Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring


Fountaine

Anbefalte innlegg

In absentia skrev (1 time siden):

Jeg skylder ikke moren for å ikke ha gitt nok hjelp. 

Jeg tror moren har stilt enormt mye opp, og til og med skaffet ham jobb ved siden av skolen for at han skulle øve på å fungere i hverdagen.

Om noe mener jeg han burde vært mindre sydd puter under armene på. Hun har ikke satt grenser eller stilt krav.

På drapsdagen var han rasende på moren fordi hun hadde lagt fram sokker det stod «søndag» på og ikke «onsdag». Hva slags 19-åring trenger at mor legger fram sokker? for så å bli sint når det ikke ble gjort riktig? Selv folk med downs syndrom klarer å kle på seg selv. 

Jeg reagerer også på at Markus hele tiden ringer moren sin og klager sin nød, og at hun faktisk tar telefonen og stiller opp. Det ble kommentert i dommen at han er avhengig av å kunne ringe henne når han vil hele døgnet. Hvorfor muliggjør man slik adferd?

Det burde settes mer grenser mot denne voksne mannen. Han trenger å ta ansvar for seg selv. La ham ta ansvar for situasjonen han har stelt i stand. Han er en morder, torturist og overgriper, ikke noe offer.

Drittunge på 30 år. 

Du har ingen begrep om hva det innebærer å være autist… For det første så er det ekstremt ulikt fra person til person. Men at han ble fryktelig sint fordi moren hadde lagt frem feil sokker, er VELDIG typisk autisme. At han trenger sin mor er veldig forståelig, og mor er nok veldig sliten. Hun kjempet for at han skulle få hjelp, ikke løslatt. Jeg tenker det sier sitt, hun ønsker at han skal få hjelp, fordi hun kan ikke hjelpe han. Hun lager ingen unnskyldninger for handlingene hans heller. 

Han er en voksen mann ja, og han sier flere ganger at han må ta straffen sin, og at det han gjorde var det verste et menneske kan gjøre. Han benekter ikke det, han fremstår mer redd, redd for om han skal gjenta slike handlinger uten hjelp, eller skade seg selv mer. 

Han må ha hjelp, og fengsel gjør han sykere, ergo farligere. Dette er et tydelig psykisk helsevern, noe han garantert hadde blitt dømt til om det var i dag. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babos skrev (2 minutter siden):

Må bare understreke her, at Markus absolutt ikke fremstår som en høytfungerende autist. 

I dommen spekulerer psykologene i om en av årsakene til at volden mot bestevennen skjedde enten var at Markus hadde følt seg avvist på en eller annen måte, eller at hyl og panikk hos offeret hadde «trigget» lydsensitiviteten til Markus. Han har en lang historie med å bli aggressiv og knuse omgivelsene sine når han blir «trigget» av f.eks. lyd eller ikke får vilja si 100%. 

Det kom også fram at Markus ble stresset opp av at han hadde rotet bort bilnøkler han hadde tatt fra offeret. Dette skyldte han på offeret for.

Dette er en viktig grunn til at han fikk forvaring. På institusjon kan man medisinere ham og kontrollere omgivelsene slik at han ikke klikker så mye. I det virkelige liv opplever man noen ganger at folk gjør andre ting enn man vil. Da kan man ikke reagere med å drepe dem. 

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (56 minutter siden):

Moren til Joakim sier til media og skriver i sin bok at Markus fikk tilbud om hjelp 6 dager før drapet. Markus anmeldte moren til Joakim, men saken ble henlagt, så regner med at det stemmer. Trist for alle hvis dette drapet kunne vært forhindret, men sikkert ikke lett å vite når personer skal tvangsinnnlegges.

I dommen står det at Markus var til fastlegen dagen før drapet.

«Da han var hos fastlegen dagen før fikk han forskrevet en meget stor dose medisin mot depresjon med et legemiddel som kan gi annerledes virkning hos autister, og denne ble inntatt sammen med alkohol.»

«Vitner som var nær ham har ikke gitt uttrykk for at de observerte noe spesielt før drapet, herunder har heller ikke fastlegen som ble konsultert dagen før drapet på grunn av domfeltes depressive symptomer, gitt uttrykk for noen mistanke om psykose.»

https://lovdata.no/dokument/LASTR/avgjorelse/la-2016-91452?q=TKISA-2016-32047

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babos skrev (3 minutter siden):

Du har ingen begrep om hva det innebærer å være autist… For det første så er det ekstremt ulikt fra person til person. Men at han ble fryktelig sint fordi moren hadde lagt frem feil sokker, er VELDIG typisk autisme. At han trenger sin mor er veldig forståelig, og mor er nok veldig sliten. Hun kjempet for at han skulle få hjelp, ikke løslatt. Jeg tenker det sier sitt, hun ønsker at han skal få hjelp, fordi hun kan ikke hjelpe han. Hun lager ingen unnskyldninger for handlingene hans heller. 

Han er en voksen mann ja, og han sier flere ganger at han må ta straffen sin, og at det han gjorde var det verste et menneske kan gjøre. Han benekter ikke det, han fremstår mer redd, redd for om han skal gjenta slike handlinger uten hjelp, eller skade seg selv mer. 

Han må ha hjelp, og fengsel gjør han sykere, ergo farligere. Dette er et tydelig psykisk helsevern, noe han garantert hadde blitt dømt til om det var i dag. 

Autister har like mye ansvar for handlingene sine som andre, men mindre IQen er såpass lav at de ikke skjønner noen ting. Markus sin IQ ble målt til 120.

Hvis man blir så sint over å få utdelt sokker man ikke liker at man blir aggressiv og voldelig av det, da bør man rett og slett bures inne og aldri slippes ut. 

Han har hatt et helt liv på seg til å lære å håndtere sinnet sitt. Jeg tror han rett og slett ikke vil. Det er for behagelig å bruke sinnet til å manipulere de rundt og få vilja si. 

Et kvalmende ekkelt individ på alle måter.

 

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedLights skrev (4 minutter siden):

I dommen står det at Markus var til fastlegen dagen før drapet.

«Da han var hos fastlegen dagen før fikk han forskrevet en meget stor dose medisin mot depresjon med et legemiddel som kan gi annerledes virkning hos autister, og denne ble inntatt sammen med alkohol.»

«Vitner som var nær ham har ikke gitt uttrykk for at de observerte noe spesielt før drapet, herunder har heller ikke fastlegen som ble konsultert dagen før drapet på grunn av domfeltes depressive symptomer, gitt uttrykk for noen mistanke om psykose.»

https://lovdata.no/dokument/LASTR/avgjorelse/la-2016-91452?q=TKISA-2016-32047

Men ble ikke machete, gaffateip og stridsvest kjøpt inn før dette?

Han fikk også tilbud om behandling 6 dager før drapet, og det var vel en grunn til det? 
 

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (1 minutt siden):

I dommen spekulerer psykologene i om en av årsakene til at volden mot bestevennen skjedde enten var at Markus hadde følt seg avvist på en eller annen måte, eller at hyl og panikk hos offeret hadde «trigget» lydsensitiviteten til Markus. Han har en lang historie med å bli aggressiv og knuse omgivelsene sine når han blir «trigget» av f.eks. lyd eller ikke får vilja si 100%. 

Det kom også fram at Markus ble stresset opp av at han hadde rotet bort bilnøkler han hadde tatt fra offeret. Dette skyldte han på offeret for.

Dette er en viktig grunn til at han fikk forvaring. På institusjon kan man medisinere ham og kontrollere omgivelsene slik at han ikke klikker så mye. I det virkelige liv opplever man noen ganger at folk gjør andre ting enn man vil. Da kan man ikke reagere med å drepe dem. 

Virkelig. Er det mulig? HAN ER AUTIST. Ingenting du skriver her, er unormalt for en med autisme. Det første avsnittet er en ren beskrivelse av et alvorlig tilfelle med autisme.

Selvfølgelig kan man ikke drepe, men om en autist kan kontrollere tanker og adferd- så er han heller ikke en autist. Han kan ikke noe for det, og han vokste opp på en tid hvor forståelse og hjelp for autisme eller andre lidelser var mye dårligere, sammenlignet med i dag. 

«Medisinere han så han ikke klikker så mye» For noen holdninger! Han får medisiner som han trenger for å ha det bedre, og behandling, verktøy og oppfølgning til å håndtere autismen bedre. Noe han sårt trenger. Han trenger ikke noe som trigger han, som å bli kastet på isolat. 

Han vil kanskje alltid være til fare for andre, men da et det psykisk helsevern, ikke forvaring på anstalt som blir det rette. 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tartufo skrev (1 minutt siden):

Men ble ikke machete, gaffateip og stridsvest kjøpt inn før dette? 

Fordi han skulle reise for å krige mot IS. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babos skrev (1 minutt siden):

Fordi han skulle reise for å krige mot IS. 

Jeg tror han bare finner det på. Han hadde ingen plan eller billetter til å reise, slik han løy om.

Dette er en ond person som ønsket seg et «frikort» for å drepe andre. 

Endret av In absentia
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (2 minutter siden):

Autister har like mye ansvar for handlingene sine som andre, men mindre IQen er såpass lav at de ikke skjønner noen ting. Markus sin IQ ble målt til 120.

Hvis man blir så sint over å få utdelt sokker man ikke liker at man blir aggressiv og voldelig av det, da bør man rett og slett bures inne og aldri slippes ut. 

Han har hatt et helt liv på seg til å lære å håndtere sinnet sitt. Jeg tror han rett og slett ikke vil. Det er for behagelig å bruke sinnet til å manipulere de rundt og få vilja si. 

Et kvalmende ekkelt individ på alle måter.

 

Vi skal heldigvis svare for våre handlinger en dag, du også. 

Vi er i 2024, ikke 1970. Å ha så lite forståelse for en så kompleks diagnose som autisme er, og uttale seg så motbydelig ovenfor mennesker som har så store utfordringer (som de ikke har valgt selv, btw). De er ikke manipulatorer. Du er kald og empatiløs, og fremstår veldig lite opplyst og belært. 

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (1 minutt siden):

Jeg tror han bare finner det på. Han hadde ingen plan eller billetter til å reise, slik han løy om.

Dette er en ond person som ønsket seg et «frikort» for å drepe andre. 

Håper du blir rapportert og utestengt fra forumet. Siden du ikke evner å tenke før du skriver om andre menneskers skjebne

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babos skrev (1 minutt siden):

Håper du blir rapportert og utestengt fra forumet. Siden du ikke evner å tenke før du skriver om andre menneskers skjebne

Les heller om hva han gjorde.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babos skrev (13 minutter siden):

Virkelig. Er det mulig? HAN ER AUTIST. Ingenting du skriver her, er unormalt for en med autisme. Det første avsnittet er en ren beskrivelse av et alvorlig tilfelle med autisme.

Sjukt at du ser på det å torturdrepe en venn/sexualpartner over en filleting som «ikke unormalt» for en med autisme. 

Endret av In absentia
  • Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babos skrev (22 minutter siden):

De er ikke manipulatorer. 

Markus er det, jo.

I dommen så blir Markus omtalt som manipulerende. Han begynner å «spille» psykotisk for å få en mer behagelig type soning. Behandlerne så tvers igjennom.

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tartufo skrev (9 minutter siden):

Men ble ikke machete, gaffateip og stridsvest kjøpt inn før dette? 

Det er slik jeg tolker det. Hvis ikke han hadde kjøpt det i tidsrommet mellom legebesøket og russearrangementet på kvelden. Men det tviler jeg sterkt på. Jeg finner ikke ut av når utstyret er kjøpt, men det står bare at «han hadde kjøpt».

In absentia skrev (13 minutter siden):

Jeg tror han bare finner det på. Han hadde ingen plan eller billetter til å reise, slik han løy om.

Det står i dommen at han ikke hadde bestilt billetter. 

«Tiltalte hadde overfor F på forhånd gitt uttrykk for at han denne dag hadde bestilt billetter, og at han skulle dra til Syria og slutte seg til tropper som kjempet mot IS. Tiltalte hadde ikke bestilt billetter for reisen til Syria.»

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (32 minutter siden):

Les heller om hva han gjorde.

Kanskje du skal lese deg litt opp på autisme og psykiske lidelser? 

jeg sier ikke at det er normalt å begå drap, men desverre er det ikke første gang, når systemet har sviktet.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det var en interessant serie. I noen saker/hos noen av personene, syns jeg programlederen var flink til å være kritisk og stille spørsmål som utfordret, men i andre saker, som Markus sin, så syns jeg i likhet med mange at hele historien gav en bismak. De skulle bare ha droppa å ta han med, tenker jeg, når han var såpass dårlig at han ikke kunne utfordres og alt fokuset ble hans lidelse. Ikke fordi jeg mener det er uviktig å få fram hvor syke mange er i fengsel, men fordi det ble veldig forskjell mellom han og de andre. Sett i kontekst av resten av serien, så ble det feil, mener jeg. 48 skader, fant de på offerets kropp. 

Kjæresten og jeg satt faktisk og diskuterte at Erlend, til tross for å gi ekstremt dårlige vibber, ikke var mer skremmende enn Hans Marius, ut fra inntrykket vi satt med. Hans Marius var en av de skumleste i serien sett opp mot at han bruker mange ord og har en viss karisma (som noen kanskje ikke ser gjennom), mener jeg. Uten at jeg helt klarer å sette godt ord på det, så var det litt sånn "selvrealisering og selvutvikling blandet med dette skulle jeg ikke gjort, men det er komplekst, og så var jeg ikke sett, tror jeg, ja - sånn var det". Kanskje er jeg kynisk, hvem vet. Men karisma og mange ord, gjør han ikke mindre skremmende enn Erlend, som jeg oppfatta mer som "What you see is what you get". 

Og selv om det er greit å ha en overordna diskusjon på kostnader knyttet til enetiltak, så er det veldig mange andre også, som i hvert fall i perioder, koster staten noen mill i året på en eller annen måte. Her er det også viktig å tenke på at kostnadene i dette tilfellet handler om arbeidsmiljø og sikkerhet og skjerming. 

Foreldrene gjorde inntrykk på meg. Særlig faren til Hans Marius. Han sa veldig mye med få ord, synes jeg. 

 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Babos skrev (41 minutter siden):

Virkelig. Er det mulig? HAN ER AUTIST. Ingenting du skriver her, er unormalt for en med autisme. Det første avsnittet er en ren beskrivelse av et alvorlig tilfelle med autisme.

Selvfølgelig kan man ikke drepe, men om en autist kan kontrollere tanker og adferd- så er han heller ikke en autist. Han kan ikke noe for det, og han vokste opp på en tid hvor forståelse og hjelp for autisme eller andre lidelser var mye dårligere, sammenlignet med i dag. 

«Medisinere han så han ikke klikker så mye» For noen holdninger! Han får medisiner som han trenger for å ha det bedre, og behandling, verktøy og oppfølgning til å håndtere autismen bedre. Noe han sårt trenger. Han trenger ikke noe som trigger han, som å bli kastet på isolat. 

Han vil kanskje alltid være til fare for andre, men da et det psykisk helsevern, ikke forvaring på anstalt som blir det rette. 

Man er strafferettslig tilregnelig med autisme og andre alvorlige nevrologiske tilstander, med mindre andre faktorer gjør personen utilregnelig. Hadde Markus vært vurdert utilregnelig måtte han også ha godtatt oppbevaring og behandling med tvang, med de voldelige trekkene han har vist store deler av livet. Det ville antakelig ha forhindret drapet, men hans livskvalitet ville jo vært deretter. Tviler på at han selv eller moren ville ment at det var riktig.

Synes du har en noe ensidig tolkning av dette og en for naiv tro på hva slags behandling som er tilgjengelig og mulig for denne gruppen.
 

Samfunnet trenger beskyttelse fra disse individene, og det bør diskuteres om det skal være et økonomisk tak på hva vi som samfunn bekoster av behandling for disse menneskene. Sannheten er at de mottar LANGT mer per individ i behandligsmidler enn andre i dette landet, som har levd lovlydige liv og som er maksimalt uheldige og får en kreftdiagnose med ekstra kostbare behandlingsalternativer, der samfunnet sier stopp for videre behandling på et tidspunkt. I det minste burde behandlingssum pr individ målt mot antatte leveår være likt. Det er det på ingen måte i dag. Det er drøyt provoserende å se hvordan Liv Randi lever i enebolig med «tjenerskap» tilgjengelig til enhver tid, hva det koster samfunnet, og hvordan det spares inn på nødvendig helsehjelp på andre områder. For min del kan disse individene gjerne få minst mulig behandling, så lenge de får mat, dagslys, klær og noe å pusle med på cella. Det har enorme menneskelige omkostninger å jobbe med slike mennesker, også. Det blir sjeldent belyst.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (2 timer siden):

Moren til Joakim sier til media og skriver i sin bok at Markus fikk tilbud om hjelp 6 dager før drapet. Markus anmeldte moren til Joakim, men saken ble henlagt, så regner med at det stemmer. Trist for alle hvis dette drapet kunne vært forhindret, men sikkert ikke lett å vite når personer skal tvangsinnnlegges.

Så utifra det rekker du konklusjonen at mora ikke sto på for å få hjelp?

Det du snakker om her er 6 dager før drapet. Hun har kjempet for at han skulle få hjelp helt fra han var barn!

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedLights skrev (19 minutter siden):

Det står i dommen at han ikke hadde bestilt billetter. 

«Tiltalte hadde overfor F på forhånd gitt uttrykk for at han denne dag hadde bestilt billetter, og at han skulle dra til Syria og slutte seg til tropper som kjempet mot IS. Tiltalte hadde ikke bestilt billetter for reisen til Syria.»

Dette med å slåss mot IS var nok bare noe som foregikk i hans eget syke sinn.

Antar at han fantaserte om å "bistå" russiske styrker, i og med at han var ikledd russisk uniform.

Har absolutt ingen tro på at kunne ha bidratt med noe i en militær avdeling, og jeg tror heller ikke at noen ville ha godtatt ham.

Sinnsyke folk har ofte et forvridd og romantisk forhold til militæret og til krig. Det hadde også Jan Helge Andersen.

https://www.nrk.no/norge/andersen-var-en-rambo-type-1.522094

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huttetutt skrev (31 minutter siden):

Så utifra det rekker du konklusjonen at mora ikke sto på for å få hjelp?

Det du snakker om her er 6 dager før drapet. Hun har kjempet for at han skulle få hjelp helt fra han var barn!

Nei, jeg skrev at det var rart at de takket nei til den hjelpen som Markus ble tilbudt rett før drapet, siden i programmet hørte vi kun om hjelpen han IKKE fikk. Og hjelp 6 dager før drapet, kunne faktisk forhindret alt.

Jeg har aldri lagt skylden på moren for dette grusomme drapet.

 

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...