Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

MalloryK skrev (5 minutter siden):

Dere tror virkelig at slike folk kan bli bedre? Med medisiner eller terapi? 

Nei, det er naivt å tro at alle kan det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen gjør ting i rus.

Mens andre klikker mentalt av sin levestil, tenk deg en datanerd som spiller skytespill 12t om dagen. Alt hen gjør i livet, omgås ikke mennesker i virkeligheten. Da kan det gå galt for noen få til slutt..

Hva som skjedde i hodet på Hans Marius kan man lure på.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sonnen-planla-massedrap-og-provde-a-drepe-han-med-hammer-likevel-vil-arild-at-han-skal-loslates/17025390/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det provoserende at en barnemorder blir påkostet millioner i året med bolig og egne ansatte til å passe på seg. Jeg forstår at kriminelle er en enorm kostnad for staten okke som, men at en barnemorder blir dullet og dallet med er rett kvalmende. Jeg får frysninger langt inni beinmargen bare av ordet barnemorder. Alvorlige forbrytelser mot barn er vel det verste et menneske kan gjøre.

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandie skrev (20 minutter siden):

Den «hjerneskade» det siktes til her er vel blant annet psykopati og det er i stor grad en behandlingsresistent tilstand, ofte er det arvelig betinget også. De som har det er ofte en lost case ja. Man kan f.eks.ikke få en type som Erlend til å bli normal gjennom terapi og medisinering. 

Nei, det kan jeg være enig i dersom det er dyssosial personlighetsforstyrrelse han har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chang skrev (På 14.9.2024 den 23.57):

Kjenner jeg blir uvel når moren til Markus filmes hjemme på en av byens dyreste adresser. De har helt tydelig ressurser til å hjelpe sønnen og fly opp og ned til Trondheim. Diagnose eller ikke, det var et bestialsk drap på en som prøvde å være en venn. Og kunne grine seg til psyk innleggelse fordi mamma hjelper? Neitakk 

Enig. De tårene er jo antagelig svært kalkulerte. Ja han har autisme - (godt fungerende / les aspbergrs ), men han må i tillegg også ha en svært alvorlig dyssosial fungering - ikke glem det 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handymannen skrev (På 28.9.2024 den 17.50):

De jeg nevnte har vel adhd og adhd og autisme. Er ikke noe som tilsier at en med autisme ikke kan lære hva man skal gjøre ved sinne eller konflikter. Er ihvertfall ikke noe som tilsier at en med adhd ikke kan lære det. 

De får lage en eksamen de må bestå først for å få komme ut. Da får vi nok se at de fort legger inn mer innsats for å skjønne ting på kurset. 

Jeg tenker det er viktigere å bruke penger på å behandle de som gjør alvorlig skade på andre enn å bruke passe ressurser på å behandle folk med lettere angst og depresjon. Men de fleste fengsler har psykolog ansatt tror jeg. 

Er nok ikke autisme som leder til drapsmenn.. men det ene utelukker ikke d andre.. man kan være både autist men også ha en svært alvorlig personlighetsforstyrrelse 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (37 minutter siden):

Jeg finner det provoserende at en barnemorder blir påkostet millioner i året med bolig og egne ansatte til å passe på seg. Jeg forstår at kriminelle er en enorm kostnad for staten okke som, men at en barnemorder blir dullet og dallet med er rett kvalmende. Jeg får frysninger langt inni beinmargen bare av ordet barnemorder. Alvorlige forbrytelser mot barn er vel det verste et menneske kan gjøre.

Det spørs hvordan man ser det. Egentlig får hun dama mer straff enn de fleste andre. Hun har jo alt sonet 21år i fengsel og det at hun nå bor i bolig med fegnselsansatte ute i et vanlig nabolag kommer jo bare på toppen av det. En hvilken som helst annen draosmann ville vært løslatt etter 21år. Hun må kanskje leve sånn livet ut å ha følge til butikken og alltid ha noen med seg. At hun da bor i en bolig med basseng og rosa flamingo er ikke så ille hvis man ser at hun har sonet mer enn de fleste andre drapsmenn. 

Men for å spare staten for penger burde jo staten heller lage en slik landsby som er inngjerdet og ligger ute på landet et sted. En landsby med flere separate små boliger og en personalbolig. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handymannen skrev (3 timer siden):

Det spørs hvordan man ser det. Egentlig får hun dama mer straff enn de fleste andre. Hun har jo alt sonet 21år i fengsel og det at hun nå bor i bolig med fegnselsansatte ute i et vanlig nabolag kommer jo bare på toppen av det. En hvilken som helst annen draosmann ville vært løslatt etter 21år. Hun må kanskje leve sånn livet ut å ha følge til butikken og alltid ha noen med seg. At hun da bor i en bolig med basseng og rosa flamingo er ikke så ille hvis man ser at hun har sonet mer enn de fleste andre drapsmenn. 

Men for å spare staten for penger burde jo staten heller lage en slik landsby som er inngjerdet og ligger ute på landet et sted. En landsby med flere separate små boliger og en personalbolig. 

Hun får jo gå ut alene og i tillegg vet ikke naboene om hva hun har gjort. Så en viss grad av frihet har hun.

Jeg hadde ikke ønsket å hatt henne i nabolaget mitt. Men nå mener jeg strafferammene i Norge er altfor lave og at kriminelle blir dullet for mye med. Er en grunn for at det heter kriminalOMSORGEN! Men vil gjerne poengtere at et liv er et liv, men barneliv....det uskyldige, naive og mest forsvarsløse...vel det koker litt ekstra inni meg av tanken på mennesker som er kabapel til å ta livet av, voldta eller mishandle de mest sårbare og forsvarsløse menneskene vi har i samfunnet.

Endret av K_mb
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (På 14.9.2024 den 22.13):

Jeg har ikke abmnt i BT så får ikke lest hele artikkelen. Tenker at denne atferden ikke kan knyttes kun til mobbing - med mindre mobbingen var så tydelig grov og foregikk over flere år - mtp at det skal ha vart i flere år synes jeg det er rart at ikke flere tiltak ble gjort?

Som Spesialpedagog klarer jeg også å lese mellom linjene uten at jeg skal diagnostisere henne. Ut i fra hvordan atferden fremstilles på tv så tenker jeg at hennes konfronterende atferd nok har støtt både medelever og voksne fra seg - alle som ville hjelpe. Mobbing er subjektivt; At folk tar avstand fra deg pga egen atferd - for å beskytte seg selv - kan for individet oppfattes som mobbing. 

En "normaltfungerende" ungdom uten underliggende diagnoser som "kun" har traumer etter mobbing (Men et ressurssterkt nettverk utenfor skolen) vil ikke fortsette en slik atferd inni tyveårene - med den hjelpen som det fremstår at hun får. 

"Jeg ble mobbet så jeg kan oppføre meg som jeg vil". 

Men igjen: Jeg vet bare det som fremstilles på tv.

Ja, akkurat som jeg tenkte. Ut i fra antall sider dokumentasjon som finnes fra 1. til 10 klasse kan man ikke alene skylde på skolen for dette. 

https://www.nrk.no/trondelag/xl/elise-fra-leo-og-de-farlige_-fortsetter-a-bryte-loven-mens-hun-sitter-i-fengsel-1.17024058

"Det kommer også frem at Elise selv hadde en «veldig frekk tone» og «fryktelig grovt språk med mye banning». Og at hun stadig kom med «krenkende kommentarer» til lærere og medelever."

Videre:

Hun hadde flere ganger med seg kniv på skolen.

– Jeg fant ut at jeg begynte å like det å true folk med kniven, sier hun.

___

Jeg tenker at det dette er ei jente fra en fin og ressurssterk familie, men det første som satte spor i den snille og omsorgsfulle jenta var kanskje å bli storesøster? Hvem vet hvilke følelser som kan ligge latent inni oss alle når vi blir født?

Det kan være små hendelser og følelser som til slutt får glasset til å renne over. Gjerne i puberteten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (18 minutter siden):

Hun er farlig 

Bare å holde henne inne. Har ikke mye sympati med henne heller. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

parmanoia skrev (1 time siden):

Hun prøver jo å angripe både medfanger og ansatte, så hun er jo den som er den mest åpenbart farlige å slippe ut. De andre har jo oppført seg bra i fengselet og virker å være i en prosess med å jobbe med seg selv. Men de kan jo være skjulte tikkende bomber som klikker hvis noen trigger dem. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (2 timer siden):

Så mobbehistorien hennes slo ikke an? Pleier å funke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (Akkurat nå):

Så mobbehistorien hennes slo ikke an? Pleier å funke

Nope. Jeg ser den slår an hos mange, men ikke hos meg, nei.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for ryktespredninger, avsporing, spekulasjoner, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne sider, personangrep, oppfordring til og tilretteleggelse for brudd på norsk lov, brukerangrep, nedsettende ytringer, innlegg postet av utestengte brukere, hatefulle ytringer, identifisering av privatpersoner, spam og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 29.9.2024 den 18.13):

Hun prøver jo å angripe både medfanger og ansatte, så hun er jo den som er den mest åpenbart farlige å slippe ut. De andre har jo oppført seg bra i fengselet og virker å være i en prosess med å jobbe med seg selv. Men de kan jo være skjulte tikkende bomber som klikker hvis noen trigger dem. 

Men hun har jo aldri skadet noen, bare hatt det i munnen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (11 timer siden):

Men hun har jo aldri skadet noen, bare hatt det i munnen. 

Ikke ennå nei.  Men som hun sier over her.... " Hvis noe trigger dem ".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (På 28.9.2024 den 20.26):

Hun får jo gå ut alene og i tillegg vet ikke naboene om hva hun har gjort. Så en viss grad av frihet har hun.

Jeg hadde ikke ønsket å hatt henne i nabolaget mitt. Men nå mener jeg strafferammene i Norge er altfor lave og at kriminelle blir dullet for mye med. Er en grunn for at det heter kriminalOMSORGEN! Men vil gjerne poengtere at et liv er et liv, men barneliv....det uskyldige, naive og mest forsvarsløse...vel det koker litt ekstra inni meg av tanken på mennesker som er kabapel til å ta livet av, voldta eller mishandle de mest sårbare og forsvarsløse menneskene vi har i samfunnet.

Hun får ikke gå ut alene.  Bare hun skal ut i hagen, må de ansatte varsles og følge henne. Det sa de i dokumentarepisoden.  

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...