AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #1 Skrevet 11. september 2024 Jeg regner med at man selger huset og betaler ned lånet med det man selger for? Kan noen forklare litt i dybden hvordan det egentlig fungerer? Saken er den at jeg vil flytte fra min samboer. Vi eier hus sammen. Men jeg aner ikke hvor jeg skal starte med prosessen. Anonymkode: f1005...7a7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #2 Skrevet 11. september 2024 Ja, du må selge huset for mer enn du har i lån, så bruker du de pengene til å betale ned lånet. Selger du med mer enn du har i lån, sitter du igjen med fortjeneste. Selger du for mindre enn du har i lån, må du fortsette å betale på lånet til det er nedbetalt. Det er ikke som noen steder i usa, der lånet følger huset, og du kan overlate det til banken og gå. Her følger lånet den som har tatt opp lånet 😊 Anonymkode: a7a26...eaa 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #3 Skrevet 11. september 2024 Mente du hvordan du selger er hus? Da kontakter du en megler. Anonymkode: a7a26...eaa
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #4 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Saken er den at jeg vil flytte fra min samboer. Vi eier hus sammen. Men jeg aner ikke hvor jeg skal starte med prosessen. Anonymkode: f1005...7a7 Start med å snakke med din samboer. Anonymkode: ae4f9...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #5 Skrevet 11. september 2024 Når du har signert kontrakt med eiendomsmegler, så setter de et slags pant på huset ditt (urådighetserklæring) sånn at ikke du kan pantsette det (mer) mens salgsprosessen går. Så blir det solgt, kontrakt skrives og overtakelsesdato avtales. Kjøperen betaler til megleren din. Megleren betaler til de som har pant i huset (dvs boliglånet ditt), og overskuddet betales til din konto (de trekker fra meglerhonoraret såklart). Hvis du selger selv, så må du få en advokat eller eiendomsmegler til å ordne papirene og pengeoverføringene. Anonymkode: 7edbd...21a 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #6 Skrevet 11. september 2024 Hvis dere skal selge, så betaler dere ned lånet, og hvis det blir igjen noe så deler dere det. Da kan en samtale med megler være en fin plass å starte. Hvis du skal selge din andel til eksen, så må dere regne ut hvor mye han evt. skal betale deg for det. Dette kan banken evt. hjelpe dere med. Anonymkode: 9abe8...5b7
newman01 Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 Start med å snakk med samboeren. Det enkleste er om den personen kjøper deg ut. Det kan løses relativt enkelt med etpar verdivurderinger og en advokat. Man slipper ihvertfall å betale 130'000 i honorar til en eiendomsmegler.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 13.22): Jeg regner med at man selger huset og betaler ned lånet med det man selger for? Kan noen forklare litt i dybden hvordan det egentlig fungerer? Saken er den at jeg vil flytte fra min samboer. Vi eier hus sammen. Men jeg aner ikke hvor jeg skal starte med prosessen. Anonymkode: f1005...7a7 Når et hus selges, betales lånet ned av megler som en del av salgsprosessen. Banken har pant i boligen, og boligen kan ikke selges til ny eier uten at panteheftelsen du har blir slettet. Kanskje du bør snakke med en skilsmisseadvokat? Eller med en megler for å få råd om fremgangsmåte? Anonymkode: b78fe...9c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå