Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring


Fountaine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer på hva de i nabolaget tenker nå når de vet hvilken nabo de har og hva hun har gjort, mtp Liv Randi… hun bor jo i et tettsted og lever relativt fritt, selv om det er bemanning rundt henne. Går turer, er på kafé, kjøpesenter….t.o.m på Facebook.

Før hun drepte 6-åringen så var hun allerede under kriminalomsorgen etter å ha prøvd å dytte et barn ut i sjøen fra ei kai.

Hun sier i serien at hun husker ingenting, at hun hadde blackout….dette er ikke hva som kom frem under avhør og rettsak. Dette var planlagt, hun var inspirert av Banaheia-.drapene samme sommer. Det gikk 3 dager før hun innrømte hva hun hadde gjort og fortalte hvor gutten lå. Hun var t.o.m ute å gikk sammen med lokalbefolkningen og lette etter han…som også moren til gutten gjorde.

Moren uttalte i et intervju at da gutten ble funnet så hadde han skoene på feil fot, noe gutten aldri gjorde. Hun ble også observert i nærbutikken der hun handlet inn mye godteri, godteri som er typisk at barn velger å kjøpe seg. Lensmannen uttalte også at han kunne ikke bekrefte at gutten ble drept der han ble funnet. Første kvelden da moren var ute å lette etter han så syntes hun noen rope «mamma», noe en nabodame også hørte, men hun klarte ikke å lokalisere hvor ropet kom fra.

At LR hadde en blackout tror jeg ikke på, dette var planlagt og kalkulert. Moren sier i en artikkel jeg har linket til her at gutten hadde fått forbud fra foreldrene i å besøke LR. Men 6-åringer er lette å distrahere, sånn som med dette kråkereite som LR sa at hun lurte han med. Hun sa også at hun klemte rundt halsen hans til hun fikk vondt i tomlene… 

Og i dette nabolaget hun bor i nå så bor det også garantert barnefamilier

Hun vokste opp under omsorgssvikt fra mor og en far som var alkoholisert, noe kommunen var klar over. Men barnevernet på den tiden der var ikke like på som nå. Kombinasjonen lettere psykisk utviklingshemming samt oppvekstvilkår er nok også endel som spiller inn, samt arv ( hun er jo fortsatt ikke stødig når hun klikker over en baconpakke) 

https://www.nrk.no/mr/eksakt-dodstidspunkt-star-ikke-i-obduksjonsrapporten-1.15042054

https://www.vg.no/nyheter/i/KvgBMe/kim-eirik-6-ble-funnet-drept-en-halv-kilometer-hjemmefra-da-doeden-kom-til-bygda

7mill koster LR staten i året. Foreldrene til den drepte gutten fikk ikke krisehjelp og ikke oppfølging engang. Kommunen visste om LR,hun skulle egentlig ha tilsyn etter at hun prøvde å dytte et lite barn på sjøen, men hun fikk ikke den oppfølgingen pga det er «langt» (dvs litt over en time og to ferjer) til fastlandet, og det koster sikkert pemger at en ansatt hadde brukt en arbeidsdag på LR regelmessig. Men hadde de fulgt henne opp som de skulle så er det ikke sikkert 6-åringen hadde blitt drept. 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (46 minutter siden):

Har moren til gutten som ble drept på Smøla vært i nyhetene som noen skriver? Hvilket program og når?

Søk på Wenche Farstad :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruspus skrev (14 timer siden):

Er vel ikke sadomasochisme å kvele katter. Det er sadister som gjør det. Erlend er sadist.

Sado står for sadisme

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Sado står for sadisme

Han liker både sadismen og dominansen. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (13 timer siden):

Kanskje noen må få lov til å ta livet sitt. Hvis det er det de ønsker.

Det har de ikke lov til i norsk fengsel, og er du syk, skal du få helsehjelp.

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er hårreisende hvor mye taletid disse forvaringdømte får. Vinklingen er mildt sagt spesiell. Når skal vi forstå og innfinne oss med at ikke alle kan reddes eller bli friske? Det finnes ikke en psykolog eller psykiater i verden som kan gjøre Markus frisk! Han må for alltid leve med å ha utført et bestialsk drap på en ung gutt. Det vil hjemsøke han til evig tid. I tillegg har han autisme. Jeg jobber sammen med psykiatere og psykologer som sier at forventningene til hva de kan gjøre med mildt sagt syke mennesker  ikke henger på greip. Det er helt utrolig mye penger som sløses bort på alvorlig psyke etter at skaden er skjedd. Enten det gjelder rus og/eller kriminalitet, vold og drap. Tenk om midlene kunne vært brukt på mennesker som utgjør en nytte for samfunnet? Tenk om de kunne vært brukt i skole? Sikret at flere lyktes i livet? Eller brukt på de stakkars eldre som ligger ensomme og skitne i sengene sine. Slik det er nå er det faktisk helt sant at det er de som virkelig driter i alt og alle som får best og mest hjelp! Skremmende å se. Og provoserende når en tenker på de stakkars ofrene og deres pårørende.

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skremmende å tenke på hvor mye penger som brukes på "rehabilitering" av slike folk. De er jo hjerneskadet! Bokstavelig talt. Vi kan pr idag ikke behandle slike skader. Kanskje en gang i fremtiden, gudene vet hva vi kan gjøre om 100-500 år. Men ikke idag. Er det noen som har funnet et godt regnestykke på hva dette koster totalt for Norge i året? F.eks Liv Randi, med hus og hjem og folk som arbeider for henne 24/7?

Dette er ikke rettferdig!

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å prøve å forklare noe ifht autisme. Dette er en generell uttalelse og ikke noe forklaring på Markus sine uttalelser, men det kan gi et innblikk i hvorfor uttalelsene hans potensielt blir så dramatiske. 

Autister opplever inntrykk (både interne og eksterne) sterkere enn nevrotypikere (mennesker som ikke er autister). Vi har også vansker med å prosessere disse, og vi kan ha vanskelig for å vurdere hva som er ok å si. Jeg kan selv komme til selvmordstanker om jeg blir overveldet, fordi verden er SÅ kaotisk at det akkurat der og da ikke finnes noe løsning. Jeg uttaler ikke dette høyt dog. Om dette gjelder Markus eller ei kan selvsagt ikke jeg mene noe om, men han trenger uansett hjelp til å finne mestringsstrategier til å håndtere verden når den blir overveldende. 

Og autister kan selvsagt ha tilleggsdiagnoser, traumer og alt det der. Autisme er bare en ekstra sårbarhetsfaktor, fordi man kjører på et "annet operativsystem". 

Og for å presisere det igjen. Jeg verken forsvarer eller forklarer han. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (43 minutter siden):

Det har de ikke lov til i norsk fengsel, og er du syk, skal du få helsehjelp.

Fengler er jo proppfulle av innsatte som er syke. Hvorfor skal Liv-Randi få spesialbehandling? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mar124 skrev (45 minutter siden):

Synes det er hårreisende hvor mye taletid disse forvaringdømte får. Vinklingen er mildt sagt spesiell. Når skal vi forstå og innfinne oss med at ikke alle kan reddes eller bli friske? Det finnes ikke en psykolog eller psykiater i verden som kan gjøre Markus frisk! Han må for alltid leve med å ha utført et bestialsk drap på en ung gutt. Det vil hjemsøke han til evig tid. I tillegg har han autisme. Jeg jobber sammen med psykiatere og psykologer som sier at forventningene til hva de kan gjøre med mildt sagt syke mennesker  ikke henger på greip. Det er helt utrolig mye penger som sløses bort på alvorlig psyke etter at skaden er skjedd. Enten det gjelder rus og/eller kriminalitet, vold og drap. Tenk om midlene kunne vært brukt på mennesker som utgjør en nytte for samfunnet? Tenk om de kunne vært brukt i skole? Sikret at flere lyktes i livet? Eller brukt på de stakkars eldre som ligger ensomme og skitne i sengene sine. Slik det er nå er det faktisk helt sant at det er de som virkelig driter i alt og alle som får best og mest hjelp! Skremmende å se. Og provoserende når en tenker på de stakkars ofrene og deres pårørende.

Hvordan skal de ellers få frem sin historie? Vanskelig å lage dokumenter om "dem" hvis deres stemme ikke blir hørt. Utfordringen er å være kritisk - noe jeg synes Leo klarer. 

Det er ganske mange fenomener vi har en null visjon for, men som det i praksis er umulig. Trafikkulykker, ulike sykdommer,  voldtekter, selvmord, osv. Skal vi bare innfinne oss med det? 

Utfordringen her er at man ikke på forhånd vet med sikkerhet hvem som får et tilfredsstillende funksjonsnivå etter behandling. 

Hvor setter du den grensen? 

Her kan jeg innvende (din argumentasjon), hva slags nytte har de for samfunnet bortsett fra deres affeksjonsverdi? Disse blir veldig ofte holdt kunstig i live gjennom medisiner og pleie, og er svært dyre i drift. De skal uansett snart dø, så hva er poenget? Finnes ingen leger som kan redde dem. 

Attpåtil har flere av dem helt sikkert ikke levd moralske gode liv, noen av dem har sikkert banket kona si hele livet, og statistisk sett har noen av dem begått voldtekter og andre grusomme handlinger. Noen av dem har helt sikkert mottatt penger av staten hele livet, og stort sett vært en utgift. 

 

 

Endret av Schopenhauer
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del uttalelser her i tråden ang ressursbruken av disse forvaringsdømte, spesielt kvinnen som bor alene. Man må huske på at noen må jobbe med disse menneskene, og skal ha en akseptabel jobbhverdag. Hvis vi skal putte alvorlig psykisk syke i fengsel, vil noen måtte ta jobben det er å ta vare på dem. Og når de innsatte blir vesentlig verre av soningsforholdene, er det de ansatte som må ta støyten. Tenk å måtte stå i blodige celler flere ganger i uka slik vi så bilde av i serien. Det gjør noe med folk. Eller som en i familien opplevde. En kvinne som slukte alt hun kom over for å klare å dø. De fikk reddet henne hver gang helt til min slekting en dag var på jobb, og hun slukte en truse. Han drev HLR i en halvtime før ambulansen kom, men det var jo ikke noe som kunne gjøres. Tenk å ha med seg slike minner resten av livet. Da er det bedre at samfunnet betaler det det koster for å ha en akseptabel arbeidshverdag for de ansatte som må jobbe med denne gruppen. Gjør vi ikke det får man kortidsfravær, langtidsfravær og til slutt arbeidstakere som ikke orker mer og blir uføre. Det koster også samfunnet mye penger. 

Når det gjelder å lage bofellesskap for forvaringsdømte, så finnes det allerede lignende tiltak der ute for tidligere domfelte som ikke klarer å bo for seg selv pga diagnoser. Og er det en ting som er sikkert er det at beboerne ikke blir friskere av å bo der. Dessverre det motsatte fordi man påvirker hverandre negativt, og dermed får en negativ utvikling heller enn en positiv. Og igjen så er det noen som må ta jobben med å ivareta disse beboerne. 

 

 

 

  • Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (3 timer siden):

Lurer på hva de i nabolaget tenker nå når de vet hvilken nabo de har og hva hun har gjort, mtp Liv Randi… hun bor jo i et tettsted og lever relativt fritt, selv om det er bemanning rundt henne. Går turer, er på kafé, kjøpesenter….t.o.m på Facebook.

Før hun drepte 6-åringen så var hun allerede under kriminalomsorgen etter å ha prøvd å dytte et barn ut i sjøen fra ei kai.

Hun sier i serien at hun husker ingenting, at hun hadde blackout….dette er ikke hva som kom frem under avhør og rettsak. Dette var planlagt, hun var inspirert av Banaheia-.drapene samme sommer. Det gikk 3 dager før hun innrømte hva hun hadde gjort og fortalte hvor gutten lå. Hun var t.o.m ute å gikk sammen med lokalbefolkningen og lette etter han…som også moren til gutten gjorde.

Moren uttalte i et intervju at da gutten ble funnet så hadde han skoene på feil fot, noe gutten aldri gjorde. Hun ble også observert i nærbutikken der hun handlet inn mye godteri, godteri som er typisk at barn velger å kjøpe seg. Lensmannen uttalte også at han kunne ikke bekrefte at gutten ble drept der han ble funnet. Første kvelden da moren var ute å lette etter han så syntes hun noen rope «mamma», noe en nabodame også hørte, men hun klarte ikke å lokalisere hvor ropet kom fra.

At LR hadde en blackout tror jeg ikke på, dette var planlagt og kalkulert. Moren sier i en artikkel jeg har linket til her at gutten hadde fått forbud fra foreldrene i å besøke LR. Men 6-åringer er lette å distrahere, sånn som med dette kråkereite som LR sa at hun lurte han med. Hun sa også at hun klemte rundt halsen hans til hun fikk vondt i tomlene… 

Og i dette nabolaget hun bor i nå så bor det også garantert barnefamilier

Hun vokste opp under omsorgssvikt fra mor og en far som var alkoholisert, noe kommunen var klar over. Men barnevernet på den tiden der var ikke like på som nå. Kombinasjonen lettere psykisk utviklingshemming samt oppvekstvilkår er nok også endel som spiller inn, samt arv ( hun er jo fortsatt ikke stødig når hun klikker over en baconpakke) 

https://www.nrk.no/mr/eksakt-dodstidspunkt-star-ikke-i-obduksjonsrapporten-1.15042054

https://www.vg.no/nyheter/i/KvgBMe/kim-eirik-6-ble-funnet-drept-en-halv-kilometer-hjemmefra-da-doeden-kom-til-bygda

7mill koster LR staten i året. Foreldrene til den drepte gutten fikk ikke krisehjelp og ikke oppfølging engang. Kommunen visste om LR,hun skulle egentlig ha tilsyn etter at hun prøvde å dytte et lite barn på sjøen, men hun fikk ikke den oppfølgingen pga det er «langt» (dvs litt over en time og to ferjer) til fastlandet, og det koster sikkert pemger at en ansatt hadde brukt en arbeidsdag på LR regelmessig. Men hadde de fulgt henne opp som de skulle så er det ikke sikkert 6-åringen hadde blitt drept. 

 

Det er nesten bare barnefamilier og en barneskole. Nå bor hun riktignok litt utenfor selve boligområdet der begyggelsen er mer spredt, men likevel.

 

Jeg tror ikke ett sekund på at hun hadde blackout. For øvrig kokte det inni meg da jeg så badebassenget og det oppblåsbare dyret i hagen der. Og hun rusler på tur rundt vannet det alle barnefamilier i området bader om sommeren, meg selv inkludert. Jeg håper virkelig vi slipper å møte på henne der til sommeren. Ikke ofte jeg blir skikkelig trigget av noe, men akkurat dette fikk virkelig frem raseriet i meg. 

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (9 timer siden):

Trur gutten levde livet sitt nedi kjelleren, spilte voldelige spill og tegnet grufulle tegninger. Ble han sett?tror det er det han sikter til med at det ikkje kom ut av intet. Disse barna som trekker seg vekk er det lett å bare la sitte der. MEN her må voksne bruke tid, vere med de, Snakke, ikkje la de sitte der. Få de inn i samfunnet, step by step. ABB satt og slik, år etter år.I en egen verden gjennom gaming. Farlig.

Ja man må prøve å fange opp de.  Tror man er litt for redd for å gjøre det nå - og det er kanskje mange grunner til det. Man har kanskje heller ikke ressurser nok. 

Litt usikker på om HM mener at "samfunnet" burde tatt tak i dette eller om han bebreider faren sin for det - for nærmeste familie burde jo definitivt kanskje gjort mer. Men samtidig er det jo sikkert vanskelig å gjøre noe med det også - litt avh. av hva vedkommende vil selv , man må jo ønske å å endre seg 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leste dommen til Erlend etter noen postet den i tråden og forstår ikke hvordan han tenker at han skal kunne bli sluppet ut. Sitter selv å bekrefter at han tenner på vold. Null selvinnsikt. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bbbb skrev (41 minutter siden):

Jeg leste dommen til Erlend etter noen postet den i tråden og forstår ikke hvordan han tenker at han skal kunne bli sluppet ut. Sitter selv å bekrefter at han tenner på vold. Null selvinnsikt. 

Men hva skal man gjøre? Skal han holder innesperret livet ut ene og alene fordi han tenner på vold/nedverdigelse ol?

For det er det mange som gjør i Norge uten at de agerer på det. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (11 minutter siden):

Men hva skal man gjøre? Skal han holder innesperret livet ut ene og alene fordi han tenner på vold/nedverdigelse ol?

For det er det mange som gjør i Norge uten at de agerer på det. 

Etter å lest dommen hans tenker jeg han er livsfarlig. Hvem vet hvordan det hadde endt hvis ikke de kvinnene hadde kommet seg vekk fra han. 

Jeg håper virkelig ikke at flertallet tenner på vold i den grad. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (21 minutter siden):

Men hva skal man gjøre? Skal han holder innesperret livet ut ene og alene fordi han tenner på vold/nedverdigelse ol?

For det er det mange som gjør i Norge uten at de agerer på det. 

Ingen kan forhindre folk i å tenne på det de gjør. Men problemet her er jo at han voldtar for å få utløp for lystene sine. Det gjør ham til en svært farlig person og derav har han blitt dømt til forvaring. 

Endret av Sandie
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...