du makter, og legge en plan videre ut fra det. 

Anonymkode: 3e89b...a07

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du gikk 100% sykmeldt og rett tilbake i 100% jobb uten noe opptrapping? Hvorfor i alle dager søkte du ikke AAP (som har 3 mnd behandlingstid,) og meldte inn det du jobbet? Hvis du blir sykmeldt nå så står du jo uten penger i 3 mnd ca. 

Anonymkode: d57ee...476

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, å komme tilbake fullt etter å ha vært sykemeldt så lenge er kjempetøft og det er helt normalt å føle seg overveldet og bare ha lyst å gi opp. 

For det andre, du kan fortsatt være sykemeldt, bare ikke lenger enn arbeidsgiverperioden. Dvs du kan være sykemeldt 16 dager med minst 16 dager mellom mens du opparbeider nye sykepengerettigheter. 

For det tredje, har du sjekket hvordan økonomien vil se ut med feks 50% aap? Er du medlem i spk eller klp må du huske at du får tilleggsbetaling som gjør at inntektsgapet minimeres. Du får også ekstra for ev barn. 

For det fjerde, har du sjekket mulighet for refinansiering av boliglån og ev avdragsfrihet i en periode?

Og til slutt, ja, man kan miste jobben ved hyppige og langvarige sykemeldinger, men ikke mens du er sykemeldt, og det stiller krav til at arbeidsgiver har forsøkt å tilrettelegge først. Dersom tilrettelegging ikke er mulig, er terskelen for oppsigelse lavere. Men det skal likevel en del til, i alle fall i offentlig stilling. 

Anonymkode: f1f5d...eca

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (29 minutter siden):

Du må stå i jobb uten sykemelding i 26 uker før du har nye rettigheter. Det høres ikke riktig ut at du skal tyne systemet i noen måneder til for å få ny runde med sykepenger. Du må bytte jobb eller redusere forbruket så helsa tåler arbeidet.

Det stemmer ikke. Man kan fortsatt være sykemeldt innenfor arbeidsgiverperioden (16 dager). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at begrunnelsen for å gå tilbake til jobb handler om økonomi. Handler ikke sykmelding om helse? Dersom du ikke får til å stå i den jobben bør du lete etter arbeidsmuligheter, ikke nye muligheter for å bli sykmeldt igjen. Enten så er du for syk til å jobbe, uavhengig av sykepengerettigheter, ellers er du frisk og arbeidsfør. Eventuelt noe midt i mellom. Hva kan du klare? Det er mye mer interessant enn hva sykepengerettighetene er.

Anonymkode: 345ea...701

• Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidligere kollega, som var sykemeldt i 1 år, begynte å jobbe, og skadet seg stygt. Hadde da ikke krav på ny sykemelding. Måtte låne penger fra sine foreldre etc. (var ikke så skadet at hun aldri kunne jobbe igjen, men var for en periode) Vet hn drev med NAV osv, men vet ikke hvordan det endte om hn fikk noe hjelp eller ikke, da jeg sluttet der før hn kom tilbake i jobb.

Anonymkode: c269c...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke. Man kan fortsatt være sykemeldt innenfor arbeidsgiverperioden (16 dager). 

Ja, men det "frikortet" utnyttes av de som må "holde ut i 26 uker". Derfor tok jeg ikke med detaljen.  arbeidsgivere kan og bør søke om fritak fra arbeidsgiverperioden fordi det er et skikkelig smutthull som bidrar til utnytting av velferdsstaten og er en av de tingene vi må gjøre noe med for å ta ned sykefraværet. Folk må ta ansvar for egen situasjon og jobbe redusert eller bytte jobb om de ikke kan stå i jobben sin uten langtidssykemeldinger i serie!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du benytter tiden mens du har jobb til å rydde opp? Du har lagt boligen ut for salg, og ser deg om etter billigere bolig? 
For livet, ts, kommer ikke til å bli billigere enn det er nå så lenge du eller dine barn Elelr deres eventuelle barn lever. Vi kommer om få tiår til å huske hvor utrolig billig 2024 var med nostalgisk undring. 

Selg huset. Eller leiligheten. Se deg om etter noe du har råd til å betjene lånet på.

Anonymkode: 7b198...f57

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (5 minutter siden):

arbeidsgivere kan og bør søke om fritak fra arbeidsgiverperioden fordi det er et skikkelig smutthull som bidrar til utnytting av velferdsstaten og er en av de tingene vi må gjøre noe med for å ta ned sykefraværet.

Selv med fritak for arbeidsgiver kan arbeidstaker være sykemeldt innenfor denne perioden :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynte å jobbe 100 % igjen fordi du vil ha pengene? Var ikke du syk da? Har du sett deg om etter ny jobb i hele det kalenderåret som du nå har tilbrakt hjemme? Blir kvalm av slike løgnere og snyltere som deg.

Anonymkode: 8379b...c9e

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selv med fritak for arbeidsgiver kan arbeidstaker være sykemeldt innenfor denne perioden :) 

Ja, men man vil ikke opparbeide seg nye 248 dager med sykepenger fra nav med 14 dagers sykemeldinger da det ikke er arbeidsgiverperiode. Med fritak fra arbeidsgiverperioden må man gå 26 uker uten avbrudd i jobb uten korte sykemeldinger 

Man kan være sykemeldt så lenge man vil, men man får bare sykepenger av staten Norge i 248 (260) dager i en tre års periode. For å starte å telle til 248 dager med sykepenger må man ha vært uten sykepenger fra staten i 26 uker.

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (11 minutter siden):

Ja, men man vil ikke opparbeide seg nye 248 dager med sykepenger fra nav med 14 dagers sykemeldinger da det ikke er arbeidsgiverperiode. Med fritak fra arbeidsgiverperioden må man gå 26 uker uten avbrudd i jobb uten korte sykemeldinger 

Det stemmer ikke. Man skal ha akkurat de samme rettighetene som arbeidstaker uansett. 

Hvis det du skriver stemte ville det være med på å støte kronisk syke ut av arbeidslivet, altså stikk motsatt av hva ordningen du beskriver er der for. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nettopp kommet tilbake til jobb etter å ha vært sykemeldt 100% i ett år. Har jobbet nå i over 1 mnd. Jeg kunne ikke gå over til aap, for da hadde jeg mistet mye inntekt og da hadde jeg ikke klart å betjene boliglån. Jeg er da altså tilbake mest pga jeg ikke ser noen andre utvei enn å jobbe. Noe annet hadde blitt katastrofalt. 

jeg vet at man må jobbe i 6 mnd før man kan ha rett til ny sykemelding, slik som det er nå vet jeg slettes ikke om jeg klarer så mye mer. Om jeg blir sykemeldt igjen, men denne gang 50-60% prosent, la oss si i et år, kan jeg faktisk miste jobben?

Jeg trenger virkelig ikke å bli tråkket på, og vil ha meg frabedt fra unødvendige kommentarer. 

Anonymkode: 3d832...361

Du har kun ett særlig vern mot oppsigelse det første året med sykemelding. Men det er svært sjeldent arbeidsgiver går til oppsigelse etter det første året.

Du har rett på sykemelding uansett, du har bare ikke rett på sykepenger fra nav.

Anonymkode: 2c2b5...c78

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt jobb, det er fullstendig idiotisk å gå tilbake i jobb kun for å jobbe nok til å så sykemelding igjen, nå vet jeg ikke hva som feiler deg men slik oser det trygdemisbruk av.

Du gjør deg selv en jævlig stor tjeneste med å slutte lure deg selv om du faktisk er syk.

Anonymkode: 96af9...471

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...