Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Grüner skrev (3 timer siden):

At voldtektsmannen kommer til å bli en seriemorder hvis han slippes ut, har du ikke noe belegg for å si. 

At han kommer til å bli det er for bastant å si, enig i det. Men det er skremmende tegn; han har vist problematisk personlighet og atferd fra han var barn, likte å torturere dyr, han sier han tenner på å se frykt når han voldtar kvinner. Han viser mangel på anger, mangel på empati, sadisme og er kalkulert og beregnende. Seriemordere har ofte begynt som dette før de går over streken og dreper noen første gang. Når den grensen er brutt, så vil det gjerne gi trang til å gjenta drapshandlinger.

• Liker 13
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erlend bør aldri slippe ut igjen fra forvaring. Hele fyren er skummel og gir meg dårlige vibber. Tror ikke han eier et fnugg av skyldfølelse. 

Samme med Liv Randi. Synes det er merkelig at hun har fått lov å sone på den måten hun har. Med så mye friheter 🤔 Hun burde vært i et fysisk fengsel 🤔 

Elise kan også være en tikkende bombe, under de "rette" omstendighetene 🤔

De andre har jeg tro på kan klare seg greit utenfor murene 😊

Forøvrig en veldig bra serie. Liker Leo som programleder 😊 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (11 minutter siden):

Erlend bør aldri slippe ut igjen fra forvaring. Hele fyren er skummel og gir meg dårlige vibber. Tror ikke han eier et fnugg av skyldfølelse. 

Samme med Liv Randi. Synes det er merkelig at hun har fått lov å sone på den måten hun har. Med så mye friheter 🤔 Hun burde vært i et fysisk fengsel 🤔 

Elise kan også være en tikkende bombe, under de "rette" omstendighetene 🤔

De andre har jeg tro på kan klare seg greit utenfor murene 😊

Forøvrig en veldig bra serie. Liker Leo som programleder 😊 

Legg merke til hva Leo sier om den type soning Liv Randi er på. Noen snakker om Elise og lett PU. Med Liv Randi lyser det lang vei at det er ting som mangler. Legg merke til alle kosedyrene. Legg også merke til hva betjente sier når de sitter i sofaen, om hva mange som begår forbrytelser har opplevd. Det ligger mellom linjene at dette er en dame som er blitt utsatt for fæle, kanskje grusomme ting selv fra tidlig alder, og som ikke har hatt en normal utvikling pga det. Traumer og omsorgssvikt kan faktisk gi hjerneskader, på flere måter. Hadde hun ikke hatt evnen til å gå over den streken hun har gjort ville hun vært en typisk kandidat for bemanna bolig med tett oppfølging. Som egentlig er det hun har nå også, bare at de som er bemanning er ansatt i kriminalomsorgen, ikke helsevesenet. Hun framstår som et stort barn, men i en kraftig/voldelig kvinnekropp. Man kan nesten lure på om hun forstår at det er et ekte barn hun har tatt livet av…

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/proveloslatt-offer

Ninaen skrev (8 minutter siden):

Legg merke til hva Leo sier om den type soning Liv Randi er på. Noen snakker om Elise og lett PU. Med Liv Randi lyser det lang vei at det er ting som mangler. Legg merke til alle kosedyrene. Legg også merke til hva betjente sier når de sitter i sofaen, om hva mange som begår forbrytelser har opplevd. Det ligger mellom linjene at dette er en dame som er blitt utsatt for fæle, kanskje grusomme ting selv fra tidlig alder, og som ikke har hatt en normal utvikling pga det. Traumer og omsorgssvikt kan faktisk gi hjerneskader, på flere måter. Hadde hun ikke hatt evnen til å gå over den streken hun har gjort ville hun vært en typisk kandidat for bemanna bolig med tett oppfølging. Som egentlig er det hun har nå også, bare at de som er bemanning er ansatt i kriminalomsorgen, ikke helsevesenet. Hun framstår som et stort barn, men i en kraftig/voldelig kvinnekropp. Man kan nesten lure på om hun forstår at det er et ekte barn hun har tatt livet av…

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyxros skrev (23 timer siden):

Kjempebra serie! Jeg liker Leo. 

Personlig syns jeg ingen av de som har blitt vist burde slippes ut med det første. Og han voldektsmannen er direkte farlig.

Og jeg er overrasket over at så mange "liker" Hans Marius. Han kan prate for seg, men jeg tror ikke på han? Jeg føler kun han har lært seg DET, å prate, og at alt er falskt? Han har vist null følelser.

Jeg tror han fint kunne vært i stand til å begå drap om han ble slept ut. Og stakkars faren hans. Han er jo redd han, men han føler vel han må stille opp for sønnen sin. 🤷🏼‍♀️

Jeg og la merke til at flere av disse hat lært seg hva de må si. Feks dette med at «jeg har nå flere verktøy til å takle ting» osv. man hører nesten det er behandler som snakker. Skummelt. Stakkars faren som sikkert følte seg tvunget til å vitne for at sønnen (som prøvde å drepe han på brutalt vis). Ble veldig lettet da han ikke slapp ut, det gir meg tro på at dommere ser hvordan de spiller skuespill for å slippe ut.

• Liker 22
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var svært skeptisk til Leo når jeg så tema til serien, men syntes han imponerer. Meget bra balansert opptreden fra han.

Mye gjenkjennbart fra egen jobb.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmannsfengsel bør hvertfall stoppes fullstendig i Norge, hun må jo kunne sone i vanlig fengsel. Tenk på hva hun koster i året! Det finnes flere slike skrekkhistorier i Norge...at det er mulig. Bakvendt landet Norge, vil ikke hjelpe folk med penger til mat/bo via NAV...men millioner på et kriminelt ustabilt menneske som aldri vil være skikket til å leve selvstendig...det kan de.

Ellers så tror jeg noen sitter på overtid på forvaring, som ville klart seg fint ute selvstendig. Jo lenger på forvaring, jo mindre rustet for samfunnet tror jeg. 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (11 timer siden):

Ja, du har nok rett. Leste nok ikke godt nok mellom linjene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandie skrev (15 timer siden):

Står litt om hans bakgrunn her. Problemer fra 2-års alder, personlighetsforstyrrelse osv…

At han har torturert dyr overrasket meg overhodet ikke. Det er det også svært mange seriemordere som har gjort innen de startet «karrieren» med å drepe mennesker. 

https://www.adressa.no/nyheter/i/X60lPg/folte-nytelse-av-a-ta-kvelertak-pa-gravid-kvinne

Barn som finner glede i torturere dyr er ofte et tegn på psykopati. Mht seriemordere, så er det ikke alle seriemordere ei heller massemordere som er psykopater. Synes noen her inne er for kjappe til å trekke slutninger om at Erlend vil bli en seriemorder om han slipper løs. Han har en dyssosial personlighetsforstyrrelse som gjør at han mangler naturlig empati og han har også sadomasochistiske trekk noe som gjør at han kan finne nytelse i å påføre andre. Og jeg er enig i at jeg ikke hadde stolt på at han aldri ville begå nye overgrep om han slipper ut, men derfra til å hoppe over til å hevde at han blir seriemorder, synes jeg er drøy. For å karakteriseres som seriemorder skal du også ha en plan om å drepe flere personer over tid. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (13 timer siden):

Jeg tror nok at så lenge han erkjenner at han er en sadist, som han jo ER - det er forsåvidt en bra greie å innse, så vil han nok ikke slippe ut så raskt. Når det er sagt er det neppe slik at han er den eneste sadisten i landet, de andre har bare ikke blitt tatt ennå - så er spørs,ålet, hva gjør de som han ikke gjør, hvilke verktøy har de å hjelpe seg med som han ikke har, og er det egentlig slik at det er mindre trygt å ha han som sadist i samfunnet enn alle de andre? Og ikke minst, får man som sadist verktøyene man evt da trenger mens man soner som han gjør? 

Når det gjelder dama som har et "eget fengsel" så leste jeg en artikkel en gang om at alle de som har denne formen for "privat soning" har det ofrdi de ikke fungerer i en institusjon men de fungerer heller ikke i samfunnet, jeg tror ikke hun noen gang vil være i stand til å leve uten at noen passer på henne.. Men hun har ikke så mye frishet som hun kanskje selv fremstiller det til, selv om hun nok har mye frihet i forhold til institusjon.. 

- til slutt syns jeg det var smertefullt å se at mennesker med store psykiske utfordringer, som gjentatte ganger forsøker ta sitt liv skal oppbevares uten et forsvarlig system rundt seg, spesielt siden de ansatte selv sier de føler seg hjelpesløse. Kanskje denne dokumentaren kan bidra til at noe skjer, at noe endres - at flere får hjelp? Ikke nødvendigvis frihet - men hjelp. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 timer siden):

Jeg tror nok at så lenge han erkjenner at han er en sadist, som han jo ER - det er forsåvidt en bra greie å innse, så vil han nok ikke slippe ut så raskt. Når det er sagt er det neppe slik at han er den eneste sadisten i landet, de andre har bare ikke blitt tatt ennå - så er spørs,ålet, hva gjør de som han ikke gjør, hvilke verktøy har de å hjelpe seg med som han ikke har, og er det egentlig slik at det er mindre trygt å ha han som sadist i samfunnet enn alle de andre? Og ikke minst, får man som sadist verktøyene man evt da trenger mens man soner som han gjør? 

Når det gjelder dama som har et "eget fengsel" så leste jeg en artikkel en gang om at alle de som har denne formen for "privat soning" har det ofrdi de ikke fungerer i en institusjon men de fungerer heller ikke i samfunnet, jeg tror ikke hun noen gang vil være i stand til å leve uten at noen passer på henne.. Men hun har ikke så mye frishet som hun kanskje selv fremstiller det til, selv om hun nok har mye frihet i forhold til institusjon.. 

- til slutt syns jeg det var smertefullt å se at mennesker med store psykiske utfordringer, som gjentatte ganger forsøker ta sitt liv skal oppbevares uten et forsvarlig system rundt seg, spesielt siden de ansatte selv sier de føler seg hjelpesløse. Kanskje denne dokumentaren kan bidra til at noe skjer, at noe endres - at flere får hjelp? Ikke nødvendigvis frihet - men hjelp. 

Erlend gir meg bare dårlige vibber, uansett hvordan jeg snur og vender på det. Han fremstår som kynisk og kald og som en besserwisser, uansett hva saken gjelder. Ikke en person jeg ville hatt i mitt nabolag i hvert fall. Håper virkelig at han aldri slipper ut av fengsel.... Han påstod vel selv at han hadde "jobbet med seg selv", men jeg får fortsatt bare dårlige følelser av hele fyren.... 

Jeg fikk også veldig vondt av Markus. Han har jo ingenting i et ordinært fengsel å gjøre... Håper virkelig at han får den hjelpen han trenger på psykiatrisk avd. Men igjen, med den historikken på behandling av psykisk syke vi har her i Norge, så er jeg litt skeptisk også. Hvis han blir sendt tilbake til fengsel, så er det nok en stor sjanse for at han tar livet sitt. Ikke bare "truer" med å gjøre det, men at han faktisk gjennomfører det. 

Endret av Mardina
  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ella1 skrev (15 timer siden):

Takk for link. Der stod det jo litt mer. 

Som jeg skrev tidligere, tror jeg, må det helt klart flere løsninger på plass for mennesker som ikke kan leve i samfunnet. Dette med disse boligene virker som et hinsides pengesluk hvor midlene kanskje kunne vært brukt på en slags lukket landsbymodell som oppleves mindre som fengsel, men samtidig skjermer både dem og samfunnet. Det er helt klart at man ikke kan la mennesker leve potensielt hele liv i en fengselssituasjon. Eller, det er min personlige mening rettere sagt. Men det er også helt klart at det finnes mennesker som ikke kan leve åpent i samfunnet også. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å lese boka til Randi Rosenqist og denne serien passer godt inn i den sammenheng. Markus, når han fikk beskjed om plass på psykiatrisk, da gråt vi her.

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ruspus skrev (4 timer siden):

Synes jeg ser noe i blikket til Hans Marius, som gjør meg skremt. Han minner meg mye om breivik, sånn rent fysisk.

Ja, og han andre minner meg om Julio kopseng.  Både i utseende, personlighet og type forbrytelser. Trodde først det var han. Fytti de er like.  Og dømt for det samme 

Endret av Laraa
  • Liker 29
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (29 minutter siden):

Ja, og han andre minner meg om Julio kopseng.  Både i utseende, personlighet og type forbrytelser. Trodde først det var han. Fytti de er like.  Og dømt for det samme 

Ja er ikke koppseng også colombianer?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (32 minutter siden):

Ja, spekulerte også en stund om at det var Kopseng. Virker som en meget farlig fyr for kvinner.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (6 minutter siden):

Ja er ikke koppseng også colombianer?

Stemmer,  det er han opprinnelig, men adoptert til Norge 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest