Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Gliffy skrev (På 7.10.2024 den 19.33):

Det som jeg syns virker som er annerledes med den danske ordningen er at det ikke er snakk om å rehabilitere eller lære de noe. De har under 70 i IQ, og det kommer ikke til å endre seg, så de har liksom på en annen måte innfunnet seg med at det er ikke alltid et mål at folk skal endre seg. Lenge siden jeg så den serien nå, men husker at han ene som var der pga han hadde gjort seksuelle overgrep fikk komme ut når han var typ 70, for da var han så gammel og redusert at han ikke fikk til å gjennomføre noe sånt lengre. Men det var jo ikke snakk om at han hadde blitt rehabilitert. Det er litt det jeg tenker på, sånn f. eks de som er har dyssosial personlighetsforstyrrelse og sadistiske lyster blir jo ikke annerledes. Det er ingen behandling som vi vet om i dag som fikser dette. Hvorfor skal vi da sikte oss inn på "rehabilitering" når det ikke er like sannsynlig som at en amputert fot skal vokse ut av seg selv?

I lenken din står det at det i Norge er for de med "høygradlig psykisk utviklingshemming", det vil si IQ på 55 eller lavere. Det er vesentlig forskjellig fra terskelen på 70 som de har i Danmark. Så det er en annen forskjell da. Jeg vet ikke om vi kanskje skulle ha hevet terskelen her også, det er jo noen av de i serien som du sier som heller skulle ha vært på et sted som det i Danmark. 

Det er så og si samme rammene i Norge, og 70 i IQ, ikke 55 som du skriver.

Rammene har blitt utvidet og fokuset på å vurdere personene har økt mye de siste 10årene.

I Norge heller driver man ikke med behandling/rehabilitering på de, men oppbevaring. Noe behandling i miljøterapiens navn foregår jo, da det er miljøterapeuter som jobber på boligene, og det er ønskelig å redusere den negative adferden. Men majoriteten av de foravringsdømte/tvungen omsorg er som du nevner ikke rehabiliterbar. De har alikevell rett på å få prøve saken/straffen sin i retten med jamne mellomrom, og har rett til innsyn i hva de må forbedre for å kunne bli fri igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lyxros skrev (På 12.9.2024 den 2.22):

Og jeg er overrasket over at så mange "liker" Hans Marius. Han kan prate for seg, men jeg tror ikke på han? Jeg føler kun han har lært seg DET, å prate, og at alt er falskt? Han har vist null følelser.

Jeg er enig med deg her, dårlig følelse. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyxros skrev (På 12.9.2024 den 2.22):

Kjempebra serie! 

Og jeg er overrasket over at så mange "liker" Hans Marius. Han kan prate for seg, men jeg tror ikke på han? Jeg føler kun han har lært seg DET, å prate, og at alt er falskt? Han har vist null følelser.

Jeg tror han fint kunne vært i stand til å begå drap om han ble slept ut. Og stakkars faren hans. Han er jo redd han, men han føler vel han må stille opp for sønnen sin. 🤷🏼‍♀️

Heldigvis gjør rettsystemet gode vurderinger der.  Han fikk snakke, men de trodde ikke på ham. Det handler nok også om andre ting, som hvordan han er i fengselet med ansatte og andre innsatte.

Jeg bet meg merke i at aktoren som vurderte han i tingretten faktisk virket sympatisk. Jeg har alltid fått inntrykk av at de som jobber for  påtalemyndigheten er veldig strenge og barske personer . Han virket ikke sånn.   

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 6.10.2024 den 18.35):

Det er godt mulig at du har lest artikler om hvordan hun har vært før. Det har vært endel forsøk på å slippe henne løs, men så har de måttet gå tilbake til forvaring, fordi hun er uberegnelig. 

Ang det siste der. Jeg mener at så lenge hun er i fengsel og må ha følge bare hun skal i hagen, så trenger ikke naboer å vite hvem hun er. Naboene får nok inntrykk av at det er institusjon som holder til der, men men flere detaljer ønsker man ofte ikke å vite hvis det ikke er nødvendig. jeg hadde ikke likt å vite at en slik person bodde i huset ved siden av meg. Men når hun er helt ferdig med forvaring og skal ut i det fri, så kan det stille seg annerledes.  Da bør hun bo et sted hvor det ikke er lett å lokke med seg barn for å se på noe.

Med det hun er dømt for bør hun aldri slippes ut i fri.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (37 minutter siden):

Med det hun er dømt for bør hun aldri slippes ut i fri.

Det kan man isåfall si om veldig mange som begår drap og drapsforsøk 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (På 7.10.2024 den 19.33):

Det som jeg syns virker som er annerledes med den danske ordningen er at det ikke er snakk om å rehabilitere eller lære de noe. De har under 70 i IQ, og det kommer ikke til å endre seg, så de har liksom på en annen måte innfunnet seg med at det er ikke alltid et mål at folk skal endre seg. Lenge siden jeg så den serien nå, men husker at han ene som var der pga han hadde gjort seksuelle overgrep fikk komme ut når han var typ 70, for da var han så gammel og redusert at han ikke fikk til å gjennomføre noe sånt lengre. Men det var jo ikke snakk om at han hadde blitt rehabilitert. Det er litt det jeg tenker på, sånn f. eks de som er har dyssosial personlighetsforstyrrelse og sadistiske lyster blir jo ikke annerledes. Det er ingen behandling som vi vet om i dag som fikser dette. Hvorfor skal vi da sikte oss inn på "rehabilitering" når det ikke er like sannsynlig som at en amputert fot skal vokse ut av seg selv?

I lenken din står det at det i Norge er for de med "høygradlig psykisk utviklingshemming", det vil si IQ på 55 eller lavere. Det er vesentlig forskjellig fra terskelen på 70 som de har i Danmark. Så det er en annen forskjell da. Jeg vet ikke om vi kanskje skulle ha hevet terskelen her også, det er jo noen av de i serien som du sier som heller skulle ha vært på et sted som det i Danmark. 

Lett PU i Norge er 69 eller lavere (moderat er en god del lavere). I tillegg til svake dagliglivsferdigheter. 

Endret av Frøkenfryden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handymannen skrev (På 23.9.2024 den 20.50):

Hadde moren til Markus skrevet bok? 

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere enn meg som fikk mye sympati for Hans Marius? Ikke for den handlingen og tankemønsteret han hadde på den tiden. Men fordi han virker så reflektert og innforstått med at det han gjorde var feil og at han nå har tatt ansvar og prøver hardt å bli et bedre menneske? 

Hadde vært spennende å vite grunnen for at han ikke fikk innvilget prøveløslatelse. Vil tro det er fordi han fortsatt isolerer seg, som det kom frem i dokumentaren.

Nesten så jeg har lyst til å sende et brev til han. Synes bare han virker som en veldig fin person. Kan hende jeg er helt gæren som tenker sånn, synes fortsatt at det han gjorde er veldig brutalt. 

Når det gjelder de andre i serien så synes jeg ikke de skal slippes ut igjen. Liv Randi, Elise og Erlend er tikkende bomber som alle andre skriver her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tistill skrev (12 timer siden):

Er det flere enn meg som fikk mye sympati for Hans Marius? Ikke for den handlingen og tankemønsteret han hadde på den tiden. Men fordi han virker så reflektert og innforstått med at det han gjorde var feil og at han nå har tatt ansvar og prøver hardt å bli et bedre menneske? 

Hadde vært spennende å vite grunnen for at han ikke fikk innvilget prøveløslatelse. Vil tro det er fordi han fortsatt isolerer seg, som det kom frem i dokumentaren.

Nesten så jeg har lyst til å sende et brev til han. Synes bare han virker som en veldig fin person. Kan hende jeg er helt gæren som tenker sånn, synes fortsatt at det han gjorde er veldig brutalt. 

Når det gjelder de andre i serien så synes jeg ikke de skal slippes ut igjen. Liv Randi, Elise og Erlend er tikkende bomber som alle andre skriver her. 

Er jo akkurat det HM ønsker å oppnå; medfølelse for han som person. Ikke la deg blende. Se heller nøye på øya hans når han snakker om drapsforsøket på familien sin. Går kaldt nedover ryggen min…

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyeblikk skrev (6 minutter siden):

Er jo akkurat det HM ønsker å oppnå; medfølelse for han som person. Ikke la deg blende. Se heller nøye på øya hans når han snakker om drapsforsøket på familien sin. Går kaldt nedover ryggen min…

Lagt merke til at øya hans skifter i ulike situasjoner jeg også. Samtidig er det jo noen som har veldig intense øyer. Men ja, kan absolutt være noe i det du sier. Men han virker jo som den mest oppegående og reflekterte personen av de som er med i dokumentaren. Tviler på at alt han sier er innlært og noe han bare sier for å fremstå som rehablitert og klar for å slippes ut. Men man veit aldri.

Får vel bare slå det ifra meg først som sist, er jo en grunn til at han ble satt på forvaring og ikke fikk slippe ut nå når han søkte om prøveløslatelse😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne sider, ryktespredninger, personidentifiserende detaljer, oppfordring til og forherligelse av brudd på norsk lov og tilhørende svar. Den låses etter gjentatte modereringer av nevnte regelbrudd.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...