Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Jeg likte resten av serien, men tenker det var en tabbe å ta med Markus, når de måtte sukre historien så mye, og lot han lyve uimotsagt for å få det til. Serien skal handle om forvaring, og både Hans Marius og Erlend er gode eksempler på problemstillingen, mens Markus' historie er et bedre eksempel på psykiatri og fengsling, og det blir en litt annen dokumentar.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apollonia skrev (8 minutter siden):

Jeg likte resten av serien, men tenker det var en tabbe å ta med Markus, når de måtte sukre historien så mye, og lot han lyve uimotsagt for å få det til. Serien skal handle om forvaring, og både Hans Marius og Erlend er gode eksempler på problemstillingen, mens Markus' historie er et bedre eksempel på psykiatri og fengsling, og det blir en litt annen dokumentar.

Det er ikke sikkert han kan konfronteres. Da kan han bli snurt og forsøke å ta sitt eget liv. Muligens finner han på noe bedre enn sist. Dorulltrikset var ikke noen stor suksess.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apollonia skrev (1 time siden):

Jeg syns Markus var bra å ha med. For fengsel er jo fylt til randen av folk med psykiske problemer. Realiten er at de fleste har psykiske problemer så tenker det var viktig å vise sånn det er. Det er et stort problem det der med at folk havner mellom stolene. Psykiatrien vil ikke ta de imot og de er egentlig for syke for fengsel. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (11 timer siden):

Temaet er viktig nok, men serien er altfor preget av Leos egne synspunkter og ledende spørsmål til å bli tatt seriøst.

Viktig å huske på at når de lager serie med så få episoder med et SÅ alvorlig tema,  så er det klart at mange viktige poeng, spørsmål og refleksjoner blir luka ut. 

Endret av Odine
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Odine skrev (1 time siden):

Viktig å huske på at når de lager serie med så få episoder med et SÅ alvorlig tema,  så er det klart at mange viktige poeng, spørsmål og refleksjoner blir luka ut. 

Dette . Ut fra råmaterialet må de velge rundt 5 til 10 prosent opptak som blir god tv. En kjempestor jobb, og mange redaksjonelle avgjørelser som må tas. Det kan ikke bli for mye prat og forklaringer om ditt og datt heller, da kan de miste seere.  Det må være en balanse mellom alt som vises, gjerne HM  i fengsel, på besøk hos foreldre, i retten og på Fontenehuset.  Markus som gjemmer seg bak sofaen gir jo også litt action-følelse,selv om jeg tror at livet hans er kjedelig og ensformig.  Med Elise fikk de med miljøterapi og litt humor med Evi, da trenger de ikke å vise det samme med de andre deltakerne. 

Dette fikk jeg mye erfaring med da jeg som tiåring ble klippet ut av dokumentar jeg var med som handlet om nabojenta. Husker skuffelsen og  hvor lei meg jeg ble over ikke å komme på tv 😥 De kan bare ikke ta med alt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Averyx skrev (7 timer siden):

Jeg fikk en vemmelig følelse av å se Leos første møte med moren i første episode. Hun sier blant annet "ikke klem ham" og smiler, Hun sier også "Hvis du er god på å lese mennesker, så vil du lett lese Markus. Følelsene hans ligger mye utenpå".

Moren fremstår opptatt av å få poengtere at Markus er syk og at systemet har feilet.

Neida, man må selvsagt ikke klemme sussebassen Markus.

Denne serien bør sees uten å glemme at de faktiske ofrene er han som ligger begravet i Mandal, og hans nærmeste.

Det er nok ikke mange av oss som kan sette oss inn i hvordan moren til Markus har hatt det i alle disse årene. Tenker vi skal være forsiktige med å kritisere og være etterpåkloke. Og de fleste klarer å sympatisere med offerets familie, samtidig som man forstår at det har vært vanskelig også for gjerningsmannen familie. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Averyx skrev (7 timer siden):

Jeg fikk en vemmelig følelse av å se Leos første møte med moren i første episode. Hun sier blant annet "ikke klem ham" og smiler, Hun sier også "Hvis du er god på å lese mennesker, så vil du lett lese Markus. Følelsene hans ligger mye utenpå".

Moren fremstår opptatt av å få poengtere at Markus er syk og at systemet har feilet.

Neida, man må selvsagt ikke klemme sussebassen Markus.

Denne serien bør sees uten å glemme at de faktiske ofrene er han som ligger begravet i Mandal, og hans nærmeste.

Mange med autisme liker fysisk kontakt svært dårlig. Mange har sine greier som en ikke bør gjøre. Så det er helt naturlig å si fra om fordi det kan føre til voldsomme utbrudd feks. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pep skrev (40 minutter siden):

Det er nok ikke mange av oss som kan sette oss inn i hvordan moren til Markus har hatt det i alle disse årene. Tenker vi skal være forsiktige med å kritisere og være etterpåkloke. Og de fleste klarer å sympatisere med offerets familie, samtidig som man forstår at det har vært vanskelig også for gjerningsmannen familie. 

Vi satt faktisk og snakket om det her nettopp. Det er så mange som lider under dette. Og jeg har selvsagt mest sympati med dem som har mistet barnet sitt i helt forferdelige og umenneskelige gjerninger.

Samtidig tror jeg moren til Markus må bære noe som nærmest ikke er til å bære hun også. Det viktigste for oss mødre er at barna våre vokser opp, har nære sosiale relasjoner, er snille mot andre og får et godt liv. Sett fra morens perspektiv har ikke sønnen noe av dette. Hun må leve med dette hver dag. Det tar ikke slutt. Og i tillegg kjempet hun faktisk for at Markus skulle få hjelp i forkant av det han gjorde.

Hun sa så tydelig at hun aldri ville slåss for å få ham ut, bare for at han skal få hjelp. Jeg tenker jo at det er en ganske riktig innstilling. Hun ser hva han er, men han er fortsatt sønnen hennes. Hun sier også at hun har sett at han blir borte, at alt går i svart. Det framkommer tydelig at hun har vært bekymret. Hun har bedt om hjelp. Ut ifra det som vises i serien, virker det som hun har gjort det en mor skal gjøre. Men hun har ikke blitt hørt. For en kamp og for en skjebne.

Å miste sitt barn på den måten Joakim ble tatt bort, må være noe av det verste man kan oppleve. Men å oppleve at barnet ens blir drapsmann og attpåtil gjennom helt bestialske handlinger, må også være en helt umenneskelig bør.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handymannen skrev (9 timer siden):

Men dersom hun gjorde noe i dissosiativ tilstand så burde hun jo ikke straffes? 

Hun ble jo vurdert som strafferettslig tilregnelig og rettspsykiatere har vel mer peiling enn deg som bare synser uten å ha møtt mennesket.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (19 minutter siden):

Har du møtt en med autisme har du møtt en med autisme. 

De fleste får man da absolutt kontakt med og går på do selv gjør de også , med mindre de har en annen funksjonsnedsettelse i tillegg da. De fleste med utviklingshemming og en autismespekterdiagnose får en selvfølgelig kontakt med. Det er riktig at flere mangler språk, men det finnes mange andre måter å kommunisere på. 

Poenget mitt er at han her har autisme og et par psykiske lidelser som gjør at han fungerer svært dårlig. Selv om han går på do og snakker. 

Det er jo akkurat det jeg sier. At det finnes mange forskjellige grader av autisme. Noen er faktisk så dårlige at de ikke klarer å gå på do,kle på seg,snakke osv,dvs de er lavtfungerende og må ha tilsyn 24/7. Andre,som Markus,klarer seg greit selv,står opp og kler på seg,reiser på skole/jobb,snakker med andre osv. Dvs høytfungerende. At Markus har psykiske lidelser som gjør at han fungerer dårlig har ikke nødvendigvis noe med autismen å gjøre. Men det er selvsagt en dårlig kombinasjon...

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hele sesongen i går.

Fikk vondt av denne faren som prøvde å stole på sønnen sin selv om sønnen hadde prøvd å drepe han. Var tøft av pappaen.

i tilegg syntes jeg det var tøft å se hu som drepte 6 åringen. Fikk vondt av pårørende der, tenk at hu står frem på tv så mange år etter mens dere lille elskede gutt aldri kom hjem fra sykkelturen 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pep skrev (Akkurat nå):

Det er jo akkurat det jeg sier. At det finnes mange forskjellige grader av autisme. Noen er faktisk så dårlige at de ikke klarer å gå på do,kle på seg,snakke osv,dvs de er lavtfungerende og må ha tilsyn 24/7. Andre,som Markus,klarer seg greit selv,står opp og kler på seg,reiser på skole/jobb,snakker med andre osv. Dvs høytfungerende. At Markus har psykiske lidelser som gjør at han fungerer dårlig har ikke nødvendigvis noe med autismen å gjøre. Men det er selvsagt en dårlig kombinasjon...

Man kan fungere dårlig på mange forskjellige måter. Og autisme kan gjøre at en ikke har empati foreksempel. Som jo gjør det lettere å drepe noen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (12 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/haner-ofre-og-etterlatte/81967697

Litt rart at de etterlatte bare fikk muligheten til å se programmet dagen før det skulle sendes. Da rekker de ikke å gi noen innvendinger til resultatet.

Har de etterlatte fått mulighet til å samtykke at drapsmannen skulle på tv? Jeg håper de kunne nekte dette?

Det står at ofrenes familier ble informert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (2 minutter siden):

Man kan fungere dårlig på mange forskjellige måter. Og autisme kan gjøre at en ikke har empati foreksempel. Som jo gjør det lettere å drepe noen. 

Det er sant,men begrepet "høytfungerende autist" handler om hvordan man fungerer i hverdagen og hvor mye hjelp man trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
pep skrev (3 minutter siden):

Det er sant,men begrepet "høytfungerende autist" handler om hvordan man fungerer i hverdagen og hvor mye hjelp man trenger.

Og han her trenger åpenbart mye hjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pep skrev (7 minutter siden):

Han har ADHD i tillegg og hadde ikke tatt medisinen sin i ukene før drapet, så impulskontroll var vel lav. Han sa selv også at han har angret på at han droppet medisinene. Depresjonen og suicidaliteten kom vel som en konsekvens av fengselsoppholdet og isolasjon, slik jeg oppfatter det. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (5 minutter siden):

Og han her trenger åpenbart mye hjelp. 

Ja,med psyken trenger han mye hjelp,ingen tvil om det. Men praktiske ting som å kle på seg osv klarer han,og regnes derfor som høytfungerende. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (18 minutter siden):

Det står at ofrenes familier ble informert 

Å være informert er ikke det samme som å være enig eller samtykke. Dette er såpass alvorlige handlinger at de berørte  bør bestemme om gjerningsmannen skal vises på tv, og hva slags konsept det er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...