Gå til innhold

Studielån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så usikker på hva jeg bør gjøre.

Bør jeg jobbe så mye jeg kan og sette av 7000kr i fond hver måned, og tjene over inntektsgrensen. Eller leve trangt og tjene under inntektsgrensen og spare 2500kr i måneden.

Hva er lurest? 

 

Anonymkode: c92f7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurest er vel å å ikke ta studielånet.

Det er tross alt et lån som koster renter. Det er ikke mye risiko du kan ta i rentefri periode. Fonds er helt uaktuelt når du ønsker å betale tilbake før du utløser renter. Sparekontoer gir vel ikke nok avkastning for p holde tritt med inflasjon, så da snakker vi om noen få tusener. Det blir du ikke veldig rik på.

Jo da, du kan gire på lånet. Det er mange som bruker det som EK til bolig.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville ha spart så mye som mulig. Husk på at hvis du blir ufør, kan du søke om å få slettet studielånet. Da kan sparepengene komme godt med. Rentene på studielånet er ikke så høye som f.eks i et boliglån. Det er det mest gunstige lånet du kan ha. Pengene du setter i fond, kan du jo eventuelt bruke til kjøp av bolig. 7000 kr blir jo mye til slutt.

Men du bør veie opp fordeler mot ulemper. 

Jeg kan svært lite om fond, men jeg har pleid å spare i BSU og på Høyrentekonto.

Anonymkode: c2037...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjene under inntektsgrensen så du får stipend. Det er sikre penger, i motsetning til fond.

Anonymkode: 1af48...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er så usikker på hva jeg bør gjøre.

Bør jeg jobbe så mye jeg kan og sette av 7000kr i fond hver måned, og tjene over inntektsgrensen. Eller leve trangt og tjene under inntektsgrensen og spare 2500kr i måneden.

Hva er lurest? 

 

Anonymkode: c92f7...a53

Vil jobbingen gå ut over karakterene dine og dermed kanskje potensielle jobbmuligheter?

Anonymkode: e1047...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan klare å jobbe 13 vakter i måneden uten at det ødelegger for studie!

Men vil ikke tape penger senere på å jobbe mye nå. Men hvis jeg sparer minst 60k i året (som er det som kan bli stipend.) Da tjener jeg vel på å spare og tjene mer?

Anonymkode: c92f7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...