Gå til innhold

Hvor lang tid å beregne på flyplass til USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal til USA og har ikke vært der før. Reiser fra Oslo til London kl 07.30 og har 4 timer mellomlanding i London før avreise igjen. Hvor lang tid burde jeg beregne på Gardemoen? Og når jeg kommer frem i USA, hvordan navigerer jeg flyplassen? For har hørt det er tidskrevende og strengt på flyplassen der. Setter pris på svar :) 

Anonymkode: 49ee9...508

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i USA skal du? Er mer enn en flyplass.. 

Anonymkode: 49624...fa5

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg så på billetten en gang (dette er svært mange år siden) at på interkontinentale flights fra OSL/Gardermoen så skulle man møte opp minst 90 minutter før departure.

Tenker det blant annet er pga fare for kø i innsjekking eller sikkerhetskontrollen.

På så dyre billetter, hvorfor ta noen sjanser?

Anonymkode: aa516...d79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror jeg så på billetten en gang (dette er svært mange år siden) at på interkontinentale flights fra OSL/Gardermoen så skulle man møte opp minst 90 minutter før departure.

Tenker det blant annet er pga fare for kø i innsjekking eller sikkerhetskontrollen.

På så dyre billetter, hvorfor ta noen sjanser?

Anonymkode: aa516...d79

Burde jeg sette av 3 timer på Gardemoen? For skal jo først mellomlande i London og ikke direkte USA, derfor jeg er litt forvirret når jeg burde dra 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor i USA skal du? Er mer enn en flyplass.. 

Anonymkode: 49624...fa5

LA

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Burde jeg sette av 3 timer på Gardemoen? For skal jo først mellomlande i London og ikke direkte USA, derfor jeg er litt forvirret når jeg burde dra 

To timer holder for å komme deg gjennom passkontrollen. Både datteren og jeg har reist mye til England, og har aldri vært der før to timer før avreise og det har alltid holdt med tid. 

Skrevet

Set av noen timer (worst case) til immigrasjonskontroll når du kommer frem. Bortsett fra det er flyplassene i USA som alle andre flyplasser, følg skiltene dit du skal så burde det gå bra. 

Jeg ville ikke møtt opp noe senere enn 90 minutter før avgang på Gardermoen, tilfelle kø.

Skrevet

I USA gjør de alt for hånd. De skal personlig snakke med alle som ankommer. Tar lang tid. 

Anonymkode: 07c79...ca8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I USA gjør de alt for hånd. De skal personlig snakke med alle som ankommer. Tar lang tid. 

Anonymkode: 07c79...ca8

Men hva med mellomlandingen i London? Er det på Gardemoen, London eller fremme i USA det kommer til å ta tid? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva med mellomlandingen i London? Er det på Gardemoen, London eller fremme i USA det kommer til å ta tid? 😅

London vil jeg tro går helt greit, bagasjen er allerede sjekket inn, og dere har (veldig) god tid. Bare pass på å sjekk hvilken terminal flyet til USA går fra når dere lander der, det er kjipt å finne ut at dere er på feil sted når boarding har startet.

Skrevet
Amys skrev (2 minutter siden):

London vil jeg tro går helt greit, bagasjen er allerede sjekket inn, og dere har (veldig) god tid. Bare pass på å sjekk hvilken terminal flyet til USA går fra når dere lander der, det er kjipt å finne ut at dere er på feil sted når boarding har startet.

Takk :) Så det er primært på Gardemoen jeg burde være minst 2 timer før, og så kommer det til å ta tid igjen når jeg ankommer USA? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk :) Så det er primært på Gardemoen jeg burde være minst 2 timer før, og så kommer det til å ta tid igjen når jeg ankommer USA? 

Det er iallfall min erfaring. USA kan gå veldig greit hvis du har flaks, eller ta et halvt liv. Pass på å gå på do, ha vann i vannflasken og ikke vær utsultet/ha lavt blodsukker før du steller deg i immigrasjonskøen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Amys skrev (12 minutter siden):

Det er iallfall min erfaring. USA kan gå veldig greit hvis du har flaks, eller ta et halvt liv. Pass på å gå på do, ha vann i vannflasken og ikke vær utsultet/ha lavt blodsukker før du steller deg i immigrasjonskøen. 

🙏

Skrevet (endret)
Amys skrev (4 timer siden):

Dette! Det er gjerne et toalett før, men du får som regel ikke tak i mat. Du kan ha med nøttebarer etc. Jeg har stått i evigheter i kø flere ganger. Husk at du må kunne vise retur billett om de vil se den.

Endret av Lilytre
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Gardermoen må du gjennom passkontroll, det går vanligvis ganske raskt med norsk pass, men pass på at du ikke har dårlig tid. 
London: Her er det lurt å være ved gaten tidlig, det kan ta ganske lang tid med de store jumbojeten, og jeg har opplevd å bli kalt fram til gaten før boarding for at de skal sjekke passet (til USA). Husk ESTA!!!

Du må også være forberedt på at det kan være en egen sikkerhetskontroll før du kommer til gaten, selv om du allerede er innenfor sikkerhetskontrollen egentlig. Jeg vet ikke om det er sånn i London, men jeg har for eksempel opplevd det i Frankfurt. De er strenge på sikkerheten på internasjonale flighter, og særlig til USA. Så ikke bruk masse tid i taxfree’en, prioriter å komme deg til gaten så raskt som mulig. 

USA: Bingo hvor lang tid det vil ta. Den amerikanske køen går kjapt, den internasjonale er en HELT annen historie. 

Amys skrev (23 timer siden):

Veldig enig! Det er lurt å se noenlunde representativ ut i passkontrollen, og ikke ha lavt blodsukker/må veldig på do!

Anonymkode: 57883...209

• Liker 1
Skrevet

Det kan ta tid i immigrasjonen i LA, men det er altså som regel ikke snakk om mange timer slik at man må ha niste med. :ler:

Gjest winterchild
Skrevet

Har missat flyget tusen gånger inrikes i usa, skulle räkna med minst två timmar! Som andra har sagt, allt tar mer tid i usa 

Skrevet

Gå på do før du stiller deg i passkontrollen/immigrasjonen i LA 😅 

En del år siden jeg reiste dit, men det tok tid.

Anonymkode: 10523...dc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...