AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #41 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det har hun hatt før. Studerer dere kontoutskriften da? Anonymkode: a48e8...1e9 Nå er ikke jeg en av de som har forvaltning, så nøyaktig hva de gjør vet jeg ikke. Men når de har forvaltning så får de utbetalt en viss sum feks månedlig, ukentlig, eller så ofte det er behov for som skal gå til mat, klær osv. har ikke intrykk av at det da blir spurt om kontoutskrift på det man bruker. Før dette kan det nok være at de går gjennom og summerer kafebesøk osv bare for å tydeliggjøre for personen hvor pengene tar veien. Anonymkode: 9d6b4...a74 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #42 Skrevet 13. september 2024 Jeg har god økonomi. Jeg har hus og hytte, leiligheter i utlandet og eier firma. Men for 27 år siden ca - så eide jeg ingenting. Jeg hadde mistet jobben, drittjobb med en ekkel sjef, og droppet ut av VGS...uten å ha fått arbeidet opp rettigheter, og hadde ingen kontakt med familie, hadde ikke råd til husleie, og bare utsatte problemet fordi jeg tenkte det skulle løse seg. Jeg hadde 7-8 kroner til slutt og det fikk en jeg en løk for og noen poteter (Det måtte vært billig på den tiden...) Til slutt måtte jeg gå til NAV. Den gang het det bare sosialtjenesten, og jeg husker at tårene trillet nedover kinnene. Det var bare så ydmykende. Jeg har aldri glemt det. Det er jo ikke slik at du går fra at alt er ok til at du sitter uten en krone og må be NAV om hjelp til nødpenger. Det er en slippery slope som går over fra å miste jobb, bli syk, aldri hatt en jobb...være ung og sårbar, ha gjeld og regninger, osv osv.. Kan dessverre ikke hjelpe på svar, bare håper det ordner seg. Ikke føl skam. Dette er våre penger, og du trenger dem nå. Gå til NAV og få hjelp. Og så kan du kanskje snakke med en rådgiver som kan hjelpe deg å få ting litt på stell. Anonymkode: 9efe5...998 5
A-hunter Skrevet 13. september 2024 #43 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Livet som navklient er noe alle burde kjenne på, bare for å få et lite innblikk i hvor ydmykende og jævlig mange har det Det er altså "ydmykende og jævlig" å få penger til livsopphold når man helt åpenbart er ute av stand til å skaffe og forvalte inntekt på egen hånd? Spent på hva du mener er alternativet her. Å bare gi alle som ber om det 50.000 kroner? Eller 100.000? Hvor ofte da? Daglig? 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #44 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 16.27): I utgangspunktet skal du bare sende inn kontooversikter som viser saldo. Hvis de ber om detaljert kontoutskrift, kan du be om begrunnelse på hvorfor de skal ha dette. Husk å skrive nødhjelp i søknaden slik at det blir fanget opp som dette av nav kontoret. Anonymkode: bf3ea...d5c Hvorfor de trenger det? Selvfølgelig trenger de det, eller skal jeg gå å handle på Zalando, Elkjøp og foodora, for så å kun sende screenshot av at kontoen er tom? Anonymkode: 39d46...b25 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #45 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har god økonomi. Jeg har hus og hytte, leiligheter i utlandet og eier firma. Men for 27 år siden ca - så eide jeg ingenting. Jeg hadde mistet jobben, drittjobb med en ekkel sjef, og droppet ut av VGS...uten å ha fått arbeidet opp rettigheter, og hadde ingen kontakt med familie, hadde ikke råd til husleie, og bare utsatte problemet fordi jeg tenkte det skulle løse seg. Jeg hadde 7-8 kroner til slutt og det fikk en jeg en løk for og noen poteter (Det måtte vært billig på den tiden...) Til slutt måtte jeg gå til NAV. Den gang het det bare sosialtjenesten, og jeg husker at tårene trillet nedover kinnene. Det var bare så ydmykende. Jeg har aldri glemt det. Det er jo ikke slik at du går fra at alt er ok til at du sitter uten en krone og må be NAV om hjelp til nødpenger. Det er en slippery slope som går over fra å miste jobb, bli syk, aldri hatt en jobb...være ung og sårbar, ha gjeld og regninger, osv osv.. Kan dessverre ikke hjelpe på svar, bare håper det ordner seg. Ikke føl skam. Dette er våre penger, og du trenger dem nå. Gå til NAV og få hjelp. Og så kan du kanskje snakke med en rådgiver som kan hjelpe deg å få ting litt på stell. Anonymkode: 9efe5...998 Jo da. Uheldige omstendigheter kan faktisk smelle sammen og skape en situasjon hvor man trenger nødhjelp selv om man egentlig greier seg helt utmerket ellers. Anonymkode: c8d6c...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #46 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 13.52): Hjelp, da går jeg heller uten mat til tirsdag… Anonymkode: df407...1c4 Har ikke lest tråden så kan hende dette står fra før. Men, mine tips: sjekk trumfkonto og cooopkonto og se om du har noe der. Overfør til konto det du har tilgode. Pant flasker. Selg noe på Finn. (Selv selger jeg et av mine største møbel snart pga mangel på penger til mat.) (Har aldri søkt nødpenger men vet det er umulig fordi vedkommende som jobber med det i nav her er korrupt, gir ikke stønader til alenemødre som har rett på stønader engang, og er fryktelig nedlatende.) Let og se gjennom hyller og skap og se om du kan selge noe på Finn. Det er utrolig hva som kan selges. Alt fra verktøy til bøker, pynteting, klær, sko, smykker, skiutstyr. Har du noe euro eller annen valuta, kan det veksles til NOK. Billig mat; ris, poteter, billig nedfryst kjøttdeig, amerikansk blanding frossen, egg. 🤍 Anonymkode: 4ffe6...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #47 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 14.17): Håper ikke slike som deg jobber på NAV…. Anonymkode: df407...1c4 Slike jobber på mitt lokale NAV-kontor allerede. Søker aldri nødhjelp. Gjorde det for 12 år siden, husker det som om det var i går pga hvor nedlatende vedkommende var. Fikk jeg hjelp da? Nei. Er ikke verdt ydmykelsen. Anonymkode: 4ffe6...e5c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #48 Skrevet 13. september 2024 Hei alle sammen. takk for hjelpen og gode svar dere som er medmenneskelig og forståelsesfulle ❤️ Jeg har fått solgt unna en del ting og fått beskjed om at sykepenger kommer på mandag. Anonymkode: df407...1c4 3 2
Melus Skrevet 13. september 2024 #49 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei alle sammen. takk for hjelpen og gode svar dere som er medmenneskelig og forståelsesfulle ❤️ Jeg har fått solgt unna en del ting og fått beskjed om at sykepenger kommer på mandag. Anonymkode: df407...1c4 Håper det ordner seg for deg. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #50 Skrevet 13. september 2024 Fikk her en mnd i sommer, er gift, han jobber fullt, jeg student,3 barn var ikke gøy å søke, men det er bedre å søke enn å falle på etterskuddsvis og bare reparere i all evighet med dumme løsninger som kvikklån og Mastercard Anonymkode: 95d6c...e57
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #51 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei alle sammen. takk for hjelpen og gode svar dere som er medmenneskelig og forståelsesfulle ❤️ Jeg har fått solgt unna en del ting og fått beskjed om at sykepenger kommer på mandag. Anonymkode: df407...1c4 Bra det ordner seg ☺️ Anonymkode: 9d6b4...a74
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #52 Skrevet 13. september 2024 Sjekk også too good to go, bet ikke hvor du bor, men det er det flust av bakerier/butikker restauranter som selger det billig enn å kaste Anonymkode: 95d6c...e57
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #53 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 16.54): Hei ts, jeg jobber som saksbehandler i sosialtjenesten. Kan fortelle hvordan det er på mitt kontor (dette kan variere fra sted til sted). Får jeg nødhjelpsøknad må du først og fremst dokumentere at du ikke har penger på konto, ikke nødvendigvis med kontoutskrift men en oversikt over alle kontoer som viser saldo. Når vi får dette ønsker jeg å snakke med den som har sendt søknaden for å kartlegge situasjonen. Jeg kan stille spørsmål rundt hva som har gjort at du er i denne situasjonen, når du forventer penger igjen og hvordan du vil prøve å unngå en slik situasjon igjen for å se om vi kan hjelpe med litt rådgivning. Ved noen tilfeller tilbyr vi time hos økonomisk rådgiver hvis vi ser at du har utgifter som gjør hverdagen vanskelig for å se på løsninger for deg. Hos oss er det sånn at vi har utbetaling til konto 2 dager i uka, ved akutt behov utenfor dette har vi egne kontantkort som vi kan lade, du tar da ut disse pengene i minibank og leverer tilbake kortet. det er bare å søke ts, men du må være forberedt på å kunne ta en prat om økonomien ☺️ å havne i knipe kan skje den beste Anonymkode: 9d6b4...a74 Ber dere ikke om kontoutskrift noen uker bakover i tid for å sjekke at det ikke er tatt ut cash feks rett før søknad ble sendt? Anonymkode: 662c0...151 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #54 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ber dere ikke om kontoutskrift noen uker bakover i tid for å sjekke at det ikke er tatt ut cash feks rett før søknad ble sendt? Anonymkode: 662c0...151 Vi har ikke det som rutine nei. Men, det skal sies, jeg syns det er rart at vi ikke gjør det. For som du sier så kan folk fint ha tatt ut alle pengene 1 min før de sender bekreftelse på at konto er tom. Anonymkode: 9d6b4...a74 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #55 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, det er ikke normalt med pengekort om du har konto. Man får pengene inn på konto, og det er en fast sats per dag man er uten penger. Den er på 80kr de første tre dagene og øker den noe. Man får kun penger for ukedagene, og de har 24t på å behandle en nødsøknad. Du må levere kontoutskrift og levere en søknad. Livet som navklient er noe alle burde kjenne på, bare for å få et lite innblikk i hvor ydmykende og jævlig mange har det hver mnd, hele året. Anonymkode: 5862a...6fc Det er ikke noen slik regel med sosialstønad. Det er det som er det fine og det litt dumme med lov om sosiale tjenester. Alt er vurderinger innenfor lovverket. Noen kontorer har mer standard saksbehandling. Som eks en dags sum til nødhjelp, en fast sum til vinterklær, vaskemaskin osv. Noen avslår så og si alt som egentlig skal dekkes av levekostnader. På andre kontorer så tar veilederne egne vurderinger og da kan det være forskjeller. Noen kontorer har et eget team som jobber med nødhjelper, andre steder tar alle veiledere nødhjelp. Det gjøres veldig forskjellig. Man skal ha blitt kontaktet innen 48 timer når det gjelder nødhjelp. Den trenger ikke å være ferdig behandlet innen den tiden. Man må ta en vurdering hvor hast det virkelig er. Noen skriver nødhjelp på ting som ikke regnes som nødhjelp osv. Men normalt så blir man kontaktet samme dag, om ikke søknaden kommer veldig sent på dagen. Også er jeg nysgjerrig på hva du mener med det siste. Hvordan skal man sjekke om folk virkelig trenger penger, som samfunnets siste sikkerhetsnett, om man ikke får se saldo/kontoutskrifter? Vi er alltid åpne for forslag. Du skal bli møtt med respekt, selvfølgelig. Men et vist krav om dokumentasjon er det vanskelig å komme utenom. Anonymkode: 66151...dbd 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #56 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor jobber du? Her blir det KUN skrevet kort om bruker ikke har konto, eller minus på konto.. Ville tatt opp dette med matkort med ledelsen om jeg var deg, da folk skal styre pengene sine sjøl om ikke annet er bestemt. Da via forvaltning, verge etc... Anonymkode: 5862a...6fc Kan ikke se hva som er galt med matkort. Er vel først og fremst mat en trenger. Anonymkode: 3d3a5...9cb
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #57 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan ikke se hva som er galt med matkort. Er vel først og fremst mat en trenger. Anonymkode: 3d3a5...9cb I noen tilfeller kan det være behov for penger til medisiner/utstyr av (livs)viktig art. Anonymkode: 662c0...151
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #58 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 13.46): hei! noen som har fått penger av nav i en krise situasjon hvor man ikke har noe penger til mat? hvordan funker det? orker ikke noe nedlatende kommentarer værsåsnill 😪 Anonymkode: df407...1c4 Du må søke og presisere nødhjelp, og skrive at du har behov for nødhjelp i x antall dager fordi du ikke har mat. Da vil du få saken avgjort ila 1-2 dager. Du må levere bilde av saldo på kontoer og skattemelding. Har du bsu med innskudd fra i år vil du bli sannsynligvis bli bedt om å ta ut det hvis du har mulighet til det. Nødhjelp er kun til det aller mest nødvendige for noen få dager, og nødhjelpssatsen i de fleste kommuner er ca 100kr pr døgn for voksen, og 50-70 pr døgn for barn. Kommunene har utbetaling på ulike dager, noen har kun en utbetaling i uken, så sannsynligvis vil du få en rekvisisjon til en matbutikk på et gitt beløp eller et ladekort med saldo ihht vedtak. Obs at mange butikker sender spesifisert faktura til NAV på hva du har handlet på rekvisisjonen. Enkelte Nav-kontor har klausul om at det ikke tillates å kjøpe alkohol og tobakk, men det er i en gråsone ifht rundskrivet. Du kan lese mer om økonomisk sosialstønad i Rundskriv R35-00 sosialtjenesteloven. Det er ulik praksis rund omkring, men ved mitt kontor utbetales det fortrinnsvis som penger på konto, deretter ladekort, og kun når de to nevnte måter ikke lar seg gjøre (må være to for å godkjenne utbetalinger og attestere kort, og to på regnskap i kommunen må foreta utbetaling) leveres det ut rekvisisjon. Anonymkode: 99e2c...850
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #59 Skrevet 13. september 2024 Det er en facebook-gruppe som heter " Mat til overs". jeg vet ikke om det har noen grupper utenfor Oslo. Det er bare å gå inn der og komme i kontakt med noen som har mat de vil gi bort. Anonymkode: a48e8...1e9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #60 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I noen tilfeller kan det være behov for penger til medisiner/utstyr av (livs)viktig art. Anonymkode: 662c0...151 Da blir jo det ordnet. «nødhjelp» er i hovedsak mat, men dersom de har behov for nødvendige medisiner kan vårt kontor ringe apoteket (etter brukers samtykke) og få tilsendt faktura som vi da betaler, eller vedkommende får kontantkort og kan ta ut penger til å betale med selv. De fleste velger at vi ringer apoteket siden det er enklest Anonymkode: 9d6b4...a74
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå