AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #1 Skrevet 11. september 2024 Hvorfor er 2 barn det de fleste får? Hvorfor mener størstedelen av de som får barn at to er nok og holder? Man skulle tro at statistisk sett ville være en mye større variasjon. At mange får 2,3,4 og så videre. Men det er ikke en så stor variasjon. Så klart er det mange i Norge så får 345 barn. Men det viser seg at de aller fleste får to. Hvorfor stopper der? Er det som få som glede deg mer enn to barn? Men ser også en ny trend, mange får bare et barn. Min teori om det er at det er så få menn som ønsker barn i dag. Og er du heldig å finne en som vil ha barn, går han kanskje bare med på ett barn jeg kommer fra storfamilie selv med fem storebrødre. Jeg har to barn selv, men har alltid drømt om et tredje barn. Grunnen til at jeg ikke får det er at mannen sier nei, og jeg føler ikke for å lure han bare for å få viljen min. Nå er det svært høy i rente Norge for tiden også, det spiller jo litt inn. Mye dyrere avgifter og mat mat og så videre. Så blir nok aldri den tredje for oss selvom jeg vil Anonymkode: dbfb2...4fe 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #2 Skrevet 11. september 2024 Jeg kunne teoretisk sett tenkt meg en stor flokk 😂 men jeg har de barna jeg føler jeg har kapasitet til å følge opp på det nivået jeg ønsker, både økonomisk, sosialt og praktisk. Det er mye som skal på plass, som jeg ønsker å gi de, sørge for at de får oppleve. Så det er et valg jeg har tatt. Hadde storken kommet med en til, så hadde det jo gått, men det er ikke noe jeg aktivt velger 😊 Anonymkode: f3664...441 7 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #3 Skrevet 11. september 2024 fo rmin egen del fordi graviditetene etterpå ikke satt, etter 8 sa/ma orket jeg ikke prøve mer fordi jeg ble så sliten og det gikk ut over hele familien på en måte, ikke bare meg, men om det hadde klaffet ville vi hatt mer enn to.. Anonymkode: f9004...812 1 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #4 Skrevet 11. september 2024 Gikk ikke fra 2 til 3 fordi trengte ikke da flere soverom, større bil, kunne ha mye 1-1 med ett barn hver. Fikk barn også i midten av 30-årene og ville ikke gå gravid igjen etter jeg fylte 37, hadde angst nok etter flere SA/MA før og mellom de to barna jeg har. Så både kroppslig, oppfølgingsbehov- og økonomi lå bak vurderingen. Jeg syntes også1-6 år med små barn og leggetid og ønske om oppmerksomhet var såpass utmattende til tider at 2 holdt. Jeg er selv enebarn så ikke vant til masse unger. Jeg ville også kunne tilby en hverdag for ungene med trening og lagidrett og det er ikke så lett å kombinere med mange barn. Mine trener nå 3-5 dager i uka og kjøres nesten hver gang. Anonymkode: 39990...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #5 Skrevet 11. september 2024 Fordi jeg synes to barn er mer enn nok å følge opp. Og jeg orker heller ikke et nytt svangerskap og fødsel, som var helt forferdelig. Enda en runde med småbarn. Så har jeg lyst til å kunne følge opp begge ungene best mulig, det vil si ha overskudd til det. Da holder det med 2 som har lekser, venner, bursdager, fritidsaktiviteter og det som er. Anonymkode: 2bce6...bd6 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #6 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er 2 barn det de fleste får? Hvorfor mener størstedelen av de som får barn at to er nok og holder? Man skulle tro at statistisk sett ville være en mye større variasjon. At mange får 2,3,4 og så videre. Men det er ikke en så stor variasjon. Så klart er det mange i Norge så får 345 barn. Men det viser seg at de aller fleste får to. Hvorfor stopper der? Er det som få som glede deg mer enn to barn? Men ser også en ny trend, mange får bare et barn. Min teori om det er at det er så få menn som ønsker barn i dag. Og er du heldig å finne en som vil ha barn, går han kanskje bare med på ett barn jeg kommer fra storfamilie selv med fem storebrødre. Jeg har to barn selv, men har alltid drømt om et tredje barn. Grunnen til at jeg ikke får det er at mannen sier nei, og jeg føler ikke for å lure han bare for å få viljen min. Nå er det svært høy i rente Norge for tiden også, det spiller jo litt inn. Mye dyrere avgifter og mat mat og så videre. Så blir nok aldri den tredje for oss selvom jeg vil Anonymkode: dbfb2...4fe Jeg tenker at grunnen er at det er myyyye mer slitsomt med to barn enn ett 😅 Anonymkode: 92819...9d2 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #7 Skrevet 11. september 2024 Det er for dyrt og for krevende med flere barn. Anonymkode: a47f8...64e 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #8 Skrevet 11. september 2024 Du har helt rett, fremtiden til Norge blir ikke å gå rundt med så få fødsler. Hva som kan gjøres er en annen sak, men legge til rette økonomisk fra staten er noe spm bør bli utrsdet, samt at nordmenn fritt kan ta inn partner til norge som ønsker å føde flere barn. Anonymkode: 4555f...505 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #9 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har helt rett, fremtiden til Norge blir ikke å gå rundt med så få fødsler. Hva som kan gjøres er en annen sak, men legge til samt at nordmenn fritt kan ta inn partner til norge som ønsker å føde flere barn. Anonymkode: 4555f...505 Litt Handmaid’s Tale-aktig? Anonymkode: f84bc...a8b 7 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #10 Skrevet 11. september 2024 Vi fikk to på rappen, og etter den belastningen det svangerskapet var, og hvordan det var å ha to nyfødte samtidig, ble mannen sendt avgårde for å klippe strengen få uker etter fødsel😂 Det er tøft å ha flere små barn. Å ha mange barn er ikke for alle. Nå har vi heldigvis satt opp en skikkelig barriere, at hvis en av oss mot formodning skulle begynne å tenke usunne tanker om en til, kommer vi ikke til å gidde👍🏻 Anonymkode: b5077...ba1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #11 Skrevet 11. september 2024 Dårlig helsehjelp og oppfølging etter graviditet. Er fortsatt ødelagt 3 år etter fødselen. Blir kun et barn på oss. Går aldri gravid igjen. Anonymkode: c6ac1...b33 14
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #12 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt Handmaid’s Tale-aktig? Anonymkode: f84bc...a8b Ingen tvinges til å føde barn, men det er nå sånt at det er kun kvinner som kan føde barn. Om ikke de norske vil, er det vel på tide å åpne grensene for utenlandske kvinner. Anonymkode: 4555f...505 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #13 Skrevet 11. september 2024 Jeg fikk barn i 20 årene. Det skjedde fordi jeg ble gravid som student da jeg var 23. Så ble det da naturlig å følge på med en til 4 år etter. Vipps - der ble jeg gravid med nummer 3 like etter 2. (jada, jeg var fruktbar) Men poenget mitt er at da jeg var 30, så begynte jeg å savne småbarnstiden. Jeg kunne liksom ikke forstå at det var over. Men da hadde jeg jo 3 barn! Jeg tror at folk fikk barn tidligere før, og dermed så når de kom i 30 årene, så kjente de mer på savnet og overskuddet til nummer 3. Nå får ikke folk barn før de er over 30 år, og da skriker det liksom ikke barn nummer 3. I tillegg er hus/leilighet dyrere, og det koster mer å få den tredje. Folk er eldre og blir mer sliten. Ett par våkennatter eller 20 når du er 24 koster ikke så mye. Er du 38 år, så kjenner du det mer. Det er vel min teori. Anonymkode: fde63...329 9 1
Anciol Skrevet 11. september 2024 #14 Skrevet 11. september 2024 Har skade som gjør at jeg ikke kunne få fler etter at jeg fødte barn nummer 2! Skulle gjerne hatt noen til 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #15 Skrevet 11. september 2024 Verden er overbefolket Anonymkode: 21c3c...ea8 5 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #16 Skrevet 11. september 2024 Det blir født mange barn i Norge, 51 980 i 2023, 500 flere enn året før. Dette er mange flere enn det ble født på starten av 80-tallet, likevel er det ingen av disse som snakker om "for få" barn som syns det er for få 40-åringer. Anonymkode: 3fefd...5fb 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #17 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Verden er overbefolket Anonymkode: 21c3c...ea8 Norge, Japan og flere vestlige land er i minus og enda verre blir det for fremtiden. Afrikanske og barn fra midtøsten blir å ikke å fremme våre verdier pg kultur uten at minst en av foreldrene er norsk. Det blir lite med fremgang i samfunnet og nye oppfinnelser uten vestlige barn, miljøvern er det bare å glemme. Anonymkode: 4555f...505 3 1
Brunello Skrevet 11. september 2024 #18 Skrevet 11. september 2024 Fordi vårt sett å leve på ikke muliggjør flere enn 2-3 barn. Det leges i dag opp til en oppfølging av barna som er helt annerledes enn da de fleste fikk mange barn. I tillegg forventes det en annen levestandard nå enn da man fikk flere barn. Da en familie fikk mange barn, var vi heller ikke mobile på samme måte. I dag må vi basere oss på bil. I en vanlig bil er det plass til to voksne og tre barn. 9 1
Idunn Skrevet 11. september 2024 #19 Skrevet 11. september 2024 Er alenemor til to. Kunne godt ha tenkt meg flere barn, men jeg ble kronisk syk da barna var små. Jeg har ikke kapasitet eller økonomi til å ha flere barn. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #20 Skrevet 11. september 2024 Jeg har 3 og det er jo utfordrende på noen områder og krever man har råd og ressurser til det: - Må ha større bil - Mange boliger har 3 soverom, få har 4. Særlig i byene. - Reiser og parker og slikt er det gjerne lagt opp til 2+2, ikke 2+3 - Man er ferre voksen enn barn. Litt tuklete når de er små, til tider umulig når de blir større og skal ulike steder samtidig - og så følger det jo med full pott av lekser, vennebesøk, dugnader, foreldremøter osv hos alle, rolig er det ikke! Vi synes tre er topp, men det er hektisk ja. Anonymkode: fe5b7...682 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå