Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Clearpath skrev (16 timer siden):

Ja, men nå var spørsmålet hvor lenge de kan la han sitte i forvaring når han oppfører seg eksemplarisk? Kan de holde han livsvarig i forvaring basert på manglende empati og tenningsmønster? 

Her må du nesten forklare hva du tenker. Premisset for forvaring er gjentagelsesfare, og så lenge det er overveiende sannsynlig at han fortsetter å banke opp og voldta kvinner kan vi jo ikke slippe han ut, bare fordi han oppfører seg greit i et miljø med bare menn? Det er bare tilfeldig at ikke også han er drapsmann og han har garantert gjort dette mot flere, som ikke har turt å anmelde. Hadde han ikke blitt tatt nå kunne han i teorien fortsatt med dette i førti år til, det er et stort antall potensielle ofre.

Når det gjelder tenningsmønstret hans er det bare skrevet i stein så lenge han egentlig mener det er greit. Hører jo på argumentene hans at han ikke er villig til å jobbe med det, og det bevises ved at første han gjør på perm er å løpe rett til nærmeste prostituert.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

In absentia skrev (6 timer siden):

Jeg er en av dem som ikke har hatt noe sympati med Marcus når jeg så serien.

Han syter og har en narsissistisk selvopptatthet der alle liksom har i oppgave å hjelpe nettopp ham. Moren har skjemt ham bort. Det er ikke hans egen feil at han har gjort de grusomme tingene han har gjort, det er «samfunnet som ikke hr hjulpet ham».

Give me a break, samfunnet har hjulpet ham så godt det kan fra barnsben av. Om noe har det vært mangel på konsekvenser for dårlig oppførsel hele veien. Kanskje heller belønning i form av oppmerksomhet og enda mer «hjelp». 

Han vet å bruke diagnosene sine og offerrollen til å manipulere dem rundt seg. Han vil at vi skal se en «stakkar» for dette er det lett å utnytte. 

Ensporet fokus på egne behov. 

Synes han var på Erlend-nivå av usympatiskhet.

Som mor til et diagnosebarn skal jeg love deg at man gjør alt mellom himmel og helvete for at ungen skal få hjelp. Å oppdra et slikt barn er så tungt at du må være i samme situasjon for å kunne forstå. Er det noe som ikke fungerer på en autismehjerne så er det en A4 oppdragelse av typen belønning-straff…

Å beskylde mor til Markus for å ha skjemt ham bort er det dummeste jeg har lest. At han endte opp som drapsmann er det kun han selv som er skyld i. Diagnosene hans er på ingen måte unnskyldende for det han har gjort, men det er en forklaring på hvordan han fungerer. Han er en drapsmann med autisme, ADHD (og personlighetsforstyrrelse?).

Endret av Mekkapekka
  • Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekkapekka skrev (12 minutter siden):

Som mor til et diagnosebarn skal jeg love deg at man gjør alt mellom himmel og helvete for at ungen skal få hjelp. Å oppdra et slikt barn er så tungt at du må være i samme situasjon for å kunne forstå.

Å beskylde mor til Markus for å ha skjemt ham bort er det dummeste jeg har lest. At han endte opp som drapsmann er det kun han selv som er skyld i. Diagnosene hans er en forklaring på hans fungering og ikke en unnskyldning for det han har gjort. 

Hvis barnet ditt er i nærheten av Markus så synes jeg ekstremt synd på deg. Voldelig adferd og klikking hver gang alt ikke er 100% slik han foretrekker. Jeg hadde ikke holdt ut, ikke en gang som mor.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (1 minutt siden):

Hvis barnet ditt er i nærheten av Markus så synes jeg ekstremt synd på deg. Voldelig adferd og klikking hver gang alt ikke er 100% slik han foretrekker. Jeg hadde ikke holdt ut, ikke en gang som mor.

Mitt barn er ingen Markus nei. Så bra for deg at du slipper å slite deg ut. Må være deilig å se ned på andre som ikke er like heldig som deg. 

• Liker 11
  • Hjerte 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om drapet hadde blitt unngått om han hadde samtykket til innleggelse vet man faktisk ikke. Om et menneske bestemmer seg for å begå et drap, vil han få det til uansett.  Han var jo samtykkekompetent. Om han hadde tatt i mot hjelpen eller fått noe ut av det, er også usikkert. Han hadde sikkert bare skrevet seg ut ganske fort. 

Men utrolig, tragisk og grusomt at noen skulle bli drept. Jeg forstår virkelig de pårørende her, men tenker ikke at enkeltpersoner kan stå til ansvar for hva han gjorde. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder ikke moren for å ikke ha gitt nok hjelp. 

Jeg tror moren har stilt enormt mye opp, og til og med skaffet ham jobb ved siden av skolen for at han skulle øve på å fungere i hverdagen.

Om noe mener jeg han burde vært mindre sydd puter under armene på. Hun har ikke satt grenser eller stilt krav.

På drapsdagen var han rasende på moren fordi hun hadde lagt fram sokker det stod «søndag» på og ikke «onsdag». Hva slags 19-åring trenger at mor legger fram sokker? for så å bli sint når det ikke ble gjort riktig? Selv folk med downs syndrom klarer å kle på seg selv. 

Jeg reagerer også på at Markus hele tiden ringer moren sin og klager sin nød, og at hun faktisk tar telefonen og stiller opp. Det ble kommentert i dommen at han er avhengig av å kunne ringe henne når han vil hele døgnet. Hvorfor muliggjør man slik adferd?

Det burde settes mer grenser mot denne voksne mannen. Han trenger å ta ansvar for seg selv. La ham ta ansvar for situasjonen han har stelt i stand. Han er en morder, torturist og overgriper, ikke noe offer.

Drittunge på 30 år. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (29 minutter siden):

Om drapet hadde blitt unngått om han hadde samtykket til innleggelse vet man faktisk ikke. Om et menneske bestemmer seg for å begå et drap, vil han få det til uansett.  Han var jo samtykkekompetent. Om han hadde tatt i mot hjelpen eller fått noe ut av det, er også usikkert. Han hadde sikkert bare skrevet seg ut ganske fort. 

Men utrolig, tragisk og grusomt at noen skulle bli drept. Jeg forstår virkelig de pårørende her, men tenker ikke at enkeltpersoner kan stå til ansvar for hva han gjorde. 

Derfor jeg skriver KUNNE vært unngått. Alle drap kan nok ikke forhindres, men jeg håper jo at flere kan få hjelp og behandling tidligere, slik at det blir mindre vold og færre drap i framtiden. De fleste av de som har drept, vil forhåpentligvis ikke drepe, men gjør det pga av sykdom, miljø eller situasjonen de er i. Selv om ikke alle kan reddes, betyr et drap mindre alt for den personen som får leve og hans/hennes nærmeste.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte serien svært godt, men savner god faglig dybde.

Det hadde vært fint med en psykolog som pratet litt om de menneskelige mekanismene rundt slike handlinger. 

Endret av megda
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare understreke her, at Markus absolutt ikke fremstår som en høytfungerende autist. Drapet i seg selv er en god pekepinn på det. Han har også blitt dårligere i fengselet. Måten han blir behandlet på i fengselet er ikke greit for en med autisme. Han burde absolutt holdes inne, da han virker svært ustabil. Men da på en psykiatrisk enhet. Norge burde absolutt bygge psykiatriske fengsler, hvor sånne som Liv Randi, Markus og hun lille med bamsen kan være i forvaring frem til de kan overflyttes til bolig med mindre sikkerhet. Man kan ikke ha dem i fengsel, det er helt umenneskelig.. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (1 time siden):

Jeg skylder ikke moren for å ikke ha gitt nok hjelp. 

Jeg tror moren har stilt enormt mye opp, og til og med skaffet ham jobb ved siden av skolen for at han skulle øve på å fungere i hverdagen.

Om noe mener jeg han burde vært mindre sydd puter under armene på. Hun har ikke satt grenser eller stilt krav.

På drapsdagen var han rasende på moren fordi hun hadde lagt fram sokker det stod «søndag» på og ikke «onsdag». Hva slags 19-åring trenger at mor legger fram sokker? for så å bli sint når det ikke ble gjort riktig? Selv folk med downs syndrom klarer å kle på seg selv. 

Jeg reagerer også på at Markus hele tiden ringer moren sin og klager sin nød, og at hun faktisk tar telefonen og stiller opp. Det ble kommentert i dommen at han er avhengig av å kunne ringe henne når han vil hele døgnet. Hvorfor muliggjør man slik adferd?

Det burde settes mer grenser mot denne voksne mannen. Han trenger å ta ansvar for seg selv. La ham ta ansvar for situasjonen han har stelt i stand. Han er en morder, torturist og overgriper, ikke noe offer.

Drittunge på 30 år. 

Du har ingen begrep om hva det innebærer å være autist… For det første så er det ekstremt ulikt fra person til person. Men at han ble fryktelig sint fordi moren hadde lagt frem feil sokker, er VELDIG typisk autisme. At han trenger sin mor er veldig forståelig, og mor er nok veldig sliten. Hun kjempet for at han skulle få hjelp, ikke løslatt. Jeg tenker det sier sitt, hun ønsker at han skal få hjelp, fordi hun kan ikke hjelpe han. Hun lager ingen unnskyldninger for handlingene hans heller. 

Han er en voksen mann ja, og han sier flere ganger at han må ta straffen sin, og at det han gjorde var det verste et menneske kan gjøre. Han benekter ikke det, han fremstår mer redd, redd for om han skal gjenta slike handlinger uten hjelp, eller skade seg selv mer. 

Han må ha hjelp, og fengsel gjør han sykere, ergo farligere. Dette er et tydelig psykisk helsevern, noe han garantert hadde blitt dømt til om det var i dag. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det var en interessant serie. I noen saker/hos noen av personene, syns jeg programlederen var flink til å være kritisk og stille spørsmål som utfordret, men i andre saker, som Markus sin, så syns jeg i likhet med mange at hele historien gav en bismak. De skulle bare ha droppa å ta han med, tenker jeg, når han var såpass dårlig at han ikke kunne utfordres og alt fokuset ble hans lidelse. Ikke fordi jeg mener det er uviktig å få fram hvor syke mange er i fengsel, men fordi det ble veldig forskjell mellom han og de andre. Sett i kontekst av resten av serien, så ble det feil, mener jeg. 48 skader, fant de på offerets kropp. 

Kjæresten og jeg satt faktisk og diskuterte at Erlend, til tross for å gi ekstremt dårlige vibber, ikke var mer skremmende enn Hans Marius, ut fra inntrykket vi satt med. Hans Marius var en av de skumleste i serien sett opp mot at han bruker mange ord og har en viss karisma (som noen kanskje ikke ser gjennom), mener jeg. Uten at jeg helt klarer å sette godt ord på det, så var det litt sånn "selvrealisering og selvutvikling blandet med dette skulle jeg ikke gjort, men det er komplekst, og så var jeg ikke sett, tror jeg, ja - sånn var det". Kanskje er jeg kynisk, hvem vet. Men karisma og mange ord, gjør han ikke mindre skremmende enn Erlend, som jeg oppfatta mer som "What you see is what you get". 

Og selv om det er greit å ha en overordna diskusjon på kostnader knyttet til enetiltak, så er det veldig mange andre også, som i hvert fall i perioder, koster staten noen mill i året på en eller annen måte. Her er det også viktig å tenke på at kostnadene i dette tilfellet handler om arbeidsmiljø og sikkerhet og skjerming. 

Foreldrene gjorde inntrykk på meg. Særlig faren til Hans Marius. Han sa veldig mye med få ord, synes jeg. 

• Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er strafferettslig tilregnelig med autisme og andre alvorlige nevrologiske tilstander, med mindre andre faktorer gjør personen utilregnelig. Hadde Markus vært vurdert utilregnelig måtte han også ha godtatt oppbevaring og behandling med tvang, med de voldelige trekkene han har vist store deler av livet. Det ville antakelig ha forhindret drapet, men hans livskvalitet ville jo vært deretter. Tviler på at han selv eller moren ville ment at det var riktig.

Synes du har en noe ensidig tolkning av dette og en for naiv tro på hva slags behandling som er tilgjengelig og mulig for denne gruppen.

Samfunnet trenger beskyttelse fra disse individene, og det bør diskuteres om det skal være et økonomisk tak på hva vi som samfunn bekoster av behandling for disse menneskene. Sannheten er at de mottar LANGT mer per individ i behandligsmidler enn andre i dette landet, som har levd lovlydige liv og som er maksimalt uheldige og får en kreftdiagnose med ekstra kostbare behandlingsalternativer, der samfunnet sier stopp for videre behandling på et tidspunkt. I det minste burde behandlingssum pr individ målt mot antatte leveår være likt. Det er det på ingen måte i dag. Det er drøyt provoserende å se hvordan Liv Randi lever i enebolig med «tjenerskap» tilgjengelig til enhver tid, hva det koster samfunnet, og hvordan det spares inn på nødvendig helsehjelp på andre områder. For min del kan disse individene gjerne få minst mulig behandling, så lenge de får mat, dagslys, klær og noe å pusle med på cella. Det har enorme menneskelige omkostninger å jobbe med slike mennesker, også. Det blir sjeldent belyst.

• Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å slåss mot IS var nok bare noe som foregikk i hans eget syke sinn.

Antar at han fantaserte om å "bistå" russiske styrker, i og med at han var ikledd russisk uniform.

Har absolutt ingen tro på at kunne ha bidratt med noe i en militær avdeling, og jeg tror heller ikke at noen ville ha godtatt ham.

Sinnsyke folk har ofte et forvridd og romantisk forhold til militæret og til krig. Det hadde også Jan Helge Andersen.

https://www.nrk.no/norge/andersen-var-en-rambo-type-1.522094

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krinoline skrev (24 minutter siden):

Samfunnet trenger beskyttelse fra disse individene, og det bør diskuteres om det skal være et økonomisk tak på hva vi som samfunn bekoster av behandling for disse menneskene. Sannheten er at de mottar LANGT mer per individ i behandligsmidler enn andre i dette landet, som har levd lovlydige liv og som er maksimalt uheldige og får en kreftdiagnose med ekstra kostbare behandlingsalternativer, der samfunnet sier stopp for videre behandling på et tidspunkt. I det minste burde behandlingssum pr individ målt mot antatte leveår være likt. Det er det på ingen måte i dag. Det er drøyt provoserende å se hvordan Liv Randi lever i enebolig med «tjenerskap» tilgjengelig til enhver tid, hva det koster samfunnet, og hvordan det spares inn på nødvendig helsehjelp på andre områder. For min del kan disse individene gjerne få minst mulig behandling, så lenge de får mat, dagslys, klær og noe å pusle med på cella. Det har enorme menneskelige omkostninger å jobbe med slike mennesker, også. Det blir sjeldent belyst.

Liv Randi bor i fengsel, i en enebolig som ikke er hennes egen. Boligen er såpass stor, fordi det skal være plass til stort personell. Hun får lov til å dra noen timer på kjøpesenter, tre timer i måneden.  De som jobber der er ikke BPAer, men jobber i Kriminalomsorgen.  Hun blir overvåket og har et fast program hun skal følge hver dag. 

Ja det har enormt menneskelige omkostninger å jobbe med disse menneskene.  Å skulle ha en jobb hvor man låser noen inn, og kaster nøkkelen, skaper bare flere mentalt syke innsatte- og sykemeldte fengselsbetjente. Ingen ønsker å ha en utdanning og jobb som bare dreier seg om dette.  Denne yrkesgruppen topper statistikken over de som har depresjon, angst ,traumer og PTST på jobb, mer enn de som har tjenestegjort Forsvaret utenlands.  I USA hvor tankegangen bak fengselsstraff er hevn og gjengjeldelse lever  fengselsoffiserene  10-15 år kortere enn  gjennomsnittet De dør av hjertesvikt, rusmidler, og selvmord.  Derfor ser de til Skandinavia for å bygge opp humane fengsler. De ser at det ikke er produktivt å holde på som de gjør. De innsatte skal ut en dag, og bli gode naboer. Da må man gjøre det man kan for å rehabilitere dem.  De kan heller ikke spare inn på helsehjelp da det bryter med menneskerettighetene. Norge har undertegnet verdenserklæringen for menneskerettigheter, så det setter begrensninger. 

Men prisen er enormt høy for slike enmannsfengsler som Liv Randi bor i.  De må jo bare fortsette å forsøke å rehabilitere henne, men det hadde føltes godt å vite at det ikke koster over 10 mill årlig, særlig med tanke på at hun nok aldri vil bli løslatt.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Liv Randi bor i fengsel, i en enebolig som ikke er hennes egen. Boligen er såpass stor, fordi det skal være plass til stort personell. Hun får lov til å dra noen timer på kjøpesenter, tre timer i måneden.  De som jobber der er ikke BPAer, men jobber i Kriminalomsorgen.  Hun blir overvåket og har et fast program hun skal følge hver dag. 

Ja det har enormt menneskelige omkostninger å jobbe med disse menneskene.  Å skulle ha en jobb hvor man låser noen inn, og kaster nøkkelen, skaper bare flere mentalt syke innsatte- og sykemeldte fengselsbetjente. Ingen ønsker å ha en utdanning og jobb som bare dreier seg om dette.  Denne yrkesgruppen topper statistikken over de som har depresjon, angst ,traumer og PTST på jobb, mer enn de som har tjenestegjort Forsvaret utenlands.  I USA hvor tankegangen bak fengselsstraff er hevn og gjengjeldelse lever  fengselsoffiserene  10-15 år kortere enn  gjennomsnittet De dør av hjertesvikt, rusmidler, og selvmord.  Derfor ser de til Skandinavia for å bygge opp humane fengsler. De ser at det ikke er produktivt å holde på som de gjør. De innsatte skal ut en dag, og bli gode naboer. Da må man gjøre det man kan for å rehabilitere dem.  De kan heller ikke spare inn på helsehjelp da det bryter med menneskerettighetene. Norge har undertegnet verdenserklæringen for menneskerettigheter, så det setter begrensninger. 

Men prisen er enormt høy for slike enmannsfengsler som Liv Randi bor i.  De må jo bare fortsette å forsøke å rehabilitere henne, men det hadde føltes godt å vite at det ikke koster over 10 mill årlig, særlig med tanke på at hun nok aldri vil bli løslatt.

kontinuerlig overvåking må vel bety et jævla stressaffære som et normalt sinn ikke vil tilpasse seg..lækk av privatliv, lækk av egentid vil seff føre til alvorlig stressproblematikk som vil gi seg ut i psykiske tilstander som paranoia..hvis det skal være utgangspunktet for rehab så bør kriminalomsorgen få,seg et kurs hos FN i hva tortur er for noe og hvilken konsekvenser tortur har på det menneske som blir skadelidende av det.. det gjelder ikke bare kriminalomsorgen , men helsevesenet også..men sistnevntes forhold til menneskeverd er norges mørkeste historie…så der evner jeg ikke å se noen endringer noensinne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (24 minutter siden):

kontinuerlig overvåking må vel bety et jævla stressaffære som et normalt sinn ikke vil tilpasse seg..lækk av privatliv, lækk av egentid vil seff føre til alvorlig stressproblematikk som vil gi seg ut i psykiske tilstander som paranoia..hvis det skal være utgangspunktet for rehab så bør kriminalomsorgen få,seg et kurs hos FN i hva tortur er for noe og hvilken konsekvenser tortur har på det menneske som blir skadelidende av det.. det gjelder ikke bare kriminalomsorgen , men helsevesenet også..men sistnevntes forhold til menneskeverd er norges mørkeste historie…så der evner jeg ikke å se noen endringer noensinne..

Med tanke på Liv Randi så er denne konstante overvåkingen grunnet i et sikkerhetsbehov og ikke lenger som del av straffen. Hun har sonet straffen hun fikk for 23 år siden, men forvaringen har bare blitt forlenget så lenge hun anses som farlig for andre. Det blir det samme som for autister som har 2 til 1-bemanning fordi de er utagerende.  De kan ikke få frihet til å gjøre hva de vil. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ser ut som å bare eksistere er en smertefull lidelse for denne Markus. Ansiktsuttrykket til noen som opplever store, fysisk smerter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pedagog med over 25 års fartstid i barnehage og skole setter serien i gang mange tanker ifh til barns fungering og personlighet, utenforskap og tidlig innsats (med tanke på mor til Markus sitt overslag på at han hadde kostet samfunnet 40-50 mill så langt). 

Har jo møtt og møter fortatt barn som er vanskelig å nå inn til, som er i konstant «fight or flight» modus, havner raskt i konflikt med andre barn og voksne. Barn som skader insekter og dyr med vilje samt viser manglende evne til empati. Både de som har eller er på vei til diagnose/ utredning men også de uten. Som trekkes mot det «ulovlige» og kommer med kraftige utsagn som omhandler såring og «dreping» som en form for undring. Nå blir selvsagt ikke alle disse barna forbrytere og voldsutøvere, men noen barn dukker opp i bevisstheten når jeg tolker personlighetene og utfordringene til personene i dokumentaren. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg får mindre og mindre sympati for Markus, jo mer jeg leser i denne tråden... 

Jeg "forsvarte" han tidligere i tråden, fordi jeg ikke visste så mye. Men nå har jeg et helt annet syn på han... 

• Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere i tråden er det nå en del «kjempende mødre» her i tråden, og det at dere forsvarer drapet med at han er autist er ikke ok. Han burde absolutt ikke fått manipulert seg til lettere soning på psykiatrisk (der de får mange goder som sin egen mobiltlf) men burde blitt i fengsel som han også ble dømt til. Er det sånn at alle som dreper og som har autisme skal få slippe fengsel? 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...