Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg studerte hendte det noen ganger jeg tok en time eller to og samlet flasker. Nok til feks melk og havregryn, eller kikerter. Det metter godt, og går i noen dager ❤️

Anonymkode: dd9e8...e00

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingenting å skjule men jeg er veldig sliten å en papirmølle til nav er krevende slik situasjonen er nå men om de kun trenger outskrift av saldo på kontoer er det fort gjort å ordne det. 
hvordan får man dette kortet da? Og hvor fort behandler de det? 

Anonymkode: df407...1c4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg jobber med sosialstønad. Når vi får en nødhjelpssøknad fra en person som ikke tidligere har søkt hos oss så ber om vi om en del dokumentasjon. Skattemelding (for å vite kontoene dine i første omgang da man kan ha flere banker), kontooversikt og kontoutskrift fra alle kontoene. Siste måneden holder. Det er for å vite at du ikke nylig tok ut masse penger, ev kan forklare hva penger som er tatt ut av konto har gått til. 

Så tar vi en samtale om hva som er årsaken til at du har havnet i den situasjonen, hva du trenger hjelp til og ev råd og veiledning for å ikke komme i den situasjonen igjen.

Vi betaler ut penger hver dag, men tidlig på morgenen. Så alt må være klart på morgenen for å få penger på ettermiddagen. Så om det haster veldig så kan du hos oss få et gavekort på rema. Om du kan vente til pengene kommer på konto dagen etter så får du penger på konto. 

Anonymkode: 66151...dbd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke vær flau over å ha lite penger.

Ikke vær redd for å be om hjelp.

Anonymkode: 0b574...0b4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg jobber med sosialstønad. Når vi får en nødhjelpssøknad fra en person som ikke tidligere har søkt hos oss så ber om vi om en del dokumentasjon. Skattemelding (for å vite kontoene dine i første omgang da man kan ha flere banker), kontooversikt og kontoutskrift fra alle kontoene. Siste måneden holder. Det er for å vite at du ikke nylig tok ut masse penger, ev kan forklare hva penger som er tatt ut av konto har gått til. 

Så tar vi en samtale om hva som er årsaken til at du har havnet i den situasjonen, hva du trenger hjelp til og ev råd og veiledning for å ikke komme i den situasjonen igjen.

Vi betaler ut penger hver dag, men tidlig på morgenen. Så alt må være klart på morgenen for å få penger på ettermiddagen. Så om det haster veldig så kan du hos oss få et gavekort på rema. Om du kan vente til pengene kommer på konto dagen etter så får du penger på konto. 

Anonymkode: 66151...dbd

Tusen takk for svaret 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke vær redd for å be om hjelp.

Anonymkode: 0b574...0b4

🥰takk

Skrevet

Dette fungerer litt ulikt fra kontor til kontor. Hos oss er det sånn at når du leverer en søknad om nødhjelp (husk å skrive nødhjelp på søknaden), så vil du bli innkalt til en time dagen etter med en saksbehandler. På søknadskjemaet/den digitale søknaden står det noe om hva du må levere av dokumentasjon. Da snakker vi om det som blir beskrevet i innlegget over, og vi ser på om det er annet vi kan bistå med, om du kan ha andre rettigheter, som bostøtte. Utbetaling til konto samme dag, med mindre det er dag før helligdag. Tro meg, det er ingenting vi ikke har hørt eller sett før og vi vet bedre enn de fleste at man kan havne i en situasjon der midlene ikke strekker til. Det er derfor samfunnet vårt har dette sikkerhetsnettet. Det er akkurat for at folk skal ha mat i magen og tak over hodet. 

Om du bestemmer deg for at du ikke vil søke, så sjekk om du har noen kroner på Trumf eller Coop, om du har noe du kan selge i full fart eller om du kan be om et lite forskudd på lønn. 

Anonymkode: 7d837...88c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når jeg studerte hendte det noen ganger jeg tok en time eller to og samlet flasker. Nok til feks melk og havregryn, eller kikerter. Det metter godt, og går i noen dager ❤️

Anonymkode: dd9e8...e00

takk for omtanken ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ingenting å skjule men jeg er veldig sliten å en papirmølle til nav er krevende slik situasjonen er nå men om de kun trenger outskrift av saldo på kontoer er det fort gjort å ordne det. 

Vi behandler nød søknader så fort vi kan etter en vurdering av hastegrad, et kort må hentes hos oss. 

Anonymkode: 9d6b4...a74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 14.07):

Har du virkelig ikke NOE mat i skap/kjøleskap? INGEN penger? 
Tenk å bunnskrape seg selv sånn at man ikke har noe å spise! Da har man vært uvøren med pengene og planlagt dårlig!
Om du har behov for nødpenger så ber du om det. Men da må du faktisk tåle at NAV skal ha innsikt. Du har Ikke noe å skjule. 

Anonymkode: ebb8a...951

Oj så gode råd 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 68403...84d

Skrevet

For min del var det en så ekstremt spesiell situasjon som NAV allerede var klar over, at jeg bare fortalte at kontoen var tom fram til lønning og jeg fikk litt over 15 000 utbetalt på konto dagen etter. Er vel sjelden at det er så enkelt kanskje.

Anonymkode: c8d6c...2a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 13.52):

Hjelp, da går jeg heller uten mat til tirsdag…

Nei, ikke gjør det.

Nav har visse retningslinjer de nå forholde seg til. Sånn er det bare. De må sjekke konto. Regel.

Anonymkode: f06c0...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 21.40):

Nødhjelp er ikke papirmølle. Trenger bare de siste tre måneder kontoutskrift samt at du må forklare at du ikke har NOE mat å spise. Du får ikke mye penger. Nødhjelp er for å holde deg i live rett og slett, så du får spist. Penger/gavekort får du samme dag ca eller innen 48 timer.

Hvis du også kommer til å slite fremover bør du sende inn en sosialsøknad samtidig. Der må du legge ved all dokumentasjon av inntekter og utgifter.

Anonymkode: f06c0...4b4

• Liker 1
Skrevet
Enni skrev (På 11.9.2024 den 13.55):

Man leverer kontoutskrift/oversikt over sum som er igjen på kontoer for å vise at man ikke har penger til mat, så får man et kort med 500kr som man bruker til matvarer.

Nei, det er ikke normalt med pengekort om du har konto. Man får pengene inn på konto, og det er en fast sats per dag man er uten penger. Den er på 80kr de første tre dagene og øker den noe. 

Man får kun penger for ukedagene, og de har 24t på å behandle en nødsøknad.

Du må levere kontoutskrift og levere en søknad.

Livet som navklient er noe alle burde kjenne på, bare for å få et lite innblikk i hvor ydmykende og jævlig mange har det hver mnd, hele året.

Anonymkode: 5862a...6fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 6.22):

Vi behandler nød søknader så fort vi kan etter en vurdering av hastegrad, et kort må hentes hos oss. 

Hvor jobber du?

Her blir det KUN skrevet kort om bruker ikke har konto, eller minus på konto..

Ville tatt opp dette med matkort med ledelsen om jeg var deg, da folk skal styre pengene sine sjøl om ikke annet er bestemt. Da via forvaltning, verge etc...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke normalt med pengekort om du har konto. Man får pengene inn på konto, og det er en fast sats per dag man er uten penger. Den er på 80kr de første tre dagene og øker den noe. 

Livet som navklient er noe alle burde kjenne på, bare for å få et lite innblikk i hvor ydmykende og jævlig mange har det hver mnd, hele året.

Å overføre til konto kan ta dagesvis, avhengig av bank. Første gang fikk jeg en rekvisisjon til en lokal butikk. Sist fikk jeg et kontantkort, beskjed om å ta ut pengene fra det i minibank, og bruke på nødvendige ting, og jeg hadde oppmøte på Nav kontoret for søknad begge gangene jeg søkte nødhjelp. 

Man ser jo også tydelig i tråden at forskjellige Nav-kontor opererer litt forskjellig ifht gavekort/kontantkort/utbetaling av penger, og i media ser man at enkelte kontor også opererer med en rekvisisjonslapp enda. 

Flott du bidrar til oppmuntring slik at TS tørr å ta kontakt med Nav for nødpenger👍🏼

Endret av Enni
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er betingelsene for å få nødstøtte? En bekjent er 100 prosent uføretrygdet og har et vanvittig pengebruk. Hun tjener litt på statistoppdrag men bruker opp pengene på å kjøpe klær til oppdraget og kafeturer til de hun er sammen med der. Hun tar bilder av det hun spiser og legger det ut på Face , så jeg ser at det blir dyrt. Vi var på bakeri og hun bestilte både kaffelatte bløtkake og smootie og forklarer det med at hun ikke har spist lunsj eller frokost, så dette er dagens mat. Regningen kom på litt under 200.  Hun kjøper vann  og frokost på Narvesen, selv om det er matbutikker i nærheten. Hun gir fra seg kortet til andre. Hun har flere strømmetjenester og abonnerer på ditt og datt

Hun har også en pappabank, men tror også han har sett ned foten litt nå. Nå sier hun at hun snart er blakk og må søke nødstøtte. 

Kan hun bare få støtte så lenge hun ikke har penger, eller kan nav kreve å se hva hun bruker penger på, og heller kreve at hun får økonomisk veiledning for å leve billigere 

?

Anonymkode: a48e8...1e9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er ikke en fasit. Hos oss er det slik; nødhjelpssstsen 151 per dag, mer hvis det er barn i bildet. I tillegg har vi kun overføring til bank 2 ganger i uka, resterende må få via kontantkort som vi lader (som et bankkort hvor de tar ut pengene i minibank). Man får penger for hver dag i uka (man-søn). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er betingelsene for å få nødstøtte? En bekjent er 100 prosent uføretrygdet og har et vanvittig pengebruk. Hun tjener litt på statistoppdrag men bruker opp pengene på å kjøpe klær til oppdraget og kafeturer til de hun er sammen med der. Hun tar bilder av det hun spiser og legger det ut på Face , så jeg ser at det blir dyrt. Vi var på bakeri og hun bestilte både kaffelatte bløtkake og smootie og forklarer det med at hun ikke har spist lunsj eller frokost, så dette er dagens mat. Regningen kom på litt under 200.  Hun kjøper vann  og frokost på Narvesen, selv om det er matbutikker i nærheten. Hun gir fra seg kortet til andre. Hun har flere strømmetjenester og abonnerer på ditt og datt

Hun har også en pappabank, men tror også han har sett ned foten litt nå. Nå sier hun at hun snart er blakk og må søke nødstøtte. 

Kan hun bare få støtte så lenge hun ikke har penger, eller kan nav kreve å se hva hun bruker penger på, og heller kreve at hun får økonomisk veiledning for å leve billigere 

?

De som ikke håndterer sin økonomi og gang på gang søker nødhjelp kan vi sende inn melding om tvungen forvaltning på. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De som ikke håndterer sin økonomi og gang på gang søker nødhjelp kan vi sende inn melding om tvungen forvaltning på. 

Det har hun hatt før. Studerer dere kontoutskriften da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...