Gå til innhold

Nød penger NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei! 
noen som har fått penger av nav i en krise situasjon hvor man ikke har noe penger til mat? 
hvordan funker det? 
orker ikke noe nedlatende kommentarer værsåsnill 😪

Anonymkode: df407...1c4

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, måtte levere kontoutskrifter og vise til at jeg ikke hadde noen kroner. Fikk vedtak raskt siden det var krise. Var ett rent helvete psykisk da man føler man blir uglesett av samtlige nav ansatte. Det å utlevere så mye personlig info for å bli trodd er jævlig.

Anonymkode: 0dfad...b0a

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, måtte levere kontoutskrifter og vise til at jeg ikke hadde noen kroner. Fikk vedtak raskt siden det var krise. Var ett rent helvete psykisk da man føler man blir uglesett av samtlige nav ansatte. Det å utlevere så mye personlig info for å bli trodd er jævlig.

Anonymkode: 0dfad...b0a

Hjelp, da går jeg heller uten mat til tirsdag…

Anonymkode: df407...1c4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leverer kontoutskrift/oversikt over sum som er igjen på kontoer for å vise at man ikke har penger til mat, så får man et kort med 500kr som man bruker til matvarer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hjelp, da går jeg heller uten mat til tirsdag…

Anonymkode: df407...1c4

Hent mat hos frelsesarmeen eller noe.

Eller pant flasker etc...samler fort flasker så man får råd til en pose havregryn. Levde på bare gryn ei uke sist jeg var blakk. 🤗

Ikke vær flau over å ha lite penger.

Anonymkode: 7f995...d1a

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du virkelig ikke NOE mat i skap/kjøleskap? INGEN penger? 
Tenk å bunnskrape seg selv sånn at man ikke har noe å spise! Da har man vært uvøren med pengene og planlagt dårlig!
Om du har behov for nødpenger så ber du om det. Men da må du faktisk tåle at NAV skal ha innsikt. Du har Ikke noe å skjule. 

Anonymkode: ebb8a...951

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe mat har du vel i fryseren eller skapene?

Anonymkode: c28db...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du virkelig ikke NOE mat i skap/kjøleskap? INGEN penger? 
Tenk å bunnskrape seg selv sånn at man ikke har noe å spise! Da har man vært uvøren med pengene og planlagt dårlig!
Om du har behov for nødpenger så ber du om det. Men da må du faktisk tåle at NAV skal ha innsikt. Du har Ikke noe å skjule. 

Anonymkode: ebb8a...951

Håper ikke slike som deg jobber på NAV….

Anonymkode: df407...1c4

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelp, da går jeg heller uten mat til tirsdag…

Anonymkode: df407...1c4

Det kan du da ikke. Det er ingen skam å be om hjelp. ❤️ Har du ingen rundt deg du kan låne litt av? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (6 minutter siden):

Har du ikke kredittkort du kan bruke frem til du får penger?

🤦‍♀️

Anonymkode: 1200e...7fc

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🤦‍♀️

Anonymkode: 1200e...7fc

Hva? Mange kredittkort har jo 1 og en halv måneds utsettelsesfrist også.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelp, da går jeg heller uten mat til tirsdag…

Anonymkode: df407...1c4

Hva er det du ønsker å skjule for nav? Trenger man hjelp, så gir man de opplysningene de trenger uten å tenke over det engang. Så da regner jeg ikke med at det er så ille stilt med deg likevel.

Anonymkode: 63758...e1a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet skal du bare sende inn kontooversikter som viser saldo. Hvis de ber om detaljert kontoutskrift, kan du be om begrunnelse på hvorfor de skal ha dette. Husk å skrive nødhjelp i søknaden slik at det blir fanget opp som dette av nav kontoret.

Anonymkode: bf3ea...d5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har noen penger oppspart på Trumf-konto f.eks? Der har jeg hentet penger som har vært "glemt" noen ganger 

Anonymkode: bdabe...726

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjelp, da går jeg heller uten mat til tirsdag…

Anonymkode: df407...1c4

Du forstår vel selv at det er nødvendig at NAV vet at du ikke har penger på konto, før de gir deg nødhjelp? Så vidt vi vet kan du sitte med millioner på konto, men likevel hevde at du ikke har penger på konto.

Hva er så galt med å ta skjermbilder av dine kontoutskrifter? De er kun opptatt av saldo på konto. Det er helt vanlig, så lenge du ikke har noe å skjule. 

Anonymkode: 1f51b...025

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei ts. Bare søk. Nav har taushetsplikt og det er ikke flaut komme i økonomiske problemer en gang i blant. Det skjer alle. Og er ikke alle som tjener nok til å takle dette og dermed har bufferkonto. Søk framfor å gå sulten. Eller finn noen andre alternativer :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du virkelig ikke NOE mat i skap/kjøleskap? INGEN penger? 
Tenk å bunnskrape seg selv sånn at man ikke har noe å spise! Da har man vært uvøren med pengene og planlagt dårlig!
Om du har behov for nødpenger så ber du om det. Men da må du faktisk tåle at NAV skal ha innsikt. Du har Ikke noe å skjule. 

Anonymkode: ebb8a...951

Er det virkelig nødvendig å være så spydig? Får det deg til å føle deg viktig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du forstår vel selv at det er nødvendig at NAV vet at du ikke har penger på konto, før de gir deg nødhjelp? Så vidt vi vet kan du sitte med millioner på konto, men likevel hevde at du ikke har penger på konto.

Hva er så galt med å ta skjermbilder av dine kontoutskrifter? De er kun opptatt av saldo på konto. Det er helt vanlig, så lenge du ikke har noe å skjule. 

Anonymkode: 1f51b...025

Jeg synes også det er overraskende at folk ikke forstår at NAV selvfølgelig har lover og regler å forholde seg til, de forvalter jo fellesskapets midler. SELVSAGT kan ikke nødhjelp utdeles uten tilstrekkelig dokumentasjon av behovet! Hjelpes meg..

Alternativet er å stå i matkø hos frivillige organisasjoner, dersom man har noen slike i nærheten. Vet ikke om det hjelper på følelsen av verdighet, men da stilles det i hvert fall ikke spørsmål om din privatøkonomi.

Anonymkode: 49082...127

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts, jeg jobber som saksbehandler i sosialtjenesten. Kan fortelle hvordan det er på mitt kontor (dette kan variere fra sted til sted). 

Får jeg nødhjelpsøknad må du først og fremst dokumentere at du ikke har penger på konto, ikke nødvendigvis med kontoutskrift men en oversikt over alle kontoer som viser saldo. Når vi får dette ønsker jeg å snakke med den som har sendt søknaden for å kartlegge situasjonen. Jeg kan stille spørsmål rundt hva som har gjort at du er i denne situasjonen, når du forventer penger igjen og hvordan du vil prøve å unngå en slik situasjon igjen for å se om vi kan hjelpe med litt rådgivning. Ved noen tilfeller tilbyr vi time hos økonomisk rådgiver hvis vi ser at du har utgifter som gjør hverdagen vanskelig for å se på løsninger for deg. 
Hos oss er det sånn at vi har utbetaling til konto 2 dager i uka, ved akutt behov utenfor dette har vi egne kontantkort som vi kan lade, du tar da ut disse pengene i minibank og leverer tilbake kortet. 
 

det er bare å søke ts, men du må være forberedt på å kunne ta en prat om økonomien ☺️ å havne i knipe kan skje den beste 

Anonymkode: 9d6b4...a74

  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...