AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #1 Skrevet 11. september 2024 Moren min har mistet kontrollen og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun er 75-80 år gammel, har en helse som ikke er den beste. Det er 10-11 ulike medisiner hver dag i ulike doser morgen, dag og kveld. Det er hjerte, blodtrykk, mage og noe mer ting. Hun har alltid hatt ting i orden men nå... økonomi, helse alt er i kaos. Samboern hennes er dement og barnen hans styrer med hans sin økonomi og medisinsk kontakt. Nå oppdages det att moren min ikke har kontroll. Hun vet ikke hvor pengerne går, hvor mye de kjøper mat før, spiser ute, spandere på klær, på alkohol, på pleie, på lotteri, på... og pengerne hennes er slutt. Men de bestiller utlandsreiser og annet som koster penger. Og de drikker litt for mye alkohol, det er vin til mat hver dag, og ofte til lunsj og over kvelden. Moren min er ikke åpen for hjelp, hun har tidligere gitt klarsignal om at hun ikke ønsker hjelp, att hun klarer seg selv og vet alt. Vi har ikke er nært forhold - hennes valg må jeg si. Jeg er i tvil. Skal jeg hjelpe? Hvordan? Jeg ga henne råd om hvordan du lager en budsjett og at sparing må til men jeg tvivler på at det holder. Fremtidsfullmakt? Insyn i banken? Skal jeg ta opp det med alkoholen? Eller er det hennes problem og jeg må bare vente på krasjen? Anonymkode: b9c73...3ae 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #2 Skrevet 11. september 2024 Det samme skjedde med faren til min stefar. Viste seg at han også var dement på tidlig stadium. Kona var langt kommen allerede. Ville kontaktet legen og meldt bekymring, kanskje snakket med sønnen til samboer? Anonymkode: c9ccd...7eb 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #3 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Moren min har mistet kontrollen og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun er 75-80 år gammel, har en helse som ikke er den beste. Det er 10-11 ulike medisiner hver dag i ulike doser morgen, dag og kveld. Det er hjerte, blodtrykk, mage og noe mer ting. Hun har alltid hatt ting i orden men nå... økonomi, helse alt er i kaos. Samboern hennes er dement og barnen hans styrer med hans sin økonomi og medisinsk kontakt. Nå oppdages det att moren min ikke har kontroll. Hun vet ikke hvor pengerne går, hvor mye de kjøper mat før, spiser ute, spandere på klær, på alkohol, på pleie, på lotteri, på... og pengerne hennes er slutt. Men de bestiller utlandsreiser og annet som koster penger. Og de drikker litt for mye alkohol, det er vin til mat hver dag, og ofte til lunsj og over kvelden. Moren min er ikke åpen for hjelp, hun har tidligere gitt klarsignal om at hun ikke ønsker hjelp, att hun klarer seg selv og vet alt. Vi har ikke er nært forhold - hennes valg må jeg si. Jeg er i tvil. Skal jeg hjelpe? Hvordan? Jeg ga henne råd om hvordan du lager en budsjett og at sparing må til men jeg tvivler på at det holder. Fremtidsfullmakt? Insyn i banken? Skal jeg ta opp det med alkoholen? Eller er det hennes problem og jeg må bare vente på krasjen? Anonymkode: b9c73...3ae Vet du ikke hvor gammel moren din er? Var det du som lagde tråden og som ikke visste om det var mor eller far som ikke ville til legen også? 😅 Anonymkode: 4b123...f1e 4 1
NoUsername Skrevet 11. september 2024 #4 Skrevet 11. september 2024 (endret) Din mor minner meg om min mor. Moren min er ikke åpen for hjelp, skylder på alle, bortsett fra seg selv, er alkoholiker og spiser bare M og riskrem. Er bare inne, ligger i senga si eller sitter i sofaen. Holder ikke det hun lover, spør om penger men betaler ikke tilbake og sier at hun må få lov til å leve som hun vil siden hun er 60 år. Jeg er ikke lege men det er mulig at hun har alkoholassosiert demens. Noen mennesker går ikke ann å hjelpe dessverre selv om man virkelig vil å skulle ønsket at ting var annerledes. Håper at din mor er et bedre tilfelle. Det er samfunnet som skal hjelpe eldre, ikke voksne barn, spesielt ikke når individet ikke har selvvilje. Lykke til! Endret 11. september 2024 av NoUsername 2
lillevill Skrevet 11. september 2024 #5 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de bestiller utlandsreiser og annet som koster penger. Og de drikker litt for mye alkohol, det er vin til mat hver dag, og ofte til lunsj og over kvelden. Men hvordan går det an at to stk på 80 som er dement drikker så mye vin, og reiser til utlandet? Hvordan kan de bruke penger når det ikke er penger å bruke? Kan noen hjelpe meg å forstå? 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #6 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det samme skjedde med faren til min stefar. Viste seg at han også var dement på tidlig stadium. Kona var langt kommen allerede. Ville kontaktet legen og meldt bekymring, kanskje snakket med sønnen til samboer? Anonymkode: c9ccd...7eb Jeg trur det kan være tidig dement på henne og, kanskje stress over samboern og alkohol som gjør det verre. Jeg vet ikke vad legen hennes heter AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vet du ikke hvor gammel moren din er? Var det du som lagde tråden og som ikke visste om det var mor eller far som ikke ville til legen også? 😅 Anonymkode: 4b123...f1e Er det noe å le over? Jeg vet selvfølgelig hvor gammel moren min er men trenger ikke og dele alle detaljer /TS Anonymkode: b9c73...3ae 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #7 Skrevet 11. september 2024 Du må enten steppe opp å hjelpe eller la stebarn tømme alt. Anonymkode: 3a5e2...195
lillevill Skrevet 11. september 2024 #8 Skrevet 11. september 2024 Men hvordan bruker hun penger da? Tar hun opp forbrukslån ? Min gamle mor tok opp forbrukslån før hun døde. Hun var dårlig av kreftbehandling og var ikke seg selv. Men hun tok opp forbrukslån på å betale på spillet candycrush (!) Og reiser og sånt. Er det noe sånt de gjør?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #9 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg trur det kan være tidig dement på henne og, kanskje stress over samboern og alkohol som gjør det verre. Jeg vet ikke vad legen hennes heter Er det noe å le over? Jeg vet selvfølgelig hvor gammel moren min er men trenger ikke og dele alle detaljer /TS Anonymkode: b9c73...3ae Du deler jo alle andre detaljer, men kan ikke si at hun f.eks er 76 år. Da er det bedre å la være å skrive noe om alderen hennes, enn å gi et slingringsmonn på fem år 😅. Du kunne skrevet at hun var slutten av 70-årene. Det hadde vært bedre. Anonymkode: 4b123...f1e 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #10 Skrevet 11. september 2024 lillevill skrev (1 minutt siden): Men hvordan går det an at to stk på 80 som er dement drikker så mye vin, og reiser til utlandet? Hvordan kan de bruke penger når det ikke er penger å bruke? Kan noen hjelpe meg å forstå? De har et konto til reiser, som nå er tomt. Samboern hennes har penger, og de har brukt av hans penger utover vad som var avtalet. Før fullmakten kom i bruk betalte han mer, og hadde hun ikke penger så betalte han. De har overfort penger frem og tillbake, kansjke mere frem før og dekke utgifter /TS Anonymkode: b9c73...3ae
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #11 Skrevet 11. september 2024 lillevill skrev (2 minutter siden): Men hvordan bruker hun penger da? Tar hun opp forbrukslån ? Min gamle mor tok opp forbrukslån før hun døde. Hun var dårlig av kreftbehandling og var ikke seg selv. Men hun tok opp forbrukslån på å betale på spillet candycrush (!) Og reiser og sånt. Er det noe sånt de gjør? Jeg trur ikke de har tatt opp forbrukslån. De har brukt av samboerns penger. Det er spising ute med vin, det er konserter, det er tog/buss/fly til en annen by og overnattning på hotell, det er massasje og "treatments", det er leve "la dolce vita". /TS Anonymkode: b9c73...3ae
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #12 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg trur ikke de har tatt opp forbrukslån. De har brukt av samboerns penger. Det er spising ute med vin, det er konserter, det er tog/buss/fly til en annen by og overnattning på hotell, det er massasje og "treatments", det er leve "la dolce vita". /TS Anonymkode: b9c73...3ae Men da høres det jo ut som om de koser seg, og han betaler. Anonymkode: c4d74...ff0 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #13 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg trur ikke de har tatt opp forbrukslån. De har brukt av samboerns penger. Det er spising ute med vin, det er konserter, det er tog/buss/fly til en annen by og overnattning på hotell, det er massasje og "treatments", det er leve "la dolce vita". /TS Anonymkode: b9c73...3ae Så hva pokker er problemet? La nå de nå leve det livet de ønsker. De har jobbet hardt for pengene gjennom et langt liv. Det er de vel unt at de også kan bruke de. Jobb for egne penger framfor å satse på arv er et meget godt gratis tips. Anonymkode: 10f59...ce1 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #14 Skrevet 11. september 2024 Mine foreldre er over 80 men heldigvis, bank i bordet, ennå ved sine fulle fem og tar fornuftige valg - men jeg ser jo at de med tiden trenger mer hjelp til praktiske ting og at dette med helsenett, bankid, fremtidsfullmakt osv er problematisk da de ikke bruker smarttelefon osv og er av den gamle sorten som knapt tar i en ipad eller en pc. Spesielt min mor er lite åpen for dialog rundt disse tingene så det er dødt løp og null gehør. Både søsken og meg selv har innsett at etterhvert vil det komme til et punkt hvor vi ikke kan hjelpe og da får vi bare ta ett steg tilbake og melde fra til helsevesen og håpe de får den hjelpen de trenger. Man kan ikke tvinge sine foreldre til å ta imot hjelp, de er voksne og så lenge det ikke er fare for liv har man ikke så mye å stille opp med når dialog ikke er en mulighet. Anonymkode: 22468...55c 1
lillevill Skrevet 11. september 2024 #15 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da høres det jo ut som om de koser seg, og han betaler. Anonymkode: c4d74...ff0 Men han er senil, altså. Så da er det vel en bekymring om denne eldre dama bruker opp en senil manns penger da..
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #16 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Moren min har mistet kontrollen og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun er 75-80 år gammel, har en helse som ikke er den beste. Det er 10-11 ulike medisiner hver dag i ulike doser morgen, dag og kveld. Det er hjerte, blodtrykk, mage og noe mer ting. Hun har alltid hatt ting i orden men nå... økonomi, helse alt er i kaos. Samboern hennes er dement og barnen hans styrer med hans sin økonomi og medisinsk kontakt. Nå oppdages det att moren min ikke har kontroll. Hun vet ikke hvor pengerne går, hvor mye de kjøper mat før, spiser ute, spandere på klær, på alkohol, på pleie, på lotteri, på... og pengerne hennes er slutt. Men de bestiller utlandsreiser og annet som koster penger. Og de drikker litt for mye alkohol, det er vin til mat hver dag, og ofte til lunsj og over kvelden. Moren min er ikke åpen for hjelp, hun har tidligere gitt klarsignal om at hun ikke ønsker hjelp, att hun klarer seg selv og vet alt. Vi har ikke er nært forhold - hennes valg må jeg si. Jeg er i tvil. Skal jeg hjelpe? Hvordan? Jeg ga henne råd om hvordan du lager en budsjett og at sparing må til men jeg tvivler på at det holder. Fremtidsfullmakt? Insyn i banken? Skal jeg ta opp det med alkoholen? Eller er det hennes problem og jeg må bare vente på krasjen? Anonymkode: b9c73...3ae Du bør gå i dialog med fastlegen hennes. Du kan ringe inn en bekymring, be om testing for demens, samtykkekompetansevurdering. Fastleger drar på hjemmebesøk for den type ting i spesielle situasjoner, hvis du ikke får henne med deg på legekontoret. Hvis hun får en demensdiagnose/kognitiv svikt, så må fastlegen også snakke med henne og forklare for henne at hun kanskje trenger litt hjelp: hjemmetjeneste kan bistå med medisiner. Eller det finnes elektroniske dispensere som forteller når hun må ta medisinen sin.. Det beste rådet mitt er å forsøke å samarbeide med henne og bygge opp en tillit, vær der i hverdagen hennes. Da blir det enklere å få henne til å samtykke til at du kan bistå med diverse ting (blant annet økonomi) Anonymkode: 5e80c...6ed 2
lillevill Skrevet 11. september 2024 #17 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må enten steppe opp å hjelpe eller la stebarn tømme alt. Anonymkode: 3a5e2...195 Jeg synes situasjonen er sånn: en rik eldre herremann som er dement, som har en samboer som han spanderer mye på. Han spanderer faktisk reiser og klær og alkohol. Og så nå har hans barn kommet på bana og fått inn fullmakt for å sette grenser men reisekonto er tom. Mon tro hvorfor samboeren ikke vil snakke om dette? Kan det være at hun vet at dette ikke helt der bra ut for hennes del da?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #18 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du bør gå i dialog med fastlegen hennes. Du kan ringe inn en bekymring, be om testing for demens, samtykkekompetansevurdering. Fastleger drar på hjemmebesøk for den type ting i spesielle situasjoner, hvis du ikke får henne med deg på legekontoret. Hvis hun får en demensdiagnose/kognitiv svikt, så må fastlegen også snakke med henne og forklare for henne at hun kanskje trenger litt hjelp: hjemmetjeneste kan bistå med medisiner. Eller det finnes elektroniske dispensere som forteller når hun må ta medisinen sin.. Det beste rådet mitt er å forsøke å samarbeide med henne og bygge opp en tillit, vær der i hverdagen hennes. Da blir det enklere å få henne til å samtykke til at du kan bistå med diverse ting (blant annet økonomi) Anonymkode: 5e80c...6ed Takk. Jeg må prøve dette. Hun har rotet med medisinerne og skal få hjelp fra hjemmetjenesten med dette. Trur jeg må snakke med henne før jeg går till fastlegen Ts Anonymkode: b9c73...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #19 Skrevet 11. september 2024 lillevill skrev (35 minutter siden): Jeg synes situasjonen er sånn: en rik eldre herremann som er dement, som har en samboer som han spanderer mye på. Han spanderer faktisk reiser og klær og alkohol. Og så nå har hans barn kommet på bana og fått inn fullmakt for å sette grenser men reisekonto er tom. Mon tro hvorfor samboeren ikke vil snakke om dette? Kan det være at hun vet at dette ikke helt der bra ut for hennes del da? Ja akkurat sånn. Nå er han en mer handy man en business man, men han eier nedbetalt hus og har sparepenger. Men sånn er det, ingen av dem ser ut til og ha struktur på økonomi. De har på en måte kun hatt et gøy liv sammen. Jeg er urolig hun ikke kommer klare seg selv den dagen han ikke er der. Jeg trur ikke hun har tenkt så langt. Jeg er og urolig før helsen hennes. Jeg er i god kontakt med barnen hans /Ts Anonymkode: b9c73...3ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå