Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Noe skurrer med måten Hans Marius prater på. Får litt autisme vibber av ham. Stoler ikke helt på ham og at han ikke er farlig lenger.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristine79 skrev (20 minutter siden):

Noe skurrer med måten Hans Marius prater på. Får litt autisme vibber av ham. Stoler ikke helt på ham og at han ikke er farlig lenger.

Jeg skjønner at du trolig ikke mente det sånn, men som autist vil jeg ha meg frabedt å indirekte bli satt i samme bås som drapsmenn basert på nevrotype 😅

• Liker 28
  • Hjerte 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får frysninger av Hans Marius, ikke vondt ment, men jeg tror han har et svært plaget sinn. Jobber på psykosepost og det er så mye gjenkjennelig her. Jeg tror han kan gjøre det samme igjen. 

• Liker 29
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde et veldig intenst blikk. Det var skummelt.

Og hun Liv Randi som drepte gutten har jo finere hus og hage enn oss normale. Litt av et "fengsel" ja, det er ikke mye straff.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuleku skrev (13 minutter siden):

Jeg får frysninger av Hans Marius, ikke vondt ment, men jeg tror han har et svært plaget sinn. Jobber på psykosepost og det er så mye gjenkjennelig her. Jeg tror han kan gjøre det samme igjen. 

Nei, er noe som skurrer med han. Har aldri kommet til å stolt på, og det gjør jo ikke faren heller.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MalloryK skrev (9 minutter siden):

Han hadde et veldig intenst blikk. Det var skummelt.

Og hun Liv Randi som drepte gutten har jo finere hus og hage enn oss normale. Litt av et "fengsel" ja, det er ikke mye straff.

Hun der Liv Randi er klassifisert til å være psykisk utviklingshemmet. Ikke det at det unnskylder henne.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyxros skrev (På 12.9.2024 den 2.22):

Kjempebra serie! Jeg liker Leo. 

Personlig syns jeg ingen av de som har blitt vist burde slippes ut med det første. Og han voldektsmannen er direkte farlig.

Og jeg er overrasket over at så mange "liker" Hans Marius. Han kan prate for seg, men jeg tror ikke på han? Jeg føler kun han har lært seg DET, å prate, og at alt er falskt? Han har vist null følelser.

Jeg tror han fint kunne vært i stand til å begå drap om han ble slept ut. Og stakkars faren hans. Han er jo redd han, men han føler vel han må stille opp for sønnen sin. 🤷🏼‍♀️

Jeg er glad for at det ikke er jeg som skal være med på å avgjøre om Hans Marius skal prøveløslates.

Jeg er enig med deg,det er et eller annet som ikke stemmer. Han har godt språk og er trygg i de rammene han befinner seg innenfor. Men det er noe klinisk ,noe tillært over det han formidler. Og så er det noe i blikket hans som er så kaldt.

Ja,hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan heller ikke være noe særlig å sitte på forvaring. Man har ingen sikker dato for når man skal ut, det må være frustrerende. Men så er det det eneste valget man har når noen er så farlige og utilregnelige.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (2 timer siden):

Stemmer,  det er han opprinnelig, men adoptert til Norge 

Ja samme som Erlend 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (1 time siden):

Det er en tankevekker. 
Jeg ble selv arbeidsufør noen år tilbake etter et langt arbeidsliv som startet allerede som 16-åring. Jeg kan bare drømme om hus og hage.

Ikke at jeg vil bytte situasjon med henne, men det føles urettferdig at så mye av skattepengene går til henne. 

7 mill per år. Er det virkelig verdt tilretteleggingen?  Jeg har innimellom forståelse for de som klikker inne på NAV-kontor når det brukes så mye på mordere og vi andre må snu og vende på hver eneste krone. Liten digresjon, beklager det.

• Liker 33
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til gutten på 6 som Liv Randi tok livet av seg var i NRK i dag. Om hvordan de savnet et bedre sikkerhetsnett rundt de som opplever å miste noen brått av andres hender. At de ikke fikk noe hjelp etter drapet. At de har det fint i dag, men at det aldri har vært noe oppfølging fra kommunen. Helt forlatt til seg selv. 1 møte med en psykolog,som satt og gråt før hun raskt måtte dra for å nå båten til fastlandet.

En tankevekker siden vi fikk se hvilke tiltak hun er under og hva de koster i året. 

• Liker 34
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett hele serien og synes den er god på mange måter. Ikke minst understreket den hvor viktig det er med forvaring og at denne muligheten finnes i det norske rettsvesen. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet hva de legger i at noen ikke takler fengselstilværelsen så godt, og dermed får et slikt tilbud som hun Liv Randi? Det var jo flere der som virker som om de ikke takler det så veldig godt mtp. selvskadingen og selvmordsforsøk og alt det der. Synes det fremstår så rart at noen som har utført en sånn handling og som er dømt til forvaring får sone slik fordi de ikke takler det eller hva ordlyden deres var. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandie skrev (På 12.9.2024 den 22.29):

Står litt om hans bakgrunn her. Problemer fra 2-års alder, personlighetsforstyrrelse osv…

At han har torturert dyr overrasket meg overhodet ikke. Det er det også svært mange seriemordere som har gjort innen de startet «karrieren» med å drepe mennesker. 

https://www.adressa.no/nyheter/i/X60lPg/folte-nytelse-av-a-ta-kvelertak-pa-gravid-kvinne

Oy oy, han der må aldri ut i samfunnet. Er jo totalt sadist.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet litt i spenning på at Helene skulle sjekke inn, men hun har vel sjekket ut.

Endret av shab
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

shab skrev (6 minutter siden):

Ventet litt i spenning på at Helene skulle sjekk inn, men hun har vel sjekket ut.

🤣🤣🤣 Gud bedre, det hadde blitt en annen serie ja🙈 Takk for de bildene i hodet 😆

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (5 minutter siden):

🤣🤣🤣 Gud bedre, det hadde blitt en annen serie ja🙈 Takk for de bildene i hodet 😆

Hehehe! Kanskje vi må ta en reprise på Helene sjekker inn - i fengsel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært prinsipiell motstander av livstid. Jeg har alltid tenkt at vi får ikke et risikofritt samfunn. Og at alle må få en sjanse til å endre seg. Men må si at jeg nå sitter igjen med en erkjennelse av at noen mennesker aldri kan komme ut i samfunnet igjen. Selv om enkelte bør ivaretas av helsevesenet framfor kriminalomsorgen, og helst før de blir drapsmenn/kvinner. Noen kan faktisk ikke repareres, selv om de selv ikke er skyld i hvem de er blitt og selv er blitt sviktet på det groveste først. 
Vold i nære relasjoner er høyt på agendaen i landet om dagen grunnet 2 profilerte saker. Ta med denne serien også. For å lære noe om bredden i konsekvensene av krenkede barn som blir syke voksne. Og da snakker vi om «krenkede» som i den relle betydningen, ikke den populistiske. Altså barn utsatt for alvorlig og grov vold og omsorgssvikt over år, av mennesker som skulle tatt vare på dem. Vi må tørre å ta innover oss at det samfunnsproblemet også skaper mennesker som vi møtte i denne serien. Forebygging og avdekking av vold og omsorgssvikt er viktig for hele samfunnet, det samme er raskt, tidlig, og god og tilstrekkelig nok hjelp og behandling. 
Det har heldigvis gått framover. Men barn av forrige årtusen som vokste opp under slike forhold, mange er tapt og beoynd. Det er ufattelig mange tragedier som ingen vet om. På mer enn et plan.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...