Gå til innhold

Fremtidsfullmakt og søsken som ikke snakker sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine er godt over 80 og ønsker å tegne fremtidsfullmakt for å sikre sine interesser. 

Jeg og mitt søsken snakker ikke sammen, og hun har relativt lite kontakt med mine foreldre. Vet mine foreldre ønsker at jeg skal ha oppgaven som fremtidsfullmektig, men jeg er skeptisk. Det vil vel være kroken på døra for et søskenforhold jeg håper en dag kan bli bedre. 

Nå er imidlertid situasjonen sånn at vi ikke snakker sammen. Noen tips om hvordan ting kan gjøres til det beste for oss og våre foreldre?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg sammen og snakk med ditt søsken.

Anonymkode: 6cf1f...f61

Skrevet
Tubaluba skrev (4 minutter siden):

Det vil vel være kroken på døra for et søskenforhold jeg håper en dag kan bli bedre. 

Det kommer da vel an på hvordan du forvalter denne framtidsfullmakten??

Framtidsfullmakt er uansett smart.

Anonymkode: cce8b...c88

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer da vel an på hvordan du forvalter denne framtidsfullmakten??

Framtidsfullmakt er uansett smart.

Anonymkode: cce8b...c88

Men blir det uansett ikke feil ovenfor mitt søsken at jeg får denne oppgaven?

• Liker 1
Skrevet

Velkommen i klubben ;)

Anonymkode: 52b61...302

Skrevet
Tubaluba skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det?

• Liker 3
Skrevet
Tubaluba skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Hvis du er den eneste som snakker med dine foreldre er det logisk at du får oppgaven.

• Liker 2
Skrevet

Du kan inkludere ditt søsken i avgjørelser hvis du får oppgaven. Da rekker du ut en hånd, og gir søskenet mulighet for å skylde på foreldrene, og ikke på deg.

Anonymkode: fc745...26b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer vel an på hvordan du velger å gjøre det. Om du er rettferdig ovenfor ditt søsken selv om dere ikke snakker sammen tror jeg faktisk det alene vil kunne gjøre ting bedre. Ser ingen problemer så lenge du ikke bruker det til din fordel. 

Anonymkode: cfd4f...edf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

En fremtidsfullmakt er en fullmakt til å ivareta dine foreldres interesser. 
Den må gis til EN person, og det betyr at foreldrene dine må utpeke en av dere. 
De ønsker å utpeke deg, og kan antagelig forklare hvorfor de vil at du skal ta den oppgaven, fremfor ditt søsken, til ditt søsken. 

Jeg har fått denne oppgaven av mine foreldre. Mitt søsken er klar over det. 
Slik jeg ser det er avtalen tydelig nok på hva foreldrene våre ønsker jeg skal gjøre, til at det ikke vil bli konflikt hvis jeg må utøve den myndigheten de har gitt meg. 

De har beskrevet f.eks. hva som skal gjøres med bolig. 

Anonymkode: a77ac...7fe

• Liker 3
Skrevet

Oppgaven til deg som fullmektig vil jo i utgangspunktet være å handle i tråd med interessene til foreldre som ikke lenger er i stand til å ivareta sine forpliktelser. Jeg ser ikke hvordan det, så lenge det er nettopp det du gjør, skulle være feil overfor ditt søsken. Jeg skjønner selvfølgelig at hvem man velger (hvis man har flere barn) kan være sårt eller lede til konflikt, men en fullmektig som gjør den jobben han eller hun skal gjør jo bare det som er i fullmaktsgivers interesse. Så er det ikke helt uvanlig å ta med en setning om at ting skal skje etter at man har rådført eller informert eller diskutert eller noe sånt med andre nære, men det er nå ikke så lett å håndheve.

Anonymkode: 31859...37f

• Liker 3
Skrevet
Tubaluba skrev (18 minutter siden):

Foreldrene mine er godt over 80 og ønsker å tegne fremtidsfullmakt for å sikre sine interesser. 

Jeg og mitt søsken snakker ikke sammen, og hun har relativt lite kontakt med mine foreldre. Vet mine foreldre ønsker at jeg skal ha oppgaven som fremtidsfullmektig, men jeg er skeptisk. Det vil vel være kroken på døra for et søskenforhold jeg håper en dag kan bli bedre. 

Nå er imidlertid situasjonen sånn at vi ikke snakker sammen. Noen tips om hvordan ting kan gjøres til det beste for oss og våre foreldre?

Det viktigste her er vel uansett at det lages en slik kontrakt, slik at du får muligheten til å ivareta interessene til foreldrene dine om de ikke lenger er i stand til å ivareta dem selv. 

Det står nok ingen ting i fullmakten om at du ikke kan involvere ditt søsken i avgjørelser. 

Men det er jo naturlig at du vet hvordan deres interesser skal ivaretas, ettersom du har tett kontakt med dem. 

Og det blir jo for dumt å la sine egne foreldre i stikken, bare for at man har håp om å reparere et dårlig søskenforhold.

• Liker 3
Skrevet

Dine foreldre er da fremdeles oppegående nok til å delegere denne oppgaven? og nå fikk du oppdraget. 

Ikke kompliser dette med å dra inn ett søsken som ikke har kontakt hverken med deg eller foreldre, få det ordnet nå, når foreldrene dine fremdeles er ved sine fulle fem, etterpå er det nemlig for seint. 

Anonymkode: 3309b...fd3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er det uenighet med meg og søster slik at våre barn har rådighet over fremtidsfullmakten. 

Anonymkode: b5357...30d

Skrevet

Det viktige i en slik situasjon:

1. For all del: Ikke gjør noe som er til din økonomiske fordel.

2. Før loggbok over hvilke transaksjoner/avgjørelser du  gjør på vegne av dine foreldre. Loggen skal kunne fremvises søsken i tilfelle vedkommende "skaper seg"

• Liker 1
Skrevet

Det er en grunn for at de ønsker at det er du som skal ha ansvaret og evner du å ta deg av dette så gjøre du det.

Dokumenter alt du gjør slik at du har det klart i tilfellet ditt søsken skulle finne på noe tull.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ta deg sammen og snakk med ditt søsken.

Hvorfor skal ts gjøre det, hvorfor kan ikke ts sitt søsken ta seg sammen å prate med sitt søsken om at foreldrene begynner å bli gamle og kanskje trenger hjelp til ting. Du vet jo ingenting om hvorfor de ikke prater sammen så å si "ta deg sammen" hører ikke hjemme noe sted.

Anonymkode: 36b9c...0e6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått jobben med å forvalte en fremtidsfullmakt hvis det blir nødvendig. 
mitt søsken kommer til å klikke men jeg har valgt å heller stå i det den dagen det evt blir aktuelt. Der viktigste er at min forelder får det bra. 
jeg har ikke plikt til å levere ut regnskap til min søster men hun får det hvis hun spør. Det står faktisk det i fremtidsfullnskten. Det står også at hvis jeg selger noen eiendeler så skal det deles på oss. Jeg skal ikke lage noe krøll m noe. 

ang ditt søsken som du ikke har kontakt med. Når du uansett ikke har kontakt så hadde jeg gjort det for mine foreldre . Hvis ho blir sur for det så la ho være sur 

Anonymkode: e323e...5a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

En fremtidsfullmakt er en fullmakt til å ivareta dine foreldres interesser. 
Den må gis til EN person, og det betyr at foreldrene dine må utpeke en av dere. 
De ønsker å utpeke deg, og kan antagelig forklare hvorfor de vil at du skal ta den oppgaven, fremfor ditt søsken, til ditt søsken. 

Jeg har fått denne oppgaven av mine foreldre. Mitt søsken er klar over det. 
Slik jeg ser det er avtalen tydelig nok på hva foreldrene våre ønsker jeg skal gjøre, til at det ikke vil bli konflikt hvis jeg må utøve den myndigheten de har gitt meg. 

De har beskrevet f.eks. hva som skal gjøres med bolig. 

En fremtidsfullmakt kan gis til flere personer, må ikke være EN. Går også an å ha ulike fullmektiger til ulike oppgaver. 

Ellers enig, så lenge fullmakten er tydelig nok trenger det ikke skape så mye uenighet, for da er det lite fullmektigen skal tolke. Vær helt eksplisitt, hva skal skje ved salg av bolig osv, hva med bilen, skal det søkes institusjonsplass osv, hvor mye skal gis i gaver til hvem. 

Skrevet
issoras skrev (3 minutter siden):

En fremtidsfullmakt kan gis til flere personer, må ikke være EN. Går også an å ha ulike fullmektiger til ulike oppgaver. 

Ellers enig, så lenge fullmakten er tydelig nok trenger det ikke skape så mye uenighet, for da er det lite fullmektigen skal tolke. Vær helt eksplisitt, hva skal skje ved salg av bolig osv, hva med bilen, skal det søkes institusjonsplass osv, hvor mye skal gis i gaver til hvem. 

Skrev selv en fremtidsfullmakt hos advokat for en stund siden og fikk opplyst at det bør stå 2 navn på fremtidsfullmakten. Sånn i tilfelle det skjer noe med den ene. Advokaten sa også at det var mange som kom til han som ikke var fornøyd med sin offentlig verge. Og det blir resultatet hvis en ikke skriver en fremtidsfullmakt.  En kan risikere å få en offentlig verge. Det er nemlig ikke gitt at en i familien får den jobben. Så alle burde ha en fremtidsfullmakt.  Ting kan skje og det kan skje fort, feks ved en ulykke. 

• Liker 2
Skrevet
emilie123 skrev (1 minutt siden):

Skrev selv en fremtidsfullmakt hos advokat for en stund siden og fikk opplyst at det bør stå 2 navn på fremtidsfullmakten. Sånn i tilfelle det skjer noe med den ene. Advokaten sa også at det var mange som kom til han som ikke var fornøyd med sin offentlig verge. Og det blir resultatet hvis en ikke skriver en fremtidsfullmakt.  En kan risikere å få en offentlig verge. Det er nemlig ikke gitt at en i familien får den jobben. Så alle burde ha en fremtidsfullmakt.  Ting kan skje og det kan skje fort, feks ved en ulykke. 

Ja vi er to på mine foreldres fullmakt også, i tilfelle den ene av oss skulle være opptatt, syk eller noe. Men det fordrer jo et godt samarbeid, man bør ikke være to hvis man risikerer å være uenige i mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...