Gå til innhold

Hvilket "kjærlighetsspråk" snakker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De 5 kjærlighetsspråkene er: 1 - Annerkjennende ord. 2 - Tid for hverandre. 3 - Gaver. 4 - Tjenester. 5 - Fysisk nærhet. Man har jo gjerne en kombinasjon av disse, men det er gjerne ett eller to som er mye mer/mindre viktig enn de andre. For min del er absolutt nr 2 og 5 de viktigste, nr 1 og 4 er mindre viktig, mens nr 3 ikke er viktig i det hele tatt. Hvordan er det med deg? Og hvis du har partner, snakker dere samme kjærlighetsspråk, eller i hvert fall forstår hverandres?

De fem kjærlighetsspråkene | Bufdir

Anonymkode: 6e083...079

Skrevet

5 og 2. Tror vi er ganske lik der. Men utfordringa er at han jobber mye. 

Anonymkode: eef33...b8c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg utøver nr. 4 - Tjenester og delvis nr. 3 - Gaver.

Mens jeg selv ønsker 1 anerkjennende ord og delvis 5 fysisk nærhet

Skrevet (endret)

Tid og nærhet. Mannen har tjenester og nærhet

Endret av Forvirret23
Skrevet

Jeg gir og ønsker 5, men får som regel 3

Skrevet

Tjenester først, i alle fall. 

Kjærlighet for meg er at han kommer inn med en kopp kaffe på senga, og at oppvasken alltid er tatt dersom han ser den først. Eller at han alltid henter meg om jeg har vært ute og tatt litt vin, selv om det er sent. Og tar min bil og fyller diesel, da han vet jeg hater det. 

Anonymkode: 92d13...3a8

Skrevet

1. tillært, ved å ha lært at han trenger det. 

2. Samme som over, men noe jeg har innsett at er veldig viktig og vesentlig etter å ha sett hvor mange par som sklir fra hverandre. 

3. Hans primære kjærlighetsspråk. Får mye gaver dermed, men må re bevisst på å gi på grunn av hvor mye slikt betyr for ham. 

4. Mitt primære kjærlighetsspråk. Lært å ikke bli skuffet over at han ikke ser kjærlighet i slikt. 

5. Det kjærlighetsspråk vi begge to har, så har gitt oss minst utfordringer. 

Så her benyttes altså alle, men det har vært en prosess å forstå hva som betyr veldig mye for ham, og å ikke legge så mye i dette med tjenester. 

Jeg har nok møtt ham mer i dette enn omvendt, fordi han ikke setter seg inn i slike ting. Kaller det tull. For min del veldig viktig å sette seg inn i likevel, for det har gjort det enklere å forstå hans behov og ikke bli skuffet når han ikke ser kjærligheten i det jeg gjør for ham. 

Anonymkode: 69f07...9d5

Skrevet

Jeg ønsker 1 og 4, min eks hadde 5. Jeg fikk aldri nr 4, sjelden nr1, men ofte nr 5.. det ble ikke helt match, men hadde jeg fått en sjanse til, skulle jeg vært mer bevisst på akkurat det, og gitt han masse 5, og fortalt at jeg trengte 1 og 4. 

Anonymkode: 35b0f...f70

Skrevet

1. Har jeg aldri brydd meg mye om. Er ganske trygg i hvem jeg er, og min relasjon med andre. Så her er jeg nok også dårligst på å møte andre som trenger bekrefte.se

2. Viktig. Men ikke volum, men kvalitet. En mann som stadig drar opp telefonen ville jeg raskt droppet. Men så lenge man føler seg som det eneste viktige når man først setter seg ned og deler et glass vin, så kan han gjerne ellers være ganske travel.

3. Det som betyr minst. Kun kort tid inn i forholdet foreslo jeg at vi bare brukte bursdager og slik til å få noe vi ellers ikke ville unnet seg, eller bare droppe det de årene vi ikke hadde en ting vi hadde lyst på. Ønsker jeg blomster til helgen kjøper jeg selv.

4. Beskrevet over. Kjærlighet for meg er at han kommer inn med en kopp kaffe på senga, og at oppvasken alltid er tatt dersom han ser den først. Eller at han alltid henter meg om jeg har vært ute og tatt litt vin, selv om det er sent. Og tar min bil og fyller diesel, da han vet jeg hater det. 

5. Viktig. Men også ok at det er litt mindre av det i travle perioder. Men stort sett er det mange klemmer, og kvelder i armkroken. 

Skrevet

Jeg tror ikke kun 1 eller 2 fungerer i et forhold. 

Ord er kommunikasjon og støtte. Uten blir det ensomt. 

Tid. Den sier seg selv.

Gaver. Generøsitet mot partner, trenger ikke handle om luksusveske men passe på at partner har det de trenger.

Tjenester. Være der for noen og hjelpe dem. Bidra.

Fysisk nærhet, men den bør handle om mer enn sex. 

Et forhold er ikke så komplett om ting blir tatt fra på denne listen og det holder heller ikke at bare en er flink på alle. 

Anonymkode: f871e...b0c

Skrevet

2 og 5.

Anonymkode: 575b1...27a

Skrevet

Jeg har tjenester. Er fæl til å skjemme bort med det. Mannen min har gaver og fysisk nærhet.

Anonymkode: 5499c...bc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke kun 1 eller 2 fungerer i et forhold. 

Ord er kommunikasjon og støtte. Uten blir det ensomt. 

Tid. Den sier seg selv.

Gaver. Generøsitet mot partner, trenger ikke handle om luksusveske men passe på at partner har det de trenger.

Tjenester. Være der for noen og hjelpe dem. Bidra.

Fysisk nærhet, men den bør handle om mer enn sex. 

Et forhold er ikke så komplett om ting blir tatt fra på denne listen og det holder heller ikke at bare en er flink på alle. 

Anonymkode: f871e...b0c

Gaver er eneste jeg føler er fullstendig overflødig. Jeg sørger selv for at jeg har det jeg trenger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

De 5 kjærlighetsspråkene er: 1 - Annerkjennende ord. 2 - Tid for hverandre. 3 - Gaver. 4 - Tjenester. 5 - Fysisk nærhet. Man har jo gjerne en kombinasjon av disse, men det er gjerne ett eller to som er mye mer/mindre viktig enn de andre. For min del er absolutt nr 2 og 5 de viktigste, nr 1 og 4 er mindre viktig, mens nr 3 ikke er viktig i det hele tatt. Hvordan er det med deg? Og hvis du har partner, snakker dere samme kjærlighetsspråk, eller i hvert fall forstår hverandres?

Jeg snakker 

5. Fysisk nærhet - intimitet og berøring er veldig viktig for meg. 

2. Tid for hverandre - prioritere hverandre.

1. Anerkjennende ord  - varme og kjærlige ord. 

4. Tjenester - massasje, lage mat, prøve å gjøre hverdagen hans bedre i det store og det hele. 

3. Gaver (nei takk). Tar imot, og er ikke uhøflig sånn sett. Har ikke behov for gaver. Syns det er oppskrytt. Er alltid takknemlig om jeg får gave. 

• Liker 1
Skrevet

Kjærlighetsspråk er oppdiktet vrøl.

Det er noe en pastor diktet opp basert på egen erfaring som ekteskapsrådgiver i baptiskirken. 🤦🏻

Anonymkode: a5cf8...59f

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er noe en pastor diktet opp basert på egen erfaring som ekteskapsrådgiver i baptiskirken. 🤦🏻

Vrøvl er det ikke, litt forenklet ja, men likevel veldig nyttig føler jeg som ett (av flere) ledd i å forstå både seg selv og en partner, og forstå hvordan man kan kommunisere og bygge et godt forhold.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så når noen av erfaring finner ut noe som funker, "dikter" man opp?,

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo bare et kommersielt konsept. Selger bøker…

Jeg vil jo gi mannen min alt dette, rart forhold om man verken har tid til hverandre, gir hverandre klemmer og gode ord, gjør hverandre tjenester i hverdagen og en gave til jul/bursdag….

Anonymkode: b656c...e4b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jo bare et kommersielt konsept. Selger bøker…

Jeg vil jo gi mannen min alt dette, rart forhold om man verken har tid til hverandre, gir hverandre klemmer og gode ord, gjør hverandre tjenester i hverdagen og en gave til jul/bursdag….

Anonymkode: b656c...e4b

Poenget er ikke om alt dette er gode ting, men hva som betyr MEST. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det synes min mann også, som jeg skrev i mitt innlegg, men likevel har jeg hatt veldig god hjelp i å forstå ham og hans behov,  samt mine, og hvordan dette skal ivaretas, så han er så absolutt tjent med dette "vrøvlet". 

Jeg tenker at både dette og annet kan være vrøvl, og likevel ikke. Har man nytte av det er det ikke vrøvl, har man ingen nytte av det kan det være seriøst som bare det, og likevel vrøvl for deg.  

Anonymkode: 69f07...9d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...