Gå til innhold

Lønn til jurister?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Lillebill

Alt mellom 250.000,- og 350.000,- (kanskje mer hvis man er heldig). Men først må man få jobb. Og det er ikke alltid så enkelt for en nyutdannet jurist på et presset arbeidsmarked...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det var det jeg tenkte....så mange års studier og så lite lønn. Tror jeg heller blir lærer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så tåpelig sagt!!! Begynnerlønnen er da vitterlig nok ikke betegnende for hva man kan forvente av fremtidig inntekt. Hvis du sjekker hva utdannede jurister tjener etter 5 år i yrkeslivet (da tenker jeg helst på advokater), så kan du doble den summen.

Men bli gjerne lærer, det trengs flere av de icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillebill

Som nyutdannet kan man sjelden regne med å tjene de store pengene. Jeg er enig med anonym at man heller bør se på lønn etter 5 år.

Det som samtidig er viktig å huske på er at høy lønn i de aller fleste tilfeller reflekterer høyt arbeidspress.

Det vil uansett være en fordel å like det man holder på med - det reduserer faren for utbrenthet.

Dessuten - penger er ikke alt! Det viktigste er at man har nok til å klare seg i det daglige, pluss litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror nok at jeg heller blir lærer..eller kanskje no med ettårig utd.

Er vel ikke opptakskrav der? Og dessuten kan man jo som lærer også slenge ut en lovparagraf her og der...om den er den riktige gjør vel ikke så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med slike holdninger håper jeg virkelig ikke at du blir lærer for mine barn!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett som jurist har du et enormt potensiale og mange valgmuligheter. Du vil etterhvert også KUNNE tjene rimelig godt.

Det betinger uansett at du avlegger en god eksamen, da jurister er spesielt opptatt av karakterer. Får du laud har du gode sjanser til å få en attraktiv jobb etterhvert. Under studietiden er det også en fordel å få en bijobb innenfor steder hvor jurister jobber. Enten ved et advokatkontor eller f.eks. en jobb som sivilt ansatt innenfor politiet.

Det er et krevende studium, så har du motivasjonen på topp, så er det sikkert svært interessant og du kan gjøre det bra.

Jurister med en dårlig avlagt eksamen, stiller dessverre ikke godt for en fremtidig godt betalt jobb.

Du kan sikkert bli både jurist eller lærer om du bare vil. Du vil nok etterhvert modnes som alle oss andre som ikke lenger står i startgropen for et studievalg.

Lykke til med valget ditt. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange studier er det nødvendig med NOE juss-kunnskaper. F.eks. BI-studier.

Hva med ett års grunnfag privatrett i en cand.mag grad? Det er noe man alltid bør vite noe om (arv, familierett osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...