AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #1 Skrevet 11. september 2024 Blodprøvene viser at b12 er i nedre del av referanse målene, furst skriver at jeg bør ta tilskudd, legen sier det er ikke nødvendig. Hadde det ikke vært for at jeg selv gikk for å sjekke hadde ikke legen sagt noe. Jeg sjekket selv for jeg vet at denne legen tar lett på mangler, og sier sjeldent i fra selv om jeg har mangler. Jeg mister MYE hår nå, er også veldig sliten (uten å gjøre så mye) Hvem bør jeg høre på her? Når det er helt i nedre del bør man ikke prøve å få det opp da? Anonymkode: 087d6...f09
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #2 Skrevet 11. september 2024 Du bør i dette tilfellet høre på de som analyserer blodprøvene. Du er i nedre sjikt, har symptomer og i tillegg har man et lengre «intervall» å gå på. Kjøp tilskudd, du. Anonymkode: 6c2a9...29b 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #3 Skrevet 11. september 2024 Grensene i Norge er generelt sånn at om man er i nedre sjjukt så bør man ta tilskudd. Dette gjelder også d-vitamin. Du kan kjøpe tilskudd reseptfritt på apoteket. Selv blir jeg dårlig om det er i nedre delen av referanseområdet, det samme med jernlageret. Anonymkode: 2c401...649 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #4 Skrevet 11. september 2024 Jeg merker at det er veldig ulikt når leger anbefaler at man skal ta tilskudd eller ikke. Min situasjon gjelder D-vitamin og jern, men blir jo litt det samme. Jeg ligger akkurat over grensen, og fastlegen sier det er helt greie verdier og at jeg ikke skal gjøre noe med det, mens psykiateren min så de samme blodprøveresultatene og sa at jeg skulle ta tilskudd av både jern og D-vitamin, samt tips til hva jeg må spise mer av for å få i meg nok og få opp verdiene. Anonymkode: 1b4c2...276 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #5 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Blodprøvene viser at b12 er i nedre del av referanse målene, furst skriver at jeg bør ta tilskudd, legen sier det er ikke nødvendig. Hadde det ikke vært for at jeg selv gikk for å sjekke hadde ikke legen sagt noe. Jeg sjekket selv for jeg vet at denne legen tar lett på mangler, og sier sjeldent i fra selv om jeg har mangler. Jeg mister MYE hår nå, er også veldig sliten (uten å gjøre så mye) Hvem bør jeg høre på her? Når det er helt i nedre del bør man ikke prøve å få det opp da? Anonymkode: 087d6...f09 Jeg begynte på b-12 sprøyter da jeg lå på rundt 230. Man må se på symptomer opp mot blodprøver, er du i nedre sjiktet og har symptomer typisk for b12 mangel (som du åpenbart har), så bør du ta tilskudd eller få Behepan. For min del holdt ikke vanlige tilskudd (tok høye doser), så derfor tok vi injeksjoner. Siden nivåene mine har vært langvarig lavere, har jeg måttet ta hyppige injeksjoner i lengre tid for mer stabile nivåer. Noen sverger dog til Behepan, så hvis du ikke har malabsorpsjon så kan du teste ut det. Anonymkode: 88f1c...7ee
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #6 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg begynte på b-12 sprøyter da jeg lå på rundt 230. Man må se på symptomer opp mot blodprøver, er du i nedre sjiktet og har symptomer typisk for b12 mangel (som du åpenbart har), så bør du ta tilskudd eller få Behepan. For min del holdt ikke vanlige tilskudd (tok høye doser), så derfor tok vi injeksjoner. Siden nivåene mine har vært langvarig lavere, har jeg måttet ta hyppige injeksjoner i lengre tid for mer stabile nivåer. Noen sverger dog til Behepan, så hvis du ikke har malabsorpsjon så kan du teste ut det. Anonymkode: 88f1c...7ee Det var sprøyter jeg spurte legen om å ta, det fikk jeg ikke for det var ikke nødvendig. Jeg aner ikke om tarmen tar opp hva har masse problemer med tarm. Men jeg får prøve å kjøpe noen på apoteket, håpe det bedrer seg da. Ts Anonymkode: 087d6...f09
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #7 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du bør i dette tilfellet høre på de som analyserer blodprøvene. Du er i nedre sjikt, har symptomer og i tillegg har man et lengre «intervall» å gå på. Kjøp tilskudd, du. Anonymkode: 6c2a9...29b Jeg tror jeg bør det egentlig, jeg har mange rare symptomer i kroppen som kan relatere til b mangel. Vanskelig når legen tenker innenfor er innenfor. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Grensene i Norge er generelt sånn at om man er i nedre sjjukt så bør man ta tilskudd. Dette gjelder også d-vitamin. Du kan kjøpe tilskudd reseptfritt på apoteket. Selv blir jeg dårlig om det er i nedre delen av referanseområdet, det samme med jernlageret. Anonymkode: 2c401...649 Jeg får nok gjøre det ja, kjipt når legene ikke bryr seg så mye om disse manglene. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg merker at det er veldig ulikt når leger anbefaler at man skal ta tilskudd eller ikke. Min situasjon gjelder D-vitamin og jern, men blir jo litt det samme. Jeg ligger akkurat over grensen, og fastlegen sier det er helt greie verdier og at jeg ikke skal gjøre noe med det, mens psykiateren min så de samme blodprøveresultatene og sa at jeg skulle ta tilskudd av både jern og D-vitamin, samt tips til hva jeg må spise mer av for å få i meg nok og få opp verdiene. Anonymkode: 1b4c2...276 Burde jo være likt mellom legene og de som analyserer. Jeg har hørt at Norge er lave på disse referanse områdene. Samtidig er jeg ikke lege. Anonymkode: 087d6...f09
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #8 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var sprøyter jeg spurte legen om å ta, det fikk jeg ikke for det var ikke nødvendig. Jeg aner ikke om tarmen tar opp hva har masse problemer med tarm. Men jeg får prøve å kjøpe noen på apoteket, håpe det bedrer seg da. Ts Anonymkode: 087d6...f09 Hva lå b-12 nivået ditt på nå? Hvis du mangler b-12 selv om du spiser godt med fet fisk og rødt kjøtt som er uprosessert regelmessig, så må du også se på om du spiser andre ting som svekker næringsopptaket. Mye prosesessert mat, sukker, frityr, godteri, etc. Røyking kan også svekke næringsopptak. Siden du har konkrete problemer med tarm, så bør du i hvert fall kjøpe tilskudd med reale doser. Jeg ville ikke kjøpt de fra apoteket, i hvert fall ikke de lavdosene fra nycoplus. Mtp hvor kraftige sympomer du har, ville jeg bedt om å få Behepan. Legen din er ....blæh, blir så oppgitt. Bytt lege, jeg mener det. Du kan prøve dette https://sunkost.no/flytende-b12-30-ml For min del hadde ikke noen tilkudd noen som helst effekt, men du kan jo teste det ut i 1-2 mnd og se om det hjelper. Anonymkode: 88f1c...7ee
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #9 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror jeg bør det egentlig, jeg har mange rare symptomer i kroppen som kan relatere til b mangel. Vanskelig når legen tenker innenfor er innenfor. Jeg får nok gjøre det ja, kjipt når legene ikke bryr seg så mye om disse manglene. Burde jo være likt mellom legene og de som analyserer. Jeg har hørt at Norge er lave på disse referanse områdene. Samtidig er jeg ikke lege. Anonymkode: 087d6...f09 Norge ligger langt bak mtp referanseområder. Jeg har ligget mellom 200 og 250 i mange år, og bare fått beskjed om at det er normale verdier. Samtidig har jeg hatt en lang rekke med symptomer fra nervesystemet. B-12 foreningen i Norge har mye informasjon for den som melder seg inn i foreningen. Det anbefales langt mer optimale nivåer, minimum 500 og opp. Legen din må også sjekke mma og homocystein opp mot b12. Ikke alltid de gjør det. Dette var uansett normalt hos meg, men det var ingen tvil om at jeg hadde en reell b-12 mangel likevel. Anonymkode: 88f1c...7ee
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #10 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): psykiateren min så de samme blodprøveresultatene og sa at jeg skulle ta tilskudd av både jern og D-vitamin, samt tips til hva jeg må spise mer av for å få i meg nok og få opp verdiene. Anonymkode: 1b4c2...276 Hyggelig å høre at en lege for en gangs skyld anbefaler kostholdsendring i stedet for å bare skrive ut en resept! AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvem bør jeg høre på her? Når det er helt i nedre del bør man ikke prøve å få det opp da? Anonymkode: 087d6...f09 Spis mer mat som gir B12, og/eller mindre av mat som hemmer opptaket. Mat som er rik på B12 er som regel også rik på mange andre næringsstoffer, så det er mye bedre enn å spise tøysemat og ta tilskudd. Anonymkode: e54b1...784
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #11 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hyggelig å høre at en lege for en gangs skyld anbefaler kostholdsendring i stedet for å bare skrive ut en resept! Spis mer mat som gir B12, og/eller mindre av mat som hemmer opptaket. Mat som er rik på B12 er som regel også rik på mange andre næringsstoffer, så det er mye bedre enn å spise tøysemat og ta tilskudd. Anonymkode: e54b1...784 Man skal alltid se på kosthold ved mangler. Men når man har sterke symptomer fra nervesystemt/funksjonssvikt pga mangel, så bør man faktisk få behandling i en periode. I tillegg så har mange problemer med opptak pga tarmsykdom som ikke alltid er avdekket, så det er ikke alltid det å kutte ut ultraprosessert mat og spise mer rødt kjøtt/fisk er nok. Når man først har fått betydelige symptomer slik TS har, så har mangelen pågått over lengre tid, og da bør man sørge for at kroppen får i mye b12 inntil den klarer å ta opp næringen bra på egenhånd. Anonymkode: 88f1c...7ee
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #12 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du bør i dette tilfellet høre på de som analyserer blodprøvene. Du er i nedre sjikt, har symptomer og i tillegg har man et lengre «intervall» å gå på. Kjøp tilskudd, du. Anonymkode: 6c2a9...29b Enig med dette, men tilskuddet man får kjøpt er ikke nok ved etablert mangel. Man må få på resept. TS bør ta blodprøve for homocystein og methylmanolsyre, da det kan si noe om TS har en mangel. "Det finst ingen gullstandard som definerer kva nivå av vitamin B12 og folat som er nødvendige for ein optimal fysiologisk funksjon, og klinisk kan det vere vanskeleg å vurdere om vitaminmangel ligg føre. Den funksjonelle markøren MMA stig ved mangel på vitamin B12, medan homocystein stig ved mangel på begge vitamina. " https://www.helse-bergen.no/avdelinger/laboratorieklinikken/medisinsk-biokjemi-og-farmakologi/fagleg-rettleiing/analysar-av-vitamin-b12-folat-homocystein-og-methylmalonsyre Anonymkode: 239b2...20d
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #13 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hyggelig å høre at en lege for en gangs skyld anbefaler kostholdsendring i stedet for å bare skrive ut en resept! Spis mer mat som gir B12, og/eller mindre av mat som hemmer opptaket. Mat som er rik på B12 er som regel også rik på mange andre næringsstoffer, så det er mye bedre enn å spise tøysemat og ta tilskudd. Anonymkode: e54b1...784 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man skal alltid se på kosthold ved mangler. Men når man har sterke symptomer fra nervesystemt/funksjonssvikt pga mangel, så bør man faktisk få behandling i en periode. I tillegg så har mange problemer med opptak pga tarmsykdom som ikke alltid er avdekket, så det er ikke alltid det å kutte ut ultraprosessert mat og spise mer rødt kjøtt/fisk er nok. Når man først har fått betydelige symptomer slik TS har, så har mangelen pågått over lengre tid, og da bør man sørge for at kroppen får i mye b12 inntil den klarer å ta opp næringen bra på egenhånd. Anonymkode: 88f1c...7ee Og nå var jo problemstillingen at legen ikke anser TS å ha mangel, og derfor ikke vil gi behandling. Legen har ikke gitt kostholdsråd. Anonymkode: 88f1c...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #14 Skrevet 11. september 2024 Kun B12 i sprøyteform som fungerer for meg, har prøvd alt av tilskudd i form av piller osv. Jeg får satt sprøyter hver 2. eller 3. måned. Anonymkode: f3853...a5e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #15 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Enig med dette, men tilskuddet man får kjøpt er ikke nok ved etablert mangel. Man må få på resept. TS bør ta blodprøve for homocystein og methylmanolsyre, da det kan si noe om TS har en mangel. "Det finst ingen gullstandard som definerer kva nivå av vitamin B12 og folat som er nødvendige for ein optimal fysiologisk funksjon, og klinisk kan det vere vanskeleg å vurdere om vitaminmangel ligg føre. Den funksjonelle markøren MMA stig ved mangel på vitamin B12, medan homocystein stig ved mangel på begge vitamina. " https://www.helse-bergen.no/avdelinger/laboratorieklinikken/medisinsk-biokjemi-og-farmakologi/fagleg-rettleiing/analysar-av-vitamin-b12-folat-homocystein-og-methylmalonsyre Anonymkode: 239b2...20d Jeg må bare si at mine verdier av både homocystein, mma, og mcvh/mch var helt normale. Likevel hadde jeg mange symptomer fra nervesystem som bedret seg med b-12 sprøyter. Anonymkode: 88f1c...7ee
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #16 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kun B12 i sprøyteform som fungerer for meg, har prøvd alt av tilskudd i form av piller osv. Jeg får satt sprøyter hver 2. eller 3. måned. Anonymkode: f3853...a5e Jeg måtte ta hver 4 uke, etter 5 intensive første 2 uker. Det kommer nok an på hvor lenge man har hatt mangel og hvor kraftige symptomer. Brukte nesten 6 mnd å komme fra 200 til 300, og 300 er fortsatt for lavt. Noen sier de fikk bedre effekt av Behepan enn sprøyter. Anonymkode: 88f1c...7ee
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #17 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Blodprøvene viser at b12 er i nedre del av referanse målene, furst skriver at jeg bør ta tilskudd, legen sier det er ikke nødvendig. Hadde det ikke vært for at jeg selv gikk for å sjekke hadde ikke legen sagt noe. Jeg sjekket selv for jeg vet at denne legen tar lett på mangler, og sier sjeldent i fra selv om jeg har mangler. Jeg mister MYE hår nå, er også veldig sliten (uten å gjøre så mye) Hvem bør jeg høre på her? Når det er helt i nedre del bør man ikke prøve å få det opp da? Anonymkode: 087d6...f09 Gå på apoteket og kjøp en boks med multivitaminer, der får du alt du trenger av vitaminer. Deretter konsentrerer du deg om å gjøre gode matvalg. Grønne grønnsaker som brokkoli og sukker erter er i sesong nå, spis av dette og du får i deg det du trenger. Å ikke ha tillit til sin egen fastlege er ikke sunt. Anonymkode: 7d700...fe5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #18 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gå på apoteket og kjøp en boks med multivitaminer, der får du alt du trenger av vitaminer. Deretter konsentrerer du deg om å gjøre gode matvalg. Grønne grønnsaker som brokkoli og sukker erter er i sesong nå, spis av dette og du får i deg det du trenger. Å ikke ha tillit til sin egen fastlege er ikke sunt. Anonymkode: 7d700...fe5 Leger kommer i samme format som snekkere, butikkmedarbeidere, lærere og sjåfører og alle oss «andre». Noen få er ekstremt udugelige. Noen flere er normalt ubrukelige. De fleste er ok dugelige, men ikke noe å rope hurra for. Noen ytterst få utmerker seg med å være faktisk flinke. Et legevesen som ikke tar høyde for at altså det ekstreme fåtallet av alle mennesker er veldig flinke er ikke til å stole på. Ethvert fungerende system skal ta høyde for realiteter. Anonymkode: 39dc0...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #19 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Gå på apoteket og kjøp en boks med multivitaminer, der får du alt du trenger av vitaminer. Deretter konsentrerer du deg om å gjøre gode matvalg. Grønne grønnsaker som brokkoli og sukker erter er i sesong nå, spis av dette og du får i deg det du trenger. Å ikke ha tillit til sin egen fastlege er ikke sunt. Anonymkode: 7d700...fe5 Nei. Multivitaminer inneholder veldig lite b12, og vil på ingen måte fikse en mangel som allerede har uttalt seg i kraftige symptomer som TS beskriver. Nycopolus multivitamin inneholder kun 2 mcg b12, det er temmelig ambisiøst å skulle behandle b12 mangel med en så meningsløs lav dose. Å anbefale grønnsaker for å kurere b12 mangel vitner om fullstendig mangel på kunnskap om ernæring. Anonymkode: 88f1c...7ee 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #20 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Leger kommer i samme format som snekkere, butikkmedarbeidere, lærere og sjåfører og alle oss «andre». Noen få er ekstremt udugelige. Noen flere er normalt ubrukelige. De fleste er ok dugelige, men ikke noe å rope hurra for. Noen ytterst få utmerker seg med å være faktisk flinke. Et legevesen som ikke tar høyde for at altså det ekstreme fåtallet av alle mennesker er veldig flinke er ikke til å stole på. Ethvert fungerende system skal ta høyde for realiteter. Anonymkode: 39dc0...2c0 Hvorfor bytter du ikke ut leger med pasienter og alle de andre yrkesgruppene du navngir? Fakta er nemlig at alle er noens pasient, men er man generelt så negativ til fastlegens kompetanse så bytter normalt oppegående pasienter fastlege. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei. Multivitaminer inneholder veldig lite b12, og vil på ingen måte fikse en mangel som allerede har uttalt seg i kraftige symptomer som TS beskriver. Nycopolus multivitamin inneholder kun 2 mcg b12, det er temmelig ambisiøst å skulle behandle b12 mangel med en så meningsløs lav dose. Å anbefale grønnsaker for å kurere b12 mangel vitner om fullstendig mangel på kunnskap om ernæring. Anonymkode: 88f1c...7ee Saken er den, om du leser hi at ts ikke har mangel. Og i tillegge til multivitaminer så råder jeg henne til å spise grønne grønnsaker. Å ha eller ta for mye av enkelte vitaminer er særdeles uheldig. B vitaminer fører til økt celledeling og sees i sammenheng med økt forekomst av tarmkreft. Anonymkode: 7d700...fe5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå