Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Grunnen til at han ikke fungerer, er jo ikke autismen i seg selv. Høytfungerende autisme, brukes som et begrep når personen har normal intelligens og språk. De kan fint mestre skole/studier, men har vansker i samspill med andre mennesker.

Autisme diagnosen kan gjøre at han er mer sårbar og rigid, men det forklarer ikke de vanskene som mest sannsynligvis har utløst selve drapshandlingen. Autisme, emosjonelle vansker, atferdsvansker, og det å ha blitt utsatt for mobbing og seksuelle overgrep er en farlig kombinasjon, men det betyr selvsagt ikke at alle med disse vanskene dreper. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ligger jo litt i ordet. Å fungere i hverdagen. En høytfungerende autist klarer seg mye selv,kommuniserer med andre osv,men har selvsagt noen vansker knyttet til diagnosen. Lavtfungerende autister kan ofte kommunisere svært dårlig, må ha hjelp til å feks kle på seg,kan ikke være alene og må ha tilsyn 24/7. Også finnes det mange imellom der....

Jeg har også jobbet med dette,fra de som klarer seg bra,med litt veiledning,til de som sitter med bleie i rullestol,som man ikke får noe særlig kontakt med. Og flere et sted midt imellom der. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handymannen skrev (9 minutter siden):

Hva slags behandling vil han egentlig få på psykiatrisk? Jeg ser Markus snakker om at han vil dit å endelig få behandling. 

Det er stort sett medisinering og samtaleterapi man får der. Han kan få hjelp til å finne riktig diagnose og riktige medisiner slik at han får det bedre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noen psykiske lidelser der man kan gjøre ting man ikke husker, for eksempel om man har dissosiativ lidelse (tidligere het det splittet personlighet?). Mulig og ved psykose? Men mest sannsynlig ønsker hun bare ikke å innrømme det, at det enten er en unnskyldning eller bare at hun ikke vil si det på TV.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (36 minutter siden):

Det er vel noen psykiske lidelser der man kan gjøre ting man ikke husker, for eksempel om man har dissosiativ lidelse (tidligere het det splittet personlighet?). Mulig og ved psykose? Men mest sannsynlig ønsker hun bare ikke å innrømme det, at det enten er en unnskyldning eller bare at hun ikke vil si det på TV.

Dissosiativ lidelse har flere ulike underkategorier. Det som ble kalt spalta personlighet før heter i dag DID. Men man kan også ha dissosiativ amnesi, altså hukommelsestap, uten å ha DID. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønske han stilte flere kritiske spørmål, samtidig som at jeg syntes det var fint at prioriterte at de insatte han portretterte fikk formidle sin egen historie. 

Jeg synes serien satte et viktig søkelys på hvor ulike de som sitter på forvaring er. 

Jeg er ikke den eneste som umiddelbart «holdt for drinken min» og fikk grøssninger av Erlend. I løpet av den første scenen der de satt i en gruppe, og han gikk rett bort til Leo for å fortelle ham hva han burde fokusere på i serien, virket han som han har et sykelig behov for kontroll. Og alt han sier er jo argumenter for at han er farlig, men han greier ikke holde kjeft, fordi han tror han er smartere enn alle andre. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (27 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/haner-ofre-og-etterlatte/81967697  

Moren til han som ble drept av Markus er kritisk til serien!

Det jeg merket meg med historien til Marcus var at han åpenbart er psykisk syk og trolig har slitt store deler av livet, men også at han ble «ekstra» syk og gråt mye når han snakket med moren sin eller andre kvinner som syntes synd på ham. Han var ganske vanlig sammen med Leo og Hans Marius. Jeg er klar over at opptakene var gjort over tid, og han trolig ble verre etter selvmordforsøkene. Men samtidig som jeg tror at morens intensjoner var gode, tror jeg ikke deres dynamikk var bra for ham. Han virket også veldig overmedisinert, på opiater i fengselet, men også da han havnet på psykriatisk institusjon. Jeg har ikke helsekonpetanse til å påstå dette, men for meg virket han rusa.

Endret av Helene1982
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (13 minutter siden):

Moren til han som ble drept av Markus er kritisk til serien!

Leste en veldig god kronikk i Morgenbladet i dag der nettopp dette ble tematisert og problematisert. Blant annet ble filmen Dead Man Walking nevnt. Der hadde man også bygget opp en viss sympati underveis gjennom filmen. Mot slutten hadde det så kommet fram sterke bilder fra drapshandlingen, og alt ble brått snudd på hodet for seeren.

NRK gjør en viktig jobb i å formidle kunnskap om hva forvaring faktisk er. De sier at det var det som var fokus her, og ikke de pårørende eller handlingene. Samtidig er faktisk en viktig del av årsaken til forvaringsdommer og at man velger nettopp denne typen soning at det de har gjort er så bestialsk, voldsomt og groteskt at disse menneskene faktisk må sperres inne uten mulighet til å komme ut før man er helt sikre på at de ikke vil gjenta noe lignende. Ergo er hva de har gjort også av interesse og kan ikke utelates fra historiefortellingen.

Samtidig har jeg så enormt sympati for de pårørende. Det må være helt forferdelig for moren 💔

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er noe av problemet med denne typen serier. Man må ikke glemme at det er ofre her som har blitt utsatt for grusomme handlinger, og mennesker som sitter igjen med stor sorg og traume etter å ha mistet sine nære.

Man skal liksom forstå seg ihjel på disse forferdelige menneskene, gjerne med et argument om at man da kan forhindre at andre gjør det samme. Det er utopi. Det er ikke denne typen serier som forhindrer nye barbariske handlinger. Jeg er sterkt kritisk til hele serien, og synes ikke disse svina fortjener skjermtid.

NRK innrømmer rett ut at de har latt være å beskrive detaljene i handlingene disse menneskene har begått, og dermed har de allerede sviktet fundamentalt i sin historiefortelling. Det viktigste av alt burde jo være å fortelle seeren nøyaktig hva personen har gjort, uten å pynte på noe som helst. Men det unnlater de bevisst. De skjønner nok at da ville sympatien blitt vesentlig mindre for disse "stakkarene".

Dermed får ikke seeren den riktige historien. Det er sterkt kritikkverdig.

Innlegget til moren til Joakim, som ble drept på brutalt vis av Markus Stein Roksvåg, som er med i serien, er svært gripende, og bør leses av alle.

Endret av Tiger Jack
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 11.9.2024 den 14.43):

https://tv.nrk.no/serie/leo-og-de-farlige

Noen som har sett den? Hva synes dere?

Temaet er viktig nok, men serien er altfor preget av Leos egne synspunkter og ledende spørsmål til å bli tatt seriøst.

Det virker som om politikerne har berøringsangst for psykiatrien etter at Reitgjerdet ble nedlagt.
Behovet øker mens behandlingstilbudet synker. «Alle» skal ut i samfunnet så snart som mulig hvor de legger beslag på store ressurser innen helse, nav og ikke minst vanlige folks trygghet , psyke og holdninger.
Når alle godhjertede og kostbare tiltak er forsøkt, havner de kronisk syke i fengsel, hvor de blir enda sykere….

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte serien godt. Leo er rolig, klarer å stille gode spørsmål uten å virke dømmende.  

Serien gir et innblikk i en verden jeg ikke ante noe om. Vinklingen er å vise denne "ukjente  verden" for oss seere. Selv om fokuset er på de som sitter i forvaring syns jeg den er objektiv. Den er ikke produsert for at vi skal synes synd i de innsatte,  eller at de skal ha en stemme utad for å bedyre sin uskyld eller anger. 

Dette er ikke en dokumentar om ofrer og deres pårørende.  Og jeg tror ikke dokumentaren ville blitt bra om den skulle vært begge deler.  Både vist frem hva forvaring er, hvilke mennesker som har fått forvaring og deres hverdag.  Og i tillegg hvordan ofres familier tenker og lever. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tøydokka skrev (På 12.9.2024 den 2.51):

Autisten er den jeg lettest forstår. Han har bare overveldende stort følelses press som gjør at han blir megafrustrert og klikker. Han kan nok fint komme ut igjen i samfunnet om han får god oppfølging og lærer seg å regulere følelsene sine bedre.

Perleblomst skrev (På 12.9.2024 den 11.11):

Markus får jeg sympati for. Grusom handling, men han er veldig reflektert. Og mor har gjort alt, men ikke blitt hørt. Det kom ikke ut av intet. Dette har påvirket han svært mye psykisk og det er tydelig at han tenker mye på dette og angrer. 

Mardina skrev (På 13.9.2024 den 14.42):

Jeg fikk også veldig vondt av Markus. Han har jo ingenting i et ordinært fengsel å gjøre... Håper virkelig at han får den hjelpen han trenger på psykiatrisk avd. Men igjen, med den historikken på behandling av psykisk syke vi har her i Norge, så er jeg litt skeptisk også. Hvis han blir sendt tilbake til fengsel, så er det nok en stor sjanse for at han tar livet sitt. Ikke bare "truer" med å gjøre det, men at han faktisk gjennomfører det. 

Duff skrev (På 13.9.2024 den 18.21):

Holder på å lese boka til Randi Rosenqist og denne serien passer godt inn i den sammenheng. Markus, når han fikk beskjed om plass på psykiatrisk, da gråt vi her.

Sandie skrev (På 14.9.2024 den 12.57):

Veldig trist lesning om en jente som ikke fikk hjelpen hun trengte. Her har jo heller ikke familien blitt hørt. Flere likhetstrekk med Markus og moren som gang på gang ba om hjelp til sønnen men ikke fikk det.
Det er så mye som har gått galt her :( 

Lillebanan skrev (På 14.9.2024 den 23.17):

Likte den veldig godt. Synes veldig synd på Markus, godt han kom på sykehuset. 
Godt menneske lederen i Trondheim fengsel.

Jada, reflektert og fin fyr denne Markus som fint kan komme ut i samfunnet igjen. Og så er det så fryktelig synd på ham.

Buhu.. snufs.. "Innerst inni meg så vil eg leve".

Hva med han som ble knivstukket til livet ebbet ut? Kanskje han også ville leve?

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at de etterlatte bare fikk muligheten til å se programmet dagen før det skulle sendes. Da rekker de ikke å gi noen innvendinger til resultatet.

Har de etterlatte fått mulighet til å samtykke at drapsmannen skulle på tv? Jeg håper de kunne nekte dette?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Averyx skrev (På 21.9.2024 den 9.31):

Jada, reflektert og fin fyr denne Markus som fint kan komme ut i samfunnet igjen. Og så er det så fryktelig synd på ham.

Buhu.. snufs.. "Innerst inni meg så vil eg leve".

Hva med han som ble knivstukket til livet ebbet ut? Kanskje han også ville leve?

Jeg har også skrevet senere i tråden at jeg har forandret mitt syn på Markus. 

Jeg har ikke lenger sympati for han. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest In absentia
Surpomp skrev (4 timer siden):

Temaet er viktig nok, men serien er altfor preget av Leos egne synspunkter og ledende spørsmål til å bli tatt seriøst.

Det virker som om politikerne har berøringsangst for psykiatrien etter at Reitgjerdet ble nedlagt.
Behovet øker mens behandlingstilbudet synker. «Alle» skal ut i samfunnet så snart som mulig hvor de legger beslag på store ressurser innen helse, nav og ikke minst vanlige folks trygghet , psyke og holdninger.
Når alle godhjertede og kostbare tiltak er forsøkt, havner de kronisk syke i fengsel, hvor de blir enda sykere….

Enig i at dette med at «alle skal ut igjen» er politisk drømmetenking.

Saken er at det er fryktelig dyrt å ha disse i fengsel eller psykiatri. Det billigste hadde så klart vært å slippe dem rett ut og stole på at de ikke gjorde noe igjen. Det hadde passet utrolig bra om man bare kunne gi dem et trøckførerbevis og en jobb på lager, og problemet var løst.

Men virkeligheten er ofte ikke slik vi ønsker oss.

Sannheten er at disse er farlige og kommer til å koste samfunnet enormt mye penger enten de sitter inne eller slippes ut. Ikke alle kan rehabiliteres.

Hvem kan sette en prislapp på offrenes liv og helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (13 timer siden):

Det jeg merket meg med historien til Marcus var at han åpenbart er psykisk syk og trolig har slitt store deler av livet, men også at han ble «ekstra» syk og gråt mye når han snakket med moren sin eller andre kvinner som syntes synd på ham. Han var ganske vanlig sammen med Leo og Hans Marius. Jeg er klar over at opptakene var gjort over tid, og han trolig ble verre etter selvmordforsøkene. Men samtidig som jeg tror at morens intensjoner var gode, tror jeg ikke deres dynamikk var bra for ham. Han virket også veldig overmedisinert, på opiater i fengselet, men også da han havnet på psykriatisk institusjon. Jeg har ikke helsekonpetanse til å påstå dette, men for meg virket han rusa.

Det er jo ikke så rart at han er mer åpen og tør å vise følelser med moren sin, mens han tar seg sammen med medinnsatte. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (16 timer siden):

Men dersom hun gjorde noe i dissosiativ tilstand så burde hun jo ikke straffes? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en vemmelig følelse av å se Leos første møte med moren i første episode. Hun sier blant annet "ikke klem ham" og smiler, Hun sier også "Hvis du er god på å lese mennesker, så vil du lett lese Markus. Følelsene hans ligger mye utenpå".

Moren fremstår opptatt av å få poengtere at Markus er syk og at systemet har feilet.

Neida, man må selvsagt ikke klemme sussebassen Markus.

Denne serien bør sees uten å glemme at de faktiske ofrene er han som ligger begravet i Mandal, og hans nærmeste.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...