Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

jeg skal ikke være påtalende, for å unnskylde mine meninger..fordi dette er blitt en tåredryppende serie om forvaringsdomfelte..er de like tåredryppende når det kommer til forvaringer som ABB og serie pedofile etc…nei..slutt å slave for media på denne måten…

jeg skal være enig med en professor på juridiske fakultet  at vi verner oss mot noe som muligens kan skje..og hvor redd skal samfunnet være ..og da er det snakk om proporsjonalitetsprinippet..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FruLine skrev (14 timer siden):

Hun kan sone på isolat i et vanlig fengsel.

Det er i strid med menneskerettighetene. Vi følger demokratiske verdier i Norge. Hva man personlig synes burde være straff er dog noe annet.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (3 minutter siden):

jeg skal ikke være påtalende, for å unnskylde mine meninger..fordi dette er blitt en tåredryppende serie om forvaringsdomfelte..er de like tåredryppende når det kommer til forvaringer som ABB og serie pedofile etc…nei..slutt å slave for media på denne måten…

Heldigvis klarer de fleste å ha flere tanker i hodet og se at det ofte finnes grovt sviktende mennesker bak alvorlige, groteske handlinger. Det ene utelukker ikke det andre. 

Personlig er jeg glad for at jeg bor i et land hvor vi har som mål å ivareta grunnleggende rettigheter for alle. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (3 minutter siden):

Heldigvis klarer de fleste å ha flere tanker i hodet og se at det ofte finnes grovt sviktende mennesker bak alvorlige, groteske handlinger. Det ene utelukker ikke det andre. 

Personlig er jeg glad for at jeg bor i et land hvor vi har som mål å ivareta grunnleggende rettigheter for alle. 

hvem er de..de som begår forbrutelsene eller alle de som skal tjene penger på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (Akkurat nå):

hvem er de..de som begår forbrutelsene eller alle de som skal tjene penger på det..

hvis noen bør ha flere tanker i hodet så er det de som blir forvaringsdømte…ikke bare bli objekt for veferdsprofitørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den er veldig bra laget, og viser veldig godt hvordan dyssosial PF (i den mest alvorlige skala) ser ut. Her ser man mennesker som tross år inne , ikke evner å ta ansvar, føle på emtapi - og det ser man ved at deres fokus er å «come clean», få det best mulig selv.. etc.. 

Fascinerende også å se hvor «villt blikk» de Har.. øynene deres ser ikke gode ut. 

Sist men ikke minst er det en serie som gjør at en er glad vi har fagpersoner som evner å se bak et glatt ytre som kan snakke for seg. Man kan si mye om psykologien som fagfelt men her syns jeg det yrket gjør sitt i at å ha offentlig ansatte psykologer er verdt skattepengene, og at de med jobben de gjør antagelig beskytter og forebygger samfunnet for mange lidelser) Serien anbefales !:)

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (1 time siden):

Noen som husker saken og har en link?

Ble han dømt like strengt som andre som lkke har autisme?

Guess what; man kan ha BÅDE dyssosial PF og autisme.. å ha en autisme i seg selv vil ikke gjøre at et menneske begår slike handlinger. Dyssosial PF er spesielt alvorlig dersom det kombineres med andre alvorlige psykiske lidelser. Samme dersom noen har både psykoselidelse OG dyssosial PF. Svært alvorlig..

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (På 12.9.2024 den 21.29):

En god dokumentar som etterlater flere spørsmål enn svar egentlig og får en til å tenke på ting man før ikke har tenkt på. 

Enig . Men for å gi serien og handlingene enda mer dybde og substans , skulle flere av ofre/ pårørende  ( flere enn faren og moren  til HM) vært intervjuet . 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyxros skrev (På 12.9.2024 den 2.22):

Kjempebra serie! Jeg liker Leo. 

Personlig syns jeg ingen av de som har blitt vist burde slippes ut med det første. Og han voldektsmannen er direkte farlig.

Og jeg er overrasket over at så mange "liker" Hans Marius. Han kan prate for seg, men jeg tror ikke på han? Jeg føler kun han har lært seg DET, å prate, og at alt er falskt? Han har vist null følelser.

Jeg tror han fint kunne vært i stand til å begå drap om han ble slept ut. Og stakkars faren hans. Han er jo redd han, men han føler vel han må stille opp for sønnen sin. 🤷🏼‍♀️

Kun sett to episoder, fikk fort medfølelse for Hans Marius.. men begynte å stusse litt utover i episode to, hjemme hos mor når de snakker om hvordan ting var og med far når han sier at han ikke er trygg på sønnen. De øynene han fikk da.. De skremte meg ihvertfall.. han er nok langt fra rehabilitert.. 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perleblomst skrev (15 timer siden):

Veldig enig. Men jeg syns også man bør ta med i betraktningen økonomi. Det koster flesk. Omsorgsbolig kan fungere, men kanskje det bør være mulighet for å "låse de inn" og ikke ha kontinuerlig tilsyn. 

De bør feks ikke ha mer tilstedeværelse enn sykehjems beboere som tidvis blir stuet vekk og ikke får hjelpen de trenger. De i forvaring har tross alt begått grusomme handlinger. Og økonomien bør ikke reduseres andre steder hvor folk ikke har utført kriminelle ting.

ved å skulle opprette et godt tilbud for de forvaringsinnsatte, kan den generelle økonomien bedres for flere grupper.  Ved å skulle gi mindre til Kriminalomsorgen fordi de som sitter inne fortjener det, fører bare til mer problemer på sikt. På grunn av svak bemanning sitter flere innsatte i 16 timer i cella.  Vi vet at isolasjon ikke er bra for helsa.  Om de blir tilstrekkelig psyke av å sone, har de i utgangpunktet krav på et helsetilbud, det følger av menneskerettighetene. Eirik jensen fikk soningsavbrudd på grunn av helsa.  Om psykiatrien ikke  har kapasitet til dem, lager de et helvete på cella, som går ut over de fangene som i utgangspunktet har bra progresjon. Som en konsekvens av dette blir fengselsbetjenter utbrente, sykemeldte og  slutter. Det kommer nye til og det samme spetakkelet oppstår.  Får ikke de innsatte god rehabilitering, vil de ikke klare seg ute i samfunnet, de begår ny kriminalitet, de blir domfelt på nytt, rettssakene koster en formue.  Så ved å skulle lage tiltak som faktisk lønner seg lang sikt, så kan det være lønnsomt å gi mer til Kriminalsomsorgen enn sykehjemmene. 

Jeg har jo lurt på hva slags opplegg som venter de som er psykisk ustabile i fengsel, men som ikke ble dømt til forvaring. Hva skjer med hun som drepte ei jente på Sørlandssenteret og knivstakk en annen.  Hun aner de ikke hva de skal gjøre med i fengselet. Hun er for syk til å sone, men psykiatrisk vil ikke ha henne.   Hva gjør de etter de tolv årene?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babos skrev (2 minutter siden):

Kun sett to episoder, fikk fort medfølelse for Hans Marius.. men begynte å stusse litt utover i episode to, hjemme hos mor når de snakker om hvordan ting var og med far når han sier at han ikke er trygg på sønnen. De øynene han fikk da.. De skremte meg ihvertfall.. han er nok langt fra rehabilitert.. 

Basert på øynene hans?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (3 minutter siden):

Enig . Men for å gi serien og handlingene enda mer dybde og substans , skulle flere av ofre/ pårørende  ( flere enn faren og moren  til HM) vært intervjuet . 

ja jeg skulle gjerne hørt fra ofrene, som ikke var familiemedlemmer. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte den veldig godt. Synes veldig synd på Markus, godt han kom på sykehuset. 
Godt menneske lederen i Trondheim fengsel.

Må si jeg føler litt ambivalent i forhold til han som prøvde å drepe faren. Er han «frisk» eller er det fortsatt noe alvorlig galt i toppen?

De andre.. Erlend og de to damene, de bør ikke slippe ut. Fikk frysninger av hun som hadde drept et barn! Å herregud🆘

De 3 tror jeg dessverre kommer til å utføre grusomme handlinger hvis de blir løslatt. Det er min mening.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

refill skrev (8 minutter siden):

den største verdigheten di kan gi et menneske er at det menneske er tilregnlig..hvem skal da stå ansvarlig for handlinger vi ikke liker…hvem skal straffe etter hvilke prinsipper?  forvaringsspørsmålet..du kan muligens forbedre deg men det stoler vi ikke på…og muligens har politijuristene rett…og ikke bare muligens heller…det erav sikerhetsaffærer å gjøre..om det er ovrgrepmot små barn eller terror__ville vi akseptert å være tilhenger av forvaringsdømte   hvisdet ikke var popp i nrk,hvis  programmet dreide seg om ofrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 time siden):

Noen som husker saken og har en link?

Ble han dømt like strengt som andre som lkke har autisme?

Han har velfungerende autisme og var ikke utilregnelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (Akkurat nå):

ja jeg skulle gjerne hørt fra ofrene, som ikke var familiemedlemmer. 

Ja, og for eks moren  som mistet sønnen sin , seksåringen . Å foreldrene til han som ble drept av Erlend . Likens hun som ble stukket ned med kniv ( miljøarbeideren ) . Og gjerne de som ble utsatt for Erlend . Jeg er for at innsatte behandles humant . Men jeg er enda mer for at ofre / pårørende / samfunnet blir ivaretatt . 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Baktus2024 skrev (17 minutter siden):

Mulig jeg misforsto deg. Jeg tolket deg dithen at dette var tåredryppende i seernes øyne. Så "de" var da seerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (3 timer siden):

Hva er naivt med å synes en drapsmann er kjekk? Vet du hva ordet "naiv" betyr? Og hvilke av innleggene du siterer fjerndiagnostiserer noen av de? Erlend har dyssosial personlighetsforstyrrelse (han er psykopat), de nevner det i serien og det står i dommen hans til og med. 

Kjekk? Fyren ligner jo på Breivik! 😅

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (6 minutter siden):

Ja, og for eks moren  som mistet sønnen sin , seksåringen . Å foreldrene til han som ble drept av Erlend . Likens hun som ble stukket ned med kniv ( miljøarbeideren ) . Og gjerne de som ble utsatt for Erlend . Jeg er for at innsatte behandles humant . Men jeg er enda mer for at ofre / pårørende / samfunnet blir ivaretatt . 

Erlend har ikke drept noen. Bare Markus og Liv Randi har drept noen. Hans Marius prøvde å drepe far, stemor og stesøster og hadde planer om å drepe kompiser. Elise gikk til angrep med kniv. Erlend sitter inne for to svært grove voldtekter av prostituerte.

Endret av Grüner
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (Akkurat nå):

Erlend har ikke drept noen. Bare Markus har drept noen. Hans Marius prøvde å drepe far, stemor og stesøster og hadde planer om å drepe kompiser. Elise gikk til angrep med kniv. Erlend sitter inne for to svært grove voldtekter av prostituerte.

Men Elise og Hans Marius kunne ha blitt drapsmenn/kvinne. Det er bare tilfeldigheter som har gjort at de ikke har fått den statusen.  Jeg vet det er lett å tenke at drapsforsøk er noe helt annet enn drap. Det er det ikke. De bør behandles helt likt. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...