Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring


Fountaine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg så første episode i går. Vet ikke helt hva jeg synes… det ga inntrykk, jeg vil se mer! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (8 minutter siden):

Jeg så første episode i går. Vet ikke helt hva jeg synes… det ga inntrykk, jeg vil se mer! 

Var spesielt med han som prøvde å drepe far og stemor med hammer. Faren var jo på sykehus og hadde tydelige arr i hodet. Men han besøkte fortsatt sønnen og ville ha kontakt med han. Men han ville ikke at han skulle overnatte hjemme hos han lengre, det turte han ikke.

Endret av Fountaine
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så hele i går og i dag. Veldig god serie der jeg fikk innblikk i en verden jeg vet lite om.

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (10 minutter siden):

Var spesielt med han som prøvde å drepe far og stemor med hammer. Faren var jo på sykehus og hadde tydelige arr i hodet. Men han besøkte fortsatt sønnen og ville ha kontakt med han. Men han ville ikke at han skulle overnatte hjemme hos han lengre, det turte han ikke.

Det var egentlig bare vondt å se. Samtidig synes jeg flere av gutta (mennene) virket veldig reflekterte rundt egne (dårlige) valg og livet fremover. Håper de er det, og at det ikke bare er spill for galleriet (må forte meg å se mer kjenner jeg) 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og han med autisme. Han hadde egentlig blitt født med veldig dårlige kort og hadde hatt problemer helt siden han var barn. Moren ba jo også om hjelp fordi hun var redd for at han skulle bli drapsmann, noe han ble. Han drepte skolekameraten med mange knivstikk.

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er foreløpig bare på episode 3, men syntes serien er god. Tøft gjort for de innsatte og deres pårørende å la oss komme så tett på og dele hva de har gjennomgått.

Erlend gav meg umiddelbart en dårlig smak i munnen, han virker ikke klar for det frie liv. Mistenker at han er psykopat og en som kommer til å gjenta tidligere forbrytelser. 

Hans Marius derimot, fikk jeg medfølelse for. Han var nok en ung gutt med mye følelser og et behov for å bli sett. Det han gjorde var helt sinnsykt og jeg har full forståelse for at faren aldri vil bli trygg på ham igjen. Noe annet hadde vært ufornuftig. Jeg håper dog at han klarer å få seg et fint liv på utsiden med nye venner. Kjenner at jeg heier på han.

 

  • Liker 26
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (31 minutter siden):

Erlend gav meg umiddelbart en dårlig smak i munnen, han virker ikke klar for det frie liv. Mistenker at han er psykopat og en som kommer til å gjenta tidligere forbrytelser. 

På slutten av siste episode står det at han tok kontakt med en prostituert når han var på prøveløslatelse og fikk bot.

  • Liker 11
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett to episoder og den virker veldig bra. 
Stort kudos til alle de involverte, både innsatte og familie som gir et innblikk i noe jeg egentlig vet veldig lite om.

Syntes Leo er knallflink! 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflonhjernen skrev (37 minutter siden):

Sett to episoder og den virker veldig bra. 
Stort kudos til alle de involverte, både innsatte og familie som gir et innblikk i noe jeg egentlig vet veldig lite om.

Syntes Leo er knallflink! 

Han tør å utfordre dem også. Helsike som jeg har respekt for ham. Han hadde vært knalldyktig som miljøarbeider. Han var utrolig fin med Elise. 
Jeg heier også på Hans Marius. Det han gjorde er ufattelig. Samtidig får jeg ikke de dårlige vibbene jeg får på Erlend. HM framstår jo å ha reelt gått gjennom en stor endring, ha forstått hva som gikk galt (og mer enn mange rundt ham har gjort), måten du ser han praktisk talt jobber med å sette ord på, beskrive følelser, analysere (eks seansen med konfliktrådet)…man får ikke følelse av «bare bullshit og spill for galleriet» med ham. Han framstår utrolig reflektert, og man ser jo også at han evner å lytte og å ta til seg utfordrende refleksjoner tilbake. Han ble nok litt «irritert» i ene samtalen med faren, men jeg oppfatta at det handla mer om at faren fortsatt tror at det som skjedde bare skjedde ut av intet, ikke det at han fortsatt er redd innerst inne. Vet ikke om andre «leser» det annerledes. Han virker også å forstå den grunnleggende forskjellen på å skylde på andre og å ta ansvar selv, samtidig som man kan søke forklaringer og prøve å forstå seg selv samtidig som man tar ansvar. Gjorde inntrykk da han sa at han hadde innsett at han egentlig aldri hadde behov for å drepe, men for å bli sett. Og han virker jo å søke relle alternativ for å unngå å bli stengt inne i seg selv på nytt.

Står stor respekt av at de stiller opp, selv om det garantert er tøft for en del ofre og pårørende. Samtidig tenker jeg at vi trenger denne serien. Ikke for å få medlidenhet med farlige folk, men hvis vi ikke prøver å forstå hvor det går galt…da skjer det heller ikke endring. Ikke bare med dem som allerede sitter inne, men hvem vi kan forhindre at ender opp der. 
Var litt redd for dette med diagnoser osv. Skal vi nå få ny runde med stigmatisering av ADHD liksom. Men t.o.m den syntes jeg Leo greide å balansere forbaska bra. Man blir ikke voldelig drapsmann pga ADHD, men ADHD er ingen fordel om den kombineres med andre dårlige forhold i tillegg. Det synes jeg kom godt fram mellom linjene. 

  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett hele serien. Er veldig takknemlig for at de innsatte, foreldrene og kriminalomsorgen har sagt ja til å bidra inn i denne viktige og lærerike dokuserien. Vi har godt av å se menneskene og systemet. Det er tydelig at vi trenger flere muligheter for disse menneskene som kanskje aldri vil komme ut i samfunnet igjen. 

Er i likhet med dere andre nok en gang imponert over hvor god Leo er i denne type program. Han er veldig flink til å tilpasse seg, møte folk - men også stille spørsmål helt ufiltrert. 

Fikk forøvrig også et godt inntrykk av Hans Marius. Han jobber jo aktivt for å bli inkludert i samfunnet og utfordre seg selv, så skulle likt å vite mer om bakgrunnen for avslaget. Tror forøvrig han kunne hatt en kunstnerkarriere foran seg. Likte uttrykket hans. 

  • Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En serie full av alvor og dilemmaer. Og det er jo kun Leo Ajkic, med sin genuine varme, nysgjerrighet og solide væremåte som kunne gjøre dette. 

Og jeg føler meg litt gammeldags, men formatet passet så godt på NRK. Jeg håper virkelig folk tar seg tid til å se serien. 

Jeg fikk frysninger av denne Erlend.. (Lurte jo først på om de rett og slett hadde gitt Julio Kopseng et fiktivt navn ). Forferdelig type. Er sjeldent jeg bruker ord som psykopat, men denne Erlend...tilgjort selvsikker og voldsomt overbevist om at han har noe ute i samfunnet å gjøre. Han vekket ikke empatien èn eneste plass i meg. 

Man merker at det å ha pårørende som tror på en, har krefter og ressurser til å tale sin sak, betyr enormt mye. 

Jeg ble hèlt satt ut av Markus. Han kunne gått under radaren i ethvert klasserom. Virkelig et skremmende eksempel på hvor tilfeldig radikale holdninger kan slå ut. 

Hans Marius virker genuint som en som ønsker å gjøre opp for seg. Han virker omgjengelig og god med mennesker. 

Men fy flate. Mer ressurser, hender og lyttende ører trengs virkelig i kriminalomsorgen. 

Noen skal selvfølgelig aldri ut, men sjansen for at flere blir "mennesker" igjen, burde i allefall ikke stå på om tung psykiatri skal lindres med å stenges inne på murgulv. 

(Forresten...Hans Marius kunne jo vært tvilling med karakteren Rhino Thue fra "Nissene i bingen" :knegg:)

Tipper Leo drar inn nok en gullrute for dette prosjektet 🥰 :klappe:

  • Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (7 minutter siden):

En serie full av alvor og dilemmaer. Og det er jo kun Leo Ajkic, med sin genuine varme, nysgjerrighet og solide væremåte som kunne gjøre dette. 

Og jeg føler meg litt gammeldags, men formatet passet så godt på NRK. Jeg håper virkelig folk tar seg tid til å se serien. 

Jeg fikk frysninger av denne Erlend.. (Lurte jo først på om de rett og slett hadde gitt Julio Kopseng et fiktivt navn ). Forferdelig type. Er sjeldent jeg bruker ord som psykopat, men denne Erlend...tilgjort selvsikker og voldsomt overbevist om at han har noe ute i samfunnet å gjøre. Han vekket ikke empatien èn eneste plass i meg. 

Man merker at det å ha pårørende som tror på en, har krefter og ressurser til å tale sin sak, betyr enormt mye. 

Jeg ble hèlt satt ut av Markus. Han kunne gått under radaren i ethvert klasserom. Virkelig et skremmende eksempel på hvor tilfeldig radikale holdninger kan slå ut. 

Hans Marius virker genuint som en som ønsker å gjøre opp for seg. Han virker omgjengelig og god med mennesker. 

Men fy flate. Mer ressurser, hender og lyttende ører trengs virkelig i kriminalomsorgen. 

Noen skal selvfølgelig aldri ut, men sjansen for at flere blir "mennesker" igjen, burde i allefall ikke stå på om tung psykiatri skal lindres med å stenges inne på murgulv. 

(Forresten...Hans Marius kunne jo vært tvilling med karakteren Rhino Thue fra "Nissene i bingen" :knegg:)

Tipper Leo drar inn nok en gullrute for dette prosjektet 🥰 :klappe:

Jeg er så enig med alt du skriver!! Denne serien er langt fremme i pannebrasken, er helt sikker på at det vanker Gullruten her ja. 

Og Markus, å Markus. Tenk å ha mamma som han. Hun var veldig tydelig. Hun så det komme, hun prøvde alt hun kunne, hun jobber for behandling i dag, ikke for løslatelse. Tenk å stå i noe slikt. Det er helt...nesten uforståelig for andre å fatte. 

Hans Marius - han vekker mange følelser. Både empati og avsky. 

Jeg må tenke litt på denne, jeg er sterkt beveget.

  • Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hans Marius la jo planer om å drepe mange. Likevel ringte han politet og sa selv at han hadde drept faren ( han trodde det vel selv da). Vet at han angrep mor og søster også. 
Men det at han ringte politet forteller meg jo at det ikke var selve ønsket om å drepe flest mulig som drev ham, og at han tross alt hadde en stopp-mekanisme som slo inn der. Godt han ikke lyktes, sterkt å se forholdet far-sønn idag. HM har fortsatt en sjanse til å få et  bra liv ute. Fint at han er blitt overført til et lavrisiko fengsel nå. 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin serie. Satt fra første sekund og prøvde å lese hvem som virkelig hadde eller ville endre seg og hvem som ikke var genuin.  Det viste seg iallefall å være rett i det ene tilfellet.  

Jeg ble også litt skremt over hva som plutselig utløser sånne grusomme ting. Det kan være "Ole" på 6 år på fotballen. Eller " Eva" som går alene i friminuttene. 

Spennende og lærerikt program og Leo er rå som vanlig.  

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må aldri finne på å slippe ut han Erlend. Han går nok fort tilbake til gamle synder... Tror han er livsfarlig.

Samme med Elise og Liv Randi. Der snakker vi tikkende bomber. 

  • Liker 19
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra serie! Jeg liker Leo. 

 

Personlig syns jeg ingen av de som har blitt vist burde slippes ut med det første. Og han voldektsmannen er direkte farlig.

 

Og jeg er overrasket over at så mange "liker" Hans Marius. Han kan prate for seg, men jeg tror ikke på han? Jeg føler kun han har lært seg DET, å prate, og at alt er falskt? Han har vist null følelser.

Jeg tror han fint kunne vært i stand til å begå drap om han ble slept ut. Og stakkars faren hans. Han er jo redd han, men han føler vel han må stille opp for sønnen sin. 🤷🏼‍♀️

  • Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...