Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

TomKrus skrev (22 timer siden):

Onde og mentalt syke mennesker har det vært siden menneskehetens opprinnelse. Slikt kan ikke forebygges i det hele tatt, uansett hva et individ har vært utsatt for så trenger ikke det utløse et morderisk vesen. Etter Jødeutryddelsene var det mange som var igjennom et 5 år langt helvete og mange lengre en det. De heldige som overlevde hadde hele familier bak seg som ble utryddet . Mange slet mentalt med dette resten av livet. De bli ikke psykopatiske mordere for det om.

Og ofrene fra jødeutryddelsen viderefører nå langt på vei det de opplevde under krigen gjennom staten Israel.. arv eller miljø?

For å være litt mer saklig vil jeg gjenta det jeg skrev i tråden noen sider bak. Noen mennesker blir født med anlegg for psykopati/dyssosial personlighet forstyrrelse og sadisme, disse tingene er genetisk. Det kan påvirkes i den ene eller den andre retningen gjennom oppvekst. Så det er ikke så enkelt som at noen bare er født onde eller at man slår fordi man blir slått. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Handymannen skrev (8 minutter siden):

Hadde moren til Markus skrevet bok? 

Nei, moren til Joakim som ble drept av Markus. Boken heter «Blir det en bedre dag i morgen?».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sjelden legge skylden for et drap på andre enn gjerningspersonen, men viktig å se hva som kunne vært gjort annerledes, så ikke noe liknende skjer igjen. Dessverre mangler psykiatrien ressurser, så mange får for lite og for dårlig hjelp altfor sent. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pep skrev (På 22.9.2024 den 13.35):

Selvfølgelig er det ikke én ting som avgjør om de er høyt- eller lavtfungerende,men helheten i hvordan de klarer seg i hverdagen. 

Det mener jeg ikke heller, men er mange som både spiser selv, går på do selv , kler på seg selv , kan lage mat selv til en viss grad som likevel regnes som dårlig fungerende og feks bor i heldøgnsbemannet bolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må de aldri slippe ut.

Opplevd voldtekt, vold osv. Tror ikke et sekund på noen av dem.

De sier hva de har lært at andre vil at de skal si.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tartufo skrev (På 23.9.2024 den 21.10):

Man kan sjelden legge skylden for et drap på andre enn gjerningspersonen, men viktig å se hva som kunne vært gjort annerledes, så ikke noe liknende skjer igjen. Dessverre mangler psykiatrien ressurser, så mange får for lite og for dårlig hjelp altfor sent. 

Man kan aldri legge skylden for et drap på noen andre enn gjerningspersonen, selv om et drap kanskje kunne vært forhindret hvis gjerningsmannen hadde fått psyk hjelp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 21.9.2024 den 12.11):

Det er jo ikke så rart at han er mer åpen og tør å vise følelser med moren sin, mens han tar seg sammen med medinnsatte. 

Jeg mener ikke at det er rart eller feil, men jeg mener at både pårørende og fagpersoner bør være oppmerksomme på at handlinger skapt av gode intensjoner og omsorg av og til ikke er det syke personer nødvendigvis trenger. Jeg tror absolutt at moren til Markus gjør sitt absolutt beste i en umulig situasjon, men jeg tror det å hjelpe han er over hennes kompetanse. Dette er institusjonene som har ansvar for ham sin feil, og ikke kritikk mot henne. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 24.9.2024 den 23.50):

Man kan aldri legge skylden for et drap på noen andre enn gjerningspersonen, selv om et drap kanskje kunne vært forhindret hvis gjerningsmannen hadde fått psyk hjelp. 

Det er jo akkurat det jeg skriver. Jeg bruker ordet sjeldent, i stedet for aldri, fordi det kan finnes unntak (feks tvang, trusler, selvforsvar).

Hvorfor henge deg opp i ordvalg, når vi er enige om at det er kun gjerningspersonen som er ansvarlig for sine handlinger?

Endret av Tartufo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre her som kjenner igjen blikket på Erlend? Sett det i andre menn som har et helt forvridd kvinnesyn?

Jeg ble veldig satt ut av dette da jeg har sett det før, på en annen som også er ekstremt egosentrisk og har veldig dårlig kvinnesyn.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeautyBox skrev (På 25.9.2024 den 10.04):

Noen andre her som kjenner igjen blikket på Erlend? Sett det i andre menn som har et helt forvridd kvinnesyn?

Jeg ble veldig satt ut av dette da jeg har sett det før, på en annen som også er ekstremt egosentrisk og har veldig dårlig kvinnesyn.

Blikket er kaldt og svart/tomt. uttrykket i øynene matcher liksom ikke med det han sier. 
Psykopater har slik blikk. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kurset som Elise deltok på var ikke tilpassa hennes behov. Elise sa flere ganger i serien at hun foretrakk praktiske aktiviteter og at "vanlig skole" var kjedelig. Hun fikk ingen utbytte av å se på ark med "tung teori". Kurset burde heller fokusert på rollespill og konkrete tips. Da hadde kurset framstått som mer levende og naturlig. Jeg tror også jeg ville kjeda meg på akkurat det kurset, selv om jeg liker å lese bøker på fritida mi. Det blir noe helt annet når man skal lære om praktiske utfordringer, da trenger man også praktisk læring. 

Elise ble skikkelig glad da hun fikk tilgang til hammer, sag, kniv, spiker, drill og plank. Da fikk hun muligheten til å lage fysiske gjenstander. Hun virka selvsikker da hun fikk holde på med det. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (8 timer siden):

Det kurset som Elise deltok på var ikke tilpassa hennes behov. Elise sa flere ganger i serien at hun foretrakk praktiske aktiviteter og at "vanlig skole" var kjedelig. Hun fikk ingen utbytte av å se på ark med "tung teori". Kurset burde heller fokusert på rollespill og konkrete tips. Da hadde kurset framstått som mer levende og naturlig. Jeg tror også jeg ville kjeda meg på akkurat det kurset, selv om jeg liker å lese bøker på fritida mi. Det blir noe helt annet når man skal lære om praktiske utfordringer, da trenger man også praktisk læring. 

Elise ble skikkelig glad da hun fikk tilgang til hammer, sag, kniv, spiker, drill og plank. Da fikk hun muligheten til å lage fysiske gjenstander. Hun virka selvsikker da hun fikk holde på med det. 

Det er jo helt oppsiktsvekkende at de ikke har bedre sinnemestringskurs i fengsel. Enten får dem ikke tilbud i det hele tatt eller så må dem vente i måneder og år på det. Tilogmed de som aldri har vært i fengsel og aldri utøvd vold noen gang får bedre tilbud enn det de får. Folk utenfor får plass på dps og kurs og behandlinger hele tiden, mens de som virkelig hadde trengt det får det ikke. Det ville spart staten mye å gitt disse bedre HJELP istedenfor kun frihetsberøvelse. De skal jo ut en gang uansett så hvorfor tilbyr de ikke sinnemestring eller annet terapi. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (På 26.9.2024 den 18.38):

Blikket er kaldt og svart/tomt. uttrykket i øynene matcher liksom ikke med det han sier. 
Psykopater har slik blikk. 

Creepy fyr, minner meg om serievoldtektsmannen Julio Kopseng som fikk 21-års forvaring. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor skal man bruke penger, og tid, på å "lære" de noe? De forstår jo ikke hvorfor

De jeg nevnte har vel adhd og adhd og autisme. Er ikke noe som tilsier at en med autisme ikke kan lære hva man skal gjøre ved sinne eller konflikter. Er ihvertfall ikke noe som tilsier at en med adhd ikke kan lære det. 

De får lage en eksamen de må bestå først for å få komme ut. Da får vi nok se at de fort legger inn mer innsats for å skjønne ting på kurset. 

Jeg tenker det er viktigere å bruke penger på å behandle de som gjør alvorlig skade på andre enn å bruke passe ressurser på å behandle folk med lettere angst og depresjon. Men de fleste fengsler har psykolog ansatt tror jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye man kan hjelpe mennesker med forskjellige hjerneskader med. Skjønner ikke helt hvor hjerneskade kommer inn hen? Mange med hjerneskade får hjelp. Noen bor i døgnbemannet bolig, andre får rehabilitering etter hjerneslag foreksempel. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (21 minutter siden):

Det er mye man kan hjelpe mennesker med forskjellige hjerneskader med. Skjønner ikke helt hvor hjerneskade kommer inn hen? Mange med hjerneskade får hjelp. Noen bor i døgnbemannet bolig, andre får rehabilitering etter hjerneslag foreksempel. 

Den «hjerneskade» det siktes til her er vel blant annet psykopati og det er i stor grad en behandlingsresistent tilstand, ofte er det arvelig betinget også. De som har det er ofte en lost case ja. Man kan f.eks.ikke få en type som Erlend til å bli normal gjennom terapi og medisinering. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...