Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Averyx skrev (På 21.9.2024 den 9.31):

Jada, reflektert og fin fyr denne Markus som fint kan komme ut i samfunnet igjen. Og så er det så fryktelig synd på ham.

Buhu.. snufs.. "Innerst inni meg så vil eg leve".

Hva med han som ble knivstukket til livet ebbet ut? Kanskje han også ville leve?

Synes det er stygt av deg å gjøre narr av en person som er suicidal og dypt deprimert. Da trenger han helsehjelp. At han blir midlertidig innlagt på psykiatrisk sykehus betyr jo ikke at han slippes fri! Han blir innlagt på sikkerhetsavdeling der. Skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg at han skal sitte inne på cella si og grine? Det viktigste er jo at samfunnet beskyttes. Og selv om han har forvaring er det jo et mål at også de skal kunne komme ut igjen i samfunnet, siden Norge ikke har faktisk livsvarig fengsel slik som f.eks. USA, men da må de være rehabilitert og ufarlige, og det er vel det som er bakgrunnen for serien: Hvordan skal de nå dit? Hvordan kan en være sikker på at de har nådd dit slik at det anses som trygt å slippe dem ut? Hvordan er det å sitte på forvaring og ha en dom som stadig kan forlenges? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Averyx skrev (På 21.9.2024 den 9.31):

Jada, reflektert og fin fyr denne Markus som fint kan komme ut i samfunnet igjen. Og så er det så fryktelig synd på ham.

Buhu.. snufs.. "Innerst inni meg så vil eg leve".

Hva med han som ble knivstukket til livet ebbet ut? Kanskje han også ville leve?

jeg har endret mening om Markus etter å ha lest her inne og lest dommen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pep skrev (12 timer siden):

Ja,med psyken trenger han mye hjelp,ingen tvil om det. Men praktiske ting som å kle på seg osv klarer han,og regnes derfor som høytfungerende. 

Nei, det er ikke nødvendigvis det som gjør at en betegnes som høytfungerende. Flere som bor i bolig med heldøgns bemanning klarer å kle på seg selv. 

Endret av Klink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt en liten støkk i meg han sørlendingen i starten av episode 1 som har fått 20 år forvaring for "svindel", som han selv sier (og "drap" i en bi-setning). Hva i all verden er hans historie? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (4 minutter siden):

Satt en liten støkk i meg han sørlendingen i starten av episode 1 som har fått 20 år forvaring for "svindel", som han selv sier (og "drap" i en bi-setning). Hva i all verden er hans historie? 

https://www.vg.no/nyheter/i/WbaxOa/kraftig-skjerpet-straff-i-simmons-saken

https://www.vg.no/nyheter/i/p6vb2j/drapstiltalte-marius-groth-35-slik-lurte-jeg-paul-simmons

Endret av Chupacabra
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arne_Toholt skrev (1 time siden):

Ja, han fikk vi ikke høre mer om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke nødvendigvis det som gjør at en betegnes som høytfungerende. Flere som bor i bolig med heldøgns bemanning klarer å kle på seg selv. 

Selvfølgelig er det ikke én ting som avgjør om de er høyt- eller lavtfungerende,men helheten i hvordan de klarer seg i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg litt hva han Erlend sitter inne for?

vold mot tidl samboer samt voldtekt av prostituerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym75o skrev (9 minutter siden):

Er det noen som kan fortelle meg litt hva han Erlend sitter inne for?

vold mot tidl samboer samt voldtekt av prostituerte?

Spoiler

Han voldtok og mishandlet de prostituerte grovt. De trodde de skulle bli drept. Han voldtok dem analt og vaginalt, og tvang dem til å slikke egne ekskrementer av penisen igjen og igjen. Det pågikk i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/i/W0RPak/mann-doemt-til-forvaring-for-en-rekke-voldtekter-og-mishandlinger

Her er en annen stygg sak fra i år (2024) om en fyr som ble fengslet for drap i 1997. Etter at han kom ut, har han voldtatt og mishandlet flere kvinner + sin egen stesønnen og har derfor nå blitt idømt forvaring ettersom han virker ukurerbar. 

Det var jo en sak i Oslo også om en mann som drepte et eldre ektepar og etter å ha sonet straffen for det begikk han to nye drap:

https://www.vartoslo.no/bydel-sagene-drap-oslo-tingrett/mann-tiltalt-for-dobbeltdrap-pa-sandaker-drepte-to-andre-pa-sinsen-i-1998/579374

I sånne tilfeller håper en jo at de aldri vil få sjansen til å slippe ut igjen. 

Endret av Grüner
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (På 14.9.2024 den 10.58):

Det er kun ved å forstå dem at man kan forebygge slike ting i fremtiden.

Onde og mentalt syke mennesker har det vært siden menneskehetens opprinnelse. Slikt kan ikke forebygges i det hele tatt, uansett hva et individ har vært utsatt for så trenger ikke det utløse et morderisk vesen. Etter Jødeutryddelsene var det mange som var igjennom et 5 år langt helvete og mange lengre en det. De heldige som overlevde hadde hele familier bak seg som ble utryddet . Mange slet mentalt med dette resten av livet. De bli ikke psykopatiske mordere for det om.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet vi at Markus ble tilbudt innleggelse seks dager før drapet? Det står ingenting om det i dommen. Der står det vel bare at han var hos fastlegen dagen før og at alt virket normalt. Jeg har ikke klart å finne noen andre ikke kilder på det. 

Om eneste kilde er mor til avdøde, har hun vist seg å ha tvilsom troverdighet. Se feks denne artikkelen fra tv2.no, som de måtte endre på:

"TV 2 korrigerer: 

I den opprinnelige versjonen av denne saken ble det gjengitt detaljerte beskrivelser fra en pårørende sin opplevelse av kontakten med NRK og Novemberfilm. I etterkant av publisering har TV 2 valgt å fjerne flere deler av saken. Dette var fordi påstandene i ettertid har vist seg å ikke medføre riktighet."

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nrk-serie-vekker-sterke-reaksjoner-veldig-ensidig/17019225/ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tudelu skrev (3 timer siden):

Hvordan vet vi at Markus ble tilbudt innleggelse seks dager før drapet? Det står ingenting om det i dommen. Der står det vel bare at han var hos fastlegen dagen før og at alt virket normalt. Jeg har ikke klart å finne noen andre ikke kilder på det. 

Om eneste kilde er mor til avdøde, har hun vist seg å ha tvilsom troverdighet. Se feks denne artikkelen fra tv2.no, som de måtte endre på:

"TV 2 korrigerer: 

I den opprinnelige versjonen av denne saken ble det gjengitt detaljerte beskrivelser fra en pårørende sin opplevelse av kontakten med NRK og Novemberfilm. I etterkant av publisering har TV 2 valgt å fjerne flere deler av saken. Dette var fordi påstandene i ettertid har vist seg å ikke medføre riktighet."

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nrk-serie-vekker-sterke-reaksjoner-veldig-ensidig/17019225/ 

Det med det tilbudet om angivelig innleggelse er noe som kom frem her i tråden. Hvor det kom fra, vet jeg ikke. 

Ellers godt poeng fra Marcus ‘ drapsoffers mor. Det var mye hulk og gråt og drep meg og tenne på dopapir mens han hamstrer i tilfelle krig. Det ble et stakkarslig narrativ, stakkars Marcus. Ser jo og flere i denne tråden mene at han er troverdig i dette. Skjønner godt at Joakims mor reagerer sterkt. Han skulle vært mer konfrontert med det han hadde gjort istedet for at det er kjipern i fengselet. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murris

Skjønner at mange pårørende reagerte etter denne serien. Det må ha vært en helt enorm belastning for dem.

Samtidig er nok et slikt program kanskje viktig mtp. spørsmål om fengsel, forvaring, rehabilitering, samfunnsøkonomi mm. Skulle ønske flere eksperter fikk uttale seg om dette i serien, eller at vi i ettertid fikk en offentlig debatt om det blant fagpersoner. 

Videre ville vært lærerik med et program om hvordan offrene og pårørende etter drap, alvorlig vold og kriminalitet har det. Hva er vanlig prossesdyre for hjelp og oppfølgning ? 

Endret av Murris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Markus dømt som utilregnelig og dømt til tvungent psykisk helsevern nå siden han er innlagt på psykiatrisk sykehus eller er han fortsatt bare på "vanlig" forvaring, men innlagt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handymannen skrev (49 minutter siden):

Er Markus dømt som utilregnelig og dømt til tvungent psykisk helsevern nå siden han er innlagt på psykiatrisk sykehus eller er han fortsatt bare på "vanlig" forvaring, men innlagt? 

Siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...