AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #1 Skrevet 11. september 2024 Jeg har en kollega som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med. Synes litt synd på hen, men skjønner også hvor denne situasjonen kommer fra. Vedkommende er usikker og trenger hjelp med «alt», og sliter veldig med å kommunisere både muntlig og på mail slik at viktig info ikke kommer fram. Hvis vedkommende ønsker at andre skal utføre en oppgave så skjer ofte en eller annen versjon av dette: —Du settes ikke på kopi i viktige korrespondanser med tredjepersoner. Tidligere korrespondanser forwardes ikke til deg. Det insisteres på at dette ble diskutert muntlig. Du får ikke snakke med personene vedkommende har snakket med. — relevante dokumenter/underlag nevnes ikke, slik at du ikke vet at dette eksisterer. Dette medfører at arbeidet blir feil og det blir flere «strafferunder» etter hvert som infoen kommer slik at det som ville vært en liten oppgave blir en enorm oppgave. — en av tredjepartene som er involvert nevnes, men det utelates at det finnes 2 til. — i stedet for å forwarde tilbakemeldinger fra tredjeparter, så klipper vedkommende ut en setning eller avsnitt fra mailen og limer inn i en egen mail til deg slik at du ikke har konteksten eller hele bildet. — selv når tredjepartene reagerer på at det som sendes ikke stemmer med underlaget, så vet du fortsatt ikke at det eksisterer et underlag, for du står jo ikke på kopi. Først nå kommer kanskje underlaget som vedkommende har hatt hele tiden. Vedkommende klarer heller ikke å formulere seg på e-post. Mye av det som skrives fremstår frekt, direkte eller litt misvisende. Ingen «please» eller liknende når det kommuniseres på engelsk med folk utenfor organisasjonen. Mange kollegaer er lei denne personen og vil ikke hjelpe vedkommende. Det «straffer seg» dessuten å prøve å hjelpe siden alt ender opp med å ta mye mer tid enn nødvendig, med uendelige «strafferunder» etter hver gang hen har snakket med tredjepersonene, og man blir «medskyldig» når resultatet ikke blir så bra. Jeg har prøvd å hjelpe, men nå merker jeg at min tålmodighet også begynner å bli tynnslitt. Hvordan bør dette håndteres? Anonymkode: 77f02...639
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #2 Skrevet 11. september 2024 Er du leder, eller er leder involvert på noen måte? Hvis jeg hadde vært eier av denne bedriften ville jeg blitt bekymret for framtiden. Er kollegaen din ansatt på særlige forhold, eller er det bare en feil-ansettelse? Du trenger ikke å svare, det er bare det at det kan ha betydning videre. Ta dette en trapp opp er vel et startsted. Anonymkode: b3bec...c71 1
Baratheon Skrevet 11. september 2024 #3 Skrevet 11. september 2024 (endret) Høres ut som en blanding av elendig ansettelsesprosess, og dårlig opplæring. Om du ikke er leder for vedkommende, er det dog ikke ditt problem. Bare unnlat å hjelpe h*n. Endret 11. september 2024 av Baratheon 1 1
Seff Skrevet 11. september 2024 #4 Skrevet 11. september 2024 Baratheon skrev (5 minutter siden): Høres ut som en blanding av elendig ansettelsesprosess, og dårlig opplæring. Om du ikke er leder for vedkommende, er det dog ikke ditt problem. Bare unnlat å hjelpe h*n. Det høres jo også ut som om denne kollegaen er ganske inkompetent og har fått for store sko å fylle. En ting er hvis vedkommende ikke hadde forstått fra begynnelsen at det at alle involverte har fått nødvendig info, er en forutsetning for at ting går så knirkefritt som mulig. Men at personen ikke lærer av sine feil, men fortsetter å gjøre samme feilene igjen og igjen, det er jo enda verre. For ikke å snakke om at det må vel finnes en leder et sted som ikke gjør jobben sin når vedkommende unnlater å ta tak i dette. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #5 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du leder, eller er leder involvert på noen måte? Hvis jeg hadde vært eier av denne bedriften ville jeg blitt bekymret for framtiden. Er kollegaen din ansatt på særlige forhold, eller er det bare en feil-ansettelse? Du trenger ikke å svare, det er bare det at det kan ha betydning videre. Ta dette en trapp opp er vel et startsted. Anonymkode: b3bec...c71 Vedkommende er på papiret svært godt kvalifisert til å jobbe her. Anonymkode: 77f02...639
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #6 Skrevet 11. september 2024 Baratheon skrev (22 minutter siden): Høres ut som en blanding av elendig ansettelsesprosess, og dårlig opplæring. Om du ikke er leder for vedkommende, er det dog ikke ditt problem. Bare unnlat å hjelpe h*n. Ja, jeg må sette mer grenser. Men jeg kommer ikke unna å levere bidrag i prosjekter der vi skal jobbe sammen. Anonymkode: 77f02...639
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #7 Skrevet 11. september 2024 Baratheon skrev (23 minutter siden): Høres ut som en blanding av elendig ansettelsesprosess, og dårlig opplæring. Om du ikke er leder for vedkommende, er det dog ikke ditt problem. Bare unnlat å hjelpe h*n. Vedkommende er over 40 år, så man skulle jo tro at dette ikke trengs å gis opplæring i. Anonymkode: 77f02...639
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #8 Skrevet 11. september 2024 Først og fremst varsle leder. Dette er et problem som går utover alle. Du kan fokusere på at du ikke får gjort din jobb pga manglende info fra vedkommende. Når du må samarbeide med dem så spør hver gang, skriftlig: hvilke tredjepersoner er involvert? Hvilket grunnlag bygger saken på? Kan du sende alle dokumentene relatert til saken? Underveis må du spørre om oppdateringer; har det kommet noe nytt? Da har du i det minste bevis på at du etterspurte alt og ikke fikk det. Hvis du har mulighet til å unngå å jobbe med dem er jo det best. Anonymkode: e6a3b...981
Snublefot62 Skrevet 11. september 2024 #9 Skrevet 11. september 2024 Dette er en leder-sak. Vær tydelig på at du vil ha ting skriftlig. Tas det muntlig så viser du til at du vil ha det skriftlig etterpå - eller sender en e-post selv til vedkommende med hva som kom frem muntlig og hva dere ble enige om. Legg sjefen på kopi. Når du får ting skriftlig så ber du om å få alle vedlegg og helheten i saken. Hvem er involvert. Har det vært utveksling av meldinger tidligere. Hva er avtalt. Etc. Få sjefen deres på kopi. Så tar du deg en prat med leder.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #10 Skrevet 11. september 2024 Si fra til leder at du fremover ikke kommer til å hjelpe denne kollegaen fordi det går ut over din egen jobb (tid) og ikke minst din mentale helse. Si nei. Nope. Nisj. Niet. No, thank you. Aldri livet. Jeg må på do. Jeg er opptatt. Jeg må ta en telefon. Jeg hørte ikke hva du sa og jeg må gå nå. Jeg har vondt i fingeren, så jeg kan ikke hjelpe. Eller vær så inkompetent i møte med denne kollegaen fremover at den ikke spør deg om hjelp igjen. Gullfiskhukommelse er en taktikk. Anonymkode: 764b5...1cd
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #11 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Si fra til leder at du fremover ikke kommer til å hjelpe denne kollegaen fordi det går ut over din egen jobb (tid) og ikke minst din mentale helse. Si nei. Nope. Nisj. Niet. No, thank you. Aldri livet. Jeg må på do. Jeg er opptatt. Jeg må ta en telefon. Jeg hørte ikke hva du sa og jeg må gå nå. Jeg har vondt i fingeren, så jeg kan ikke hjelpe. Eller vær så inkompetent i møte med denne kollegaen fremover at den ikke spør deg om hjelp igjen. Gullfiskhukommelse er en taktikk. Anonymkode: 764b5...1cd Burde jo det. Problemet er at jeg får så dårlig samvittighet. Vedkommende ser nok på meg som sin «eneste venn» på jobb. Anonymkode: 77f02...639 1
Snublefot62 Skrevet 11. september 2024 #12 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Burde jo det. Problemet er at jeg får så dårlig samvittighet. Vedkommende ser nok på meg som sin «eneste venn» på jobb. Anonymkode: 77f02...639 Men nå er dere ikke på jobb for å være venner da.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #13 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Burde jo det. Problemet er at jeg får så dårlig samvittighet. Vedkommende ser nok på meg som sin «eneste venn» på jobb. Anonymkode: 77f02...639 Venner prater sammen. Også om problemer. #justsaying Anonymkode: b3bec...c71 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #14 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Venner prater sammen. Også om problemer. #justsaying Anonymkode: b3bec...c71 Ja, kanskje jeg må bite det i meg og ta det opp. Vil egentlig ha så lite med denne personen å gjøre som mulig. Er redd for at hen blir enda mer avhengig av meg og begynner å spørre om input på den minste ting. Anonymkode: 77f02...639
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #15 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Burde jo det. Problemet er at jeg får så dårlig samvittighet. Vedkommende ser nok på meg som sin «eneste venn» på jobb. Anonymkode: 77f02...639 Du burde ha dårlig samvittighet for deg selv som er nødt til å forholde deg til et menneske på daglig basis som suger livet ut av deg. Det er som om du gjør din egen jobb og er (ubetalt) hjelpepleier på samme tid. Det er svært få som har kapasitet til et slik hverdag. Anonymkode: 764b5...1cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå