Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring


Fountaine

Anbefalte innlegg

Har sett hele serien og synes den er god på mange måter. Ikke minst understreket den hvor viktig det er med forvaring og at denne muligheten finnes i det norske rettsvesen. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som vet hva de legger i at noen ikke takler fengselstilværelsen så godt, og dermed får et slikt tilbud som hun Liv Randi? Det var jo flere der som virker som om de ikke takler det så veldig godt mtp. selvskadingen og selvmordsforsøk og alt det der. Synes det fremstår så rart at noen som har utført en sånn handling og som er dømt til forvaring får sone slik fordi de ikke takler det eller hva ordlyden deres var. 

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandie skrev (På 12.9.2024 den 22.29):

Står litt om hans bakgrunn her. Problemer fra 2-års alder, personlighetsforstyrrelse osv…

At han har torturert dyr overrasket meg overhodet ikke. Det er det også svært mange seriemordere som har gjort innen de startet «karrieren» med å drepe mennesker. 

https://www.adressa.no/nyheter/i/X60lPg/folte-nytelse-av-a-ta-kvelertak-pa-gravid-kvinne

Oy oy, han der må aldri ut i samfunnet. Er jo totalt sadist.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet litt i spenning på at Helene skulle sjekke inn, men hun har vel sjekket ut.

Endret av shab
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkeflaska skrev (11 minutter siden):

Er det noen som vet hva de legger i at noen ikke takler fengselstilværelsen så godt, og dermed får et slikt tilbud som hun Liv Randi? Det var jo flere der som virker som om de ikke takler det så veldig godt mtp. selvskadingen og selvmordsforsøk og alt det der. Synes det fremstår så rart at noen som har utført en sånn handling og som er dømt til forvaring får sone slik fordi de ikke takler det eller hva ordlyden deres var. 

Dette er eksempel på hva kunnskap har å si. 🙂 «Alle» får sympati for Markus, «stakkars» autist som har det så vondt og mor som kjemper for ham, og endelig får han hjelp på psykiatrisk.

Liv Randi derimot skal «råtne bort». Men tro meg, hun er minst like syk som Markus. Les forrige innlegget mitt også, og legg godt merke til hva betjentene sier om «fortid» på generelt grunnlag, legg til det som står om diagnoser i artikkelen fra 2022 som ble delt. Høyst sannsynlig er dette en dame som er blitt grovt svikta selv, og er blitt alvorlig skada og syk av det. Om hun ikke hadde drept hadde hun sannsynligvis endt i en eller annen form for bemannet bolig (hun kaller selv soningen omsorgsbolig, legg merke til det). Hun framstår også åpenbart «enkel», som man sa før. Moren til gutten påpeker noe viktig: hva om man hadde brukt ressurser på henne før? For 24 år siden var det dessverre også mye lavere kunnskap om utviklingstraumer og senskader av dette, inkl personlighetsforstyrrelser, og ergo var forebygging og oppfølging også enda verre enn i dag. 

Mener ikke å «ta» noen altså, og kunne like godt sitert noen andre. Poenget er bare at Markus har også begått et grusomt drap. Og Liv Randi er minst like psykisk syk og i tillegg ettersigende skadet av andre, men hun har ingen mor som kjemper for seg. Vi må få opp kunnskap om hvordan senskader av relasjonstraumer arter seg, langs hele spekteret. Vi kan godt konkludere med at brutale mordere bør råtne i fengsel, men da må det gjelde både personer med høytfungerende autisme som har en mor som kjemper for seg OG alvorlig skadde og psyke «voksen-barn» uten pårørende som kjemper for dem. Vi kan ikke velge «verdige» psyke ut ifra diagnose og hvilke psykdomsuttrykk som vekker omsorg i oss (jeg gråt også da Markus fikk plass, men like mye pga hun lederen Trude, det mennesket hun er, og for moren). Liv Randi er etter alle solemerker blitt sviktet grovt selv en gang (hvis man lytter mellom linjene i det betjentene forteller). Det unnskylder ikke det hun har gjort. Men fortjener hun å råtne bort dersom hun ikke har hatt forutsetninger og ingen som har hjulpet henne? 

Dette er grusomme saker, og vil understreke at jeg ikke forsøker å bagatellisere, kun belyse, nyansere og løfte spørsmål til refleksjon. Fin tråd så langt forresten, imponerende med et så krevende tema. Håper det respektfulle og fine refleksjonsnivået holder seg. 🙂
 

Jeg synes forslaget om «landsby/bofellesskap» for disse som nå er i «omsorgsbolig» i regi kriminalomsorgen var et godt innspill i debatten. Og så bør dette igjen løfte fokuset på psykiatrien og forebygging, og oppfølging, og hva som gir størst regning både menneskelig og samfunnsøkonomisk. 

  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (6 minutter siden):

Ventet litt i spenning på at Helene skulle sjekk inn, men hun har vel sjekket ut.

🤣🤣🤣 Gud bedre, det hadde blitt en annen serie ja🙈 Takk for de bildene i hodet 😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ninaen skrev (5 minutter siden):

🤣🤣🤣 Gud bedre, det hadde blitt en annen serie ja🙈 Takk for de bildene i hodet 😆

Hehehe! Kanskje vi må ta en reprise på Helene sjekker inn - i fengsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært prinsipiell motstander av livstid. Jeg har alltid tenkt at vi får ikke et risikofritt samfunn. Og at alle må få en sjanse til å endre seg. Men må si at jeg nå sitter igjen med en erkjennelse av at noen mennesker aldri kan komme ut i samfunnet igjen. Selv om enkelte bør ivaretas av helsevesenet framfor kriminalomsorgen, og helst før de blir drapsmenn/kvinner. Noen kan faktisk ikke repareres, selv om de selv ikke er skyld i hvem de er blitt og selv er blitt sviktet på det groveste først. 
Vold i nære relasjoner er høyt på agendaen i landet om dagen grunnet 2 profilerte saker. Ta med denne serien også. For å lære noe om bredden i konsekvensene av krenkede barn som blir syke voksne. Og da snakker vi om «krenkede» som i den relle betydningen, ikke den populistiske. Altså barn utsatt for alvorlig og grov vold og omsorgssvikt over år, av mennesker som skulle tatt vare på dem. Vi må tørre å ta innover oss at det samfunnsproblemet også skaper mennesker som vi møtte i denne serien. Forebygging og avdekking av vold og omsorgssvikt er viktig for hele samfunnet, det samme er raskt, tidlig, og god og tilstrekkelig nok hjelp og behandling. 
Det har heldigvis gått framover. Men barn av forrige årtusen som vokste opp under slike forhold, mange er tapt og beoynd. Det er ufattelig mange tragedier som ingen vet om. På mer enn et plan.

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett hele serien og lest alle dommene... 

Erlend håper jeg at ALDRI kommer ut i frihet noen gang igjen!! Fæl,fæl fyr! 

  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (2 minutter siden):

Hehehe! Kanskje vi må ta en reprise på Helene sjekker inn - i fengsel?

Nei, vær så snill😫😂

Endret av Ninaen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (6 minutter siden):

Dette er eksempel på hva kunnskap har å si. 🙂 «Alle» får sympati for Markus, «stakkars» autist som har det så vondt og mor som kjemper for ham, og endelig får han hjelp på psykiatrisk.

Liv Randi derimot skal «råtne bort». Men tro meg, hun er minst like syk som Markus. Les forrige innlegget mitt også, og legg godt merke til hva betjentene sier om «fortid» på generelt grunnlag, legg til det som står om diagnoser i artikkelen fra 2022 som ble delt. Høyst sannsynlig er dette en dame som er blitt grovt svikta selv, og er blitt alvorlig skada og syk av det. Om hun ikke hadde drept hadde hun sannsynligvis endt i en eller annen form for bemannet bolig (hun kaller selv soningen omsorgsbolig, legg merke til det). Hun framstår også åpenbart «enkel», som man sa før. Moren til gutten påpeker noe viktig: hva om man hadde brukt ressurser på henne før? For 24 år siden var det dessverre også mye lavere kunnskap om utviklingstraumer og senskader av dette, inkl personlighetsforstyrrelser, og ergo var forebygging og oppfølging også enda verre enn i dag. 

Mener ikke å «ta» noen altså, og kunne like godt sitert noen andre. Poenget er bare at Markus har også begått et grusomt drap. Og Liv Randi er minst like psykisk syk og i tillegg ettersigende skadet av andre, men hun har ingen mor som kjemper for seg. Vi må få opp kunnskap om hvordan senskader av relasjonstraumer arter seg, langs hele spekteret. Vi kan godt konkludere med at brutale mordere bør råtne i fengsel, men da må det gjelde både personer med høytfungerende autisme som har en mor som kjemper for seg OG alvorlig skadde og psyke «voksen-barn» uten pårørende som kjemper for dem. Vi kan ikke velge «verdige» psyke ut ifra diagnose og hvilke psykdomsuttrykk som vekker omsorg i oss (jeg gråt også da Markus fikk plass, men like mye pga hun lederen Trude, det mennesket hun er, og for moren). Liv Randi er etter alle solemerker blitt sviktet grovt selv en gang (hvis man lytter mellom linjene i det betjentene forteller). Det unnskylder ikke det hun har gjort. Men fortjener hun å råtne bort dersom hun ikke har hatt forutsetninger og ingen som har hjulpet henne? 

Dette er grusomme saker, og vil understreke at jeg ikke forsøker å bagatellisere, kun belyse, nyansere og løfte spørsmål til refleksjon. Fin tråd så langt forresten, imponerende med et så krevende tema. Håper det respektfulle og fine refleksjonsnivået holder seg. 🙂
 

Jeg synes forslaget om «landsby/bofellesskap» for disse som nå er i «omsorgsbolig» i regi kriminalomsorgen var et godt innspill i debatten. Og så bør dette igjen løfte fokuset på psykiatrien og forebygging, og oppfølging, og hva som gir størst regning både menneskelig og samfunnsøkonomisk. 

Jeg har ikke mer eller mindre sympati med noen av de. Samtidig er det jo forskjell på han som fikk opphold på psyk avd for behandling, mens hun bor i et hus mer for oppbevaring, fremstår det i alle fall som. Det er selvsagt forferdelig hva mange har blitt utsatt for og som du sier er det jo åpenbart at de er veldig mentalt skadet av det også. Men kriminalomsorgen ser på fremtiden, ikke fortiden. 

Ingen bør råtne i fengsel. Jeg bare lurer på hvilken situasjon man må være i i fengselet for å få et slikt tilbud om å sone utenfor, selv når det er usikkert om man noensinne slipper ut. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkeflaska skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke mer eller mindre sympati med noen av de. Samtidig er det jo forskjell på han som fikk opphold på psyk avd for behandling, mens hun bor i et hus mer for oppbevaring, fremstår det i alle fall som. Det er selvsagt forferdelig hva mange har blitt utsatt for og som du sier er det jo åpenbart at de er veldig mentalt skadet av det også. Men kriminalomsorgen ser på fremtiden, ikke fortiden. 

Ingen bør råtne i fengsel. Jeg bare lurer på hvilken situasjon man må være i i fengselet for å få et slikt tilbud om å sone utenfor, selv når det er usikkert om man noensinne slipper ut. 

Og som sagt, litt tilfeldig at jeg siterte deg og ikke en av de andre som også skrev om henne, var mest for å holde temaet om du skjønner.

Ut ifra ordvalget til Leo så tipper jeg det er nettopp at de åpenbart har alvorlig psykdom som er krevende og svært vanskelig å gjøre noe med, i kombo med at de skal sitte inne lenge, kanskje for resten av livet. At de har en kombo av diagnoser, kognitive utfordringer og lavt endringspotensiale som gjør at man må ha fokus på «human soning» i mangel av bedre ord. Liv Randi hadde f.eks kostet samfunnet en god del i «vanlig» forsterka døgnbemanns bolig for psykisk syke også, som sannsynligvis hadde vært alternativet om hun ikke hadde drept. 
Jeg vil tro Markus også kan være kandidat for den type soning om det viser seg at «utviklingspotensialet» er lavt, om du skjønner hva jeg mener. Er litt vanskelig å finne rette ord her egentlig, så håper folk leser i beste mening.

Diagnosene som listes opp på LR er ikke umulig å bli bedre av, men er alvorlighetsgraden stor nok er det svært vanskelig, og har man f.eks lett PU/PU i tillegg vil det være et svært kreve de prosjekt, for å si det forsiktig. At hun noen gang kan ut og leve alene i frihet er tvilsomt. Hun er i praksis et barn uten sperrer, som muligens kopierer ting som er gjort mot henne (les sitatet guttens mor gjentar, hva hun hadde sagt om gutten, for oss som kjenner litt til relasjonstraumer høres det ut som hun gjentar noe…), og framstår med lav evne til å forstå konsekvenser. Bare se hvordan hun reagerer og snakker om det når Leo påpeker at naboene jo vil få vite nå som serien kommer på TV. Det virker ikke som hun er i nærheten av å egentlig forstå hva det faktisk innebærer…

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nutz skrev (1 time siden):

Det er en tankevekker. 
Jeg ble selv arbeidsufør noen år tilbake etter et langt arbeidsliv som startet allerede som 16-åring. Jeg kan bare drømme om hus og hage.

 Ikke at jeg vil bytte situasjon med henne, men det føles urettferdig at så mye av skattepengene går til henne. 

7 mill per år. Er det virkelig verdt tilretteleggingen?  Jeg har innimellom forståelse for de som klikker inne på NAV-kontor når det brukes så mye på mordere og vi andre må snu og vende på hver eneste krone. Liten digresjon, beklager det.

IMG_7005.jpeg.583652c4d21b947aa811a51622e7ee1e.jpegFengselsinnsatte koster samfunnet store summer hvert år. Og jo flere personlige tilrettelegginger de trenger og jo lenger de sitter inne, desto mer koster de samfunnet.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruspus skrev (2 timer siden):

Oy oy, han der må aldri ut i samfunnet. Er jo totalt sadist.

Skulle likt å sett mappa fra skolen. 

De der ser man av og til i skolen. Seksualisert og voldelig adferd mot medelever. Men med støtte fra statsforvalter, mobbeombud, foreldre og advokater snus ofte saken til at det er vedkommende selv som er mobbet og plaget - og skolen pålegges å rydde opp(tilrettelegge for at vedkommende skal få være i klassen). 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv Randi er en av 15 mennesker i Norge med forvaringsdom som har botrening (?) i «egen» bolig med ansatte rundt seg 24/7. Hun koster samfunnet ca 7 millioner i året.

Det var ca 24 år siden hun drepte en 6 år gammel gutt. Hun sier at hun ikke husker hvorfor eller hvordan. De ansatte sier hun har svært liten fremgang. 

Skal vi virkelig bruke så mye penger på en barnemorder årlig?! Skremmende. Jeg blir kvalm. Egen bolig er ikke løsningen. Få denne tikkende bomben inn på psykiatrisk avdeling. 

  • Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Irja skrev (2 minutter siden):

Liv Randi er en av 15 mennesker i Norge med forvaringsdom som har botrening (?) i «egen» bolig med ansatte rundt seg 24/7. Hun koster samfunnet ca 7 millioner i året.

Det var ca 24 år siden hun drepte en 6 år gammel gutt. Hun sier at hun ikke husker hvorfor eller hvordan. De ansatte sier hun har svært liten fremgang. 

Skal vi virkelig bruke så mye penger på en barnemorder årlig?! Skremmende. Jeg blir kvalm. Egen bolig er ikke løsningen. Få denne tikkende bomben inn på psykiatrisk avdeling. 

Problemet er jo nettopp «mellom alle stoler». Da må hun på tvungen psykisk helsevern. Da må det nok ny sakkyndigvurdering. Osv osv. Men glad du i alle fall skriver at hun trenger psykiatrien. Hun må uansett på høyt sikkerhetsnivå. Hvor stor blir forskjellen i kostnad? 
Og ja, kall det gjerne botrening. Men er vel relativt åpenbart at hun trenger «evig trening»….

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (8 minutter siden):

Problemet er jo nettopp «mellom alle stoler». Da må hun på tvungen psykisk helsevern. Da må det nok ny sakkyndigvurdering. Osv osv. Men glad du i alle fall skriver at hun trenger psykiatrien. Hun må uansett på høyt sikkerhetsnivå. Hvor stor blir forskjellen i kostnad? 
Og ja, kall det gjerne botrening. Men er vel relativt åpenbart at hun trenger «evig trening»….

Ja, hun vil vel aldri være i stand til å kunne bo alene. Kan jeg umulig se for meg. Det er rett og slett ikke riktig at ett menneske som har tatt livet av et barn skal koste samfunnet så mye i året. Ett sted må grensen gå! Hun vil nok aldri få det godt med seg selv. Denne formen for soning hjelper henne ikke heller. 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (16 minutter siden):

Liv Randi er en av 15 mennesker i Norge med forvaringsdom som har botrening (?) i «egen» bolig med ansatte rundt seg 24/7. Hun koster samfunnet ca 7 millioner i året.

Det var ca 24 år siden hun drepte en 6 år gammel gutt. Hun sier at hun ikke husker hvorfor eller hvordan. De ansatte sier hun har svært liten fremgang. 

Skal vi virkelig bruke så mye penger på en barnemorder årlig?! Skremmende. Jeg blir kvalm. Egen bolig er ikke løsningen. Få denne tikkende bomben inn på psykiatrisk avdeling. 

Jeg er enig i at dette er veldig dyrt.

Hva foreslår du at vi gjør med henne sånn helt konkret?

Jeg antar at en grunn til at hun ikke kan sone med andre er at de andre rett og slett kommer til å drepe henne…

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig i at dette er veldig dyrt.

Hva foreslår du at vi gjør med henne sånn helt konkret?

Jeg antar at en grunn til at hun ikke kan sone med andre er at de andre rett og slett kommer til å drepe henne…

Eller at hun kommer til å drepe de.

Anbefaler alle å lese den nye boka til Randi Rosenqist, hun belyser hvor vanskelig det er å få til gode ordninger til de som har forvaringsdommer og som har tunge diagnoser.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...